Rijtest: Jaguar XF 2.7d en XF SV8

Auteur: , 84 Reacties

Het is wellicht een wat onaardig begin, maar ver bezijden de waarheid is het niet. Met de XF levert Jaguar eindelijk een auto die hip genoeg is om ons in te vertonen.

Jaguar XF Video

De voorganger van de XF is de Jaguar S-Type en die heeft veel klassiekere lijnen. Met de XF is Jaguar een andere richting ingeslagen, veel moderner zonder de traditionele Jaguar waarden uit het oog te verliezen. De styling is sterk, zeker de achterkant is een regelrechte voltreffer. De voorkant is mooi, maar roept ook associaties met andere merken op. Geheel in lijn met de trend van de coupe-sedans is de daklijn vloeiend en laag. Dat impliceert wel dat er wat weinig hoofdruimte op de achterbank voorhanden is.

Jaguar XF

Het aanbod van motoren is niet zo uitgebreid als bij de (Duitse) concurrentie. Sowieso zijn er geen “budget” instapversies beschikbaar met slechts vier cilinders. Onder de bevallige motorkap van de XF snorren altijd minimaal zes cilinders om zijn eigenaar te behagen. De kleinste motor is een 2.7 zescilinder diesel die samen met PSA is ontwikkeld en zodoende ook in Peugeots en Citroens is terug te vinden. In de XF is bijna niet te horen dat het om een diesel gaat, zo stil is de oliestoker in het vooronder. Met een vermogen van 207 pk en 435 nm koppel is de motor sterk genoeg om de 1771 kg zware XF 2.7d met gezwinde spoed voort te bewegen. Jaguar geeft een sprinttijd naar de 100 op van 8,2 seconden en een topsnelheid van 229 km/u. Voor het Nederlandse verkeer vlot genoeg, maar op de Duitse autobahn zijn er wel concurrenten die voor moeten worden gelaten. Helaas heeft Jaguar om dit moment geen sterkere diesels in de aanbieding.

Jaguar XF

Voor meer kracht moet er worden gekozen voor een benzinevariant, waarvan Jaguar er drie voor de XF in petto heeft. De instapbenzine is een 3.0 liter V6 met 238 pk en er kan worden gekozen uit een atmosferische 4.2 V8 met 298 pk of een supercharged versie van deze V8. Natuurlijk wilden we niet alleen met de diesel een blokje om en dus pikten we ook even een XF 4.2 SV8 mee. Dankzij de supercharger zijn er fors meer pk’s beschikbaar, 416 om precies te zijn. Het koppel is al even indrukwekkend met een piekwaarde van 560 nm. Daarmee haalt de SV8 een begrensde top van 250 (of eigenlijk 265 km/u op de teller) en sprint de XF naar de 100 in 5,4 seconden. Die laatste waarde haalden we niet helemaal tijdens de test, want het was koud en nat op de dag dat we de XF uitlieten. Aangezien de SV8 standaard op groot en vooral breed lichtmetaal met dito banden rolt (285/30 ZR 20), konden niet alle paardjes op het asfalt worden overgebracht. Naarmate het wegdek wat opdroogde, bleek dat echter geen probleem.

Jaguar XF

Zelfs bij de XF SV8 wordt er geen sperdifferentieel gemonteerd. Full-lock schuin wegtrekken vanuit een kruispunt zal daarom niet lukken, want allereerst verliest het binnenste wiel tractie om indien gewenst een mooi zwart spoortje achter te laten op het wegdek. Dat betekent zeker niet dat de XF geen overstuur op het repertoire heeft, het recept is doodeenvoudig. Stuur een bocht in op snelheid en ga aan de vroege kant op het gas. Op dat moment zal de achterkant geleidelijk en controleerbaar uitbreken, kortom de balans in de XF is meer dan prima.

Iedere XF is standaard uitgerust met een automatische zesversnellingsbak. Geen rare keuze, want in deze klasse koos het merendeel van de kopers toch al voor een automaat. Bovendien bespaart Jaguar zich daarmee de moeite om een andere middenconsole te ontwerpen waarin een de pook van een handbak een nette plek krijgt. In de middenconsole prijkt namelijk geen standaard pook voor een automaat,maar een draaiknop om de versnellingsbak te bedienen. Na het starten komt deze “JaguarDrive Selector” omhoog, waarna de transmissie bedient kan worden.

Jaguar XF

Het omhoogkomen van de JaguarDrive Selector is niet de enige feestelijke gebeurtenis tijdens het starten. Na het instappen pulseert de startknop als een kloppend hart. De sleutel kan in je zak blijven, want iedere XF heeft het “Jaguar Smart Start System”. Na het starten komt niet alleen de knop van de automaat omhoog, maar draaien de ventilatierooster ook open. Deze gadgets dragen bij aan het feestgevoel als je in een XF plaatsneemt. Ook zonder deze spielerij zou de XF geen modderfiguur slaan, want het interieur is bijzonder fraai. Niet geheel onverwacht is er in het interieur veel leer (standaard!) en hout te vinden. Oubollig is het overigens niet, er is bijvoorbeeld ook geborsteld aluminium gebruikt waarin een lichte brons tint is te ontwaren. Al met al voel je je goed binnenin de XF.

Jaguar XF

Jaguar XF

Het kan even schrikken zijn bij het zien van de vanaf-prijzen. Echte instappers zijn er niet en dus begint de XF-range bij 67.990 euro voor de XF 2.7d Luxury en de eerste benzine variant is de 3.0 V6 Luxury voor 69.290 euro. Vergeleken met de Duitse concurrentie is dit prijzig, maar de standaarduitrusting van de XF is bijzonder rijk. Standaard heeft de XF de genoemde zestraps automaat, minimaal 17” lichtmetaal, PDC, dual zone climate control, electrische verstelbare stoelen, lederen bekleding, Bluetooth voor de telefoon een 7” touchscreen voor multimedia. In dat licht bezien zijn de prijzen te rechtvaardigen. De XF SV8 kost standaard 118.990 euro, maar heeft behalve de extra pk’s ook nog eens 20” lichtmetaal, DVD-navigatie, bi-xenon verlichting en nog veel meer.

Cameraman Ruben was er natuurlijk bij, de video kijken kan hier.