Spyker D8 Peking to Paris

Gepost op 05-03-2008 om 14:37 door - 89 Reacties »

Spyker D8 Peking to Paris
Twee jaar geleden knalde Spyker erin met SSUV D12 Peking to Paris. Het was daarbij allang de bedoeling dat deze in productie zou zijn, maar dat is na het turbulente jaar 2007 er nog even niet van gekomen. Ook zal er straks een andere krachtbron onder de motorkap van de Spyker SUV te vinden zijn: de van VAG afkomstige W12 zal volgens Spyker niet lang genoeg in productie zijn. Ook zo benieuwd wat er straks voor V8 in de D8 Peking to Paris te vinden zal zijn??

Officieel wil Spyker nog niets loslaten (kuch), behalve dat het een volledig aluminium V8 wordt van 6,2 liter groot die dankzij een supercharger er 550 pk en 750 nm uitgooit. Dat is 50 pk en 140 nm meer dan de W12 zou leveren, maar desondanks zijn de gespecificeerde prestaties minder. De D8 zal straks in 5,5 seconden naar de 100 sprinten, een halve tel langzamer dan de D12. Ook de topsnelheid nam met 25 km/u af tot 270 km/u. Overigens lijkt deze opgave van Spyker heel conservatief: de Cayenne Turbo is 500 kg zwaarder en haalt met 50 pk minder vergelijkbare prestaties. En de Cayenne heeft de stilistische kwaliteiten van een platgereden konijn vergeleken bij de schitterende D8 Peking to Paris.

Overigens gaan er geruchten dat de W12 niet meer aan Spyker geleverd gaat worden omdat VAG zelf met een Bentley/Bugatti/Lamborghini SUV wil komen.

Spyker D8 Peking to Paris

Spyker D8 Peking to Paris

Spyker D8 Peking to Paris

Spyker D8 Peking to Paris

Spyker D8 Peking to Paris

89 reacties
smaakloos design
wat issie toch mooi hé…als ze deze op de markt zouden brengen dan zouden hun aandelen door het dak gaan durf ik wedden!
He, dat apparaat was toch beschadigd tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven? Ze hebben ‘m gelijk maar ff een ander kleurtje gegeven :)
Doeternietoe! Het blijft een lelijk ding… The eyesore from the Liberace house of crap!
Avatar van kaaskabouter
Mr. Reddingius
05-03-2008 om 14:43
Zo te zien heeft deze ook stylingselementen gekregen van de Aileron (zoals de luchtinlaten, de velgen en de hele ruiten) maar in hoeverre is dit model nou productieklaar?
@Juppe, dat was het eerste (zwarte) prototype dat in 2006 op de beurs van Geneve. Dit witte exemplaar is inmiddels de de 3e SSUV die Spyker heeft gebouwd. Vorig jaar was er namelijk een donkergrijs exemplaar in Geneve te zien.
prachtige ssuv, wow

alleen dat kleurtje is wat minder, liever een zwarte of donkergrijze :)
@ Juppe,

Ik ben op de Dutch design week geweest, maar dan stond geen Spyker SSUV (wel een normale Spyker cabrio).
Ich Heisse D12 Peking to Paris. Ich bin ein C8 mit Anabolen Steroiden.
Er zitten ook andere velgjes op.. Normaal lijken ze meer op propellors, nu op grasmaaier messen :S Ik vind de auto mooi op de achterkant na. Het dak komt niet zo mooi samen met de rest van de auto.
@ Victor

Toevallig Friends gekeken? ;)

Ik denk in een andere kleur, dat ie best mooi kan zijn.. en de velgen mogen ook wel een tikkie minder, in maat en bling-bling gehalte.
Dat mat witte staat hem wel heel mooi (of is het geen mat?)
Eigenlijk is hij spuuglelijk, maar hij heeft toch iets…
@Mr. Reddingius, alleen de velgen zijn nieuw. Die luchtinlaten zitten er al op vanaf het begin. En die “hele” ruiten zaten ook al op de D12 die vorig jaar in Geneve stond.

@GJ, daar stond geen SSUV omdat die dus op het transport daar naartoe beschadigd was geraakt.

@Joost, het is geen matte lak, maar gewoon glimmend.
Ik vind de de mooiste auto ooit en dat meen ik wat een waanzig mooi design.
het lijkt wel of hij in de slagroom is gedompeld met die kleur. bah. doe mij maar gewoon antraciet
@Robbie,
Oke, ik weet niet hoe veel SSUV’s ze hebben gemaakt. Maar het had gekund :)

@GJ,
Wat Robbie zegt :) Ik hoorde dat ie tijdens het uitladen beschadigd was. Maar details weet ik niet.
Ze willen het maar niet opgeven bij spyker, stelletje karwei knutselaars.
Auto’s bouwen moetje aan de duitsers en de jappen over laten.
@ robbie:
Dit is SSUV nr. 2 met nieuwe velgen en een nieuw kleurtje. Trust me ;-)
dat ding heeft nou echt eens klasse…
de ander spykers ook trouwens :P
Avatar van Ilbambinodoro
bambinodoro
05-03-2008 om 15:29
ik vind er nu echt helemaal niets aan, het is een gewone spyker maar dan wat uitgerekt in de hoogte zodat hij wat suv proporties krijgt

Als ik het geld had, en een dergelijke wagen zou willen kopen, ga ik toch liever langs bij Land Rover, of BMW
Ik vind dat Spyker nu hun roots aan het verloochenen is, het past niet bij het merk, maar dat is dan ook maar mijn mening
@bambinodoro .. en wat is volgens jouw mening dan de roots van spyker ??
6,2 liter V8 met compressor. 550 pk.
Da’s dus gewoon het blok uit de Cadillac CTS-V
Het ding hangt ook in de Corvette ZR1 en heeft daar over de 600 pk.

Een Cadillac motor is een voor de hand liggende keuze (wanneer je persé een Amerikaanse V8 wilt). Maar de de North Star V8 Compressor met 4 kleppen per cilinder en 2 bovenliggende nokkenassen geeft toch wat meer blijk van raffinement dan de 2 kleps V8 met onderliggende nokkenas. Hoe goed de Corvette motoren ook zijn…
past het niet bij het merk?
spyker had de eerste vierwiel aangedreven auto ter wereld
@bambinodoro
Even een kleine teleurstelling maar de originele Spyker was het eerste merk ter wereld met een 4×4, dus eigenlijk zijn de sportauto’s merk vreemd :)
Avatar van ferrenzi206
ferrenzi206
05-03-2008 om 15:38
Ik vind hem super lelijk, het interieur is afschuwelijk en de buitekant ook. Nog eens voor my mogen ze spyker af de markt halen, niet moeilijk dat ze zo veel verlies hebben gemaakt, wie koopt er nu zo’n auto?
Wat een gedrocht!
Laat ze het maar mooi bij de C8 houden, die gaat nog wel.
Dit ding daarentegen, ik hoop dat hij er nooit komt.
@Ramshoek: De Northstar is een blok dat relatief veel toeren moet maken. De LS9/LSA is denk ik een fijnere en duurzamere combinatie met een zware SUV als de Spyker.
het ljkt beetje op een posrsche suv en het is lelijk eigen mening
het ljkt beetje op een posrsche suv en het is lelijk eigen mening
ik vind de design niet mooi te hoog het moest beter of een suv of en stagen wagen dat is dan veel mooier
Wow dit is toch we de ubersuv lijkt me zo. En nog van NL bodem ook! (-:
@Corefest, je zou best een gelijk kunnen hebben! Het interieur is idd precies hetzelfde als bij de D12 (chassisnummer 194) die vorig jaar in Geneve stond! En als je goed naar de bestuurdersstoel kijkt dan zie je dat het leer al een beetje kreukt is. Ljikt me vreemd dat zoiets bij een nieuw prototype al het geval is.

Wel een goedkope manier om een “nieuw” prototype te presenteren!
Ik ben er nog niet over uit. Vooralsnog vind ik hem overdesigned
@robbie ik zie geen foto van de bestuurdersstoel

Btw. Wit staat hem wel goed. Geeft ook nog wat verkoeling in de woestijn van Dubai natuurlijk.
Ik vermoed dat inderdaad de overgespoten D12 is van vorig jaar. Dat was overigens wel heel netjes gedaan, want zelfs binnenkanten van het plaatwerk waren (voor zover zichtbaar) netjes wit.
Het ontwerp is prachtig(voor een suv dan) met een boel leuke details. Alleen wel erg jammer van de twaalfcilinder.
V6-4Motion
05-03-2008 om 16:10
De reden dat die W12 er niet meer komt is heel simpel, deze motor gaat binnen 3 jaar uit productie bij VAG. Voor Spyker is het niet haalbaar omd an de auto weer aan te passen aan een andere motor. Dat ze nu voor ‘n amerikaanse V8 is wat jammer. D’r zijn prima motoren bij europese bedrijven. Maar geld zal hier wel weer een grote rol spelen.
@robbie,
Had ik toch een beetje gelijk? ;)
Een van de weinige SUV’s die ik gaaf vind. Komt vast omdat ik ‘m ergens op een wagen uit de inmiddels klassieke mensen-en-dieren-aanrijden game Carmageddon vind lijken. Kom maar op met dat ding, Carpocalypse Now!
@ robbie: “Wel een goedkope manier om een “nieuw” prototype te presenteren!”
@ robbie: “Wel een goedkope manier om een “nieuw” prototype te presenteren!” Spijker en kop ;-)
Avatar van Silverarrow
Silverarrow
05-03-2008 om 16:47
Afhankelijk van wat hij moet gaan kosten, denk ik dat dit het volume-model van Spyker gaat worden. Erg mooie wagen, met een lekkere dikke V8.
ehm…..is het niet gewoon de d12 mat een kont van de c8?¿
Vraagje: Waarom hebben ze deze achterkant niet gebruikt voor die nieuwe Spyker?
Deze auto geeft toch een beetje het gevoel van “Chitty-chitty-bang-bang”
Een mix van vele stijlen en een hoog knutselgehalte.
@ BS-Rexr, dat is onzin, alleen duitsers en jappen die auto’s maken, wat dacht je van italianen amerikanen, nederlanders(DAF), spanjaarden, alleen de fransen mogen weg, behalve de renault alphine
wowww , wat is hij toch mooiii
Robbie, de luchtinlatn zijn wel degelijk anders… kijk maar eens bij de zwarte die onder het artikel staat..
kan geen mooiere suv bedenken
@Ca.dil, die zwarte is het allereeste prototype uit 2006. Ik heb het over de auto die vorig jaar in Geneve stond. De grijze.

En die is precies hetzelfde als deze. Want de witte die je hier op de foto’s ziet staan is namelijk de grijze van vorig jaar met een nieuwe buitenkleur.
Op die video lijkt hij opeens laag! En ik had altijd een beeld van een gigantisch hoog bakbeest voor me. Dit maakt het toch een stuk leukere auto!
Dit blijft echt een hele foute wagen!
Het is misschien apart omdat het een “spijker” is .. maar meer ook niet!!
@Laurens: “i pitty the fool who wares my crap! i do! i do!!” lol ;)
Wow.. nice.. deze kleur staat hem echt veel beter dan donker.
Maurits Frits Jan Hendrik
05-03-2008 om 19:08
Heren het is toch zonde dat het met Spyker, een Nederlandse autofabrikant die zulke mooie en exclusieve auto’s maakt zo slecht gaat? Ik hoop echt dat het niet weer alleen maar praatjes zijn, maar dat er daadwerkelijk verkocht wordt, want nogmaals dit is dus echt wel een stuk exclusiever dan alle andere noemenswaardige SUV’s, waaronder de X5,ML,Q7 en de Cayenne, COÑO patrick ik zeg het je! ;) ;)
@ Citrofiel, video?????
linkje aub

Wel een heel erg mooie auto zoals ie daar staat! Het motorblok vind ik wel een beetje erg jammer, maar dat is financieel wel heel erg aantrekkelijk met zo’n lage dollar koers.
GEIL :D Beter dan eerst;)
“En de Cayenne heeft de stilistische kwaliteiten van een platgereden konijn vergeleken bij de schitterende D8 Peking to Paris.”

Ahum.

Volgens mij moet het omgekeerd zijn. Deze auto ziet er – in tegenstelling tot de Cayenne – niet uit, zoals de meeste Spykers. Zal er niet rouwig om zijn als dit de laatste ooit is.
Avatar van hiscoxke11
bart vereycken
05-03-2008 om 20:11
Een absoluut precies chinees gedrocht!!!!!!

Geef mij dan maar een Cayenne maar dit ………………… neen dank u.

Wat is de uitspraak over Nederlanders weer : in verkopen zijn ze goed, maar wat ze verkopen trekt (in dit geval) op niks.

weg ermee
prachtige auto als ze deze gaan produceren zijn ze van hun geld zorgen af dat weet ik zeker
aaaaaah my eyes are burning!!!
het meest lelijke gedrocht wat ik ooit gezien heb!!!!!!
wel een mmmmmooi interieur
Zo ver ik kan beoordelen is dit idd een overgespoten D12. Ik denk dat Spyker de W12 heeft laten vallen omdat er te weinig vermogen uitgehaald kon worden.
@ Sjoerd

Dat W12 blok is echt niet komen te vervallen omdat er te weinig vermogen uit te halen is hoor. Bentley haalt er 600pk-tjes uit. En dat is hetzelfde blok met 2 mooie chargers erop, jammie jammie.
Het kan maar een ding betekenen dat dit blok het niet geworden is….
Ik vind het echt een schitterende auto en is 10 x exclusiever dan een Cayenne , wat ik overigens een gedrocht vind.
@ Bishop

en dat is volgens jou?
Avatar van FJR
Guido van H.
05-03-2008 om 22:12
Ik vind de achterkant een gemiste kans qua design!

Het geheeld lijkt nu meer op een soort Ssangyong-SUV-coupe! Had dan het dak doorgetrokken en daar meer mee gedaan!

Jammer!
Hij ziet er zeer apart uit, maar vind hem wel vet:P
@Citrofiel:

Ik kan niet echt zien of ie laag is, de mannen die erachter staan komen net boven het dak uit. Of ze staan niet op de verhoging zoals de auto, V. Muller en Wouter. Of V. Muller en Wouter zijn extreem lang…
Hoop trouwens dat ze met deze 2 extra modellen (naast de LaViolette) ook de telefoonmarkt kunnen veroveren.

http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/6912
Het verhaaltje wordt zo onderhand een beetje ‘Peking to spuitcabine via Litouwen to Paris’ geloof ik, waarbij onderweg ook nog ‘s één derde van z’n motor ‘lost in translation’ is geraakt… En nee, hij is nog steeds niet mooi.
Het enige wat ik mooi kan noemen aan een Spyker is het interieur.
rebel rouser
06-03-2008 om 2:57
om spyker kan ik alleen nog maar lachen en hikken…..stakkers daar.
Pieter-Jan
06-03-2008 om 5:54
Waarom zou VAG zich plots bedreigt voelen door Spyker? Ze laten de C8 (in al zijn benamingen) toch ook VAG motoren gebruiken terwijl ze zelf verschillende supercars produceren.

Op het filmpje zegt Muller ook dat men de productie van 12cyl terug aan het schroeven is. Dan is hij zeker niet gepasseerd langs de Audi stand waar het vol wagens met een V12 Diesel staat. Zelfs al gaat de W12 uit productie, het is niet alsof er zoveel Spykers worden gebouwd dat ze een “just in time” productie nodig hebben. Donkervoort gebruikt ook nog steeds een motor die allang niet meer van de productieband loopt.

Een Corvette motor kan je gewoon bestellen als “crate engine”. Zonder veel drama leveren ze je een motor aan je deur. Daarom is het zo’n populaire motor bij kleine en particuliere autobouwers.
Het is op zich geen slechte motor. Het baart me wel zorgen dat Muller niet gewoon eerlijk kan zijn. Er is daar precies niet veel veranderd bij Spyker.
@ ramshoek: dat cadillac blok gaat in afzienbare tijd ook uit productie. er wordt al gewerkt aan vervanging. dit ivm de emissie eisen die het blok niet meer haald voor 2014.
de 6.2liter v8 compressor blok klink idd heel erg naar het blok wat er in de corvette zr1/cadillac cts-s zit.
nu maar eerst eens afwachten of spyker nu eindelijk een beslissing durft te nemen of ze hem nu wel of niet in productie gaan nemen. want dit gaat bijna een lachertje worden, zolang dat het nu al duurd.
het design is onderscheidend, niet inwisselbaar met een ander merk. dat maakt dit voertuig juist zo begerenswaardig. daarom moet hij er ook komen.
Als ik het geld had zou ik er een kopen. Jammer voor Spyker, voordat dat zover is moet ik eerst de Staatsloterij winnen en de kans daarop is net zo klein als dat ik verschillende zandkorrels ga herkennen.
Hoe dom moet je wel niet zijn geweest om op dit idee te komen: neem een spijker… maak er 2 deuren extra in en zet hem een beetje dom hoog op zijn pootjes :S
@iedereen die denkt dat de SSUV heel laag is: Bedenk wel dat zowel Victor Muller als Wouter best lang zijn. :P
Jammer, jammer.

De W12 kan ruimschoots 600 pk leveren, zoals Volkswagen bewees tijdens de record run van Monza in 2001.
Maar ja, het is een end-of-life product.

Maar er is nog altijd BMW… *kuch* N73 motor *kuch*
whuahahahhaa, hoe bedoel je, auto verneukt
Interieur is prachtig ontzettend veel aandacht aan besteed (meer dan de meeste merken) minpunt blijft togg wel de achterkant maar vind dit zeker wel een mooie spyker
BS-REXR

Ben ik niet met je eens qua opmerking van: bouwen moet je maar aan Duitsers en Jappies over laten.
Want als jij dat meent, dan zullen alle andere merken ook niet goed zijn, alleen dat van die zogenaamde Duitsers en Jappies.
De koreanen,engelsen,italianen,en wij oa kunnen er ook degelijk wat van.
Verder, ik ben geen fan van Spyker, maar ik vindt dat Spyker mooie wagens bouwd, en ZEER exclusief.
Is een keer wat anders dan al die zogenaamde bekende merken die men altijd maar ziet, en machienaal gebouwd worden.
Echte hand vakwerk, en leer is dan ook echt helemaal leer.
Maarja, daar betaal je dan ook voor.
Overgens vindt ik het interieur ook perfect, en men kan de kleuren ook kiezen.
Een auto om u tegen te zeggen
Ik wil niet jaloers overkomen, maar ik vind hem echt lelijk. Het interieur van een spyker beviel me nooit echt maar nu bevalt de exterieur me ook al niej.
Geen mooi desing, maar ze maken tenminste wel eindelijk eens andere modellen.
Als het alleen maar de zelfde modellen waren, dan was het ook niet goed.
Er zijn altijd mensen die zitten te zuren he. ;-)
Machtige wagen.
Interessant concept de SSUV: een grote markt daarvoor te vinden:China,Dubai,Arabische landen,Rusland,Verenigde Staten
Machtig exterieur, prachtig interieur (alleen kleur oranje wat minder)
denk echt dat ze daarmee (samen met de aileron en de zagato)van dat ietwat in-de-garage-knutselde-sportwagensimago zullen verlost zijn en groeien tot een volwaardig luxesportautomerk die een sterke reputatie heeft op vlak van design en fijngevoeligheid. Ben echt fan van spyker en geloof in het bedrijf. De ietwat rommilige start van het merk krijgt hopelijk weer een stabiele groei en zal hopelijk uitgroeien tot het nieuwe lamborghini of misschien zelfs ferrari. tegmoet
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!