Rijtest: Jaguar XF 2.7d en XF SV8

Auteur: , 84 Reacties

Het is wellicht een wat onaardig begin, maar ver bezijden de waarheid is het niet. Met de XF levert Jaguar eindelijk een auto die hip genoeg is om ons in te vertonen.

Jaguar XF Video

De voorganger van de XF is de Jaguar S-Type en die heeft veel klassiekere lijnen. Met de XF is Jaguar een andere richting ingeslagen, veel moderner zonder de traditionele Jaguar waarden uit het oog te verliezen. De styling is sterk, zeker de achterkant is een regelrechte voltreffer. De voorkant is mooi, maar roept ook associaties met andere merken op. Geheel in lijn met de trend van de coupe-sedans is de daklijn vloeiend en laag. Dat impliceert wel dat er wat weinig hoofdruimte op de achterbank voorhanden is.

Jaguar XF

Het aanbod van motoren is niet zo uitgebreid als bij de (Duitse) concurrentie. Sowieso zijn er geen “budget” instapversies beschikbaar met slechts vier cilinders. Onder de bevallige motorkap van de XF snorren altijd minimaal zes cilinders om zijn eigenaar te behagen. De kleinste motor is een 2.7 zescilinder diesel die samen met PSA is ontwikkeld en zodoende ook in Peugeots en Citroens is terug te vinden. In de XF is bijna niet te horen dat het om een diesel gaat, zo stil is de oliestoker in het vooronder. Met een vermogen van 207 pk en 435 nm koppel is de motor sterk genoeg om de 1771 kg zware XF 2.7d met gezwinde spoed voort te bewegen. Jaguar geeft een sprinttijd naar de 100 op van 8,2 seconden en een topsnelheid van 229 km/u. Voor het Nederlandse verkeer vlot genoeg, maar op de Duitse autobahn zijn er wel concurrenten die voor moeten worden gelaten. Helaas heeft Jaguar om dit moment geen sterkere diesels in de aanbieding.

Jaguar XF

Voor meer kracht moet er worden gekozen voor een benzinevariant, waarvan Jaguar er drie voor de XF in petto heeft. De instapbenzine is een 3.0 liter V6 met 238 pk en er kan worden gekozen uit een atmosferische 4.2 V8 met 298 pk of een supercharged versie van deze V8. Natuurlijk wilden we niet alleen met de diesel een blokje om en dus pikten we ook even een XF 4.2 SV8 mee. Dankzij de supercharger zijn er fors meer pk’s beschikbaar, 416 om precies te zijn. Het koppel is al even indrukwekkend met een piekwaarde van 560 nm. Daarmee haalt de SV8 een begrensde top van 250 (of eigenlijk 265 km/u op de teller) en sprint de XF naar de 100 in 5,4 seconden. Die laatste waarde haalden we niet helemaal tijdens de test, want het was koud en nat op de dag dat we de XF uitlieten. Aangezien de SV8 standaard op groot en vooral breed lichtmetaal met dito banden rolt (285/30 ZR 20), konden niet alle paardjes op het asfalt worden overgebracht. Naarmate het wegdek wat opdroogde, bleek dat echter geen probleem.

Jaguar XF

Zelfs bij de XF SV8 wordt er geen sperdifferentieel gemonteerd. Full-lock schuin wegtrekken vanuit een kruispunt zal daarom niet lukken, want allereerst verliest het binnenste wiel tractie om indien gewenst een mooi zwart spoortje achter te laten op het wegdek. Dat betekent zeker niet dat de XF geen overstuur op het repertoire heeft, het recept is doodeenvoudig. Stuur een bocht in op snelheid en ga aan de vroege kant op het gas. Op dat moment zal de achterkant geleidelijk en controleerbaar uitbreken, kortom de balans in de XF is meer dan prima.

Iedere XF is standaard uitgerust met een automatische zesversnellingsbak. Geen rare keuze, want in deze klasse koos het merendeel van de kopers toch al voor een automaat. Bovendien bespaart Jaguar zich daarmee de moeite om een andere middenconsole te ontwerpen waarin een de pook van een handbak een nette plek krijgt. In de middenconsole prijkt namelijk geen standaard pook voor een automaat,maar een draaiknop om de versnellingsbak te bedienen. Na het starten komt deze “JaguarDrive Selector” omhoog, waarna de transmissie bedient kan worden.

Jaguar XF

Het omhoogkomen van de JaguarDrive Selector is niet de enige feestelijke gebeurtenis tijdens het starten. Na het instappen pulseert de startknop als een kloppend hart. De sleutel kan in je zak blijven, want iedere XF heeft het “Jaguar Smart Start System”. Na het starten komt niet alleen de knop van de automaat omhoog, maar draaien de ventilatierooster ook open. Deze gadgets dragen bij aan het feestgevoel als je in een XF plaatsneemt. Ook zonder deze spielerij zou de XF geen modderfiguur slaan, want het interieur is bijzonder fraai. Niet geheel onverwacht is er in het interieur veel leer (standaard!) en hout te vinden. Oubollig is het overigens niet, er is bijvoorbeeld ook geborsteld aluminium gebruikt waarin een lichte brons tint is te ontwaren. Al met al voel je je goed binnenin de XF.

Jaguar XF

Jaguar XF

Het kan even schrikken zijn bij het zien van de vanaf-prijzen. Echte instappers zijn er niet en dus begint de XF-range bij 67.990 euro voor de XF 2.7d Luxury en de eerste benzine variant is de 3.0 V6 Luxury voor 69.290 euro. Vergeleken met de Duitse concurrentie is dit prijzig, maar de standaarduitrusting van de XF is bijzonder rijk. Standaard heeft de XF de genoemde zestraps automaat, minimaal 17” lichtmetaal, PDC, dual zone climate control, electrische verstelbare stoelen, lederen bekleding, Bluetooth voor de telefoon een 7” touchscreen voor multimedia. In dat licht bezien zijn de prijzen te rechtvaardigen. De XF SV8 kost standaard 118.990 euro, maar heeft behalve de extra pk’s ook nog eens 20” lichtmetaal, DVD-navigatie, bi-xenon verlichting en nog veel meer.

Cameraman Ruben was er natuurlijk bij, de video kijken kan hier.



84 reacties

mooie auto, enkel de koplampen vindt ik niets… doen me denken aan die vn de chrysler sebring en dat is niet positief
Prijzige tata… :roll: Echt mooi vind ik hem van voren in ieder geval niet, maar de achter en binnenkant zijn niet verkeerd.
Oubollig? is dat niet oudbollig? veder mooie review en zeker mooie auto
En hoe zitten de stoelen? En is de kofferruimte groot genoeg voor de ganse familie? Of dachten jullie dat iedereen interesse heeft in cijfertjes, hak en beukwerk?
Ik vind het niks, het spijt me zeer, maar ik vind het een beetje een combi tussen de oude Chrysler 300M en de nieuwe Chrysler 300C.

Doe mij maar zo’n ouwe XJ!
Zaterdag werd ik toevallig ingehaald door deze Jag en moet zeggen in het echt ziet die er toch wel strak uit hoor. Niks te overdreven maar gewoon netjes! Ik vind het een mooie aanwinst voor Jaguar en een zeker te weten leuke afwisseling tussen alle BMW’s en Audi’s want kom op dat begint wel een beetje saai te worden op de weg :-p
zee leuke test, leuk dat jullie ook wat vaker de Luxe zakenauto’s eens uitlaten! Iets minder spectaculair maar wel zeer informatief en ook erg vermakelijk om naar te kijken! Ben het met jullie eens dat Jaguar weer een goede weg heeft ingeslagen om de verkopen weer op te krikken! Deze XF’jes hebben allemaal toch gewoon achterwiel aandrijving?
Alleen de achterkant is mooi, ik vind deze prijs hem echt niet waardig
Ik herken de oude jaguar er niet in ( op na het logo dan ). Ik ben weer misleid door de concept versies.
hadden jullie er 2 mee?
@ Huin
ik weet niet waar je de lijnen van een 300C/M ziet???

OT:Jaguar heeft na een lange tijd weer wat moois/hedendaags en sportiefs neergezet, de prijzen zijn wel aan de hoge kant…. mja dat tel ik wel graag neer voor zo’n verschijning, ik vind hem iig mooier dan de BMW 5 Audi A6 en de andere duitse concurrenten.
check wielen van lamp foto en de anderen…
best mooie tata, maar ik prefereer toch de 5 reeks(diesel uiteraard) :)
Klopt het dat de stukken op de dijk opgenomen zijn bij Nijmegen/Lent?
En de snelweg hoogstwaarschijnlijk dan de A3 was?

Erg gave bak, vooral die compressorhuil klinkt heerlijk. Die details als de startknop/transmissieschakelaar/ventilatieroosters zijn erg mooi!
afgezien van die bobbel in de koplampen vind ik ‘m ook zeer geslaagd. Ik hoop dat het de gehoopte redding wordt van jaguar :)
@Rik: Nee hoor, zoek maar op. ;-)

@Patrick: Of dacht jij dat er hier journalistiek bedreven werd?
En toch, in dit segment voor mij de onbetwiste topper: Lexus gs 450h.

Maar de sv8 is toch wel erg lekker. Inderdaad een zeer snelle motor!
inderdaad een zeer waardige concurrent voor de duitsers. alleen is de vraag of dit een verkoophit wordt (ik hoop van wel).

trouwens leuk dat jullie in mijn buur hebben gefilmd.
Wat een lelijke bak is dit! Die koplampen komen volgens mij van een oude Koreaanse onderzeeboot!!! Dit wordt echt een flop, hier wil niemand in gezien worden…
Mbt die eerste twee zinnen (want de rest heb ik nog niet gelezen): Is ook de XK(R) niet hip/snel genoeg voor jullie?! :o Verwende jochies…
Leuke video. En een mooi interieur veel mooier dan bij een E-klasse of een X5.
Krijg je de DVD van K3 er standaard bij? :P
Zijn alle Jag’s XF’en achter wiel aangedreven?
@Klassiekerrally : neen, jij behoort niet tot de doelgroep van Jaguar.
@ wouter; Je zegt wel dat de auto veel dynamischer is dan de oude Jags, maar is daarbij nog wel het comfort behouden? Natuurlijk is het minder dan de oude, maar hoe verhoudt het zich tot de Duitsers in deze klasse?
@ Patrick: waarschijnlijk heb je gelijk :)
Heb nog steeds heel gemengde gevoelens over deze Jag. Dat krijg je wanneer je in 1977 bent verpest met een XJ 5.3…
6de alinea:

“Na het starten komt deze “JaguarDrive Selector” omhoog, waarna de transmissie bedient kan worden.”

’t Kofschip regeltjes?
De achterkant is prachtig zeg! :o Nav de eerste foto denk ik dat ik maar eens op zoek ga naar een mooie wall… De voorkant vond ik eerst verschrikkelijk, maar hoe vaker je het ziet, hoe meer je er aan went. Hij gaat hard de mooi-kant op! En het interieur natuurlijk… Dan mag een auto er uitzien als een Daihatsu Move, en nog zou hij op mijn lijstje staan. :D

@ Patrick; Je zegt het zelf al. Rijtest. Rijden. Geen kofferbak. Geen saaie dingen. Vroemvroem. Zoiets? ;)
Met de prestatiecijfertjes doet Autoblog gewoon veel meer mensen plezier dan met andere cijfertjes. Daar is de gemiddelde autoblogger niet in geïnteresseerd. Mocht het je echt interesseren, stop dan met proberen Autoblogs kernwaarden te veranderen (leuk en interessant nieuws), en ga gewoon naar andere sites. Genoeg te vinden!

@ klassiekerrally; Aaah! Nu zie ik het eindelijk, na een poosje denken en bestuderen. Je bent wel een kenner zeg, dat je dat in één keer ziet… ;)
@citrofiel, je hebt anders ook wel interesse naar het comfort, en ik zal jouw eigen woorden gebruiken, gepost om 16:52u

“is daarbij nog wel het comfort behouden?”

Volgende keer nadenken alvorens je mij verwijten maakt.
@SLR McLaren: Flip de koplampen, voer de harde lijnen van de 300C erin door en het is ‘m!

Check: http://images.automotive.com/reviews/images/99chrysler300m.jpg
Ik wacht met smart af op de XKR rijtest.

En ten tweede ook de 5.0 liter moter die ze dan inclusief aanpassingen aan het exterieur er in gaan proppen, hoop dat de wagen dan een minder burgelijk uiterlijk krijgt, en minder braaf rijgedrag krijgt.
@ klassiekerrally (16.42):
Als je goed kijkt, zie je linksbovenin het logo van Zappelin (correct me if i’m wrong) staan. Op de foto van het scherm zie je het ook. Ze hadden dus de TV aan.
Kwam er afgelopen donderdag 1 tegen. Toch te weinig onderscheidend. In het voorbijgaan is het net een Lexus. De oude S-type was misschien niet mooi en ook niet goed, maar hij had een eigen smoel: een Jaguar-smoel. Nu bestaat het aanbod uit een Jaguar (XJ), een Lexus (XF), een Ford (X-type) en een Aston (XK). Wel voor elk wat wils…
@ Patrick

Gast ga lekker de kampioen lezen ofzo, dit is een uitstekende review en de heren van autoblog slaan wederom de spijker op de kop. In deze prijsklasse gaat het uiteindelijk niet om welke vierwieler net die ene liter meer kofferbak inhoud biedt. Als je dat zo belangrijk vind haal je toch lekker voor de helft van het geld een Espace burgermansbak.
@ Patrick; Comfort hoort bij het rijden. Dus dan mag RIJtest wel. :P ;)

@ autoblog; Ik vond deze test eigenlijk, muv de auto zelf, behoorlijk zouteloos. Geen AB-humor… :( Steeds serieuzer?

@ Patrick; Als wat ik boven tegen AB zeg zo doorgaat, heb je over een jaar je cijfertjes wel. ;)
Prachtkar (vooral die V8). Even over dat oubollig: eigenlijk was alleen de S-type dat en niet de XJ die eigenlijk altijd stijlvol (wellicht alleen op de XJ40 uit de jaren ’80 met die vierkante koplampen na) en de X-type, wat natuurlijk niet meer is dan een Mondeo in een smoking. Maar men heeft van die fout (teruggrijpen naar het verleden) geleerd met de XF als resultaat. Want one! :-D
@Patrick.

Feedback is oke, constante kritiek vervelend. ;)
Strakke bak die SV8. Die 20″ velgen staan hem ook goed. Met die koplampen moet je maar leren leven ;). overignes 120 mille is wel veel geld voor een mooie snelle mondeo?!! Voor die prijs is natuurlijk heel wat beters te krijgen!
Overigens deze kleur staat hem erg leuk:
http://www.autoweek.nl/images/800/9/b7ce0bef421162dd9edf1ac815a7ee39.jpg
Ik sluit me aan bij Citrofiel. Toon ons eens waarom je zo’n auto koopt. Rij er eens mee langs bij een casino, een kasteeltje of een jacht ;) . Met een deuntje van The Virgins (Rich Girls bijvoorbeeld). Stop een wat meer humor in, wat meer spanning, laat er een gastrolletje bijkomen, zodat het niet enkel bij de presentator blijft.

Voor ander auto’s bijvoorbeeld:

– Audi R8: langs Diskotheken, langs de rosse buurt (muziek van Daft Punk)

– Chrysler 300C / Hummer: langs een carwash, langs hippe plaatsen waar veel mensen kijken (muziek van 50 Cent)

– Jaguar XJ: langs het koningklijk paleis, door een barok-stad (Muziek van Mozart)

– Chevrolet Camaro: langs een hip strand, een festival, pik een knap meisje op (muziek van Airbourne)

-Porsche Cayman/ Lotus Elise: Door de velden bij zonnig weer, langs hoeves met verder geen kat binnen een straal van 40 km. Zo’n Normandisch landschap van rond Cap Gris Nez/ Cap Blanc Nez (Geen muziek, enkel de motor)
Mijn mening over deze Jaguar is simpel. Al sinds de concept vind ik het een superdeluxe Ford Mondeo. Een nieuwe stijl is helemaal goed, maar doe dan beter je best.
He he … JAGUAR staat weer helemaal op de kaart (of moet ik TaTa zeggen;-)
Goh, dit is toch wel een moeilijk geval. Heb er ingezeten op ’t Autosalon en heb ‘m nu ook al een keertje in ’t wild gespot en ik blijf bij m’n eerste gedacht.
Hij is echt goed gemoderniseerd en het interieus is echt cool of moet ik zeggen koel? Hij straalt ook elegantie uit, maar de lichtblokken – zowel voor als achter – verkloten m.i. het geheel eeeeeenorm. Neem nu de achterkant, waarom moest er nu per se nog een stukje licht boven die alu-balk? Zou toch zoveel mooier zijn zonder? En de koplampen zijn gewoon kinderachtig. Ik vind dat zo jammer!
Lelijke voorkant… Je ziet wel weer dat de ontwerper ook voor de Aston Martins verantwoordelijk is. Vooral in die achterlichten en de daklijn. De neus is gewoon echt een minpunt, evenals het prijskaartje.
Partick toch, AB houdt er neit van om naar de kofferbak te kijken van een aut maar ze houden wel van de cijfertjes, net als de gemiddelde autoblogger :D

OT: Errug dik hoor! Vooral met de 20″ eronder, staat hem erg mooi en wouter zegt zelf al, hij is neit meer zo comfortabel zoals je verwacht ;)
DIE KALE IS ECHT KONING VAN DE CLICHEES, HE VERMOEIEND
edit: je CAPS blijft hangen
Nijmegen :D
@ Citrofiel
bwaah… valt nog best mee hoor. :) Maar zoals je zegt: de XK8/XKR is een schoolvoorbeeld van een échte Jaguar. Waar zijn bij de XF de katachtige lijnen?! Het is een goeie auto, maar een matige Jag… Wel een schitterend, fantastisch, state of the art interieur zeg!
@ Matthijs: Ze hebben toetsenborden in de aanbieding bij de Media Markt, misschien iets voor jou, aangezien je caps vastzit.

Natuurlijk weer een mooie rijtest. Jullie kiezen ook steeds vaker de juiste auto uit om te testen. Ik miste wel een beetje humor, maar dat is denk ik wel normaal met dat weer. Het camerawerk was werkelijk prachtig, het begin was het mooiste. Net zoals de rijtest van de S80. Ruben, je bent super! Hoop jullie weer volgende keer terug te zien op precies dezelfde manier, maar dan weer met iets meer humor, en Aimee er weer bij. Want ik zou eigenlijk best wel willen weten wat meisjes van de auto’s vinden.

Over de auto. Tja, als Audi-fan moet ik eerlijk toegeven dat de XF er beter uitziet, mooiere motoren heeft (4.2 V8 van Audi is niet meer zo bijzonder, maar deze SV8 klinkt heerlijk, en de cijfers zien er goed uit), en goedkoper is (feit). Ik denk dat dit op het moment de mooiste auto uit die klasse is. Hij verslaat de A6, 5-serie, E-Klasse, en S80 met gemak voor mij.
Maar hij zal zelfs niet met een XFR tegen de S6 opkunnen, dat dan weer wel. Maar dat is dan natuurlijk weer een andere klasse. :)

Conclusie: Auto is perfect uitgekozen, volgende keer weer zoiets, en wat meer humor en Aimee erbij. :)
Profielfoto van biunkens IlCuoreSportivo
flop flop flop,
teveel mondeo, te weinig jaguar.
Vorige week precies dezelfde zien rijden hier in het dorp, was alleen te laat met mijn mobiel voor foto’s :(
@Apache: Op een persevenement als dit zijn de mogelijkheden helaas wat beperkt. ;-)
@ Ruben Beaten

Bedoel je dat van dat knappe meisje? :D ;)
trekt een kip kaal Heren zou u wellicht zo vriendelijk willen zijn even te bukken? Mooie beelden en hoeveel liters er in de kofferbak passen dat kun je in de folder lezen. Hopenlijk verkopen ze ook weer echt wat aantallen van deze wagen…. van al die duitse sloepen op de weg wordt het ook zo saai.
perfect, nu die koplampen nog vervangen…
Mooie auto..denk alleen dat hij misschien wat minder aansluit bij het aloude Jaguar publiek…de mensen die een S-type kochten bijvoorbeeld. Daar heb ik toch een beetje het 60-plus-met-paarse-kleurspoeling-gevoel bij.
prachtige wagen met schitterende lijn en superinterieur,
wij hebben de onze nu al 2 weken en hij rijdt goed, is goed afgewerkt en wekt immens veel aandacht op straat, raar maar waar,
een originele en goedgeprijsde coupé-berline vindk zelf
Ik heb m laatst zien rijden op de A15 ter hoogte van Alblasserdam, en ik vond m echt classy eruit zien. Hij viel wel op ( lees: hij reed behoorlijk door) maar toch bleef het echt een upperclass auto.
The Honda Spirit
’t is niets en het word niets !
Een prachtige auto, mij maakt het persoonlijk niet uit dat Jaguar nu van tata is. (Lotus is immers ook van Proton en daar zaagt niemand over)

Ik heb hem al een paar keer op straat gezien, wat best wel verwonderlijk is, want je kan de auto pas vanaf Januari bestellen.
Mooie auto, hij stond hier om de hoek geparkeerd voor een paar dagen. Erg onder de indruk van de achterkant, met name de lichten.
En mij doet het ook niets of dat het nu van Tata is …

Jammer genoeg kon ik zelf geen foto’s schieten, het regende té hard om fatsoenlijke foto’s te maken…
Oef, die voorlampen wat zijn die lelijk maar verder een erg strakke auto!
Vind het een hele nete wagen. Ook als je hem tegenkomt. Valt wel op nu. Vlakbij zit een jaguar dealer en je ziet ze toch veel met garageplaten rondrijden. Dus stevig wat testritjes. Denk wel dat veel mensen er in geïnteresserd zijn. Is is iets anders dan een mercedes, audi of bmw e.
Zal in Brasschaat en omstreken wel de nieuwe winkelkar voor de dames worden.
Alleen nu nog zorgen dat ze hun diesels tegen een 530d of een e320cdi kunnen zetten. Denk dat ze nu nog moeten afhaken. Maar komt wel goed zeker.
Hoewel in Nederland? Met jullie extra fijnstoftaks. Waar gaat het naartoe met jullie landje? Er moet meer fijn stof in de lucht. Vorige dinsdag stond ik nog in de sneeuw te werke en was het niet al te warm en dat voor eind maart ;-)
Tja, hele verbetering ten opzichte van de voorganger, maar dat is niet zo moeilijk natuurlijk.
Die enorme chroomstrip achterop doet erg aan Opel denken, en hij is te hoog en bol om coupe achtige associaties op te wekken, maar oke, het is niet zo’n saaie motorkap, deuren en kofferbakklep sedan geworden.
Interieur idd fraai.

Als je geen Duits wilt kopen, mmm, lexus gs kan (niet mooi maar goed), Volvo S80 is te weinig sportief, Cadillac CTS heet die nieuwe? Iets “te” voor Europa ben ik bang,
jammer dat Alfa nog geen achterwiel aangedreven opvolger van de 166 heeft, die zal er beter uitzien qua design, maar helaas heeft Alfa nog steeds veel kwaliteits problemen, en zolang dat niet verandert, zal het nooit een alternatief voor Duitse producten zijn vrees ik.
is een jaguar hoor, geen modeo..
He? weer een nieuwe Mondeo?
@Luna 07 : de BS2 is bullshit, dit is een Mondeo? Wat voldoet dan wel aan jouw eisen? Jouw MBK Booster met open uitlaat??
zoals vele hier al gezegd hebben, het is gewoon een dure mondeo, en eerlijk, de buitenkant van de mondeo is dan zelfs nog iets knapper nochtans ze allebei lelijk zijn volgens mij
Ik zag er toevallig 2 vandaag. Maar ik moet zeggen dat ik nogal redelijk teleurgesteld ben.

Na de prachtige concept en de foto’s die ik in autobladen en op internet zag was ik redelijk enthousiast over deze auto. Na vandaag ben ik dat helemaal niet meer.

Ik had verwacht dat het door zijn nieuwigheid meer een “headturner” zou zijn. Helaas, moest ik vandaag drie keer kijken voordat ik doorhad dat het de XF was. Het deed bij mij meer aan als een 13 in een dozijn auto dan iets dat een nieuwe weg voor Jaguar moest representeren. Ik ben bang dat na een beginners succes het “nieuwigheid” eraf zal gaan en daarmee ook de verkopen.
Volgens mij moet je er een beetje aan wennen maar dan blijkt het jarenlang een mooie wagen te zijn, dus een echte Jaguar.

De 5 serie is hopeloos verouderd, de E-klasse laat z’n leeftijd ook al zien. De A6 krijgt dit jaar een facelift en zie je zoveel te zien dat het de Passat voor de middenmanager is geworden. Dus het is nu de tijd voor Jaguar om veel XFjes te gaan verkopen. Het zij ze gegund.
@Jan: wat een belachelijke vergelijking. De XF zou een dure Mondeo zijn. Er is geen enkel schroefje gelijk aan die twee auto’s. De Jag heeft RWD, de Mondeo heeft FWD. Beiden staan op verschillende platformen.

Maar het bekt zo lekker die domme uitspraken.
Jammer van het design. Te weinig Jaguar kernwaarden. Zeker, mooi materiaal gebruik binnenin, leer en een (veel te klein) beetje hout, een goed weggedrag, een paar leuke goodies zoals de versnellingsknop en de zelfsdraaiende ventilatieroosters. maar verder? Geen state of the art prestaties ten opzichte van de concurrenten, maar sub-prime. Geen vormgeving met verwijzing naar organische oorsprong (de roofkat). Teveel louter rechte lijnen, en materiaal gebruik (grote plakken aluminium) dat de machine benadrukt in plaats van het beest. Dit zou een prima moderne vormgeving voor een Japanner of Koreaanse wereldwagen kunnen zijn, maar het heeft veel te weinig karakter dat aansluit bij de kernwaarden van het merk Jaguar. Dan vond ik het prototype met een visuele link naar S-type en XK veel en veel beter. Maar waarschijnlijk werd dat te duur. Hopelijk krijgt Jaguar meer ruimte binnen de TATA organisatie dan in de Ford corp. Maar eerlijk gezegd, ik vrees er voor dat Jaguar verder zal afglijden. Ford heeft zich jaren een forse financiele sponsor getoond en de bevrijding van Ford’s beleidslijnen, die de Jaguar modellenpolitiek maakten, zal niet automatisch leiden tot een gezondere onderneming. Het grote probleem voor TATA Jaguar is nu: een herkenbare merkstrategie en merkwaarden te scheppen bij een forse verhoging van het volume. Normaal gesproken moet dat van een X-type klasse komen. En kan die op basis van de nieuwe merkwaarden zoals getoond in deze XF onderscheidend genoeg zijn ten opzichte van een C-klasse, 3-serie of A4? Dat wordt een mega-klus als sommigen nu al Mondeo of Hyunday trekjes aan deze XF toedichten.
Profielfoto van biunkens IlCuoreSportivo
David38
Welke zijn de kwaliteitsproblemen dan, objectief gezien is dat flauwe zever.
Wacht maar af, de 169 wordt veel interessanter en krachtiger dan deze opgedirkte mondeo.
Profielfoto van biunkens IlCuoreSportivo
Patrick,
Je moet toch toegeven dat jaguar qua innovativiteit niks meet te betekenen heeft in autoland.
Het is gewoon een ford, doe mij maar een jaguar uit de jaren 60-70 toen hadden ze nog iets te bieden.
En de auto doet ook echt aan een mondeo denken bij de eerste aanblik, dat op zich is al voldoende.
Maar het blijdt beter dan een Duitser natuurlijk.
Hele mooie wagen , Jaguar verdient het dat et een groot succes word.
Profielfoto van biunkens IlCuoreSportivo
Hij doet me aan de mondeo denken als ik hem zie, ik kan daar ook niet aan doen.
En de 169 zal niet bepaald fiat zijn, wel op het maserati platform, let maar goed op, dat wordt de limousine van de goede smaak.
Leuke reportage weer autoblog! Complimenten.

Het is een fraaie auto geworden, alleen bij de voorkant hebben de ontwerpers het echt laten afweten. De uitstraling die de achterkant en zijkant heeft bij deze auto, ontbreekt volledig aan de voorkant. De grille en koplampen stralen geen exclusiviteit uit en doet mij eerder denken aan een hyundai.

De scoops van deze auto zagen er veelbelovend uit. Strakke, oogstrelende koplamp units zaten hier op. Welke ‘sjaak’ besluit dan om hiervan te zien en een paar middenklasser koplampen erop te monteren. Gemiste kans. Dat kost gewoon klanten.
klassewagen
Ik vond deze auto heel mooi op de eerste foto’s en laatst zag ik er ook eentje rijden.Ik vond het een beetje tegenvallen. Ik vind de voorkant heel mooi, ok ze hadden de koplampen ietsje kunnen veranderen. De achterkant vond ik in het echt alleen een stuk meer weg hebben van de mondeo, terwijl ik dat op de plaatjes een stuk mooier vond lijken. Over het algemeen best een mooie auto, met een mooie motor.
Prachtig interieur, leuke details!
Ben sinds 4 weken in bezit van een 2.7 XF Premium Luxury (met nog wat extra lekkers) en ben zooooo enorm tevreden over deze auto. Kom zelf uit een Volvo vandaan en in niets, maar dan ook niets verlang ik terug naar deze (overigens ook fijne ) auto. Wegligging, mooie interieur, prachtige installatie (met Ipod aansluiting) maar zeker ook de stille motor (is het echt een diesel?) zijn subliem en, zoals ook al geschreven in Autovisie, geen Duitser kan je een zo rijk en geslaagd gevoel geven als deze Jag. Motorisch en qua wegligging kunnen sommigen wellicht zelfs beter zijn, maar hét gevoel, dát kunnen kunnen de Duitse broeders niet geven.

Een luxe, opgedirkte Mondeo? Laat me niet lachen, heb zelf ook lang een Mondeo gerdeen, sorry hoor, dan weet je dus echt niet waar je over praat, en zeker niet qua styling. Komt op mij meer over als kinnesinne… Net als de opmerkingen over Tata etc., echt heel kinderachtig.

Toegegeven, toen ik hem voor het eerst mocht proeven in Frankfurt was ook ik teleurgesteld over de voorzijde. Maar ach, alles went maar het is en blijft eerlijkheidshalve wel z’n zwakke punt. Zijkant, driekwart en van achter is het m.i. echter een plaatje. En ik weet zeker dat meer mensen er zo over denken want het is een koppendraaier eerste klas. Gelukkig ben ik niet verlegen aangelegd…
De Xf is en blijft Jag! Ik heb er een en in de verste verte niet vergelijkbaar met een Mondeo.
De mondeo-rijders hier op de site zouden het wel willen……..
Sinds ik em zag op de IAA, ben ik wel n beetje bijgetrokken.. Vind die koplampen alleen zo jammer in vergelijking met t studiemodel..
Van binnen zeker een chique bak! En toch, ondanks dat het inderdaad een Mondeo-gehalte heeft, is Jaguar wel de juiste weg ingeslagen (commercieel gezien dan)..

Overigens; inderdaad is de video rondom Nijmegen opgenomen. En wat betreft dat stukje Duitsland. Dat is gewoon een Duitse B-weg (de B9 om precies te zijn tussen Nijmegen en Kleve) waar j max 100 mag ;-)
perfecte wagen, kan gewoon niet beter (op de navi na) !!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).