Rijtest en Video: Mercedes C63 AMG

Auteur: , 135 Reacties

De laatste generatie C-klasse is al vermakelijk en AMG heeft zich bijzonder veel moeite getroost om van de C63 een bijzondere auto te maken. En jup dat is gelukt.

Hoempapa

De hardcore rijliefhebber had (let op de verleden tijd hier) altijd wel iets om de AMG modellen af te serveren: standaard automatische versnellingsbakken, niet uitschakelbare ESP-systemen, wel veel snelheid, maar wat minder finesse en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Over imago en styling kun je twisten, maar dit soort auto’s helpt de discussie aan de borreltafel in ieder geval niet.

Mercedes C63 AMG

Qua vermogen slaat Mercedes alvast een homerun met de C63, want de C63 geeft de gedoodverfde concurrenten M3 en RS4 (beiden 420 pk) klop. Vanwege de modellenhierarchie is het aantal pk’s licht teruggeschroefd, maar met 457 pk en 600 Nm is er geen enkele reden tot klagen. Overigens; dat de heetste C-klasse geen C62 AMG heet is vanwege het historische besef van de Mercedes marketeers. De 63 aanduiding voor de 6,2 liter motor is een verwijzing naar de legendarische 300SEL 6.3.

Mercedes C63 AMG

Standaard is de C63 AMG begrensd op 250 km/u, maar optioneel kan dat worden verhoogd naar 280 km/u. Dit is onderdeel van het AMG Driver’s Package wat inhoudt dat je ook een AMG Training aan de AMG Driving Academy krijgt. Het enige issue is de prijs die Mercedes er voor vraagt: € 4.355. Whoops.

Mercedes C63 AMG

Zelfs op de Duitse autobahn zijn dit soort topsnelheden vaak niet meer zo snel te bereiken en dus is het belangrijker hoe de C63 zich houdt op de sprint. Van nul tot 100 heeft de C63 slechts 4,5 tel nodig en ook in de tussensprints is de C63 heer en meester. Het monsterlijke koppel piekt pas bij 5000 tpm op 600 nm, maar tussen 2000 en 6250 tpm is altijd minimaal 500 nm beschikbaar. Toch geeft Mercedes de C63 een zeventraps “AMG Speedshift Plus 7G-Tronic” automaat mee, strikt genomen kan dit blok ook uit de voeten met minder versnellingen. Uiteindelijk varen verbruik en acceleratie wel bij de overdaad aan versnellingen, maar het heeft ook inherente nadelen. Bij tussensprints op de snelweg moet de bak vaak een aantal trappen terugschakelen en hoewel Mercedes erg trots is op de verkorte schakeltijden, kost dit altijd weer een momentje. Gelukkig kan de bak ook volledig manueel bediend worden met de pook of de flippers achter het stuur. Daarbij is AMG zo vriendelijk geweest om dan echt alles aan de man (m/v) achter het stuur over te laten: opschakelen moet je zelf doen en anders hakt de toerenbegrenzer er vrolijk in.

Mercedes C63 AMG

Laten we even doorgaan in onze lofzang: wat is ie vet he? Het front is veel dikker geworden door powerdomes op de motorkap, meer (lucht)gaten dan edammer kaas, vergrote spoorbreedte voor en bredere wielkasten voor. De achterkant roept herinneringen op aan dikke speedboten: optisch lijkt het geheel schuin af te lopen door de zwarte diffuser met drie vinnen en de vier (iets uitstekende) uitlaten. Een kleine achterspoilertje lijkt met name bedoeld voor de aerodynamica, zo onopvallend is deze op het kofferdeksel gemonteerd.

Mercedes C63 AMG

Het ESP dat kan inderdaad helemaal uit: simpelweg het langer inhouden van de de ESP knop volstaat. Uit is dan ook echt uit. Gelukkig voor de mindere goden kent de ESP ook een standje Sport, waarbij het vangnet een beetje meeveert. Wil je een beetje overstuur, dan krijg je een beetje overstuur. Maar achterstevoren gaan of de banden volledig oproken dat laat het ESP in de Sportstand niet toe.

Mercedes C63 AMG

Bij het zoeken naar de grenzen ontdek je een bijzonder goed uitgebalanceerd chassis: mede dankzij die verbrede spoorbreedte voor ligt onderstuur heel ver weg en besturing en onderstel houden de bestuurder perfect op de hoogte van hoe de vlag er bij hangt. Het onderstel is overigens hard en nee AMG laat je niet kiezen. Vering en demping is niet instelbaar, de setup die AMG heeft gekozen moet voldoen voor al de wensen van de C63 eigenaar. Je kunt overigens kiezen voor nog harder middels het AMG Performance Package (€ 6.290). Dit pakket is vanaf mei 2008 bestelbaar en bevat de volgende zaken:

AMG performance stuurwiel met nappaleder en Alcantara
Verzwaard AMG-remsysteem
AMG Performance onderstel met straffere voorasvering
AMG-sperdifferentieel, asymetrisch en mechanisch, met een sperfactor van 40%

Mercedes C63 AMG

Standaard heeft de C63 geen sperdifferentieel, maar ik miste het geen moment en ook onze driftvriend Paul Vlasblom heb ik niet horen klagen. Waar je ons ook niet over hoort klagen zijn de stoelen. In de C63 zijn heerlijke kuipjes die je lichaam netjes op zijn plek houden. Ze zijn eerder hard comfortabel dan weldadig zacht voor het lichaam, maar dat past natuurlijk wel bij de C63. Ook passend is de boordcomputer met een speciale AMG menu met drie opties: “Warm up”, “Set up” en “Race”. In de warm up stand geeft het display o zo belangrijke informatie vrij over de temperatuur van koelwater en olie. In de race stand is een racetimer beschikbaar om je rondetijden vast te leggen, handig tijdens de wekelijkse boodschappenrun.

Mercedes C63 AMG

Nu we het toch over geld uitgeven hebben: de C63 is geen goedkope auto. Maar met een prijs vanaf 100.436 euro zit de snelle Mercedes qua prijs aardig in de buurt van de concurrenten. Op de testauto zat voor net geen 30 mille aan opties waaronder het genoemde AMG Drivers Package en zaken als AMG vloermatten (128 euro), Intelligent Light System (1976 euro), Harman Kardon geluidssysteem (1120 euro) en AMG Carbon sierdelen in het interieur (3064 euro). De vergelijking met de gedoodverfde concurrent kan de C63 AMG zonder meer aan. Filmpje!