Rijtest: Piaggio MP3 LT – met je autorijbewijs op een motorscooter

Auteur: , 103 Reacties

Gistermiddag deed ik een imitatie van Bambi. De Piaggio MP3 LT is namelijk een motorscooter die je met een autorijbewijs (rijbewijs B dus) mag rijden. Het was alleen jaren geleden dat ik op een brommertje zat, dus dat was weer even wennen.

Gelukkig mochten de eerste meters worden afgelegd op Rotterdam Airport, waar ik alleen tegen wat privé jets of collega journalisten kon aanrijden. Maar goed, daar wordt de wereld alleen maar een betere plek van, dus ik heb de gok gewaagd. De eerst meters waren zoals verwacht erg onwennig. Een Ariel Atom met een aanmerkelijk heftigere pk-kg verhouding was zo bedwongen, maar de gashendel van de 22 pk sterke Piaggio vergde iets meer verfijning dan ik in eerste instantie kon bieden. Gelukkig bleken mijn scooter skills alleen wat roestig en na enige coaching van de instructeur van het KNMV bleek al snel dat ik met de Piaggio MP3 LT best op de openbare weg los te laten was. Daarover later meer.

Piaggio MP3 LTDe richtingaanwijzers zijn verplaatst.
Aan de voorkant is een positielicht toegevoegd.
De kentekenplaathouder is aangepast.
De spoorbreedte tussen de twee voorwielen is met 45 mm vergroot.
Een voetrem is toegevoegd.

De voetrem is echt alleen maar voor de wet toegevoegd, want tijdens instructie werd ons bezworen om die vooral niet te gebruiken. Gezien mijn beperkte motor-rijkunsten heb ik dat advies maar wijselijk opgevolgd. Die voetrem zit eigenlijk ook een beetje in de weg tijdens het rijden, want het pedaaltje zit op een plek waar je best wel eens je rechtervoet zou kunnen neerzetten.

Piaggio MP3 LT

De dubbele voorwielen zorgen volgens Piaggio voor meer stabiliteit en bovendien zou je er 20% harder mee kunnen remmen dan als je met een reguliere scooter alleen de voorrem gebruikt. Het extra voorwieltje zorgt voor nog meer gemak, want dankzij een elektrohydraulisch systeem blijft de MP3 (LT) zelfstandig rechtop staan. Een standaard is dus niet nodig. Ook hoeft de bestuurder bij stilstand zijn voeten niet op de grond te zetten. Handmatig kan hij de voorwielen blokkeren zodat de MP3 stabiel op zijn plek kan blijven staan. Het deblokkeren van het systeem geschiedt automatische bij het wegrijden vanuit stilstand, waarbij de blokkering bij een snelheid vanaf 7 km/u wordt opgeheven. Dat klinkt aardig, maar dan moet je wel “geïnspireerd” gas geven, want als je nog truttig uit de startblokken weg rijdt voelt dat niet echt lekker stabiel aan.

Piaggio MP3 LT

Nu was ik, geheel tegen mijn principes in, eens een keer verstandig en liet de “zware” 400cc versie even voor wat het was en heb me louter met de 250cc versie verplaatst. Daarmee kom je vlotjes met het verkeer mee zonder dat je de sprintjes tegen supercars of zelfs tegen GTI-achtigen wint. Nu is dat uiteraard ook niet de bedoeling van Piaggio geweest: de MP3 LT is met name een vervoermiddel waar je lol uithaalt doordat je eens een keer niet achteraan in de file hoeft aan te sluiten. En waarmee je niet uren naar een parkeerplek hoeft te zoeken, maar waarmee je wel kunt genieten van het lekker buiten zijn.

Die laatste zin is dan weer een mooi bruggetje naar de nadelen, want die zijn er natuurlijk ook. Als het regent word je nat, net als op een gewone scooter of motor. De passieve veiligheid (crashbestendigheid) is ook al van een andere categorie dan van de 5-sterren EuroNCAP bolides.

Piaggio MP3 LT

De Piaggio MP3 LT is er met twee motoren, beiden milieuvriendelijke viertaktmotoren met vier kleppen en vloeistofkoeling die voldoen aan de strengste emissienormen in Europa. De 250 cc motor heeft elektronische brandstofinjectie en levert 22,5 pk/16,5 kW. De 400 cc versie vormt de top in de MP3-reeks met een motorvermogen van 34 pk bij 7.600 tpm en levert een koppel van 37,6 Nm bij 5.500 tpm. De MP3 LT 250cc is er vanaf € 7.789,-, de 400cc variant heeft een vanafprijs van € 8.889,-. En dat zijn dan ook weer prijzen waar je een auto voor kunt kopen, waarmee de cirkel weer rond is. Mocht je tot aanschaf willen overgaan, weet dan dat Piaggio Benelux kopers van de MP3 LT – zonder kosten – een eendaagse rijtraining aanbied. De cursus wordt verzorgd door professionele instructeurs onder auspiciën van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging.