Gaaaaap: Peugeot 308 SW

Auteur: , 96 Reacties

Oeh spannend een stationwagen op basis van de Peugeot 308. We lieten jullie deze auto al ongecamoufleerd zien in juli vorig jaar(!) en in Frankfurt stond al een studiemodel. Maar nu is ie dus eindelijk officieel.

Een veelzeggende quote (rest van het persbericht staat hieronder): Een vernieuwde en geoptimaliseerde vormgeving, een verlaagd zwaartepunt, grotere spoorbreedtes en grotere banden, een dynamische en moderne stijl; de 308 SW belooft een rijgedrag dat in lijn is met het imago van het merk.

Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW

Rijplezier van een Hatchback

Wat wegligging betreft is het onderstel van de 308 Hatchback aangepast aan de kenmerken van de SW-uitvoering. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor een nauwkeurige besturing. De McPherson voortrein en de achterwielophanging met een flexibele traverse dragen daar natuurlijk in belangrijke mate aan bij. Verder zorgen de grote spoorbreedte, de royale banden (tot 18’’) en natuurlijk ook het lage zwaartepunt voor een uitstekende wegligging en een grote koersstabiliteit. Verder heeft de carrosserie van de 308 SW een uitstekende stijfheid en is de balans tussen wegligging en comfort optimaal.

Voortbouwend op die filosofie is er voor de 308 een ruim aanbod aan moderne, krachtige, zuinige en milieuvriendelijke aandrijfunits beschikbaar. Om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken is er keuze vijf benzinemotoren, van 70 tot 128 kW (≈95 tot 175 pk) waarvan één “BioFlex” en drie HDiF dieselmotoren met roetfilter. Ze kunnen gecombineerd worden met vijf versnellingsbakken, automatisch en handgeschakeld, waaronder een gloednieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak.

Tot de benzinemotoren van de 308 behoren verschillende VTi- en THP-motoren:

Een 1.4 l VTi van 70 kW (≈ 95 pk) en 136 Nm, een 1.6 l VTi van 88 kW (≈ 120 pk) en 160 Nm, een 1.6 l THP van 110 kW (≈ 150 pk), 240 Nm of met 128 kW (≈ 175 pk) en 240-260 Nm. Komende zomer wordt dit gamma nog aangevuld met een Bioflex-versie.

Het diesel-gamma bestaat uit een 1.6 l HDi van 66 kW (≈ 90 pk) en 215 Nm, een 1.6 l HDi van 80 kW (≈ 110 pk) en een koppel van 240-260 Nm, of een 2.0 l HDi van 100 kW (≈ 136 pk) met maar liefst 320-340 Nm.

Met de modernste benzine- en dieselmotoren, een uitstekende aerodynamica, gewichtsbesparing en het gebruik van de nieuwe Michelin Energy Saver banden overtreft het milieuvriendelijke karakter van de 308 SW dat van zijn voorganger. Zo kan een brandstofbesparing van wel 10% gerealiseerd worden in vergelijking met een 307 SW met een soortgelijke motor.

Afmetingen
De buitenmaten van de 308 SW geven alle ruimte voor een flexibel interieur. Ook is het veiligheidsniveau zeer hoog en is de auto makkelijk te repareren.

De lengte van de 308 SW is 4,50 m. De auto is daarmee slechts 71 mm langer dan zijn voorganger, de 307 SW, met een wielbasis van 2,708 m (10 cm langer dan de Hatchback). Dit komt optimaal ten goede aan de ruimte in het interieur en de stilistische proporties.

Vóór een overhang van 926 mm, net als bij de Hatchback (38 mm meer dan bij de 307).

Achter een overhang van 866 mm (33 mm meer dan bij de 307 SW).

De breedte van 1,815 m bedraagt 53 mm meer dan bij de 307 SW, voor een uitstekende passieve veiligheid aan de zijkant en een maximale ruimte (bijvoorbeeld breedte op ellebooghoogte).

De hoogte is 1,564 m inclusief de dakrails (4 mm lager dan de 307 SW) voor een goede aerodynamica en een in totaal 10 mm lager zwaartepunt.

De spoorbreedte vóór en achter is groter dan bij de 307, wat beter past bij de stijl en bovendien de wegligging ten goede komt. Ook de wielen zijn royaal bemeten met banden van 195/65R15, 205/55R16, 215/55R16, 225/45R17 en zelfs 225/40R18.

Een vernieuwde en geoptimaliseerde vormgeving, een verlaagd zwaartepunt, grotere spoorbreedtes en grotere banden, een dynamische en moderne stijl; de 308 SW belooft een rijgedrag dat in lijn is met het imago van het merk.