Audi R8 R-Tronic: rijtest en video

Auteur: , 78 Reacties

Germaanse efficiëntie gekoppeld aan Italiaanse flair: een supercar met Audi-saus. Beter kan het bijna toch niet worden.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, de Audi R8 is erg goed. Zo dat is er uit, als je meteen de film wil kijken: klik hier!

Audi R8 video review

Kloppend hart van iedere supercar behoort de motor te zijn en gelukkig slaat Audi de plank hier niet mis. Onder de (glazen) motorkap van de R8 vinden de 4.2 V8 FSI die we kennen uit de RS4. Er zijn geruchten dat we binnenkort een V10 en misschien zelfs een TDI versie kunnen bestellen, maar voorlopig is er slechts één motorvariant van de R8. Gelukkig is er niet zo veel mis met die V8, sterker nog: dat blok is lekker, fabuleus lekker zelfs. In de huidige orgie van veel pk’s en nog meer pk’s lijkt het maximale vermogen van 420 pk niet zo heel veel. Maar het is zeker genoeg: in 4,6 seconden staat er 100 op de klok. Hou je het gas er nog even op, dan tik je in 14,9 seconden 200 km/u aan.

Audi R8

Het V8 blok is, zoals het hoort in een sportauto, uitgerust met drysump smering. Dit zorgt er voor dat de motor ook bij hoge bochtsnelheden voldoende smering houdt. Bovendien is het blok daardoor minder hoog en kan het ook lager worden ingebouwd. Het maximale vermogen van 420 pk wordt gehaald bij 7800 tpm en maximaal mag het blok 8250 tpm draaien. Hoogtoerig dus en dat lijkt te worden bevestigd doordat het maximum koppel van 430 nm tussen 4500 en 6000 tpm ter beschikking staat. Echter 90% van het maximum koppel is beschikbaar tussen 3500 en 7500 tpm en ook bij lage toerentallen is de V8 goed bij de les.

Audi R8

Met de R8 bewijst Audi dan (eindelijk) eens dat ze niet altijd nette heren (m/v) zijn: de topsnelheid is niet begrensd op 250 km/u. In de R8 kun je de teugels helemaal laten vieren en daarmee een respectabele top van 301 km/u halen.

Audi R8

Bij de meeste Audi’s vinden we het motorblok voorin, maar niet bij de R8. De R8 heeft een middenmotor, de V8 is direct achter de voorstoelen gemonteerd. De gewichtsbalans komt daarmee op 44:56 procent. Naar goed gebruik is ook deze sportieve Audi uitgerust met het Quattro vierwielaandrijving. Toch is er een verschil: voor de R8 wordt een groter gedeelte van het vermogen naar de achterwielen gestuurd. Afhankelijk van de condities wordt slechts 10 tot 35 procent van de kracht naar de voorwielen gestuurd.

Audi R8

Dat belooft dus veel goeds voor de wegligging, de R8 is dan ook heel lang neutraal. Onderstuur blijft heel lang weg. Voor een auto met middenmotor is de R8 bovendien makkelijk in- en vooral ook uit een powerslide te krijgen. De besturing had iets meer gevoel mogen hebben, maar de R8 blijft een bijzonder fijne stuurmansauto. Het veercomfort ligt daarbij ook nog op een hoog niveau, de R8 is dus geen compromisloze keiharde supercar. Optioneel is de R8 ook nog eens uit te rusten met Audi Magnetic Ride, het elektronisch gestuurde dempingssysteem.

Audi R8

De R8 beschikt over een Audi Space Frame carrosserie dat gemaakt is van aluminium, waardoor de gehele carrosserie slechts 210 kg weegt. Audi vermeldt overigens nog een aantal interessante statistieken met betrekking tot de carrosserie: de verschillende aluminium panelen, verbindingsstukken en gegoten onderdelen zijn verbonden middels 99 meter aan lasnaden, 782 klinknagels en 382 zelftappende schroeven.

Audi R8

Waarin de Audi uitblinkt is de dagelijkse bruikbaarheid. Beschouw het even als compliment: de R8 is net een A3 of A4. Je rijdt er makkelijk in weg, alle knoppen zitten op de plekken waar je ze verwacht en de bestuurder plus passagier vinden gemakkelijk een comfortabel zitplekje. Bagage kan mee voor onder de kap (100 liter) of achter de voorstoelen (90 liter). Op die laatste plek passen volgens Audi ook twee golftassen.

Audi R8

Er is dus veel goeds over de R8 te zeggen, maar is het dan ook allemaal goed? Nou nee: de R-Tronic sequentiële bak mag weer terug op de vrachtwagen naar Italië. De bak schakelt vrijwel nooit lekker soepel. Dat is een algemeen kritiekpunt op dit type gerobotiseerde handbak, maar het kan weldegelijk beter. De 10K die Audi voor de bak vraagt kun je beter in je zak houden door voor de handgeschakelde versie te kiezen. Hoewel: met R-Tronic bak biedt de R8 launch control. Daarbij is een bliksemsnelle start bij de verkeerslichten niet meer afhankelijk van de kunde van de bestuurder, maar regelt de elektronica alles om zo veel mogelijk kans te maken in een streetrace. Met dank aan de vierwielaandrijving voelt dat overigens minder spectaculair dan het klinkt, de R8 schiet simpelweg pijlsnel uit de startblokken.

Audi R8

Een ander kritiekpunt is meer een kwestie van stijl en indirect ook een compliment: de R8 is eigenlijk te lief. Het is geen rauwe supercarpower met nukken, maar een echte Audi die dus veel comfort biedt. Dat is heerlijk als je de R8 voor je dagelijks vervoer inzet, maar soms heb je behoefte aan iets rauwers.

Audi R8

Het kostenplaatje: een R8 haal je bij de Audi-dealer voor 146.200 euro. Voor de sequentiële R-Tronic bak vraagt Audi 10.200 euro. Kaal is de R8 dan niet te noemen, maar het door ons geteste exemplaar was toch nog uitgerust met bijna 30.000 euro aan opties, waardoor het totaalbedrag op 182.423 euro uitkomt. Een greep uit de accessoire lijst: fijn nappa leer 8632 euro, DVD-navigatie 3852 euro, Bang en Olufsen sound system (10-kanaals versterker met 465 watt en 12 speakers) 2439 euro en nog veel meer goodies. Mocht je zelf overwegen een R8 te bestellen, vergeet dan niet het Lichtpakket te bestellen: de LED-verlichting in de voetenruimte zou ik wel kunnen missen, maar in hetzelfde pakket zit ook LED-verlichting in de motorruimte. En dat is net zo onnodig als het gaaf is. Binnenkort zal Audi eveneens compleet met LED’s uitgevoerde koplampen als optie aanbieden.

Vergeleken met de concurrentie: het zustermodel van Lamborghini, de Gallardo, is dik twee ton maar is ook sneller. De andere gedoodverfde concurrent is de Porsche 911. De R8 is sneller dan iets goedkopere 911 Carrera 4S, maar Porsche heeft ook nog de GT3, Turbo en GT2. Lastige keuzes…

Foto’s
In de Audi R8 rijtest gallery zijn de foto’s van de test in groter formaat te vinden.

Video
Ik kan opschrijven dat de R8 mooi klinkt. Ik kan ook opschrijven dat een R8 in beweging er goed uitziet. Maar ik laat het (met dank aan camerman Ruben) ook zien: FILMPJE!