Mercedes SLK 55 AMG Facelift

Auteur: , 39 Reacties

Het kon al niet te lang uitblijven, maar hier zijn ze dan. De officiële foto's van de gefacelifte SLK 55 AMG en het sportpakket. Gelukkig is het "hazenlipje" verdwenen.

Motorisch zal er voor de SLK 55 AMG niet al te veel veranderen, zoals Dennis al meldde. Het blijft bij een 360pk sterke V8. Het uiterlijk verschilt vooral van de vorige SLK AMG door een andere voorbumpers met dubbele koelingsgaten aan de zijkant en iets donkerdere koplampen. De veranderingen blijven echter wel heel subtiel dus je hoeft nog niet direct het oude model in te ruilen.

Ook het van het Sportpakket zijn nu een aantal foto’s te vinden op de AMG-website. Ook deze kit verlost de SLK van de vreemde standaard splitter en bestaat uit een sportief spoilerpakketje met een enkel luchtgat aan de zijkant en een pakketje lichtmetalen velgen. Over de Nederlandse prijs is nog niks bekend, maar het huidige pakket kost een stevige €5000 euro (via carscoop).

De SLK 55 AMG:

SLK 55 AMG facelift
SLK 55 AMG facelift

De SLK met sportpakket:

SLK AMG sportpakket
SLK AMG Sportpakket

Het onbetwiste topmodel van de Mercedes-Benz SLK-Klasse, de SLK 55 AMG, is nu nog dynamischer: een gewijzigde vormgeving van de voorzijde en donker getinte koplampglazen zorgen ervoor dat de roadster er nog atletischer uitziet, zelfs wanneer hij stilstaat. Ook is er gewerkt aan het rijgedrag, want voor het eerst wordt de SLK 55 AMG ook geleverd met het nieuwe Dynamic Steering met variabele stuurbekrachtiging. Dat maakt de 265 kW/360 pk sterke tweezitter nog wendbaarder en responsiever. Als enige auto in zijn klasse beschikt de SLK 55 AMG over een V8-motor, terwijl de verbeterde AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC automatische transmissie nu nog sneller schakelt.

De gewijzigde vormgeving van de voorzijde met de meer nadrukkelijke pijlvorm, de prominent aanwezige Mercedes-ster en grotere koelsleuven zorgen voor een krachtige uitstraling. De grote ronde verstralers met chroomkleurige randen zijn nu nog verder naar buiten geplaatst, zodat de auto breder lijkt. Warme lucht van de ingebouwde oliekoeler kan ontsnappen via uitstroomopeningen in de spatborden. Onderdeel van de specifieke AMG-carrosseriestyling zijn ook de AMG-zijskirts, de stoere AMG-achterkant met zwartinzetstuk en de AMG-spoiler.

Nieuw zijn ook de donker getinte koplampglazen met projectietechnologie en de grotere zijspiegels voor een beter zicht naar achteren. In deze zijspiegels zijn LED-richtingaanwijzers ingebouwd. De nieuwe 18 inch lichtmetalen multispaaks AMG-velgen zijn nieuw ontworpen. Ze zijn gespoten in titaniumgrijs met een glanzende ster en zorgen voor een fraai optisch contrast aan de zijkant. De velgen voor zijn 7,5 inch breed en voorzien van 225/40 banden, de achtervelgen zijn 8,5 inch breed met banden in de maat 245/35.

Indien gewenst zijn ook nieuwe glanzende 18 inch lichtmetalen AMG-velgen met twin-spaak-design leverbaar. Het AMG high-performance-remsysteem met zelfventilerende schijfremmen rondom zorgt voor een veilig remgedrag. De voorste schijven zijn geperforeerd en hebben een afmeting van 345 x 30 mm, de schijven achter meten 300 x 22 mm.

Nieuwe Dynamic Steering met variabele stuurbekrachtiging

Het nieuwe Dynamic Steering-systeem met variabele stuurbekrachtiging zorgt voor een uitstekende handelingskarakteristiek en maakt de SLK 55 AMG nog wendbaarder. Een belangrijk onderdeel van dit systeem is de nieuw ontwikkelde tandheugel, die een variabele stuurverhouding van 15,8:1 tot 11,5:1 mogelijk maakt. De bestuurder ervaart dit als een directere besturing vanaf vijf graden links of rechts van de middenpositie. De variabele stuurbekrachtiging maakt de auto bijzonder wendbaar op bochtige wegen, omdat de bestuurder hier minder behoeft te doen dan voorheen. Van het ene uiterste punt naar het andere zijn slechts 2,16 omwentelingen van het stuurwiel nodig. Dit maakt ook het manoeuvreren bij lage snelheden een stuk makkelijker.

De bestuurder van de SLK 55 AMG profiteert ook van het verbeterde rijgedrag bij hogere snelheden, zoals het wisselen van rijbaan, omdat de handen aan het stuur niet meer verplaatst behoeven te worden. De AMG-roadster zet ook nieuwe maatstaven wanneer het gaat om stabiliteit in rechte lijn bij hoge snelheden. Hier blijkt het voordeel van de minder directe besturing rondom de middenpositie. Ook de al bekende snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging speelt hier een rol: de bekrachtiging wordt minder naarmate de snelheid toeneemt, wat zowel de handling als de veiligheid tijdens het rijden ten goede komt.

AMG-achtcilindermotor levert uitstekende prestaties

Onder de opvallende motorkap met zijn karakteristieke vinnen in lengterichting bevindt zich de 5,5 liter AMG-achtcilindermotor, die een vermogen van 265 kW/360 pk en een koppel van 510 Nm levert, waarden die in dit segment ongeëvenaard zijn. De ervaring tijdens het rijden wordt bepaaald door het enorme koppel, de direct reagerende motor en het typische AMG-V8-geluid, plus de uitstekende prestaties: acceleratie van 0-100 km/u in slechts 4,9 seconden, 0-200 in 17,5 seconden en een topsnelheid die elektronisch is begrensd tot 250 km/u. De AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC automatische transmissie met stuurschakeling schakelt nu nog sneller: in de “S”- (Sport) en de “M”- (Manual) stand kost het overschakelen zo’n tien procent minder tijd dan voorheen. Dit is niet alleen te danken aan nieuwe componenten in de zeventraps automaat, maar ook aan het nieuwe motor- en schakelmanagement, dat er ook nog eens voor zorgt dat het schakelen soepeler gaat.

Functioneel interieur met nieuw AMG-instrumentenpaneel

In het functionele en sportieve interieur van de SLK 55 AMG verwijst het nieuwe ergonomische AMG-sportstuurwiel met zijn drie spaken naar de Dynamic Steering-functie. Het gripvlak is speciaal gevormd en bekleed met geperforeerd leer, terwijl de verticale spaak wordt verfraaid door een zilverkleurig inzetstuk. Met behulp van twee aluminium AMG-schakelpaddles aan het stuur kan handmatig worden geschakeld.

Ook het AMG-instrumentenpaneel, met een snelheidsmeter die tot 320 km/u loopt, zilver/rode wijzers en AMG-logo, heeft een nieuwe uitstraling gekregen en de nieuwe uitvoering zorgt ervoor dat de snelheid en het toerental nog beter afleesbaar zijn. In de “M”-stand toont het AMG-hoofdmenu de gekozen versnelling en een eventuele aanbeveling om op te schakelen.

Daarnaast wordt de olietemperatuur, de accuspanning of de RACETIMER weergegeven. De AMG-sportstoelen met speciale bekleding bieden nog meer zijdelingse steun in bochten. Ook zorgen Alcantara-inzetstukken op schouderhoogte voor meer steun. Standaard wordt de SLK 55 AMG geleverd met een bekleding van hoogwaardig nappaleer, waarbij kan worden gekozen uit vier fraaie kleuren, beginnend met een stijlvolle combinatie van zwart en “gullwing red”.

AMG-Performance-pakket voor de ambitieuze bestuurder

Indien gewenst kan de SLK 55 AMG worden uitgerust met het AMG-Performance-pakket. Dit pakket, ontwikkeld door de AMG PERFORMANCE STUDIO, omvat onderdelen die bijdragen aan nog betere prestaties. Het resultaat is een spannende ervaring voor sportwagenliefhebbers die er ook van houden om hun AMG-auto af en toe eens op het circuit de sporen te geven. Het AMG-Performance-pakket voor de SLK 55 AMG omvat een speciaal AMG-remsysteem met zelfventilerende geperforeerde schijfremmen van composietmateriaal in de maat 460 x 32 mm en vaste remklauwen met zes zuigers voor en zelfventilerende geperforeerde schijven in de maat 330 x 26 en vaste remklauwen met vier zuigers achter, 18 inch lichtmetalen AMG-velgen met twinspaak-design (7,5 x 18 inch met 225/40 R 18-banden voor en 8,5 x 18 inch met 245/35 R 18-banden achter), een AMG-Performance-onderstel, een AMG-Performance-stuurwiel met een kleinere diameter, een afgevlakte onderkant en zilverkleurige aluminium schakelpaddles en AMG-afwerking met koolstofvezel in het interieur.

Behalve het high-performance remsysteem met de remschijven van composietmateriaal kunnen alle onderdelen van het AMG-Performance-pakket ook afzonderlijk worden besteld.

De gewijzigde SLK 55 AMG komt in het voorjaar van 2008 op de markt.