Spyker D8 Peking to Paris

Auteur: , 89 Reacties

Twee jaar geleden knalde Spyker erin met SSUV D12 Peking to Paris. Het was daarbij allang de bedoeling dat deze in productie zou zijn, maar dat is na het turbulente jaar 2007 er nog even niet van gekomen. Ook zal er straks een andere krachtbron onder de motorkap van de Spyker SUV te vinden zijn: de van VAG afkomstige W12 zal volgens Spyker niet lang genoeg in productie zijn. Ook zo benieuwd wat er straks voor V8 in de D8 Peking to Paris te vinden zal zijn??

Officieel wil Spyker nog niets loslaten (kuch), behalve dat het een volledig aluminium V8 wordt van 6,2 liter groot die dankzij een supercharger er 550 pk en 750 nm uitgooit. Dat is 50 pk en 140 nm meer dan de W12 zou leveren, maar desondanks zijn de gespecificeerde prestaties minder. De D8 zal straks in 5,5 seconden naar de 100 sprinten, een halve tel langzamer dan de D12. Ook de topsnelheid nam met 25 km/u af tot 270 km/u. Overigens lijkt deze opgave van Spyker heel conservatief: de Cayenne Turbo is 500 kg zwaarder en haalt met 50 pk minder vergelijkbare prestaties. En de Cayenne heeft de stilistische kwaliteiten van een platgereden konijn vergeleken bij de schitterende D8 Peking to Paris.

Overigens gaan er geruchten dat de W12 niet meer aan Spyker geleverd gaat worden omdat VAG zelf met een Bentley/Bugatti/Lamborghini SUV wil komen.

Spyker D8 Peking to Paris

Spyker D8 Peking to Paris

Spyker D8 Peking to Paris

Spyker D8 Peking to Paris

Spyker D8 Peking to Paris