MINI neemt een bommetje mee naar Genève

Gepost op 11-02-2008 om 10:28 door - 27 Reacties »

MINI Cooper S JCW Tuning KitWe wisten eerder al te melden dat MINI nu echt serieus werk gaat maken van het John Cooper Works (JCW) label en het eerste product daarvan zullen we kunnen zien in Genève. Want Motoringfile weet namelijk te melden dat MINI een stevig opgevoerde Cooper S mee zal nemen naar Zwitserland. Onder de motorkap ligt een stevig aangepaste 1.6 turbo die er nu 210-220 pk uitperst en 280 Nm in plaats van de armoedige 175 pk die een Cooper S nu heeft. Je kon al wel een JCW Tuningkit monteren waarmee het vermogen steeg tot 192 pk. Maar meer is natuurlijk altijd beter!

Gelukkig pakt MINI niet alleen de motor aan maar wordt er bijvoorbeeld ook een sterkere koppeling gemonteerd evenals remklauwen met 4 zuigers en lichtgewicht JCW “Challenge Spoke”. De complete lijst met (verwachte) aanpassingen is als volgt:

Upgraded/Optimized Turbo
Upgraded/Optimized Pistons
Upgraded Air Intake (same as dealer installed kit)
Revised 6 speed Manual Transmission
Upgraded Clutch
Four Piston Front Brakes / Upgraded rear pads
Upgraded Full Cat-back JCW Exhaust
Fully Optimized ECU
JCW Logos and door sills
JCW “Challenge Spoke” light weight alloy wheels (seen in the photo above)
260 km/h speedometer limit (as opposed to the normal speedometer on the Cooper S with a limit of 240 km/h)

Voor Dennis is dit hele verhaal overigens ook goed nieuws, want dan heeft hij eindelijk antwoord gekregen op zijn brandende vraag. (via: Motoringfile)

27 reacties
Avatar van babbaloerie
babbaloerie
11-02-2008 om 10:42
En nog steeds geen achterwielaandrijving? Zou je toch wel verwachten van BMW…
Patrick2002
11-02-2008 om 10:44
met deze bom misschien liever 4wd?
Dat dingetje zal ook wel wat duiten gaan kosten!
Avatar van Silverarrow
Silverarrow
11-02-2008 om 11:05
Klinkt goed, maar ben bang dat hij aan de prijzige kant is. De oude works kostte al een stevige 40.000 euro…
Prachtig, letterlijk een bommetje op wielen, concurrent van de 135i coupe? Alleen heeft de 135i coupe er 100 pk meer.
@Willy: vergeet rwd niet…
Nog altijd minder pk’s dan de oude Cooper works? Vreemd…. die auto is dus waarschijnlijk sneller want kleiner en lichter al zal deze in de tussensprintjes waarschijnlijk sneller zijn door de betere koppelkromme….. Maar goed, niet zo schokkend nieuws eigenlijk.
Ik hoop maar dat er een fatsoenlijk (mechanisch) differentieel op zit.
dat wordt een boomklevertje :D
Joepie!!
De nieuwe turbo`s in benzineland zetten de diesels weer waar ze thuishoren: Achteraan!
@ w0o0dy:
vergelijk wel even het aantal nM en wanneer deze beschikbaar zijn met de oude Works ;)
Juist, niet goed gelezen, sorry. Deleten maar!
LOL @ Zoef:

Helemaal waar!
Weet iemand toevallig of deze JCW ook op de Clubman komt? En wanneer dan, mijn vrouw wil namelijk een nieuw ‘boodschappenwagentje’. En daar mag geen goede motor in ontbreken.
“260 km/h speedometer limit (as opposed to the normal speedometer on the Cooper S with a limit of 240 km/h)”

okee dan
rwd voor een mini? Nog minder ruimte achterin? En btw.. Hoe wil je rwd toepassen op een onderstel dat ontworpen is voor fwd? Lijkt mij schier onmogelijk. Zeker als je kosten in overweging neemt.
“Maar meer is natuurlijk altijd beter!”

Nee dus. Voor zo’n relatief kleine auto met voorwielaandrijving is wat Mini in Geneve gaat tonen absoluut het limiet. Nog meer en je krijgt het krengetje gewoon niet meer veilig de bocht om. Zie bijv. dit filmpje over de Vauxhall Astra VXR:

http://video.google.com/videoplay?docid=-3237848840211998660&q=top+gear+astra+vxr&total=9&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Magna Steyr in Graz (Oostenijk) is een 4×4 Mini SUV (codenaam Colorado) aan het ontwikkelen en gaat hem straks ook bouwen. Daarmee zullen vermogens boven 220pk mogelijk worden. Is dat zinvol? Dat is een goeie vraag.
Lachen. Ik ben de vrolijke eigenaar van een Cooper S, die met compressor. Gieren en brullen, letterlijk.

De 175PK die daarin zit is al bruut en goed voor elke dag veel rijplezier. Bochtjes om hem in te gooien genoeg hier. En even doortrekken op de snelweg. Het blijft leuk om opgefokte golfjes en dikke leaseauto’s eruit te trekken.

Ondanks het kartgevoel is 175PK is wel de grens met 2WD. De tractiecontrole kan amper tegen zoveel geweld. Nog meer PK’s en ik zou er inderdaad liever een 4×4 van hebben.
De Cooper Works GP weegt 1095 (leeggewicht) en de nieuwe mini is zwaarder…. dus als het vermogen niet boven de 220pk uitkomt dan zal de oude Cooper Works GP waarschijnlijk sneller zijn dan deze nieuwe….
De nieuwe mini is wel leuk maar een echt slim sperdifferentieel zou bij deze bommetjes wel een goed idee zijn. Een systeem vergelijkbaar met Alfa’s q2 systeem of dat van de Ford Focus RS zou van zo’n sneller mini helemaal een geweldig scheurijzertje maken en kan met name op het circuit ook helpen.

More fun, more cornering speed. Do it! Oh and cut the prices by 10% at least!
“aanpaste” jongens?
-edit: gefixt, dank u-
@VonStroke: Met zo’n wielbasis maakt dat echt niet uit.

Althans, daarmee bedoel ik qua laterale versnelling in het bochttenwerk.


Tenzij men het over zgn. “sportief” rijgedrag heeft…
Woehaaa!!!! Kan niet wachten om me daar eens fijn in uit te leven op Brands Hatch…! Ik ben ontzettend benieuwd naar de wegligging en rem-eigenschappen
@Cooper S: Brands Hatch?

Doel je op de MINI Challenge voor de A1GP op 4 Mei?
Iemand die meer info heeft over de Mini Cooper S John Works die op het Autosalon in Brussel stond? Was iets van 20.900e en een pracht minitje
@ Nick: nou en of!
ik ben tevreden over mijn works hoor.. noujah dan voortaan heb ik niet meer de meest exlc. mini. (ik lig er niet wakker van hoor)

Met mijn eigen mini heb ik 240 gehaald op de teller.. Dat was snel genoeg vind ik. Het gaat mij meer om de tussen acc.
Zal mij benieuwe wat er in het echt van die ‘peekaas over blijft, de ouwe Works haalde op bank nooit meer dan 205pk.
Ik zie bij het lijstje trouwens nog niet de grotere intercooler staan, dus er valt zo nog maar 15 pk extra uit te pompen. ;-)
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!