Gaaaaap: Peugeot 308 SW

Gepost op 18-02-2008 om 13:01 door - 96 Reacties »

Peugeot 308 SW
Oeh spannend een stationwagen op basis van de Peugeot 308. We lieten jullie deze auto al ongecamoufleerd zien in juli vorig jaar(!) en in Frankfurt stond al een studiemodel. Maar nu is ie dus eindelijk officieel.

Een veelzeggende quote (rest van het persbericht staat hieronder): Een vernieuwde en geoptimaliseerde vormgeving, een verlaagd zwaartepunt, grotere spoorbreedtes en grotere banden, een dynamische en moderne stijl; de 308 SW belooft een rijgedrag dat in lijn is met het imago van het merk.

Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW

Rijplezier van een Hatchback

Wat wegligging betreft is het onderstel van de 308 Hatchback aangepast aan de kenmerken van de SW-uitvoering. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor een nauwkeurige besturing. De McPherson voortrein en de achterwielophanging met een flexibele traverse dragen daar natuurlijk in belangrijke mate aan bij. Verder zorgen de grote spoorbreedte, de royale banden (tot 18’’) en natuurlijk ook het lage zwaartepunt voor een uitstekende wegligging en een grote koersstabiliteit. Verder heeft de carrosserie van de 308 SW een uitstekende stijfheid en is de balans tussen wegligging en comfort optimaal.

Voortbouwend op die filosofie is er voor de 308 een ruim aanbod aan moderne, krachtige, zuinige en milieuvriendelijke aandrijfunits beschikbaar. Om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken is er keuze vijf benzinemotoren, van 70 tot 128 kW (≈95 tot 175 pk) waarvan één “BioFlex” en drie HDiF dieselmotoren met roetfilter. Ze kunnen gecombineerd worden met vijf versnellingsbakken, automatisch en handgeschakeld, waaronder een gloednieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak.

Tot de benzinemotoren van de 308 behoren verschillende VTi- en THP-motoren:

Een 1.4 l VTi van 70 kW (≈ 95 pk) en 136 Nm, een 1.6 l VTi van 88 kW (≈ 120 pk) en 160 Nm, een 1.6 l THP van 110 kW (≈ 150 pk), 240 Nm of met 128 kW (≈ 175 pk) en 240-260 Nm. Komende zomer wordt dit gamma nog aangevuld met een Bioflex-versie.

Het diesel-gamma bestaat uit een 1.6 l HDi van 66 kW (≈ 90 pk) en 215 Nm, een 1.6 l HDi van 80 kW (≈ 110 pk) en een koppel van 240-260 Nm, of een 2.0 l HDi van 100 kW (≈ 136 pk) met maar liefst 320-340 Nm.

Met de modernste benzine- en dieselmotoren, een uitstekende aerodynamica, gewichtsbesparing en het gebruik van de nieuwe Michelin Energy Saver banden overtreft het milieuvriendelijke karakter van de 308 SW dat van zijn voorganger. Zo kan een brandstofbesparing van wel 10% gerealiseerd worden in vergelijking met een 307 SW met een soortgelijke motor.

Afmetingen
De buitenmaten van de 308 SW geven alle ruimte voor een flexibel interieur. Ook is het veiligheidsniveau zeer hoog en is de auto makkelijk te repareren.

De lengte van de 308 SW is 4,50 m. De auto is daarmee slechts 71 mm langer dan zijn voorganger, de 307 SW, met een wielbasis van 2,708 m (10 cm langer dan de Hatchback). Dit komt optimaal ten goede aan de ruimte in het interieur en de stilistische proporties.

Vóór een overhang van 926 mm, net als bij de Hatchback (38 mm meer dan bij de 307).

Achter een overhang van 866 mm (33 mm meer dan bij de 307 SW).

De breedte van 1,815 m bedraagt 53 mm meer dan bij de 307 SW, voor een uitstekende passieve veiligheid aan de zijkant en een maximale ruimte (bijvoorbeeld breedte op ellebooghoogte).

De hoogte is 1,564 m inclusief de dakrails (4 mm lager dan de 307 SW) voor een goede aerodynamica en een in totaal 10 mm lager zwaartepunt.

De spoorbreedte vóór en achter is groter dan bij de 307, wat beter past bij de stijl en bovendien de wegligging ten goede komt. Ook de wielen zijn royaal bemeten met banden van 195/65R15, 205/55R16, 215/55R16, 225/45R17 en zelfs 225/40R18.

Een vernieuwde en geoptimaliseerde vormgeving, een verlaagd zwaartepunt, grotere spoorbreedtes en grotere banden, een dynamische en moderne stijl; de 308 SW belooft een rijgedrag dat in lijn is met het imago van het merk.

96 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je je al aangemeld voor het preview-event met de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus?
Avatar van citroenfan
CitroenFan
18-02-2008 om 13:05
Die achterkant……
Ik vind dat anders best wel veel informatie.. :|
…En wat is hij ongelooflijk lelijk zeg!

Btw: het persbericht staat blijkbaar nog niet cursief?
Het is ook niet mijn idee van een “vlakke laadvloer..”
Alsof je daar met zeven man in kan zitten. Als ze die twee extra stoelen nou gewoon eens weg zouden laten uit auto’s die daar niet voor bedoeld zijn…
Ik zeg het nogmaals. Suzuki swift achterlichten. Mijn nieuwe toevoeging is dat ze die laatste zitrij wel weg kunnen doen. 7 man in een stationwagon, daarvoor is de mpv uitgevonden.
ik kan die auto echt niet mooi vinden. En als ik hem niet mooi kan vinden, kan ik er ook niet zoveel geld aan geven. Jammer.

PS: akkoord met dat van die 7 stoelen, eruit gooien!
Ja ik vind de nieuwe weg die Peugeot is ingeslagen nou niet echt een vooruitgang, reed 206, altijd onwijze peugeot fan geweest. 207 had het niet niet, 308 had het helemaal niet. Toch maar een C30 besteld.

En nu ik dit zie…. jakkie!
4007 is daarentegen wel erg leuk, maar ja dat is weer gewoon een Mitshibieitsie
UGLY IS HOT! Bij Peugeot en Renault nu.
verschrikkelijk… na de voorkant is dus nu ook de achterkant mislukt
die achterkant is gewoon weg lelijk
Wie verstandig is holt nog gauw even naar de dealer voor de voorganger; de 307SW is misschien geen opwindende auto, maar ziet er zeker beter uit dan dit vreemde vehikel. En het is een prima gezinsautootje ook.
sinds de 205 boert peugeot toch vrij goed ??
waarom is deze auto slaapverwekkender dan de concurentie ??
wat is er slecht aan ??
past het niet in jullie plaatje van de huidige design taal ??

ik weet het echt niet ..
@ lincoln: mogen we ook zeggen wat er goed aan is? Dat maakt het lijstje wat korter namelijk :P

Zolang ze bij Peugeot die lelijke grote muil voorop blijven plakken blijven ze lelijk.
Man man! Wat zijn die lui bij Peugeot de weg kwijt zeg! Verschrikkelijk lelijke auto!
@Bramzel .. nee .. ik wil duidelijk antwoord .. ene .. zeuren over vormgeving of kleurtje is zoooooo fiat 500 ..

dus daar neem GEEN genoegen mee ..
@lincoln
Omdat het ongelooflijk lomp is vormgegeven?

Toegegeven, ook andere nieuwe auto’s zijn saai en lijken op elkaar. Maar kijk eens goed naar al die lijnen op die 308. Waar gaat het allemaal naar toe. En veel te veel gedoe en pretenties met die grote muil/onderkin/patatsnijder en koplampen van een strekkende meter.
Peugeot krijgt nou wel een hele grote bek ( ;) ), een VTi heeft nog altijd zo’n motor:
Prima auto! Alleen die achterkant is minder.

@ lincoln, ja inderdaad, dat vraag ik mij ook altijd af. Want dan zijn er misschien mensen die BMW of Mercedes mooier vinden (ik dus niet voor de duidelijkheid), maar bieden zij ook vergelijkbare auto’s aan (qua klasse). Misschien de BMW 1 klasse of de Mercedes A-klasse, maar ik vind die toch niet echt in de buurt komen van een Peugeot 208 of een Renault Scénic. De enige die een vergelijkbaar soort auto’s aanbieden zijn Japanse merken, Ford, Fiat, Opel en misschien nog een paar andere merken. Over die auto’s hoor ik ook niet echt enige enthousiasme. Dus, wat maakt Peugeot en Renault minder goed?

Integendeel, ik vind ze mooier vergelijken met menig ander merk. Alleen Fiat en Lancia komen in de buurt. En als je Mercedes of BMW met eenzelfde klasse vergelijkt met Citroën, Renault of Peugeot, dan zou ik veel eerder voor een Citroën C6 of Peugeot 607 kiezen, dan een BMW 5-klasse of een Mercedes C-klasse.

Apart?
@DAT, die walvisbek en die koplampen zijn JUÍST prachtig! Zoals ik al zei, alleen de achterkant, en dan met name de lampen zijn iets minder, maar dat komt juist doordat de rest zo mooi is ;) !
Weer zo`n complete mislukking van Peugeot!
Wat een geklaag weer “ze zijn de weg kwijt bij Peugeot” “lelijk, ziet er niet uit… ”

En toch word dit opnieuw een verkooptopper. De reacties op de 207 waren exact hetzelfde.. En welke auto is er het meest verkocht in 2007… jawel de 207.

Laat het design van Peugeot rustig bij je vallen. Peugeot waarderen is net zoiets als een acquired taste krijgen==> De eerste keer toen je een biertje dronk vond je het ook bitter en vies. Nu is een feest zonder bier geen feest meer.
Zelfs een blinde zoekt nog iets mooiers uit… ;)
Ik sluit me aan bij de laatste spreker, Vive la France!
Volgens mij heeft Greg het over Hollands bier: je bent naïef en denkt “oh, bier”, je proeft het eens en stelt vast dat het allemaal maar flauw is, maar wel even duur wordt verkocht als een deftige Belgische pint. Dát is zo’n lelijke peugeot 308. ;-)
@Greg

Acquired taste? Je bedoelt, als je heel lang een Peugeot hebt zou je er misschien wel iets moois in kunnen ontdekken…

Vroeger Peugeot’s waren bijna zonder uitzondering goed gestileerde ontwerpen. Maar sinds ze Bertone hebben verlaten…
ik heb m vandaag zien rijden op de a10 maar niet echt interessant lijkt eigenlijk nog steeds erg op de 307
@Vive la FRANCE!
Tja, ik had het ook over pretenties; Je ziet eerst dus die walvisbek en die koplampen. Dan denk je daar komt een sportwagen aan van 6 meter lang. Maar nee, het is een 308.
@bmw
hahaha.. achja, zo kan je het ook bekijken. :-)

@DAT
Bertone heeft toch niet elk model van Peugeot vroeger ontworpen?

Wat ik bedoel te zeggen is dat je op basis van een eerste impressie soms conclusies trekt waar je later op terug komt. Met muziek is het ook zo. Je hoort een nummer en je denkt: wat is dit nou weer voor sjit. Is ie daarna een paar keer op de radio geweest, dan merk je ineens dat je het nummer toch best kan waarderen.

Ik heb vaak genoeg gehad dat ik een ontwerp in eerste instantie niets vond (de Focus I bijvoorbeeld) Maar het heeft soms gewenning nodig. Vind de Focus I nu een geweldig ontwerp van Ford, gedurfd, uniek….

Peugeot schokte vriend en vijand met de leeuwenmuil. Maar kijk nu eens naar wat Ford aan het doen is met hun nieuwe designrichting.
Avatar van markieanta
markieanta
18-02-2008 om 14:22
Hmmm, hebben ze de 307 SW toch nog geupdate is dit daadwerkelijk de 308? Zo ja, dan bezuinigen ze zeker op de ontwerp kosten.
@Greg, dat is toch geen Leeuwenmuil?
Het typische van peugeot vind ik dat ze doorslaan met details…
De 206 was een leuk autootje…
Toen begonnen ze er extra lijnen bij te zetten en ze gaven hem een wipneus voor een facelift…en nu ook al de 307sw die hetzelfde lot ondergaat :C
@Greg
Een 308 vind ik helemaal niet vreemd of zo waar ik aan moet wennen. Ik vind het hele design gewoon niet kloppen. Het design is rechtstreeks gebaseerd op de 307, alleen veel lomper. Peugeot was denk een beetje bang omdat de 307 z’on succes was.

Acquired taste zou iets eerder voor het huidige BMW-design kunnen gelden. Hoewel ik het nog steeds niet mooi vind, wen ik er al wel aan.
Ik vind het een mislukte versie van de 407 sw, wat ik overgens wel een ontzettend mooie auto vind…
Tja het is dus eigenlijk typische een 407 voor mensen die Nét geen 407(met voldoende opties) kunnen betalen…
Jammer, voorkant vind ik nog wel wat hebben, achterkant, Blegh~!
Die ontwerpers bij Peugeot zitten teveel aan de Bordeaux als je het mij vraagt :D
Die lelijke walvissmoel op alle modellen, en voor je het weet proppen ze nog 7 stoelen in een hatchback :(
Waar is de tijd dat peogeot nog dingen had zoals een 306 midnight of een 306 cabrio. Zeer mooi ontworpen wagens voor weinig geld, die trouwens dankzij dat design nog altijd goed scoren op de tweedehands markt.

Peugeot is inderdaad de weg kwijt, maar zal zeker scoren qua productieaantallen. De massa heeft namelijk geen verstand ven design.
@ Luc D.; dat slaat natuurlijk nergens op, denk je dat je het beter weet dan de massa, dat jij mag bepalen wat mooi is? Als de massa dit mooi vindt heb jij daar niks over te zeggen, wie denk je wel niet dat je bent??


Ok, sorry je hebt gelijk, hij is lelijk! :-( ;-)
Steeds meer auto’s krijgen de grote muil, flinke overhang en bolle motorkap….dat heeft met slechts 1 ding te maken: voetgangersveiligheid en dus een hoge NCAP score.
Zie de laatste nieuwe Fords; ook allemaal zo’n grote muil en flinke overhang.
lelijk, zoals andere alzijden die achterlampen zijn gejat van die ohh zo geweldige suzuki swift
ITALIAgait
18-02-2008 om 16:12
Zelfs volkswagen bouwt mooiere auto’s dit moment :-)
Laat de fransen het in hemels naam maar bij het maken van eten houden en het ontwerpen van auto’s bij de Engelsen en Italianen.

Dit zal wel een verkoophit kunnen worden omdat dit een van de meest suffe/grijze/niet opvallende rijtjesauto (lees file) van moment is IMO.
Dit is auto voor mensen die 4 wielen en een stuk metaal zonder enige emotie als auto willen hebben als je het mij vraagt.
Avatar van rob5nismo
rob(botje)
18-02-2008 om 16:33
net als de rest past perfect in het saaie 1toonige plaatje dat peugot nu schetst
Ik vind het zo raar dat velen van jullie doen alsof ze het designen kwijt zijn, design is nog altijd een kwestie van smaak. De een vind deze auto mooi, de ander niet. Kijk naar de Impreza, nog zo’n voorbeeld, kijk trouwens naar zowat elke auto. Er zijn voor- en tegenstanders. Ik vind de achterkant ook niet zo mooi, maar om dan te zeggen dat hij wel verkocht word aan de massa omdat die geen idee van design hebben? Dan lijkt het net alsof je geleerd moet hebben om te weten of een auto mooi of niet mooi is. Blijkbaar vind die massa die auto mooi, en dat heet smaak en dat kan je niet aanleren of wat dan ook. Zucht.. het doet me denken aan die nieuwe VW reclames.
Peugeot 407 coupe
18-02-2008 om 16:51
Het steekt me echt hoe Peugeot de laatste tijd zijn auto’s stijlt. Ik ben een Peugeot liefhebber in hart en nieren maar dit vind ik totaal niet mooi. Ik vond dat de 407 en 207 nog wel konden (al zijn dat ook niet echt ‘mooie’ auto’s) maar bij de 308-serie gaan ze toch wel gigantisch de mist in. Peugeot: You can do better! Look at the 406 coupe!
@ Martijn

dat er veel mensen in een auto rijden betekent niet dat het een mooie auto is. Daar hoef je niet eens voor te weten of het een mooie auto is, maar zeven zitplaatsen een gunstig prijskaartje en verbruik en afschrijving tellen ook mee

deze auto is wel degelijk een product van doorgeslagen fesigners die niet meer weten wat soberheid is en elegantie

ja die 406 daar is ergens een wisseling van de wacht geweest daarna kwamen auto’s als:

607, 407, 207, 307

gaaaaap inderdaad ja een auto met een horizontaal gebit
@Autoblog
Ik heb het wel gehad met dergelijke autotjes deze maand, komt er niet iets uit dat echt leuk is? :)
Hij heeft misschien wel niet de beste uitstraling, maar hij is RUIM van binnen, en voelt dat ook. Hier kun je gewoon met 3 volwassen mensen op de achterbank zitten, iets dat tegenwoordig zelfs bij mondeos en passats niet meer lukt door die mislukte voorgevormde stoelen achterin en veeeeel te brede deuren die de ruimte op schouderhoogte beperken, ik zeg dan ook chapeau, endelijk een functionele auto die er wellicht beter uit had kunnen zien!
Waarom GAAAP!!?

Ik vind er ook geen zak aan,maar vergeet niet dat zulke auto’s 30x meer verkocht worden dan een 3-serie of C-klasse.
Dus het is eigenlijk best wel nieuwswaardig,al wil iedereen liever zien wat ze toch never nooit niet kunnen betalen,zelfs niet lenen bij een bank.
Het wordt er allemaal niet mooier op naarmate de tijd verstrijkt, de 406 coupe was ultiem gaaf, daarna is het een beetje jammer geworden.
@Peugeot 407 Coupe

de 406 coupe is getekend door pininfarina en niet door Peugeot, daarom is deze auto ook zo mooi.

Peugeots van tegenwoordig zijn zo over de top gestyled, grote bek, grote lampen, het is echt zo schreeuwerig. Beetje jammer.
Ik had altijd wel wat met Peugeot, maar mij zijn ze volledig kwijtgeraakt de laatste jaren!

Altijd mooie staaltjes design! Nu lijkt het meer: ‘Grote bek erop plakken, dan verkoopt het wel’

Zouden er echt mensen intrappen????
Ongelooflijk!
hoe halen ze het in hun hoofd van die afschuwelijke wielkasten te tekenen?!

‘he verdomme, hij is te breed’ ‘maakt niet uit, met was schuurpapier is dat zo gepiept’
@Floryn, dat probeerde ik juist te vertellen. Dat de massa hem mooi vind betekent nog niet dat het een mooie auto is. Dat 1 iemand hem niet mooi vind betekent nog niet dat het een lelijke auto is. Helaas denken wel veel mensen zo hier.
Avatar van RScosworth
RScosworth
18-02-2008 om 18:06
Dit is alles behalve mijn smaak maar om dit nu saai te noemen? De titel zou mij eerder bij een Audi artikel passen. Maar dan krijg je natuurlijk weer zo’n gigantische kettingreactie met kreten en onzinnige reacties. Zoiets als met een spotprent in Scandinavië ofzo…
@Guan: zoiezo is elke persoon wel in iets gespecialiseerd (sommigen in niets) Maar je kan niet verwachten dat 100% van de bevolking een design goeroe is. Dat is niet denigrerend dat is een hard feit waar een designer elke dag rekening moet mee houden. Je gaat toch ook niet beweren dat iedereen verstand heeft van pakweg brood bakken. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen verstand van design, is dit erg of schaamtelijk? Nee helemaal niet, je hoeft geen expert te zijn op elk vlak. Maar smaak heeft iedereen.

@Martijn

Design en smaak zijn twee totaal aparte dingen. Design is iets wat je kan leren en waar al heel lang wordt over nagedacht. Heel zelden springt er iemand uit de massa die zonder enige voorkennis verstand heeft van design. Meestal personen die heel wat ruimtelijk inzicht hebben en voorbij het voor de hand liggende kunnen kijken. Maar dit is zeer zeldzaam. Design opleidingen bestaan voor een reden. Namelijk je dingen bij brengen die je anders nooit had geweten.
Zoals voordien gezegd. Het is echter de kunst van smaak van het volk en design op elkaar af te stemmen. Want met een prachtig design kun je alsnog falen. Zelfs een wagen zoals de lamborghini wordt niet zo extreem als op de initiële schetsen. Ja hoor zelfs die klanten zijn soms nog wat conservatief.
Peugeot 407 coupe
18-02-2008 om 19:14
@ Roy

Ja, ik weet dat de 406 coupe is getekend door pininfarina, maar het feit blijft dat die auto is geproduceerd door Peugeot en dat Peugeot dus best dat soort auto’s kan maken al is die getekend door een ander.
PEUGEOT FAN
18-02-2008 om 19:33
het is echt een gewelddige auto geworden hoop dat hij snel in de schowroom staat en op de weg rijdt wil hem in het echt zien. ik ben het helemaal met greg eens.
Maar hij is wel vernieuwend, met 18 inch af-fabriek :D !
Wat een nonsens over design. Het gaat enkel over een persoonlijke voorkeur: soberheid. Mooi design hoeft niet sober te zijn.
De 206, 207, 406 (coupé!) en 308 (spreek me niet van breaks, dat zijn geen auto’s) zijn stuk voor stuk pareltjes van design. De snuit van de 207 en 308 steekt er dan nog eens bovenuit.

Die komt namelijk rechtstreeks hiervan:






)
De achterkant heeft een hoog voorhoofd (de achterkant?!), de ruit lijkt zo hoog… Voor de rest vind ik het wel oke. Wat ik wel vreemd vind, is dat de velgen zo verschrikkelijk klein ogen onder de 308. Waardoor komt dat toch?
Getsie wat is dat lelijk met die kin zo ver naar voren. Zo heeft mijn baas dat ook als hij lacht.
De 308 is een erg mooie auto, maar wat ze met de achterkant van deze 308 break hebben gedaan…….. Op de één of andere manier ziet de achterkant er niet uit. De achterlichtunits lopen te ver door naar beneden, de ruit is te hoog. Het oogt kolderiek en niet serieus. Zonde, want het lijkt een erg praktische auto (net als de 307 SW) en het zal ongetwijfeld prima rijden (net als de gewone 308). Tijd voor een facelift van de achterkant.
Volvo heeft trouwens hetzelfde met de V70 gedaan, ook daar is de achtkant helaas niet goed gelukt (ook een praktische en fijne auto…).
De styling is over the top, de techniek grotendeels 307 (en die gaat al meer dan 7 jaar mee), de kwaliteit van de 307 is zelfs na 7 jaar nog niet goed genoeg om mee te komen, laat staan toonaangevend, het verbruik is te hoog door het hoge gewicht van de auto. Oh ja en bij de importeur weten ze op de klantenservice kennelijk niet hoe e-mail werkt….

De auto zal best aardig rijden (doet de 307 ook) maar doe jezelf een lol en kijk verder dan je neus lang is… ga in hemelsnaam met een Fiat Bravo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia C’eed, Mazda 3, (Renault Megane), Seat Leon/Altea (xl), Skoda Octavia, Subaru Impreza, Toyota Auris of een Golf rijden voor je een beslissing neemt… trust me, you CAN get better.
@Luc D.

Dat begrijp ik ook, er zit alleen een grote link tussen design en smaak en dat was waar ik het over had. Want iedereen hier haalt design en smaak door elkaar. Design omvat weliswaar veel meer en is een breed begrip, maar het moet toch ook deels worden afgestemd op de smaak van de klant. Zoals je zegt kan een prachtig design anders alsnog falen. Het was ook niet echt serieus om een discussie te doen opwaaien over design en smaak hoor. Meer dat iedereen hier zit van “Peugeot gaat helemaal de slechte kant op! Volkswagen maakt nog mooiere wagens! Hoe kan iemand die kopen!?”. Die reacties kon ik niet begrijpen, vandaar ;) haha.
@w0o0dy, tuurlijk moet je langer kijken dan je neus lang is. Maar op wat berust jij dat de techniek hetzelfde is al de 307? Is een heel andere auto hoor. Ook motorisch. De nieuwe 1.6 HPI motoren zijn subliem en komen uit de stal van BMW die hem met de PSA groep opnieuw ontwikkelt heeft.

Maar inderdaad, er zijn zoveel auto’s in dit segment dat je beter ze allemaal eens afgaat. Ik vind zelf de kia (sport)cee’d er erg goed uitzien. Of die trouwens ook zo rijd weet ik niet. Ik denk echter dat de 308 het wel goed gaat doen hoor. Ik vind hem helemaal niet zo lelijk en mag zijn vormen en scherpe lijnen wel. Alleen de SW is inderdaad niet zo mooi, geef mij de hatch maar.
ehh ik bedoel natuurlijk THP ipv HPI :P Sorry voor de 3 berichtjes, maar kan niet wijzigen hier.
@Martijn: de complete basis van de auto (het “chassis”) komt rechtstreeks van de 307, net als de wielophanging en de meeste motoren zijn wel aangepast, maar niet echt nieuw.

Kortom zo’n 60 of zelfs 70 % is opgewarmde prak van gisteren. Beetje sambal erdoor om het een beetje pittiger te maken maar ik zou liever vers bereid eten hebben met verse en goede ingrediënten.
hmm, mijn excuses dan. Ik dacht ergens gelezen te hebben in Top Gear Magazine dat het chassis toch een stuk verfijnder was. Sorry!
Avatar van gerrelekker
GerreLekker
19-02-2008 om 9:32
Get it of my mind! Dit trekt werkelijk op niets! Lelijke gaap-muil vooraan, afschuwelijke wielkasten, de achterkant komt precies van totaal andere wagen. De vlakke laadvoer was precies ook een quick en dirty job.
Niets klopt aan deze wagen, een drama². Hopelijk moetek er nooit een in real life tegen komen
Avatar van gerrelekker
GerreLekker
19-02-2008 om 9:56
Nu ik iets meer op deze wagen zit te kijken valt het mij op alsof deze wagen is samengesteld uit 3 andere of gedesigned door 3 verschillende mensen. De neus door 1 persoon, de deuren en zijkanten door iemand anders, en het gat nog door iemand anders. Ze hadden precies wel vergeten communiceren en hebben de 3 delen aan elkaar gezet. Resultaat is een samenraapsel van lijn en stukken en vlakken die gewoon totaal niet samengaan. Hier een daar wat plaatwerk tussen om toch iets of wat te doen aansluiten en voila de 308SW…. wat een gedrocht!
PEUGEOT FAN
19-02-2008 om 16:13
Het is een schitterende auto het is maar waar je van houdt. ik houdt helemaal niet van duitse auto’s zien er bijna allemaal hetzelfde uit. het is maar wat je mooi vindt
M. Koetjesman
20-02-2008 om 10:29
Hoe kunnen ze bij peugeot zo’n verschrikkelijke achterkant aan zo’n mooie voorkant metselen. En nee, dit is NIET wennen. Zelfs Renaults gaan er mooi uitzien naast zo’n 308 SW. Denken ze bij Peugeot dat ze ineens lelijke auto’s kunnen verkopen nu het met de kwaliteit weer beter gaat ?
Ik heb echt helemaal niets met dit merk evenals het andere PSA merk Citroën. Toch vind ik dat de auto’s van met name peugeot de laatste jaren extra lelijk zijn geworden. Ten eerste lijkt het alsof Peugeot de koplampen met de achterlichten probeert te verbinden. Dat rare extra ruitje dat sinds de 307 bij de spiegel zit is ook waardeloos en een handrijking naar inbrekers. Helaas nemen een aantal andere merken dit over. Daarnaast hebben mijn collega’s met peugeots echt heel veel problemen van motorschade tot elektra. Dit rare model bevestigd mij mening nogmaals. Doe mij maar een Duitser, krachtiger, representatiever, betrouwbaarder en gunstiger in de lease.
PEUGEOT FAN
26-02-2008 om 17:06
appie vervelend dat er ook mensen bij zijn die slechte ervaringen hebben mijn ouders rijden allebei een peugeot en hebben nog nooit problemen gehad met die auto’s
hij is echt strak en voor dat geld hij gaat ongeveer 21.500 euro kosten
Ik denk ook wel dat je een peugeot heel kan houden als je er voorzichtig mee omgaat. Het punt is natuurlijk wel dat leaseauto’s in de regel anders worden bereden dan prive auto’s. Ik weet ook wel dat peugeot auto’s heeft gemaakt met minder problemen in het verleden.

Rutger, ik zou m voor 11.500 euro nog niet willen. Ik wil er gewoon niet in gezien worden.
Ik rij al jaren een lease Peugeot (eerst 307 SW en nu een 207 3-drs) en daar wordt flink mee doorgereden, zeker niet voorzichtig en alles blijft gewoon heel.
Mijn collega met z’n Toyota Avensis D4D echter heeft niks als motorische problemen en staat inmiddels al een paar manden in de garage….
Vanaf vrijdag 18 april is de auto voor het eerst te zien in Peugeot Experience in Breukelen.

Kom eerst kijken en oordeel dan zelf….
:x Het is gewoon een prachtige auto. Hij is goed afgewerkt, mooi interieur, mooie velgen en niet al te duur. We hebben zelf een peugeot 406 1.8 XT premium en zo’n 308 is een grote vooruitgang
Toen Jonas in de walvis zat…….
Heb ik van gedroomd en nu zit ik er eindelijk in.
Ik ga mijn huidige peugeot 308 hatchback onmiddellijk inruilen voor een prachtige, uiterst confortabele 308SW.
@Jonas

Jammer dat je dan niet langer had gewacht…

Je hebt die 308 HB net. Zonde van de afschrijvingskosten als je ‘m zo snel inruilt.
of is het een grapje…..
Het is geen grapje…………..
Allright…!

Have fun in the 308 SW ;-)
Wat lopen de meningen uiteen zeg. Ik vind em prachtig, ben ook helemaal weg van het panorama dak dat er op de XT en XS standaard op zit.
Die stoelen op de 3e rij zijn misschien niet nodig, maar die komen er ook helemaal niet standaard bij. 600 Euro kosten die geloof ik… Anyway, voor een gezin is hij goed ruim en toch niet zo enorm burgelijk! Van mij mag die scherpe lijn wel, lekker sportief. En die voorkant Grrrrrrrr!!!!!!!!!!
Heb ‘m vanmorgen bij de dealer staan bewonderen…

Ik raad iedereen aan de auto in het echt te bekijken, en daarna pas een mening te vormen..
Greg, daar ben ik het volledig mee eens!! Het is een beauty.
Super!

Vandaag heb ik hem in het echt gezien, echt heel mooi. Die voorkant, mooie grote koplampen, gril en logo. Binnen is hij erg ruim, veel beenruimte en een zeer ruime kofferbak. Ook het dakraam is erg mooi.

Wat betreft de achterkant..klasse!!
Nou, ik heb ‘m dan ook “bewonderd” in de showroom.

Helaas vind ik de voorkant NIET mooi. Die lelijke zwarte horizontale kolom is niet mooi. Maar de dealer gaf aan, dat hij voor 350 euro meegespoten kan worden. En dat is dat een accessoire, dus interessant voor de lease rijder ;)

Dat maakt de voorkant denk ik iets minder lelijk, maar wat ik ook niet mooi vind, is die van achter naar voren taps toelopende welving van de motorkap. En dan die koplampen…

Ik moet (van mezelf) kiezen tussen een 308sw, Octavia, nieuwe Focus Wagon, Qashqai (met 10-12 mnd levertijd), Cee’d Sportywagon of een saaie Golf Variant. Ik ben bang dat ik door het design toch eerder geneigd ben om nu niet voor de 308SW te gaan.

En de nieuwe Ford Focus Wagon (waar ik dan wel roofrail op wil) is qua design in ieder geval ietsje beter dan die oersaaie versie hiervoor.

Maar om dan toch een pluspunt te geven: voor mij (als muzikant) is muziek en daarmee de kwaliteit van een muziekinstallatie belangrijk. Ik heb een 307 Break gereden; daar waren de speakers in het plastic van de deuren opgehangen, wat veel resonantie met zich meebracht. Het geluid was ronduit slecht (en dan had ik nog die speaker upgrade gekozen ook…).
Met de 308 serie heeft Peugeot de speakers tenminste weer goed gemonteerd wat in ieder geval in de lagere regionen veel beter klinkt. De hoge tonen mis ik echter nog, die zijn bijna niet aanwezig, wat inhoudt dat de muziek niet “sprankelt”.
Tegen een kleine meerprijs kan Peuteot een leuk JBL setje met subwoofer plaatsen, waarbij de sub in het kofferruimte gedeelte bijna helemaal in de zijkant verwerkt wordt, zodat je zoveel mogelijk bagageruimte overhoudt.
Dus, MOCHT ik uiteindelijk TOCH kiezen voor de 308SW, dan komt daar wel zo’n JBL setje in :)
Heb je voor die prijs niet een leuke alfa? (forgive me if I’m wrong, ik ben niet zo goed thuis in de prijzen van kleine auto’s)
@Marco: heb je in de andere concurrenten gereden? Dat zou ik zeker doen. Peugeot is over een piek heen en maakt zich er tegenwoordig goedkoop vanaf. Er wordt overal bezuinigd op de materialen en het gevolg is dat ze allerlei spontane kuren vertonen.

Kia schijnt met de c’eed een zeer concurrerende auto te hebben neergezet. Die wagen is goedkoper, wel iets kleiner, maar zal vast beter in elkaar zitten… Peugeots rijden best goed, maar zijn ook erg zwaar tegenwoordig en als je GEEN diesel neemt dan hebben andere merken zeker interessante modellen. De diesel van de C’eed schijnt trouwens ook niet slecht te zijn.

De Octavia is veel auto voor het geld. Niet echt spannend, maar wel vaak goede aanbiedingen met de speciale modellen.

Van alle genoemde auto’s denk ik dat de Focus het best rijdt en ook daar kun je met de verschillende uitvoeringen waarschijnlijk wel iets van je gading vinden binnen het budget….

Ik neem in ieder geval geen Peugeot meer…. motormanagement is regelmatig van slag, verf achter de gril liet los, bekleding van het stuur kwam los, onderdelen die loslaten of afbreken (hoogteverstelling stoel), gezeik met de cruise control… nooit meer Peugeot voor mij.
@Dekster: nope, geen Alfa station voor dat soort geld.

Een Hyundai i30 CW of de Kia C’eed Sportywagon, de Chevrolet Nubira, de Skoda octavia, de Ford focus, misschien de Seat Altea XL en the usual suspects (golf, 308, Astra, Megane etc…)

Als je een goede uitrusting belangrijk vind dan zit je bij de Koreanen goed, wil je de best rijdende dan zal de Focus moeilijk te kloppen zijn…
@W0o0dy,

Nou, met de 307SW had ik ook het eerste jaar dat ik een abonnement had bij de servicedienst van de garage. Allemaal kleine dingen, maar wel erg storend. Dan weer dit kapot, dan weer dat.

Ik heb vandaag de leasebedragen-offertes gekregen en de Ford en de Peugeot komen er voordelig uit.
Nu denk ik er _dus_ over om toch voor die Ford te kiezen. De Ford Focus Wagon Titanium uitvoering, met dan de goedkoopste diesel motor. En dan wellicht nog het family pack, businesspack 1 en de aluminiumkleurige roofrail.

Samen met mijn vrouw hebben we nog even wat foto’s van de 308SW bekeken. Ik kan er toch nog niet aan wennen en mijn vrouw geeft me daarin wel gelijk.
Christiaan
19-06-2008 om 19:31
Ik vind dit anders best een mooie bak,
veel beter dan al die saaie zafira’s en touran’s.
Al dat gezeur over het uiterlijk en dergelijke doet mij enorm denken aan die volkswagen reclame (commentaar leveren op een auto die je heel graag wilt hebben maar die onbereikbaar is)
Misschien zijn de 307SW en 308SW niet de meest opwindende auto’s, maar die enorme raamoppervlaktes en het dakraam maken de auto enorm licht van binnen en laten het zonnetje lekker op je bolletje schijnen. Cabrioletgevoel (zonder wind dan wel) met airco! En voor dat geld!?
de 308 is juist een mooie auto.
of moete alle auto’s op van die saaie volkwagens lijken ?
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!