Gespot: Geniaal of Genitaal?

Auteur: , 100 Reacties

Geniaal of genitaal? Absoluut klote dus, om deze merkwaardige alliteratie nader te verklaren. Dat is waar het hier om draait, net als twee weken geleden. Modellen die veel kritiek, maar ook lovende woorden ontvangen uit de wereld der autoliefhebbers. Want vanaf welke kant kijken we tegen de auto’s aan, en hoe maken we onderscheid tussen iets bijzonders, iets moois, en iets functioneel lelijks? Hoe wordt een lelijk uiterlijk gelegitimeerd, en hoe belangrijk is hetgeen er van de auto overblijft dan? Dit is een kleine toevoeging aan de aflevering van twee weken geleden.

BMW Alpina Roadster V8

De wat aparte cabrio die BMW begin van dit millennium werd niet overal even enthousiast in ontvangst genomen. Het idee van de auto is als je het mij vraagt een te concurreren met de SL55 AMG. Of toch met de SL500? Wat betreft specificaties ligt de auto dichterbij de laatstgenoemde, wat betreft schaarste is het duidelijk dat mensen voor Das Haus kozen, want van de Z8 zijn er maar 5.703 gebouwd. Daarvan zijn er in 2003, het laatste productiejaar, 555 geleverd als Alpina Roadster V8, waarvan dit het tweede exemplaar is. Waar de Z8 400 pk uit de M5 E39 voorin heeft liggen, heeft de Roadster V8 maar liefst… 381 pk. Echter, wel bij een laag toerental, 5.800 tpm. Waar het vermogen van 400 pk met 19 is afgenomen, is het koppel met 19 Nm toegenomen tot 519 Nm. Hoe komt dat? Alpina heeft de 4,9 V8 er namelijk uitgehaald en vervangen voor de 4,8 V8 uit de X5. De reden voor deze ingreep is mij tot dusver echter nog onduidelijk, want de enige toevoeging van dit model is de zeldzaamheid. Een groot kritiekpunt op de Z8 is het kitscherige design, de retro-interpretatie van de 507 is wel erg curieus geworden met zo hier-en-daar ietwat plasticig aandoend metaal en een interieur dat een tikje over the top is.

BMW Alpina Roadster V8 - Foto Jim Appelmelk
BMW Alpina Roadster V8 - Foto Jim Appelmelk
BMW Alpina Roadster V8 - Foto Jim Appelmelk
BMW Alpina Roadster V8 - Foto Jim Appelmelk
BMW Alpina Roadster V8 - Foto Jim Appelmelk