Rijtest en video: Alfa Romeo 8C Competizione

Auteur: , 245 Reacties

Auto's zijn emotie en die zin lijkt welhaast uitgevonden voor de 8C. Als we ergens blij van worden is het deze über-Alfa èn ze heeft alle genen van een echte supercar.

Wil je eerst van de V8 sound genieten, bekijk dan de video.

Alfa Romeo 8C Competizion video

In andere opzichten is de 8C ook een supercar: 220.000 euro is een bedrag wat ik normaal placht uit te geven op de huizenmarkt. Bovendien worden er slechts 1000 8C’s (500 coupés en 500 Spiders) gebouwd en alleen al in het kleine Nederland waren er 70 aanvragen voor een dichte 8C. Helaas voor de Nederlandse Alfa liefhebbers kreeg Nederland er maar 10 toebedeeld. Veel 8C liefhebbers werden dus teleurgesteld. Zo niet Alfa Romeo dealer Sam van Lingen, die in eerste instantie vier exemplaren toebedeeld kreeg, maar één van die 8C’s kreeg een koninklijke bestemming.

Alfa Romeo 8C Competizione

Hoe het met de Alfa genen zit van de gelukkige prins kan ik niet veel zeggen, maar Sam van Lingen is voor Alfa liefhebbers een hele bekende naam. Al jaren kun je bij Savali terecht voor snellere Alfa’s, zoals ook de recent aangekondigde Autodelta Alfa’s met compressor. En het is niet alleen de berijder van de moderne Alfa die de weg naar Sam van Lingen weet te vinden, in het pand in Houten staan diverse klassiekers in showroom èn werkplaats. Desgevraagd zegt Sam daarover: “Webertjes (carbarateurs van Weber) die hebben we hier gewoon op voorraad.” Sam van Lingen is dus met recht een Alfa liefhebber en daarom zijn we iets minder jaloers dat één van de 8C’s een plekje in zijn collectie kreeg. Gelukkig kan je de 8C gewoon bekijken in de vesting in Houten en was ook nog zo aardig om het speeltje een paar uurtjes aan ons mee te geven.

Alfa Romeo 8C Competizione

Dan komt het fijne moment dat ik zelf achter het stuur mag plaats nemen. Een startknop op de middenconsole moet ingedrukt gehouden worden en dan slaat de V8 met een gemene blaf aan. Meteen is de “heritage” van het blok duidelijk: dit is supercar materiaal. De motor is in de basis samen met Maserati ontwikkeld, maar volgens Alfa is het V8 blok voor de 8C Competizione verder verfijnd en ontwikkeld. Dat klinkt dan bijna alsof de Maserati rijder met een inferieur blok wordt opgezadeld, maar de marketing afdeling van Alfa bedoelt daar vooral mee te zeggen dat de V8 weldegelijk een Alfa sausje heeft gekregen. Het eindresultaat is dat de 4691 cc grote achtcilinder een maximumvermogen van 450 pk bij 7000 tpm levert en een maximumkoppel haalt van 470 nm bij 4750 tpm.

Alfa Romeo 8C Competizione

Een versnellingspook is niet aanwezig, want de 8C heeft een gerobotiseerde handbak. De auto kent een transaxle architectuur, wat inhoudt dat die bak achterin de auto is geplaatst. Dat is bijzonder goed voor de gewichtsverdeling: 51% van het gewicht drukt dan ook op de vooras en 49% op de achteras. In de middenconsole prijken diverse knoppen om de verschillende standen van de bak (normaal-manueel, normaal-automatisch, sport-manueel, sport-automatisch en ice) of de achteruitversnelling te kiezen.

Alfa Romeo 8C Competizione

Als je voor een manuele stand kiest, dien je zelf te schakelen met de flippers achter het stuur. Dat zijn kloeke (om is een Oud-Hollandsch woord te gebruiken) aluminium exemplaren, die niet meedraaien als je stuurt. Dat lijkt onbelangrijk, maar is het niet, omdat je dan ook tijdens bochtenwerk nooit misgrijpt tijdens het schakelen. Als je richting de limiet rijdt, kan ik je overigens van harte aanraden niet te schakelen. Zeker in de sportstand schakelt de bak niet zijdezacht, wat zo nu en dan enige onbalans in de auto oproept. In standaard stand schakelt ie in 0,4 seconden en in de sportstand wordt die tijd gehalveerd tot 0,2 seconden. Als je de sportstand kiest, word je ook nog een getrakteerd op een fellere gasrespons, een feller uitlaatgeluid en een minder bemoeizuchtige tractiecontrole.

Alfa Romeo 8C Competizione

Nu we het cijfermateriaal en feitjes uit de weg hebben, kunnen we het hebben over de beleving. Mjammie, dit is lekker. Het maakt niet zo heel veel uit of je het maximale uit de V8 wringt of juist relaxed aan het cruisen bent. Altijd laat de V8 zijn potentie doorklinken, bij hoger toerental jankt de 8C als een volwaardige sportauto, maar dat trucje kennen meerdere fabrikanten. Het zijn de plofjes en het gerammel in de uitlaat bij gas los of terugschakelen die nog een extra dimensie geven aan het rijgenot. De 8C Competizione komt met zijn soundtrack met stip als megaklapper binnen op de eerste plek van de top 40. Zo goed klink ie.

Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo 8C Competizione

Met het rijden is verder ook al niets mis. De twintig inch velgen met banden in de maat 245/35 voor en 285/35 achter genereren meer dan voldoende grip. De motor ligt achter de vooras (een middenmotor dus) en de al eerder genoemde transaxle zorgt voor die mooie gewichtsverdeling. Met 450 pk en een standaard sperdifferentieel is het geen enkel probleem om de tractie achter te verbreken. De 8C is een auto die amper onderstuur lijkt te kennen, ook in dat opzicht is het een ware supercar. Demping en vering zijn hard, maar er is toch enige bodyroll in bochten.

Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo maakt mooie interieurs en met de 8C hebben de Italianen echt alles uit de kast getrokken. Het beste leer wordt gecombineerd met echt aluminium, echte carbon delen en spannende details waar je ook kijkt. Het gehele dashboard is opgetrokken uit duur carbon evenals de kuipstoeltjes. Die hebben dan ook geen stoelverwarming of elektrische verstelling, maar zitten verder prima. Gelukkig zijn er ook wat echte Italiaanse nukken. Zo heeft de kofferruimte ruimte voor precies één koffer. En dan alleen het speciale op maat gemaakte Alfa koffertje. Gelukkig is er achter de voorstoelen nog een aflegplank waar twee speciale op maat gemaakte tassen kunnen staan.

Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo 8C Competizione

Maar ach who cares: wie wil er niet deze sleutel op de bar gooien.

Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo 8C Competizione

Met hartelijk dank aan levenslang autofanaat, Alfa-dealer en Alfa-tuner Sam van Lingen. En je weet het: “Voor die snelle dingen, moet je naar van Lingen.”


Alfa Romeo 8C Competizion video