Soms Saaie Supersnelle Sedans, Stations en SUV’s, deel I

Gepost op 05-11-2008 om 13:30 door - 49 Reacties »

Soms Saaie Supersnelle Sedans, Stations en SUV's
Een groot deel van de exoten valt nauwelijks op. Natuurlijk zien wij de gigantische geperforeerde remschijven, AMG logo’s in de stoelen, en andere herkenningspunten al van meters afstand, maar voor de leek zijn het gewoon auto’s. Als je er foto’s van maakt is de vraag dan ook niet zelden “Wie zit erin?”. “Wie? Wat! Een 5,4 liter v8 met compressor, 476 pk! Mevrouwtje…”.


Audi RS2 Avant

Een persoonlijke favoriet is de niet zo opvallende Audi RS2 (Avant dus. Overigens nooit geleverd als sedan). Van buiten is het een Audi 80 met enigszins misplaatst ogende Porschevelgen (wel mooie, maar ze vallen er uit de toon), en is er een andere voorbumper te zien, en twee uitlaten. Die twee uitlaten zijn gekoppeld aan hetgeen dat deze auto maakt tot wat het is: een 2,2 liter vijfcilinder met turbo. Dat resulteert in 316 pk op de vier wielen, middels het Quattro vierwielaandrijvingssysteem van Audi. Porsche heeft een handje geholpen bij de ontwikkeling van dit model, en heeft zijn handtekening achtergelaten in de vorm van een setje velgen. De velgen onder het afgebeelde exemplaar zijn overigens niet het origineel geleverde model, maar óók die liggen wel eens onder deze auto. Wat dit model voor mij net iets bijzonderder maakt dan de rest is dat je er niet mee wordt doodgegooid, het heeft vrij lang geduurd voor ik eindelijk uitgebreid foto’s van een exemplaar kon maken.

Audi RS2 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS2 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS2 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS2 Avant - Foto Jim Appelmelk
Audi RS2 Avant - Foto Jim Appelmelk


BMW Hamann M5 Widebody “Edition Race”

Het is niet alleen Londen waar in de zomer ‘verdwaalde Arabieren’ rondrijden, ook in Düsseldorf rijden wel eens auto’s uit Qatar rond. Dit jaar betrof de vangst vier leden: drie heren uit de 600+ pk club (722, 599, LP640) en deze net-niet-600pk’er. Het is 567 pk dat de achterwielen te verwerken hebben, en deze keer is de begrenzer verwijderd zodat de auto 320 km/u zou moeten kunnen aantikken. De auto is ook van buiten bewerkt, aangezien de M5 al over the top was ziet dit er nog erger uit: houterig uitgebouwde wielkasten en een niet erg mooi vormgegeven achterspoiler, maar de velgen en de aanpassingen aan de voorbumper mogen er wel wezen.

BMW Hamann M5 Widebody “Edition Race” - Foto Jim Appelmelk
BMW Hamann M5 Widebody “Edition Race” - Foto Jim Appelmelk
BMW Hamann M5 Widebody “Edition Race” - Foto Jim Appelmelk


Dodge RAM SRT-10

Één van de lompste krachtpatsers is de RAM SRT-10, een enorme pick-up truck die Viper-power voorin heeft liggen, 505 pk dus (Viper heeft nu zelfs 600 pk!). Dit is de auto waar bijvoorbeeld Edgar Davids het dagelijkse verkeer mee trotseert, wel typisch een auto voor hem moet ik bekennen… Dat is echter een tweedeursversie, de meerderheid (bijna 80%) van wat hier rondrijdt heeft vier deuren, en zo ziet de auto er nòg logger uit. Het exemplaar met zwarte velgen is een zogenaamde “Night Runner”, een uitvoering met zwarte velgen, “Brilliant Black” lak, zwarte velgen van 22 inch, een grill met zwarte verchroomde inlaten in de grill, en zwarte tinten in het interieur, inclusief serienummer. Er zijn er maar 400 van gebouwd, overigens zijn er wel al zes geleverd op Nederlandse platen, relatief veel. Maar echt veel voegt het niet toe aan het gebruikelijke model, je moet er maar van houden.

Dodge RAM SRT-10 - Foto Jim Appelmelk
Dodge RAM SRT-10 - Foto Jim Appelmelk
Dodge RAM SRT-10 - Foto Jim Appelmelk
Dodge RAM SRT-10 - Foto Jim Appelmelk
Dodge RAM SRT-10 - Foto Jim Appelmelk
Dodge RAM SRT-10 - Foto Jim Appelmelk
Dodge RAM SRT-10 - Foto Jim Appelmelk
Dodge RAM SRT-10 - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz C63 AMG Estate

Om vreemde redenen heeft Mercedes-Benz gebroken met hun kenmerkende “Combi” traditie, de C63 AMG met vlakke achterklep heet nu gewoon “Estate”. Het is niet iets om bij wakker te liggen, maar nader bekeken realiseer ik me wel dat het blijkbaar nodig was om de naam te veranderen, terwijl “combi” voor Mercedes net zo vertrouwd was als “Avant” voor Audi en “Touring” voor BMW. Goed, dat wat betreft de naam. Deze “gezinsauto” is een goede opvolger voor de C55 AMG Combi, die nu alweer zeldzamer neigt te worden dan de C63. Bij het starten ontwaakt de nu atmosferische V8 met een heel rauwe grom, een eigenschap van snelle auto’s waarvan het belang niet mag worden onderschat! Sommige auto’s, zoals de SLR, klinken veel rustiger dan bij een dergelijke auto past, om maar iets te noemen. De C63 moet het momenteel opnemen tegen met name de M3 E90, RS4 Sedan, en de IS-F.

Mercedes-Benz C63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz C63 AMG Estate - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz CLS 55 AMG IWC Ingenieur

Ieder merk heeft zo zijn ‘extra exclusieve’ modellen. Bentley plakt overal roostertjes op, Rolls-Royce vindt dat een volledig zwarte auto wel valt onder de noemer ‘zeer exclusief’, Dodge maakt alles zwart en bij Mercedes-Benz doen ze wel eens het-een-en-ander met kleuren. Zo was er begin dit jaar de CL65 AMG Anniversary, in een oplage van veertig stuks. Er zit een heel verhaal om heen, maar het komt er op neer dat er een ‘heel bijzondere lak’ is toegepast. Dat geldt ook voor de CLS 55 AMG IWC, die van buiten tot in detail “Dark titanium grey metallic” is gemaakt en in het dashboard een klokje en snelheidsmeter heeft die zijn vormgegeven door IWC, gerenommeerde horlogemakers. Gelegenheid voor een speciale editie dus, hoewel ik het zelf iets te veel vind lijken op een storm in een glas water. Je hoeft niet naar het verre Midden Oosten of Rodeo Drive om er eentje tegen het lijf te lopen, want met 3 van de 55 exemplaren [per continent, red] is Nederland eigenlijk al oververtegenwoordigd! Het afgebeelde exemplaar is gespot aan de Köningsallee in Düsseldorf, maar in Amsterdam ben ik wel eens één van de drie ‘Nederlandse’ tegen het lijf gelopen.

Mercedes-Benz CLS 55 AMG IWC Ingenieur - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CLS 55 AMG IWC Ingenieur - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CLS 55 AMG IWC Ingenieur - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CLS 55 AMG IWC Ingenieur - Foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CLS 55 AMG IWC Ingenieur - Foto Jim Appelmelk


Mitsubishi EVO X

Veel verstand heb ik er zelf niet van. Japanse auto’s. De verschillen tussen de voorgaande EVO’s zijn me dan ook in het geheel ontgaan waar ik me anderzijds haast dagelijks bezig houd met de verschillen tussen bijvoorbeeld een Bentley Continental R Mulliner en een Le Mans Series, in wezen veel minder belangrijke verschillen. Maar mijn gebrek aan kennis betreffende deze geliefde modellijn gaat niet dermate ver dat het verschil tussen de IX en de X mij is ontgaan, het uiterlijk heeft een complete makeover gekregen! Het heeft de auto een potenter uiterlijk gegeven, ‘mooi’ is wat mij betreft niet echt het goede woord. Het front is met name ‘apart’ en ‘indrukwekkend’ te noemen, dan wel ‘slightly over the top’. Het uiterlijk is denk ik nooit het sterkste punt van de meeste Japanse auto’s (of moet ik op mijn woorden gaan passen?), maar interessante technieken hanteren ze wel en ze zijn ook nog betrouwbaarder dan ongeveer 100% van de auto’s uit het lijstje dat ik binnenkort weer in mijn schoen leg (met wortel). Deze auto wordt op vier wielen aangedreven en heeft natuurlijk een interessant systeem om dat zo efficiënt mogelijk op de weg te brengen. S-AWC heet het, Super All Wheel Control, en het reguleert de remdruk en het koppel voor elk wiel apart. Dat koppel komt daar via een versnellingsbak met dubbele koppeling, de Gertrag Twin Clutch SST, dat via een principe werkt dat nog maar nauwelijks wordt toegepast. DSG van Volkswagen lijkt nog het meeste op dit systeem.

Mitsubishi EVO X - Foto Jim Appelmelk
Mitsubishi EVO X - Foto Jim Appelmelk
Mitsubishi EVO X - Foto Jim Appelmelk


Porsche Cayenne Turbo S 2009

Na enige tijd kwam op basis van de gefacelifte Porsche Cayenne ook weer een Turbo S versie uit, een versie met nòg meer vermogen dan de Cayenne Turbo voor wie nog niet tevreden is met het inmiddels tot 500 pk gegroeide vermogen van de Cayenne Turbo. De Turbo S is ook krachtiger geworden, alsof men zich niet bewust is hoeveel 521 pk eigenlijk is. 550 is interessant, maar het zit er meer in voor het ‘iets nieuws!’-idee, dan dat er werkelijk vraag naar was. Dan nog zijn er genoeg bedrijven die zich toeleggen op het kietelen van de V8. Gemballa en Techart zijn de meest gebruikelijke, maar Hamann en Rinspeed hebben ook al aandacht besteed aan modificaties betreffende deze SUV. Het model is niet makkelijk te onderscheiden van andere modellen, zo bleek uit een discussie betreffende dit model, maar voor het gemak gaan we er even vanuit. Zo stond er Turbo S op de wijzerplaten, iets dat niet echt heel veel te zoeken heeft in één van de andere modellen. De afgebeelde auto is overigens gespoten in een kleur die er pas is sinds de gefacelifte Turbo S, “Macadamia Metallic”. De spot is alweer van een aantal maanden geleden, maar in de tussentijd zijn er niet meer veel over de toonbank gegaan. Tot zover bekend zijn er nog geen exemplaren op Nederlands kenteken verschenen.

Porsche Cayenne Turbo S 2009 - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Turbo S 2009 - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Turbo S 2009 - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Turbo S 2009 - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Turbo S 2009 - Foto Jim Appelmelk


Porsche Cayenne Techart Magnum

Techart is één van de meest actieve tuners op het gebied van Porsche, en leggen zich voornamelijk toe op de razend populaire Cayenne. Echter, verwacht niet per se zeshonderd pk of iets van die grootte, want vaak zijn het ook ‘gewoon maar’ Cayenne S’jes die op worden gevoerd tot een vermogen van rond de 500 pk, zoals de Cayenne Turbo dat ook heeft. Niet zielig ofzo, maar het gaat dus niet zonder meer om auto’s die veel krachtiger zijn dan de fabriek-af Cayennes. Af en toe zit er natuurlijk wel eentje tussen met 600-700 pk, maar aangezien het meestal Arabieren zijn die zo ver gaan met tunen zien we dat maar zelden. Overigens worden er in die landen opvallend veel Cayenne Gemballa’s gesleten, maar slechts zelden een Techart Magnum. Gemballa is dan ook hoofdzakelijk de tuner die tot bijvoorbeeld 750 pk gaat, zoals te zien aan de naamgeving van hun versies. Bij Techart heet elke Cayenne Turbo ‘Magnum’, tenzij er maar heel weinig aan is veranderd. De laatste foto toont een Cayenne Techart Magnum van na de facelift.

Porsche Cayenne Techart Magnum - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Techart Magnum - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Techart Magnum - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Techart Magnum - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Techart Magnum - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Techart Magnum - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayenne Techart Magnum - Foto Jim Appelmelk

Wie nog vragen, opmerkingen en/of verzoeken heeft betreffende WoDaSpoDa kan mij bereiken via e-mail. Volgende week zien jullie hoe Britse auto’s zouden moeten zijn.

49 reacties
wist niet dat de audi rs2 een porsche motor had voor de rest mooi, leuk gedaan :d
Mijn favoriet type auto’s. Liefst een break, sedan of hothatch die niet te opvallend is. Leuk artikel!
evo!
Avatar van HDM
Een betere ontwerper
05-11-2008 om 13:45
Die alubeam lak van de CL65 vind ik prachtig, jammer dat ze alleen studiemodellen en die beperkte oplage ermee uitrusten… Misschien wat meer dokken bij amg..

Die dodge ram is ook vet, vooral in geel :D Dat valt wel degelijk op.
nice nice nice op die merc na dan
Avatar van 599fiorano
Ferrari 599
05-11-2008 om 13:45
doe mij de ram srt-10 maar
Nicht runner gespot, haha! :D
De velgen die normaal onder de RS2 zitten zijn van het Type Porsche Cup 1 (op de foto steken moderne Turbovelgen of ook bekend Cup 3’s). Tevens heeft de wagen ook Porsche Cup-spiegels en remmen van Porsche.
Avatar van forza66
volvo C30 T5
05-11-2008 om 14:07
@jasper VDH

Het is het motorblok van Audi zelf het is alleen onderhanden genomen door Porsche. De auto heeft dan ook fantastische prestaties. We hebben het over een topsnelhaid van 262 km/h wat voor die tijd erg indrukwekkend was. we hebben het dan ook over 1994-1995
TechART is niet zomaar een Porsche-tuner… hun artikelen kun je bij je nieuwe Porsche meteen laten meebestellen vervalt je garantie niet… (ook bij aanpassingen niet) Ze reageerden er zelfs positief op.

Ontopic… leuke spots
Wat een gave kleur die cls met die velgen! En die Cayenne turbo S net zo, zie je weinig maar als ik de keuze had zou ik ze net zo bestellen..
Die CLS :|:|:
Wederom een mooie serie Jim, Hoewel die Magnum ietsje over the top was :P
Nog bedankt voor de wallpapers, ik heb ze dr allemaal afgehaald dus ze kunnen weer van de server af ;)

Persoonlijke favoriet is trouwens de RS2, kun je heerlijk petjes in golfjes mee verbazen bij t stoplicht, weet iemand wat die auto’s 2e/3e hands doen?? :)
Volvo_440_turbo
05-11-2008 om 14:44
Zoals ik al in een ander forum vermeld had heb ik gisteren testgereden als passagier in een evo 10, niet echt een mooi ogende auto, maar ding is wel vrij indrukwekkend op de baan…
Ik vroeg of ie ook geleverd wordt zonder spoiler, neen zei de verkoper, de auto is volledig uitgebalanceerd op gebied van aerodynamica dat als je de spoiler erafhaalt dat die uit balans raakt.
Je kan wel binnenkort een 5-deurs (veel mooier) 240pk ralli art model kopen.

Uit deze lijst is voor mij de RS2 trouwens ook favoriet, ik hou wel van oud en onopvallend snel…
Even voor de volledigheid: werd de RS2 oorspronkelijk niet alleen in (knal)blauw geleverd?
Een goed voorbeeld hiervan is ook de Lancia Thema 8.32 met een V8 Ferrari blok erin :D

“Het exemplaar met zwarte velgen is een zogenaamde “Night Runner”, een uitvoering met zwarte velgen, “Brilliant Black” lak, zwarte velgen van 22 inch,…

Jaja, nu weten we wel dat hij zwarte velgen heeft. ;)

Maarre, valt me tegen hoor, qua sleepergehalte. Eigenlijk zie je bij alle moderne potente auto’s wel op de een of andere manier dat ze wat te bieden hebben. Jammer, want een echte sleeper, zoals de Thema die DonSei laat zien, vind ik veel cooler!

@ DonSei; Dat is pas een échte sleeper! Die zijn er nog nauwelijks… Mooie boom trouwens. :P
Audi RS2 Avant. Kijk, dat zijn de betere spots! Zeg nou zelf, een oude RS2 Avant is toch veel leuker om te zien dan bijvoorbeeld een splinternieuwe RS4 Avant met super grote velgen en een enorm opzichtige single frame grille? 8)

Tegen die laatste zal ik absoluut geen nee zeggen, maar mij doe je meer plezier met een RS2. Ander voorbeeld: een BMW E34 M5 Touring versus een E61 M5 Touring. Dan heb je echt een unieke auto, daar zijn er namelijk slechts 891 van geproduceerd als ik mij niet vergis.




Was ik maar sultan
De vorige generatie M5 was natuurlijk nog onopvallender, slechts 4 pijpjes verraadde dat er 400 pk onder de kap lagen. Of de Volvo 850 T5R Estate. Retesnel & bijzonder onopvallend.
Cayenne Turbo S is volgens mij wel reeds op NL kenteken geleverd. Ik weet bijna zeker dat hij op autogespot voorbij is gekomen, er stond volgens mij ook bij dat hij van René Froger was.
Lancia Thema was de eerste met een elektrisch spoilertje. Uniek monsterje.
Looks van een doordeweekse Lancia, garage rekeningen als van een echte Ferrari….
precies,de lancia thema 8.32 is erg fraai,
Avatar van schnitzerken
schnitzerken
05-11-2008 om 16:01
een magnum en de originele, volgens mij ziet toch zker 80% het verschil oor, zelfde met die hamann M5 Widebody.
de rest nja, ni zoveel verschil idd, maar wel mooi’kes tussen..

Die RS2 is echt wel nice..
Ik heb eens overwogen om een Opel Omega Lotus aan te schaffen. Zijn er maar 950 van gebouwd.

Ook een wolf in schaapskleren (maar wel hele lelijke kleren dan;-)
http://weblog.fantasygarage.com/?p=11





lees net dat dat ding (uit 1989) meer torque heeft dan een m5 e39 V8 uit 1998 en een schakelbak van een corvette ZR1 heeft.

Wellicht toch moeten kopen destijds…..
Avatar van sebastianchubasco
sebastianchubasco
05-11-2008 om 16:27
8.32 had ook zo’n mooie dashboard, 2,9 liter v8 dwars voorin, 205pk en voorwielaandrijving. prachtauto.
Murphmeister
05-11-2008 om 16:43
@stahlblau: E34 M5 touring is inderdaad ook een echte klassieker, een stuk zeldzamer dan de RS2, waarvan er dus 2891 stuks geproduceerd zijn ipv 891 E34 M5 touring. Zeker de laatste versie met oa 6 versnellingen en grotere remmen in goede staat is zeldzaam. O, en niet te vergeten: de laatste met de hand gebouwde M versie, dus geen productielijn auto.
Renault/Audi
05-11-2008 om 16:49
Bij mij rijdt ook regel matig een Audi Rs2 door de buurt in het blauw blijft een mooie auto;)
Ik wist niet dat het achterlicht van de RS2 zo op dat van een Porsche leek, mooi hoor :)
Volvo_440_turbo
05-11-2008 om 16:52
Een maat van mij had een mx5 turbo, ding had rond de 250pk (regelbaar), het enige dat je er aan zag waren twee uitlaatpijpjes met oliespatten errond.
Hij is nu verkocht, hij moet nu ergens in België rondrijden…niet de enige trouwens…

Wat wel opviel aan die wagen was het ‘straaljagergeluid’ als je vollebak optrok, zelf heb ik enkele keren ermee mogen rijden… ding ging rond de 5 sec naar de 100…
Mooie combo met die Cayenne Turbo S en Touareg W12! Verder allemaal dikke bakken, de RS2 is nog de meest subtiele auto van het stel. Als één van deze auto’s voorbij rijdt zou ik m’n kop wel omdraaien.
Hier dicht bij mij in de buurt staat ook altijd zo’n pekzwarte dodge ram srt10.Imposante bak !
Avatar van technopatat
technopatat
05-11-2008 om 17:46
als jij zo een techart onopvallend kunt noemen mij goed … dat is voor mij top, een wagen dat je niet ziet dat ze snel en duur zijn, zoals de amg’s, M’s en (r)S’n, veel, ma dan echt veeeeeeeeeeel liever dat dan zo van die sjonnies die een corsa van 3 generaties terug opzetten en dan nog rijden met een 1.7 cdti! dat is echt schandalig :p!
*kwijl* dodge ram srt 10… kwijlt verder
Die Lancia en die Lotus Omega, echte wolven ;)
Mooi spots!
Avatar van SupercarFan
willibrord
05-11-2008 om 18:07
hmmmmmmmmm die Lancer Evo X is het mooiste!
In elke frans/zwitsers skistation rijden er meer RS2’s rond dan hier astra’s rijden
@appeltje
tav de RS2
zijn toch cup-velgen / cup-spiegels
remmen en turbo van porsche.
En de ontwikkeling van de wegligging komt ook bij de mannen uit Stuttgart vandaan
Sterker nog, de rs2 is gebouwd bij Porsche en niet bij Audi. Op dezelfde produktielijn als de 968. Hij valt op omdat hij dezelfde spiegels als de 993 (911) heeft. Die foto van de eerste staat hij op gruwelijk lelijke 996 (911) velgen. En ook ik dacht dat ie alleen in het blauw geleverd kwam. Dus niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_RS2_Avant
Avatar van rickadelic
rickadelic
05-11-2008 om 19:17
krijgen we ook nog een moto-auto italia/houten verslag te zien?

mooie foto’s zoals altijd.
http://www.youtube.com/watch?v=TJsHlugRls4 deze is wss
de meest crappy looking car met het meeste fun :D
Het sleeper-gehalte is inderdaad niet superhoog, de RS2 deed het nog het beste en dat is ook mijn eigen favoriet, zoals geschreven. Tweedehands brengen ze nog wel wat op, ik zie er net eentje voor 17 mille en een andere voor 8 mille (laatste valt wel mee). Nieuw kostten ze 179.000 gulden!

@rdevrede
Okee, dat wist ik niet, bij de meeste tuning krijg je inderdaad niet zonder meer garantie toch?

Thema 8.32 en Opel Lotus Carlton zou ik dolgraag eens tegen komen. Maar tot nu toe alleen een 8.32 op een evenement en een Carlton bij Amsterdams Automuseum… Ik zal eens op zoek gaan naar die oude M5 Tourings, ik zie zelf eigenlijk nooit precies of het echte/wannabe’s zijn…
Ik heb nog mooie foto’s van de touareg r50 genomen tijd terug. Wat een machine, daar kan geen porsche tegen op nemen.
Richard Brunsveld
06-11-2008 om 14:30
Die M5 & Porsche Magnum horen er echt niet thuis.
mijn volvo v70 R staat er niet eens bij tussen jammer hoor
evo is het mooist
Ik vind die m5 persoonlijk wel erg opvallen maar goed…
bmw m5 fan
07-11-2008 om 19:51
die m5 is serieus een dikke bak echt ff zonder te dollen
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!