BMW X5 Security

Gepost op 15-08-2008 om 9:44 door - 26 Reacties »

BMW X5 SecurityBMW presenteert een nieuw security-model. Ditmaal is de nieuwe X5 aan de beurt. Dankzij een extra zware bepantsering en een scala aan veiligheidsystemen (ballistisch beschermingsniveau van VR4) beschermt deze vierwielaangedreven BMW X5 zijn inzittenden in geval van vervelende situaties met lynch mobs, hitmen, etc. Oftewel: kogels van handwapens zoals een .44 Magnum, een .357 Magnum en een 9 millimeter Luger ketsen af op het B4 gecertificeerde materiaal van de auto.

De Security-modellen van BMW zijn vergelijkbaar met de Guard-versies van Mercedes, denk aan de E-klasse Guard en de S-klasse Guard. Die laatste is speciaal voor dubieus publiek zoals de Zimbabwaanse president Robert Mugabe.

Volgens het persbericht is de X5 geschikt voor het verkeer van alle dag én biedt hij speciale bescherming in extreme situaties zoals uitwijkmanoeuvres en rijden op onverhard terrein. Dat is volgens mij ook het grote voordeel van deze X5 in tegenstelling tot beveiligde limousines zoals de 7-serie en/of s-klasse. Alle veiligheidsvoorzieningen worden al in de fabriek aangebracht, waardoor de BMW X5 Security niet anders oogt dan een reguliere BMW X5. Dit is een belangrijke factor voor de kopers van deze auto, zij hechten waarde aan discretie.

De BMW X5 Security is het enige voertuig in zijn klasse dat een compleet ballistisch beschermingsniveau van VR4 biedt. Ofwel: kogels van handwapens zoals een .44 Magnum, een .357 Magnum en een 9 millimeter Luger ketsen af op het B4 gecertificeerde materiaal van de auto. Het ballistische beschermingsniveau van VR4 is getest en gecertificeerd volgens de Europese richtlijnen. Bovendien heeft de keuringsinstantie op verzoek van BMW aanvullend getest met korte èn lange afstandsbeschietingen onder hoeken van 45 en 90 graden. Ook deze tests doorstond de BMW met verve, waardoor de auto ook overeenkomstig gecertificeerd werd.

Op de zijpanelen, het dak, de voorzijde en de achterzijde van de auto is materiaal van een speciale in Nederland ontwikkelde high performance vezel toegepast. Sommige delen zijn nog eens extra versterkt met een kogelwerende staalsoort. De ramen zijn gemaakt van veiligheidsglas met een dikte van 22 millimeter en bieden eveneens ballistisch beschermingsniveau VR4. Het glas is bovendien gelamineerd. Als het breekt blijft het op zijn plek, zodat de inzittenden niet geraakt worden door rondvliegende stukjes. De kofferbak is ook gepantserd en daardoor een goede en veilige opbergplaats. Er kan meer dan 500 kilo bagage in worden meegenomen.

Aanvalsalarm en camera’s
De BMW X5 Security is uitgerust met een intercomsysteem en een aanvalsalarm. Via de intercom is met de buitenwereld te communiceren zonder deuren of ramen te openen. Wanneer het aanvalsalarm afgaat, worden automatisch alle ramen en deuren afgesloten. De bediening van het systeem is subtiel weggewerkt achter een afdekplaatje. Dankzij het camerasysteem kan de bestuurder eenvoudig zien wat er achter de auto gebeurt, zonder achterom te hoeven kijken. De camera’s in de voorbumper bieden zicht op wat er vóór de auto gebeurt. Daardoor heeft de bestuurder meer overzicht bij bijvoorbeeld het verlaten van drukke parkeerplaatsen of nauwe steegjes. De camerabeelden zijn te zien op de display van de iDrive-controller die in het instrumentenpaneel gemonteerd is.

Standaard af fabriek beveiliging
Alle veiligheidsvoorzieningen in de BMW X5 Security worden af fabriek geleverd. Daardoor kunnen de veiligheidsvoorzieningen in en rond het passagierscompartiment naadloos worden aangebracht. Kogels of andere fragmenten kunnen dus niet in het interieur doordringen op kritieke punten als verbindingsstukken en overgangsgebieden. Om het extra gewicht van alle veiligheidsvoorzieningen goed te verwerken, zijn speciale onderdelen van het onderstel aangepast. Zo werden onder meer de schokdempers, ophanging en software onder handen genomen. Onder de BMW X5 Security zijn speciale veiligheidsbanden gemonteerd die zelfs leeg nog tot 50 kilometer meegaan. En rijden met een snelheid van 80 km/u op lege veiligheidsbanden is geen probleem.

Rij-assistentiesystemen
Standaard is de BMW X5 Security uitgerust de rijdynamische systemen Adaptive Drive, wat overhellen van de carrosserie tegen gaat en Active Steering, wat zorgt voor nog meer stuurprecisie. En mocht de remkracht van de auto afnemen, bijvoorbeeld door extreem hoge temperaturen, dan grijpt de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) in. De zogeheten anti-fading support van dit systeem voorziet de auto in dat geval van extra remkracht. Veiligheid, dynamiek en bescherming: de BMW X5 Security biedt het dus allemaal op een premiumniveau. Deze auto is een sportieve vierwielaangedreven BMW, maar dan wel een met de uitzonderlijke veiligheidsvoorzieningen die BMW’s Security-voertuigen kenmerken.

Dertig jaar ervaring
Slechts enkele autofabrikanten hebben een traditie in de bouw van gepantserde auto’s. Al meer dan dertig jaar is BMW één van hen en biedt haar klanten exclusieve, betrouwbare en uitzonderlijk veilige voertuigen. Dit omdat bij de bouw van elke BMW Security, altijd rekening wordt gehouden met alle bestaande actieve en passieve veiligheidsaspecten. Als extra service voor haar klanten biedt BMW bovendien al ruim twintig jaar speciale rijvaardigheidstrainingen aan voor bestuurders van gepantserde voertuigen. Deelnemers kunnen kiezen uit diverse trainingniveaus, afhankelijk van eerder opgedane kennis. Het programma bestaat uit een theorie- en praktijkgedeelte waarbij de deelnemers leren omgaan met de gepantserde voertuigen. De trainingen worden wereldwijd gegeven door zeer ervaren instructeurs.

26 reacties
-edit: nutteloze bijdrage-
Zal dit de nieuwe pc hoofdstraattractor worden? Je weet het maar nooit met die gekken die hier met wapens rondlopen.
Als je daar een ongeval mee krijgt, hoe krijgt de brandweer ‘m dan open ? Blikopener ?
Schiet op de banden, gooi een paar granaten en daar gaat je bepantsering. :)
Om deze X5 te mogen besturen heb je waarschijnlijk een ‘groot’rijbewijs nodig. > 3500
gepantserde X5 vs. Barret .50 xD
Daar zit je dan met je X5 security. Als ze het willen doen ze het toch goed…
@ fr3z

Stop eens even heel snel met te veel COD4 spelen…
Gozer, er zijn genoeg Anti Armor geweren met kogels van 10 centimeter lengte, dat betekent niet dat elke overvaller zo’n geweer bij zich heeft, gaat liggen en eens even goed de tijd neemt om meteen het juiste persoon van een ledemaat te ontdoen…
Dat geeft de bijnaam “tank” van deze dingen een hele nieuwe dimensie…
@ Majinstar,

schieten op de banden heeft niet veel zin als er runflats onder liggen ;-)
en trouwens wat zou zoiets nou kosten, ff een suv inpakken met kevlar ?
En hoeveel zou zo’n hok wegen na al die speeltjes aan te brengen? Vraag mij af als ie dan nog wat deftig valt te rijden.
@ red SGT, volgens mij maken ze veel gebruik van aramide en lood. Dat maakt de prijs natuurlijk niet minder.
Is ie uitgerust met de 4.8l V8 of met de nieuwe twinturbo 4.4l V8 met 407 pk? (of een nog lichtere motor…)
de runflats kun je ook zonder secure dingetje kopen, dan kosten ze tussen de €3505 en de € 5580,-

ff opgezocht :P
De beste vergelijking is waarschijnlijk toch de Mercedes G-klasse guard.. waarom wordt deze niet vermeld?
Ze willen in het perspericht iedereen hier ook nog even een schop geven, “[]… de BMW X5 Security biedt het dus allemaal op een premiumniveau…..[]“
@ Majinstar:

Dat weet ik zo net nog niet bij deze X5. Van de 7 Serie met B7 beveiligingsklasse weet ik iig dat ie een granaatproof bodemplaat heeft en speciale kogelwerende banden. Ook wordt het zitgedeelte afgesloten van de buitenwereld wanneer je door een gifwolk rijdt. Zuurstof komt dan vanuit een speciale tank uit de achterbak.
Ik mis de gegevens van de moterinhoud V8?
Doe toch maar een A8 High Security, die heeft gewoon de W12 aan boord. Hoewel deze ook niet verkeert is. Zal wel wat kosten neem ik aan?
Avatar van HDM
Een betere ontwerper
15-08-2008 om 18:26
Leuk X5 bepantserd, voor zij die geen G Guard willen hehe.
tsss een MOAB er op en daar sta je dan met je X5.
Ik wil hem wel testen met mijn luchtdoelartillerie stingertjes :P
Heb ooit eens een documantaire gezien over het beveiligen van auto’s.
Runflat banden (in dat geval 50 km/h, 50 km lang!), overal bepantsering, het chassis versterken, dikker glas, rondom de ramen kevlar aanbrengen, de handgrepen onder stroom zetten, dikke rook uit de uitlaat laten komen om snel te kunnen ontsnappen en nog allerlei leuke spulletjes.
Kost een vermogen! Maar is wel gaaf!
jullie kunnen lullen wat je wilt maar mijn oom heeft mee ontwikkeld in nederland en mee gebouwt in duitsland
en wat wil je daarmee zeggen ..
Ringroller
16-09-2008 om 10:08
Dit lijkt me wel wat om mensen in Gouda mee te vervoeren.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!