Rijtest: Piaggio MP3 LT – met je autorijbewijs op een motorscooter

Gepost op 07-11-2008 om 14:30 door - 103 Reacties »

Piaggio MP3 LT
Gistermiddag deed ik een imitatie van Bambi. De Piaggio MP3 LT is namelijk een motorscooter die je met een autorijbewijs (rijbewijs B dus) mag rijden. Het was alleen jaren geleden dat ik op een brommertje zat, dus dat was weer even wennen.

Gelukkig mochten de eerste meters worden afgelegd op Rotterdam Airport, waar ik alleen tegen wat privé jets of collega journalisten kon aanrijden. Maar goed, daar wordt de wereld alleen maar een betere plek van, dus ik heb de gok gewaagd. De eerst meters waren zoals verwacht erg onwennig. Een Ariel Atom met een aanmerkelijk heftigere pk-kg verhouding was zo bedwongen, maar de gashendel van de 22 pk sterke Piaggio vergde iets meer verfijning dan ik in eerste instantie kon bieden. Gelukkig bleken mijn scooter skills alleen wat roestig en na enige coaching van de instructeur van het KNMV bleek al snel dat ik met de Piaggio MP3 LT best op de openbare weg los te laten was. Daarover later meer.

Piaggio MP3 LT

Eerst eens terug naar de MP3 LT. Volgens de RDW is het een auto (een driewieler) die je dus met rijbewijs B mag besturen. Sterker nog: als je alleen rijbewijs A (een motorrijbewijs dus) hebt dan mag je er niet de openbare weg mee op. Er is ook een reguliere MP3 die volgens de wet wel een motor is. Om de MP3 LT tot auto te “promoveren” werden de volgende aanpassingen gedaan:

De richtingaanwijzers zijn verplaatst.
Aan de voorkant is een positielicht toegevoegd.
De kentekenplaathouder is aangepast.
De spoorbreedte tussen de twee voorwielen is met 45 mm vergroot.
Een voetrem is toegevoegd.

De voetrem is echt alleen maar voor de wet toegevoegd, want tijdens instructie werd ons bezworen om die vooral niet te gebruiken. Gezien mijn beperkte motor-rijkunsten heb ik dat advies maar wijselijk opgevolgd. Die voetrem zit eigenlijk ook een beetje in de weg tijdens het rijden, want het pedaaltje zit op een plek waar je best wel eens je rechtervoet zou kunnen neerzetten.

Piaggio MP3 LT

De dubbele voorwielen zorgen volgens Piaggio voor meer stabiliteit en bovendien zou je er 20% harder mee kunnen remmen dan als je met een reguliere scooter alleen de voorrem gebruikt. Het extra voorwieltje zorgt voor nog meer gemak, want dankzij een elektrohydraulisch systeem blijft de MP3 (LT) zelfstandig rechtop staan. Een standaard is dus niet nodig. Ook hoeft de bestuurder bij stilstand zijn voeten niet op de grond te zetten. Handmatig kan hij de voorwielen blokkeren zodat de MP3 stabiel op zijn plek kan blijven staan. Het deblokkeren van het systeem geschiedt automatische bij het wegrijden vanuit stilstand, waarbij de blokkering bij een snelheid vanaf 7 km/u wordt opgeheven. Dat klinkt aardig, maar dan moet je wel “geïnspireerd” gas geven, want als je nog truttig uit de startblokken weg rijdt voelt dat niet echt lekker stabiel aan.

Piaggio MP3 LT

Nu was ik, geheel tegen mijn principes in, eens een keer verstandig en liet de “zware” 400cc versie even voor wat het was en heb me louter met de 250cc versie verplaatst. Daarmee kom je vlotjes met het verkeer mee zonder dat je de sprintjes tegen supercars of zelfs tegen GTI-achtigen wint. Nu is dat uiteraard ook niet de bedoeling van Piaggio geweest: de MP3 LT is met name een vervoermiddel waar je lol uithaalt doordat je eens een keer niet achteraan in de file hoeft aan te sluiten. En waarmee je niet uren naar een parkeerplek hoeft te zoeken, maar waarmee je wel kunt genieten van het lekker buiten zijn.

Die laatste zin is dan weer een mooi bruggetje naar de nadelen, want die zijn er natuurlijk ook. Als het regent word je nat, net als op een gewone scooter of motor. De passieve veiligheid (crashbestendigheid) is ook al van een andere categorie dan van de 5-sterren EuroNCAP bolides.

Piaggio MP3 LT

De Piaggio MP3 LT is er met twee motoren, beiden milieuvriendelijke viertaktmotoren met vier kleppen en vloeistofkoeling die voldoen aan de strengste emissienormen in Europa. De 250 cc motor heeft elektronische brandstofinjectie en levert 22,5 pk/16,5 kW. De 400 cc versie vormt de top in de MP3-reeks met een motorvermogen van 34 pk bij 7.600 tpm en levert een koppel van 37,6 Nm bij 5.500 tpm. De MP3 LT 250cc is er vanaf € 7.789,-, de 400cc variant heeft een vanafprijs van € 8.889,-. En dat zijn dan ook weer prijzen waar je een auto voor kunt kopen, waarmee de cirkel weer rond is. Mocht je tot aanschaf willen overgaan, weet dan dat Piaggio Benelux kopers van de MP3 LT – zonder kosten – een eendaagse rijtraining aanbied. De cursus wordt verzorgd door professionele instructeurs onder auspiciën van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging.

103 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je je al aangemeld voor het preview-event met de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus?
Rijbewijs E ?? is dat ding zo zwaar dan?

Quote:

Gistermiddag deed ik een imitatie van Bambi. De Piaggio MP3 LT is namelijk een motorscooter die je met autorijbewijs (rijbewijs E dus) mag rijden. Het was alleen jaren geleden dat ik op een brommertje zat, dus dat was weer even wennen.
@pvkampen: Is rijbewijs B geen E
Ziet er wel lollig uit. Maar of ik het zou willen hebben is wat anders.
Scooter of motor ziet er toch wel wat stoerder uit.
En het grootste voordeel van dit vehikel is nog wel dat je slechts 1 kentekenplaat hoeft aan te schaffen, scheelt toch weer 50% in de kosten…
@pvkampen: met mij erop wel. :-)

Ik heb het aangepast.
Jammer dat de acterkant spuuglelijk is, maar wel mooi verzonnen!
In Barca, Parijs en Milaan struikel je al over deze dingen.

Daar hebben mensen echter maar 1 vervoermiddel in de vorm van zo’n driewieler / scooter en is de prijs nog wel te doen.

“voor erbij” is het een hoop geld
Dit is echt voor mietjes. Verdomme, rij afwel met je auto of met een moto, maar hou de driewielertjes voor de kids!

@ Wouter: Als het regent wordt je nat -> word je
Wouter, geloof me, dit is stoer.
Ideaal. Hoef ik tenminste geen motorrijbewijs te gaan halen en toch snel vervoer voor in de randstad. Was er niet ook een versie van met zo’n BMW C1-achtig dakje zodat je zonder helm mag rijden?
Lijkt me een mooie tussenstap voor mijn vrouw- Die durft niet echt op een motor te stappen. Dit apparaat zou haar wel eens de drempel over kunnen krijgen… En dan kan ze daarna door naar een echte.
Avatar van JanWillem
Taylormade
07-11-2008 om 15:00
Kiek Wouter eens gaan doan!!

Wel een geinig ding, maar niks voor mij. Liever een echte tweewieler :)
De 400cc is nog 25kW, maar dat doet er toch niet toe, want het is een auto -.-’ Maar zulke dingen zijn niks voor mij.
ik zag er vorige week nog eentje rijden in Nieuwegein.
wel lollig dat je er met alleen een A-rijbewijs niet op mag.

Wat ik me afvraag: kun je er een beetje mee tussen de file doorknallen?
Als dit een auto is, is het dan niet verplicht om aan de voorkant ook een kenteken te hebben?? Anders haal ik die van mij er meteen af, ze hebben me al regelmatig langs voor geflitst!
Het is trouwens ook wel lullig om te moeten zeggen dat je met een driewieler rijdt :p
Quote:
de MP3 LT is met name een vervoermiddel waar je lol uithaalt doordat je eens een keer niet achteraan in de file hoeft aan te sluiten.

In België in ieder geval toch niet! Volgens de staatssecretaris mag je daar met een ‘auto’ niet tussen twee file-rijen doorrijden!!! In NL heeft Bovag schijnbaar iets voor de MP3 geregeld met het ministerie …..
In Rotterdam mogen motoren overal gratis parkeren, bijvoorbeeld op de stoep.

Nu heeft dit ding wel de afmetingen van een motor, alleen nu als nadeel dat je wel een parkeervergunning nodig hebt. Je parkeerbriefje waait er toch echt van af vrees….
filmpje??
…en mag je dan wel in de file overal tussen door, dat mag toch niet met een auto. En hoe zit het met die helm??
Als dit een auto is, is het dan niet zo dat je officieel dan ook geen helm hoeft te dragen net als op een trike?

Niet dat ik geen helm zou dragen op zo’n ding want daarvoor vind ik mezelf net ff te belangrijk om zonder helm te gaan rijden maar puur een nieuwsgierigheidje!
Avatar van Marten
dotternetta
07-11-2008 om 15:28
Leuk! Vespa heeft ook een 800cc blok, als ze dat hier nu onder zetten wordt het wel intressant. Deze kun je ook leuk pimpen met wieldoppen hahaha
Avatar van Marten
dotternetta
07-11-2008 om 15:37
Skies voor en een rupsband achter……
Echt, wetgeving sucks.. ook al voldoet hij aan alle auto-eisen, dit is gewoon een motorscooter met 3 wielen ipv 2, zo moet je het zien. Als dit een auto moet voorstellen, dan zou er ook geen helm gedragen hoeven te worden + wat belangrijk is: er moet een gordel aanwezig zijn, wil je het een auto noemen..

Als je wordt aangereden, dan heb je niks wat je kan beschermen. (bv. geen helm, geen gordel, geen airbag, helemaal niks) Hoe kan je dit in godsnaam toelaten als auto?? Wat een slecht idee..
In sommige Europese landen mag je met een autorijbewijs een motor tot 250cc (?)berijden, dat zouden ze hier van mij ook wel mogen invoeren. En dan gewoon aan de berijder overlaten of er een paar lessen genomen worden wel of niet.
Wacht ff……
Afmetingen van een motor.. Dus Motor.
Ziet er uit als een.. Motor.
Rijd als een.. Motor.
Helm.. Motor.

Waarom.. is het dan een auto ?
En een quad is dan weer wel een motor…

Wahhhh.. Ik snap het niet meer!
Avatar van burningbjorn
burningbjorn
07-11-2008 om 16:18
Zag er vorige week 1 rijden zag er grappig uit.
Leek een btje op de carver kwa in de bocht hangen
Ik heb deze motorscooter gisteren zien rijden op de A20. Moest wel even 2x kijken want het zag er even raar uit, maar wel grappig!
@Laurens

“Sinds 1 maart 2007 mag elke Belg die minstens twee jaar een B-rijbewijs (autorijbewijs) heeft de weg op met een motorfiets (of motorscooter in ons geval) van maximaal 125cc en 11kW (MOET aan beide voorwaarden voldoen).”

~ vespaforum.be
@Gizzi een quad valt ook onder auto, heb er nl. zelf 1. :)
ziet er niet uit
@Renjie

Denk dat er best wat mensen op zo’n lichte motorfiets/scooter te krijgen zijn, als de drempel laag gehouden wordt. Beetje afzien ‘s winters, maar bij mooi weer juist weer niet!

Hier in de buurt worden allerlei sluiproutes autoluw gemaakt, met een motor rij je lekker langs de “pollers”. Fietsen is gezonder natuurlijk.
Ongelooflijk lelijk. Zo’n motorscooter is zelfs de naam moto niet waardig.
Echt nutteloze bijdrage.
22pk poe poe, dat haalde ik uit me 70cc
Wat is de CO2 uitstoot volgens de specs (van de belastingdienst). Want als ik deze “auto” zakelijk heb en ook prive wil rijden moet ik waarschijnlijk wel bijtellen.

In de UK hebben ze een test gedaan. Daar komt hij niet boven de 60gr/km uit.
http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/654282/0b71f01d4a1e9628d8ff97e296061f53
Haha! Leuke afwisseling, zo’n test.

Twee dingen:
Aangezien het officieel een auto is, waarom hoeft er geen kenteken vooraan?
En een blokkeringssysteem dat uitschakelt bij 7 km/h. Zou het er niet juist voor moeten zorgen dat hij nooit 7 km/h haalt? :P Nee, het zal wel een soort handrem zijn. Maar zorgt dat weggassen met de blokkering erop dan niet voor veel slijtage?
Duur. Voor hetzelfde geld heb je een C1, die je bijna net zo makkelijk parkeert.
Leuk concept van Peugeot is de Hymotion3. Kruising tussen BMW C1 en Piaggio MP3 LT:

http://www.netcarshow.com/peugeot/2008-hymotion3_compressor_concept/
Kijk, dat is nou mooi om te zien. Autoblog die zijn sociale verantwoordelijkheid oppakt.

Heel goed, jongens! De invalidevoertuigen van onze invalide medemens mag ook wel eens in de schijnwerpers gezet worden. Raken ze tenminste niet in een sociale isolement…
@Rick dos: Je bent te ziek voor woorden, echt! Lekker anoniem katten en dom commentaar leveren ben je kennelijk wel goed in. Maar ik hoop een ding voor je en dat is dat je nooit nooit nooit in een invalidenvoertuig komt te zitten. Dan lul je wel anders namelijk. Maar met zoveel intelligentie mag jij vandaag winnen van normaal denkend Nederland. Weet je waarom? Omdat je geen enkele visie op zaken van het leven hebt en dus zie je dingen dan ook niet in hun perspectief en ben je eigenlijk goed zielig.Laten we het daar maar op houden enne..ga eens wat doen aan je eigen sociale isolement…oetl…
Citrofiel: de blokkering zorgt er alleen voor dat de scooter rechtop blijft staan zonder dat je hem op de steun hoeft te hijsen. Tijdens het rijden leunt dit model net zo over als een tweewieler, dus als je wegrijdt met de blokkering erop blijf je de eerste meters rechtop. Ik heb er al eens ergens een testje van gelezen waar redelijk enthousiast gedaan werd. Het ding ziet er niet uit maar heeft wel 2x zoveel bandcontact aan de voorkant zodat bochtenwerk en remmen veel beter gaat dan op een gewone scooter, net of er echte wielen onder zitten …
Maar waarom er nu ineens twee versies van moeten zijn, een met smalspoor en een met wat breder spoor die juridisch een auto is?
Ik wil dat blok in mn Piaggio NRG (scooter) en wel nu:P
@ Oxymoron; Aha, op die manier. Blokkeren tegen zijwaarts bewegen. Ik dacht dat het om een soort handrem ging, voor als je op een helling staat te wachten.
Twee versies, een voor mensen met een motorrijbewijs, de ander voor mensen met een autorijbewijs, die wel de voordelen van een motor in bijvoorbeeld de file willen ervaren, maar geen echte motor willen rijden of een rijbewijs speciaal daarvoor halen.
Birger Alfa 147
08-11-2008 om 19:25
Met deze zou ik graag eens rijden, benieuwd wat het zegt. De motor is in alle geval zeker super (===> zijn dezelfde blokken als van Aprilia)
Ik heb meteen de 400cc-versie gepakt en ben meteen het terrein afgereden. Blokkering hoef je absoluut niet te gebruiken (liever niet zelfs), gewoon je voet op de grond zetten bij de stoplichten dat is veel makkelijker. Je kunt er ook mee driften op gravelweggetjes en als het nat is of sneeuwt kun je ook op asfalt heerlijk driften. Daarvoor kun je echter veel beter de Gilera Fuoco 500ie pakken (helaas voor jullie alleen met A-rijbewijs) dat blok komt uit de Aprilia Atlantic500 is een stuk feller op het gas en heeft meer Pk’s. De 400cc-versie vond ik nogal lauw op het gas maar ja als je net van een 200 PK/160 kg-motor afstapt is zelfs een Bugatti Veyron slappe hap.
@Daantje: Wil je een Veyron vergelijken met een stuk ijzer of wat voor materiaal ook en een (lachen)motortje van 200 paardjes, dan weet ik er nog wel een paar.
Als het voor de wet een auto is dan hoef je dus ook geen helm op?
Wouter, dat ding is een auto geen motor, mag je er dus niet mee tussen de file door, gewoon lekker achter aan aansluiten in de rij net als de rest… Parkeren op de stoep? Dacht het niet, tis een auto, dus gewoon in een vak.

Ik wacht de eerste berichten wel af als zo’n pipo met z’n 3 wieler zonder beschermende kleding een bocht aansnijd met de verkeerde lijn, of net zo ver vooruit kijkt als dat ie normaal in z’n auto doet of nog fijner; gaat bumperkleven… dan zijn ze zo genezen bij de BOVAG, wel triest voor de nabestaanden uiteraard…

Je A is echt verplichte kost als je zo kwetsbaar bent in het drukke hedendaagse verkeer en dat red je niet met een “paar lesjes” van een leverancier die er koste wat het kost alleen maar naar streeft zo veel mogelijk van die dingen te leveren…

Dan maar een moraal-ridder, maar weet zeker dat het overgrote deel van motorrijdend nederland er ook zo over denkt…
hoe het ook is jongens en meiden..ik ben blij dat ik zo de weg op kan met deze geweldige creatie. Helemaal super,begrijp de kritiek van de door gewinterde moterrijders heus wel,maar kom jongens..vanaf januari rij ik ook een uur later van huis weg ! en ben sávonds ook eens lekker bijtijds thuis. en ja ik ga wel even een paar extra lesjes nemen,ook al heb ik veel brommer gereden en moterlessen gehad. tot later op de weg motervrienden..offf hoor ik er niet bij ? jammer dan.
Een soortgelijk principe van 2 wielen vooraan en één achteraan vind je Can Am Spyder Roadster. Ik heb er mee gereden en het is een echte fun-machine. Kijk maar eens op http://spyder.brp.com/nl-be en http://www.spyderweb.be Nadeel is wel dat je de files er niet vlotjes voorbij kunt rijden want vooraan is ie bijna zo breed als een auto.
j.schmidt
16-11-2008 om 9:09
hallo mensen dat is geen motorfiets maar ook geen auto vind het maar raar dat zoiets mag motorryders kunnen toch ook geen auto kopen met een motorrybewys vanwege het slechte weer om het eerlyk te maken moet er dan een auto komen voor motorryders dan kunnen automobilisten door de file en motorryders zitten dan droog met een muziekje aan en het kacheltje aan zullen wel veel ongelukken mee gebeuren groeten joachim.
-edit: ooit van interpunctie gehoord?-
@ Luc P: Inderdaad ik denk dat toekomstige MP3 rijders daar nog flink in vergissen, je kan er niet zo makkelijk tussen de auto’s door ivm de bredere wielbasis en dan niet te vergeten denk ik dat de automobilisten dat ook zullen proberen te verhinderen(met een normale motor wordt je al gesneden in de file)
Ik vind het een goed idee..perfekt…en mensen die er anders over denken zijn of jaloers of kunnen het niet betalen.
Volgens mij is het ook niet voor een motor geregeld in de wet om door een file te rijden,maar word het oogluikend toegelaten.
Maar met mp3 mag dat ook..volgens de verkoper in goes grote motor winkel met dealer van alle merken.
Ik vind het een beetje sience fiction..echt leuk en grappig en laat die mensen met rust die dat ook leuk vinden..ieder het zijne!!
@ Jan:

Het idee is prima, maar niet voor mensen met alleen rijbewijs B.

Jaloers?? Nee, ik rij zelf een motor die 2x zoveel kost als die pipo-mobiel die met veel pijn en moeite 120km/h haalt.

Ter info mbt tot file rijden: Ja, sinds 1991 is het toegestaan om bij een file, die langzamer dan 40 km/uur rijdt, tussen de twee meest linkse banen door te rijden. Het snelheidsverschil mag niet meer dan 10 km/uur bedragen.

Wat mij betreft, het hele zooitje terug draaien, er komen alleen maar ongelukken van, wil je motorrijden gewoon je A halen, het papiertje is er echt niet voor niets.
Leuk maar de Gilera fuoco is een stuk stoerder imo

http://www.scootermilano.it/gilera_fuoco.htm
Peter Paul van B
19-11-2008 om 15:36
Hoe hard gaat zo’n dinkie dan? 22 PK valt wel erg tegen.. Zelfs de 125CC aprillia RS die ik hier heb staan heeft meer vermogen. En die topt al zo’n 165/170km/h
Wat die helm betreft: ook al is het voor de wet een auto moet je toch een helm op. Dat geld ook voor “auto’s” met meer dan 3 wielen (ik hou maar even een slag om de arm, je weet maar nooit) die geen voorruit hebben. Kijk maar naar de KTM X-Bow en de Renault Spider. Die laatste is overigens om de verkoop nog iets op te krikken uiteindelijk wel met voorruit leverbaar geweest.
Avatar van CLK
AMG Powerrr
24-11-2008 om 20:46
@ de meeste pk monsters hierzo,

zo’n scooter heeft het nodig van zijn trekkracht ;)
mooie uitvinding, zou wel eens de files op kunen lossen in de grote steden en rijkswegen.
Laat de regering er maar eens over nadenken om hierop een subsidie te verlenen voor de aankoop hiervan.
Minder energie, minder vervuiling en minder ruimte nodig!
Tof toch?
Ik heb er gisteren mee gereden (proef) en ik vond het geweldig leuk. Een goede aanvulling voor mooi weer rijders die, net als ik, geen zin hebben om een extra rijbewijs te halen en hier zo mee weg mogen rijden. De eerste paar minuten was het wel even wennen, daarna ging het prima alleen die voetrem zit ontzettend in de weg. Die zit op de plek waar iedereen zijn/haar rechtervoet neer wil zetten!
Ik heb er gisteren mee gereden (proef) en ik vond het geweldig leuk. Een goede aanvulling voor mooi weer rijders die, net als ik, geen zin hebben om een extra rijbewijs te halen en hier zo mee weg mogen rijden. De eerste paar minuten was het wel even wennen, daarna ging het prima alleen die voetrem zit ontzettend in de weg. Die zit op de plek waar iedereen zijn/haar rechtervoet neer wil zetten!
Om te komen tot een veel gunstiger brandstofverbruik van auto’s, had ik al eens bedacht dat een driewieler prima mogelijkheden zou bieden. Zeker in situaties waarin maar 1 persoon in de auto zit. De ontdekking van het bestaan van de MP3 (inmiddels al weer een hele tijd geleden) was dan ook een hele prettige. Maar ik zie hem als vervanging van een auto. Hij mag klein zijn maar moet voor mij wel overdekt worden. En graag nog wat lager zitten (minder luchtweerstand). Wellicht een toekomstperspectief? En misschien dan ook maar electrisch! Zoals bijvoorbeeld de Aptera (ook leuk; zie aptera.com). Voor de motorrijders zal dit allemaal gruwelijk klinken, maar ik droom hiervan (niet altijd hoor…).
Kan iemand me vertellen hoe hard de 250 en de 400 kunnen??
Vespa fan vanaf het eerste uur geen motorrijbewijs door omstandigheden maar wel meer ‘tweewielerervaring” (plus voldoende onderbouwing betreffende kijkgedrag en weggedrag) dan de gemiddelde “mooi-weer-motorrijder”. Ik zou t heerlijk vinden als mijn man (in bezit van rijbewijs B) zo’n scooter zou hebben (ook al is t dan een driewieler) zodat ik als duo toch weer kan genieten van VESPAritten.
Overigens die voetrem zit niet in de weg die zit op de plek waar bij alle oldtimer 2-wielvespa’s de voetrem ook zit en derhalve zul je er nooit ‘per ongeluk’ gebruik van maken. Het zal alleen even wennen zijn de voetrem HELEMAAL NIET te gebruiken omdat wij op onze klassieke VESPA’s dat wel gewnd zijn.

Rest mij 2 vragen; 1 Heeft t ding versnellingen of is het een automaat(bah bah)???
2 is het een 2-takt (zoals het voor een VESPA behoort of is t een 4-taks(bah bah)?
ja zo heb ieder zyn dingen wat maakt het allemaal uit als je maar gelukkig bent je hebt altyd baas boven baas zelf heb ik een suzuki gsf 1200 en een zundapp ks 80 super een ander heeft mischien wel een motor van vyftig ruggen of duizenden motoren wat maakt het uit ieder zyn ding ach ja vespa lykt my ook wel leuk om stevig af te raggen even kyken wat ie kan bedoel er niks mee is wel een leuk ding groeten joachim.
joachim een VESPA ga je niet AFRAGGEN een VESPA koester je las was het je beste vriend
ja nayyirah zo heeft ieder zyn ding groeten joachim.
Alle kakelaars mogen zeggen wat ze willen. Ik heb een 400cc motor uitvoering gekocht. Top 160 km/uur.
En dan zegt men maar dat ik een debiel ben, kan ik straffeloos met mijn tong uit mijn mond rijden.
So What.
Ik heb proefgereden op een MP3 en ik vind het top.
Ja, je mag en kan door de file, want de spoorbreedte is 42(MP3 RL) en 46,5 cm (MP3LT) en het stuur is (net als een motor) ongeveer 70 cm. Een groot voordeel in de file is dat je geen last meer hebt van de witte streep en je veel stabieler tussen de auto’s door rijdt. Ik heb op een Suzuki Burgman en op een Deauville gereden en ik kan niet wachten tot ik mijn MP3 heb.
En als de ‘echte” motorrijders niet meer naar mij willen zwaaien?? Fijne dag verder.
eergisteren de 250cc uitgeprobeerd. in een woord super.Ga mrgen nog de
400 cc testen en daarna beslissen welke te bestellen.
mijn zwager rijdt zelf al jaren motor en was onder de indruk van de
stabilitieit van deze motorscooter.
Ga rustig binnenwegen rijden , ga je gratis rijvaardigheidscursus volgen
en vergeet geen goed motorpak en toebehoren aan te schaffen.
daarna alleen maar genieten .
A RBW of B RBW, snap niet dat er nu ineens zo een toestand van gemaakt word. Dit concept bestaat al jaren kijk maar in Duitsland museum, jaren 60 begin 70 driewielers. En met een A door de file of B blijft net zo gevaarlijk
Als je zegt dat met A wel mag en B niet houd al in dat in elke file er geen B rijders mogen staan, maar helaas file komt door de B rijders waar de A rijders door heen schieten dus de A en de B rijders op elkaar moeten letten. Discussie A en B waarvan de A vind veel beter te zijn moet is stoppen, het is de mens op de machine die bepaalt of gevaarlijk is of niet en een ieder heeft een eigen verantwoordelijkheid
pvkampen schrijft:
7 November 2008 om 14:40

In Barca, Parijs en Milaan struikel je al over deze dingen.

Daar hebben mensen echter maar 1 vervoermiddel in de vorm van zo’n driewieler / scooter en is de prijs nog wel te doen.

“voor erbij” is het een hoop geld

Nou, nou, het is je wel heel erg hoog in je bol gestegen, om de bewoners van enkele grote [scooter]steden van Europa te degraderen tot de 3e wereld bevolking. Voor alle duidelijkheid velen van die “mensen daar” hebben, behalve de scooter, ook een auto en heel vaak ook nog eens een motor.

Je vindt de MP3 mooi of lelijk, maar het is een slimme zet van de fabrikant, door gebruik te maken van div. regelgeving van enkele Europese landen, om dit produkt ook aan alleen B-rijbewijs bezitters te kunnen verkopen.
Ik heb sinds 3 weken de mp3 lt en ben niet in bezit van het A papiertje, maar ben me wel degelijk bewust van de gevaren op z’on voertuig.
Het is tenslotte toch een motor, en als je dan als kwetsbare verkeers deelnemer zonder het hooftje te gebruiken de weg op gaat is en blijft het gevaarlijk, (met of zonder A).

De mensen die enkel ervaring hebben met een auto moeten niet direct de snelweg opduiken maar eerst rustig het voertuig gaan verkennen en berijden en zeker niet vergeten met de dag cursus mee te gaan.

Ik wens ieder zijn ding en hoop dat iedereen elkaar de ruimte geeft in het verkeer, of je nu A B C of D hebt.

Respect voor elkaar en rij met je hart.
Wat nou als je het rijbewijs niet meer ziet als alleen maar een papiertje? Dat het staat voor een bepaald zekerheid dat de bezitter van dat papiertje de benodigde vaardigheden heeft om zo’n voertuig te besturen. Zowel A, B en alle andere rijbewijzen. Verschillende voertuigen vereisen verschillende vaardigheden vandaar ook dat er verschillende rijbewijzen bestaan.

Iedereen mag het met me eens zijn dat ongeacht welk voertuig er bestuurd word, ieder voor zich verantwoordelijk is voor zijn of haar gedrag in het verkeer. Maar te zeggen dat je dan zomaar op kan stappen omdat er 3 wielen onder zitten is erg kort door de bocht.
Wanneer we zeggen dat iets is geclassificeerd als A of B dan bepalen de regels van dat rijbewijs de minimale vaardigheden om het voertuig uit die klasse te besturen. Mensen die dus bijvoorbeeld een A rijbewijs hebben, hebben geleerd om achtjes te draaien, halve draaien te maken en een noodstop te maken.
Het moge duidelijk zijn dat de regels en vaardigheden van A en B wel degelijk verschillend zijn, en dan beginnen we nog niet eens over de besturing en kennis van het voertuig.

Ik moet toegeven, dit voertuig is een klasse apart. Maar ik snap niet waarom dit voertuig ook onder B valt. De laatste keer dat ik een auto in de bocht heb zien leunen was toen ie om een paal was gevouwen.
Als dit niet gewoon een motorscooter met 2 voorwielen is, dan is het al helemaal geen auto!

Het is een gewelidg apparaat begrijp me niet verkeerd. Het is een voertuig waar heel veel toekomst voor is en ik denk ook dat het heel groot gaat worden. Ik heb modellen gezien met een dak en dat zag er echt veelbelovend uit.
Maar laten we alsjeblieft reëel blijven, dit is geen auto, het is ook geen trike, en als we het dan ergens moeten plaatsen laten we dan gewoon A nemen.
Al was het maar voor de veiligheid van jezelf en alle anderen op de weg.

Ik wil niet betwisten dat automobilisten in staat zijn om zo’n voertuig veilig te besturen, maar het onderscheid is er niet voor niks.



Verder wil ik nog even zeggen dat ik zal blijven zwaaien en ik wens iedereen veel rijplezier.
Ik ben het Maze eens, alleen maakt het niet uit welk papiertje je nu bezit. Ik heb altijd deze regel gehanteerd: Goed (auto) rijden is meer mentaliteit, dan capaciteit. Daarom is de opmerking over een om een boom gevouwen auto wat mank. Wanneer je de afgelopen weken het nieuws hebt bijgehouden, zijn er enorm veel ongevallen gebeurd met auto’s, motoren, bussen en vrachtauto’s. Je mag er toch vanuit gaan dat al die chauffeurs, chauffeuses allen in het bezit zijn van het juiste papiertje..

Maar laat ik even terugkomen op de MP3. ik heb nu al 2 maanden een MP3 400RL. Bijna 2000 km gereden en het maakt niet uit of ik nu op mijn MP3 of op mijn Deauville door de file heen rijd, er zijn altijd van die meter makers, die zonder richting aan te geven even van baan wisselen, want dan zijn ze weer een paar auto’s opgeschoten.
De allergrootste hekel heb ik aan die figuren, die bijvoorbeeld op de A4 “opeens tot de ontdekking” komen dat ze de afslag bij Nieuw Vennep moeten hebben en dan op het laatste moment hun auto ervoor pleuren, of erger nog, half scheef langs de stilstaande file gaan staan, zodat alles erachter ook moet remmen omdat er dan niemand langs kan. Ik kan je vertellen dat ik behoorlijk hufterig word, van dit soort ijdassen.
Wat wel weer een geluk is, dat bij een noodstop de MP3 zeer snel stil staat en ook nog eens zeer stabiel blijft, dat is wel een pluspunt in die ellende.
Er zijn de laatste tijd inderdaad erg veel ongelukken geweest en ik wens alle betrokkenen sterkte toe, ieder ongeluk is er één te veel.
Maar Aadjo zegt het in zijn laatste zin, dat je er van uit mag gaan dat iedere weggebruiker het juiste papiertje heeft.
Dan stel ik de volgende vraag:
Wat voor papiertje moet je hebben voor een MP3?? Je zal zeggen dat het B is omdat dat is besloten door de overheid op het feit dat ie 3 wielen heeft. Zou je hem daar ook logischerwijs ook plaatsen. Is het rijden in een auto met een stuur en voetpedalen dan hetzelfde als sturen op een MP3 met stuurhendels?
Apart zo’n auto waar ook een motorscooter versie van is.
Ik wil niet zeggen dat B rijders niet op een MP3 kunnen rijden, helemaal niet. Zoals al eerder gezegd is mentaliteit the key. Maar hoe weten we zeker dat iemand wel ermee om kan gaan. Daar hebben we dat papiertje voor, de bestuurder heeft de juiste training gehad voor dat voertuig en dat is getoetst.
Ik hoop dat eenieder die op een van deze geweldige machines stapt, toch 2 keer nadenkt als je alleen de auto kent. Gewoon een vriendelijk advies en wees je bewust van het gegeven dat een groot gedeelte van motorgerelateerde ongelukken komt omdat ze minder goed zichtbaar zijn. Wees je bewust van jou deelname aan het verkeer en hoe jij door het andere verkeer gezien wordt.
Ik hoop dat iedereen die al met de MP3 in aanraking is gekomen er veel plezier aan hebben beleefd net als ik. Ik ga binnenkort denk ik toch maar een kopen. Ik zit alleen een beetje met het formaat, mijn schuur is niet zo groot.
Maze, ik ga een heel eind met je mee. Toch gok ik dat B-rijbewijs rijders voorzichtiger zullen rijden met de MP3, dan de A-rijbewijs bezitters.
Het is gewoon een gelukje dat er met zo’n motor gereden kan worden. Op de een of andere wijze is de RDW toch accoord gegaan. De grap is dat de meeste mensen die een MP3 kopen, deze kopen omdat ze de files meer dan zat zijn. En ik kan uit eigen ervaring melden dat het heerlijk is, terwijl alles stil staat, ik met mijn driewieler overal tussendoor kan glippen. (met de hoogste voorzichtigheid) Ik kan je meer dan aanraden om een MP3 te kopen en doe dan net als ik met een te kleine schuur, gewoon een afdak voor dat trouwe beest. Laat maar weten hoe die bevalt.
hallo beste mp3 ryders ry heb zelf in tien jaar motorryden zeker acht motoren gehad ry nu op een suzuki gsf 1200 ik vind het niet leuk om te zeggen maar ik vind het helemaal niet op en motor lyken lykt een beetje op een scooter maar dan op drie wielen een echte motor is toch heel wat anders naar myn mening een echte motor gaat ook veel harder en ligt anders op de weg een mp3 zal best wel snel zyn maar een beetje motor is toch tien keer sneller nee voor my zou het niks zyn van voren lykt het ook niet op een motor nee het is gewoon een mp3 zal my benieuwen of er zwaardere versies van op de markt komen ja het is wel een leuk ding maar een motor is het niet daarom zit er ook een autokenteken op als het een motor was zat er een motorkenteken op verder wens ik iedereen veel plecier op zyn mp3 mvg j.schmidt
Beste j.schmidt, toevallig heb ik de Piaggio MP3 RL en dat is een echte motor, met een echt motorkenteken. (begint met MV)
En wat betreft sneller, bij de stoplichten heb je mooi het nakijken, want de acceleratie van mijn MP3 is super. Ik heb eens een 1000cc achter me gelaten. Natuurlijk haal ik de top niet, maar ik vind 160 voor een 400cc heel niet slecht. En als je je hand in bedwang kunt houden, dan haal je minstens 1:24.
Als ik zo kijk dat je in 10 jaar al 8 motoren hebt gereden, lijkt het mij dat je nog steeds geen op jou geschreven fiets hebt gevonden. Trouwens, mijn MP3 rijdt alleen woon-werk, voor de rest van de tijd staat ie lekker stil, want motorrijden is eigenlijk voor mij noodzaak, om de files te vermijden. Tja, ieder zijn meug.
Beste Aadjo dan zal het wel zo zyn m.v.g Jschmidt.
Kan je hier ook een weelie mee maken?
*wheelie (ik dacht al er klopt iets niet)
Oscar, jij wel.
Net zo makkelijk als dat je vroeger op je driewielertje deed.
j.Schmidt, heb jij een toetsenbord zonder leestekens? lijken en lyken… kan je even goed rijden als schrijven? vandaar de acht motoren in tien jaar misschien.
Heerlijk al die verschillende meningen.
Voor mij geldt, heerlijk om een een vrij land te wonen waar iedereen een eigen mening mag hebben nu ook van alle vrijheid kan genieten om met of zonder A. rijbewijs met een motorauto te kunnen rijden.
Ik ben na een proefrit bij de dealer verkocht. Dus mocht u een blije MP3 rijder tegen komen, alvast de groeten.
Vandaag een gesprek gehad bij MotoPort Hillegom over de aanschaf van de Piaggio MP3-LT. Tijdens dit gesprek bleek dat men deze Piaggio ziet als een typische “zomergadget”. M.a.w. voor de maanden maart t/m oktober en zeker niet in de winter. De draaiende- en elektrische delen zijn niet beschermd en zeer gevoelig voor vocht en corrosie. De stekkerverbindingen zijn niet voorzien van een siliconencoating waardoor storingen zeer wel denkbaar zijn. Kortom, een leuk én kostbaar hebbeding maar niet geschikt voor de Hollandse herfst en winter. In alle juichverhalen komt m.n. dit aspect totaal niet aan de orde.
@Artib: hahaha wat een onzin, Motoport pakt niet genoeg marge op de mp3 daarom kraakt hij hem af, ze moeten ze inkopen bij andere dealers omdat ze geen licentie hebben van Piaggio zelf. Ze verkopen ze dus voor de service en niet voor de winst
wie kan mij helpen aan verhuur adressen????? Bij voorbaat dank
Beste Artib, vandaar dat ze in Parijs om de meter gezien worden en in Milaan en Rome in gekmakende hoeveelheden rondrijden. Volgens mij is Parijs ook 1 van de steden waar het best regent sneeuwt en wat diez meer zij. In Rome en Milaan is er zon regen stof en noem maar op, dus ik vraag me af waarom Motoport zo redeneert. Ga eens naar Huisman motoren in Leiden wellicht kunnen ze je daar geruststellen. Daar heb ik mijn MP3 400RL vandaan.
Trouwens, als het zulke baggerdingen waren, zou dat toch allang bekend zijn?
Ze worden al vanaf 2007 geleverd.
Succes,
Erik de Groot
12-10-2009 om 15:29
Ik heb mijn MP3 nu bijna 2 jaar en heb er afgelopen jaar zonder problemen de winter mee doorgereden.
Het is beslist geen zomerspeeltoestelletje maar een volwaardige woon-werk machine waarmee ik die 40km heen en 40km terug telkens weer met plezier afleg
Erik (voorzitter Piaggio MP3 Club Nederland.
http://www.piaggiomp3club.nl
@Erik de Groot: Beste Erik 40 km kun je nog wel op een BROMMER af leuk dat je voorzitter bent van de piaggioMP3club je mag zeker geen afdeling worden van de Vespaclub Nederland en/of t FIV
Erik de Groot
02-02-2010 om 16:05
@nayyirah: Als je goed geinformeerd geweest was dan wist je dat de FIV (Federation International des Vespa Clubs)al minstens 3 jaar niet meer betaat. Je hebt nu de Vespa World Club. Het is trouwens logisch dat de Piaggio MP3 club zich daar niet bij mag aansluiten. Het is nl geen Vespa maar een Piaggio.
Zelf ben ik al meer dan 25 jaar lid van de Vespa Club en ik ben daar met mijn MP3 altijd welkom
Als je commentaar levert lever dan goed commentaar en geen slecht onderbouwd gezwets.
http://www.piaggiomp3club.nl
Ik snap niet dat men voor A rijbewijs een aparte theorie moet halen, daarnaast moet men examen doen voor bijzondere verrichtingen en praktijk.
Dat is toch niet voor niets ingevoerd voor motoren.

Groetjes,

bigdeal
weet ieman wat het kost om het inte voeren vanaf belgie een p mp3 400ie wat kost de bpm en keuring hij is van 2007
wat een gelul allemaal,wees blij dat er eindelijk iemand is geweest die deze vorm van motor cq auto rijden heeft mogelijk gemaakt en is bestemd voor auto rijders met B rijbewijs en niet voor die stoere rijders die op 2 wielen zich te pletter rijden met 200 km pu. We zijn niet allemaal hetzelfde dus gun elkaar de ruimte en het plezier om te genieten zonder of met(piaggio)macho gedrag
Ik ben aan het overwegen om deze motorscooter of autoscooter aan te schaffen, alleen vraag ik me af (voor ervaren gebruikers) of je vlot tussen 2 rijen auto’s kan rijden. Hoe veel breder is dit dan een gewone motorscooter en is dit even wendbaar?
Kan je vlot aan de rode lichten inhalen om dan als 1 ste te vertrekken. Alle ervaring is meegenomen.
Ik zou ‘m dan maar snel gaan kopen, want je kunt zeker vlot tussen de auto’s door. Zoals bij elke motor is het stuur altijd het breedste, dus als je daarmee tussen de auto’s door kan, dan kun je met de rest er ook tussendoor. Ik doe het dagelijks en het is fantastisch, want daar rijd ik nu motor voor.
Koop dan een echte Trike zoals Boom,Rewaco,Boss en Easytrike
Ja hoor Raggie, en dan kun je nog steeds tussen de files door? Want daar heb ik ‘m voor gekocht namelijk.
hallo motor,scooter enof autorijders of hoe het nu ook eigenlijk heten mag.
kan er iemand mij vertellen of de mp3 (B) versie in heel europa zo is.of zijn er landen waar ze gewoon een a rijbewijs willen zien?
maak een betaalbare dieselversie.
1 op 50 moet dan mogelijk zijn.
Erwin
ik heb zins 28mei 2009 een mp3 400 hij rijd heerlijk maar een min punt is dat als je uit rijd bij een rotonde of bij een stop licht dus als je uit rijd slaat mijn motor af en hij ploft net als vroeger met de oude contact punten nu al twee keer bij de monteur geweest kosten 300,00 euro dus nu weer afwachten er zxit nu nieuwe soft ware in ik heb 10.800 km gereden en voor de rest vantastic voor al in de stad
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!