BMW in 2009: een overzichtje

Gepost op 28-12-2008 om 14:25 door - 49 Reacties »

BMW Z4
Ons favoriete fanboymerk heeft aardig wat op het programma staan voor het komende jaar. Van groot tot klein tot concept, hier een lijstje met wat we in 2009 allemaal van BMW kunnen verwachten.

In januari wordt op de Detroit Auto Show natuurlijk de nieuwe Z4 geïntroduceerd. Twee maanden later in Genève krijgen we het Z4 Individual-programma te zien en komt er tevens een rits conceptcars tevoorschijn: de PAS (Progressive Activity Sedan) – die voor de 7-serie/5-serie moet zijn wat de X6 voor de X5 is – de Rolls-Royce EX102 en Concept eDrive. Die laatste wordt een elektrische variant van een 1- of 3-serie, waarschijnlijk met de motor uit de Mini E.

Op de Shanghai Auto Show in april toont BMW ons de opper-7-serie, de 760 Li. Ook zien we daar de 7-serie xDrive en Hybride verschijnen. En in september in Frankfurt is het dan eindelijk zo ver: de productieversie van BMW’s eerder genoemde PAS Panamera-killer maakt zijn opwachting. Ook de Mini Crossover zal hier het levenslicht zien.

Verder worden we in 2009 getrakteerd op de productieversies van de X1, X5 M, X6 M en X6 Active Hybrid. Ofwel in Frankfurt ofwel in Tokio krijgen we bovendien de BMW Z Vision Concept voorgeschoteld, en dat is behoorlijk spannend nieuws. Een bron dichtbij BMW weet er het volgende over te melden:

Think of something with smaller proportions, but more modern or current styling of the Z8. This means headlights positioned on the corner of each front wings with a wide twin-kidney grille similar to the CS Concept but not as wide. No windscreen but a speedster style screen and a twin individual cabin layout where the aluminium metal skin actually joins on to the dashboard separating the driver from the passenger.

All this but in a compact (1er based) platform with a very significant insignia on the front wheel arch – “eDrive.”

No V8, no insane overload of power and excess. Vision-Z is all about relevance and sustainability and the progress of sports cars for the future.

Waren alle speculaties over een BMW Z2 dan toch niet voor niets? (via bmwblog)

49 reacties
Panamera killer???
Is dat dan de CS concept??
Ik dacht dat die er niet ging komen?
Tsja, echt spannend vind ik het allemaal niet. De Z4 heb ik nu al gezien en die is mooi, maar voor de rest? De X5 M is nou ook niet echt een verrassing en op de PAS zit (denk ik) niemand te wachten.

Het zou trouwens wel vet zijn als er een M3 CLS zou komen.. *droomt verder*
die X1 kunnen ze van mij direct schrappen, wat een lelijk hok
mooi dat onze vrienden uit München weer zoveel moois voor ons in petto hebben! Ik kan niet wachten! :D
@ TYPHOON
De PAS. Dat is geen CS, maar een versie van de 7 serie. Zie het als de X6 boven de X5 ( Wat in de tekst staat ) Dus beter lezen:)
het leuke van BMW is dat ze 5 jaar over de ontwikkeling doen ..
en maar een paar maanden voor de introductie de boel onthullen ..
serieus knap .. en waarschijnlijk ook het enige leuke van het merk ..
“de PAS (Progressive Activity Sedan) – die voor de 7-serie moet zijn wat de X6 voor de X5 is –”

Klopt niet. Het is een auto die gebaseerd is op de 5-serie. Het vergelijk klopt al helemaal niet, want niemand behalve BMW weet wat wij ervan moeten gaan denken of hoe we het moeten gaan zien.

Voor zover ik over dit ding gehoord en gezien heb, mogen ze dit lekker schrappen. O, en de X1…..en X6M……en X5M….en eDrive….en X6 hybride…..en 7 serie hybride…..

Dus in 2009 is er weinig spannends te vinden bij BMW…
“want niemand behalve BMW weet wat wij ervan moeten gaan denken” ..
ijzersterk ..
Dacht al dat het je zou aanspreken…
leuk dat ze die PAS willen maken, een kleinere ‘echte’ sportwagen stond echter eerst op mijn verlanglijstje… (laat de bmw-haters maar eens zien wat ze kunnen bij bmw!)

Die elektrische 1 serie zie ik in de toekomst nog wel rondrijden.

Wanneer zou de nieuwe M5 uitkomen? dat beestje moet ferm wat pk’s krijgen als ze de evolutie doorzetten (+-600pk wat met een turbo nix is…).
Waar gaat het stoppen?
@Rick dos, idd de PAS = BMW 5 Serie GT oftewel een soort hatchback 5 Serie.

Opvallend is dat deze auto eenzelfde soort achterklep krijgt als de nieuwe Skoda Superb. Oftewel een hatchback en sedan in een. Qua afmetingen zal de PAS/5 Serie GT wel dichter tegen de 7 Serie dan de 5 Serie aan zitten.

De daklijn zal waarschijnlijk een beetje lijken op de X6.
@jordey Dus daar is de CS wel een voorbode van.. beter denken..
@robbie

Ik weet ook niet zeker of dit een GT moet worden (tenminste als onze definitie van een GT gelijk zijn). Ze hebben immers daar de 6 serie voor.

Weet ook niet precies wie of wat ze hiermee willen bereiken, behalve dan meer omzet. Maar ook dan, ga je niet met een groot uitgevallen hatchback (ik kan mer niets anders er bij voorstellen) in je eigen vijver zitten vissen?

Vragen, vragen… ;)
bmw Z is pet
bmw X is helemaal niks

ga gewoon (weer?) eens mooie auto’s maken daar in plaats van die opzichtige bagger.

PS en aan die 7 valt werkelijks niets te beleven
Typhoon haalt me de woorden uit de mond. Daar maakt autoblog denk ik even een foutje????
Wanneer komt er een nieuwe 5-serie dan? Dat model van nu is al best wel achterhaald namelijk.
de PAS die voor de 7-serie/5-serie moet zijn wat de X6 voor de X5 is is dat dan geen voorboden voor een nieuwe 6-serie met 4 deuren ;) dat lijkt mij dan het meest logisch
Moeilijke tijd voor de nieuwe z4.Vraag keldert meer en meer voor dit soort bolides.Trouwens een top auto die z4
@Mark: OMG! Voor de laatste keer! Het is CSL!!!!! Het is geen MB!!!!!

Hoe durf je. ;)
Deze maand zouden BMW en Fiat een samenwerkingsverband aankondigen. Dat zou o.a. over de aankoop van een aantal motoren gaan, waar Fiat wereldleider in is, b.v. de 2-cylinder turbo voor de Fiat 500 die dan later ook voor de Mini te krijgen zou zijn.
Helaas gaat de pret nu niet door … met dank aan Sarkozy en zijn Italiaanse madam. Door aan te dringen op een samenwerking met de PSA groep hebben ze BMW bij Fiat weggejaagd.
Jammer !!
@Wollie: een samenwerking met PSA is er toch allang dacht ik? Zie bijvoorbeeld de BMW 1.6 benzinemotor die in de Peug 308 geleverd wordt?
@robbie

Dus als we de Telegraaf mogen geloven (en wanneer mogen we dat?) dan is Progressive Activity SEDAN eigenlijk gewoon een GT?

Snappez vous jij het nog? ;)
komjuist terug van skiee en tis egt ni normaal meer hoeveel X6 ‘en er rondrijden. tog wel slim gezien, dat lelijk hok?
Kan niet wachten op de Volgende Z4M met die heerlijke V8.
Pauluz328i
28-12-2008 om 19:58
Zeker favoriete fanboy merk! BMW ftw!
Mooie write up ben benieuwd! Ennuh die X6 is echt niet lelijk maja…
Dat vonden de meeste van de huidige 5-serie in het begin ook.
Terwijl het nu als een “normale” bmw gezien word.

Groetz
@1er reihe
Ik bedoelde hier een samenwerking Fiat-PSA. Daar dringt Sarkozy op aan, om zijn noodlijdende Franse merken uit het slop te halen. Qua kennis en techniek lopen ze mijlenver achter op de Italianen of de Duitsers.
@Rick dos, ik geloof het pas als ik het zie :D
@robbie & Rick dos: de 5serie GT is een crossover gebaseerd op de 5 serie, maar leent ook onderdelen van de 7. Het uiterlijk schijnt een beetje tussen de X6 en de 5 serie in te zitten en het wordt een vrij grote hatchback voor mensen die de ruimte van een combi en de hoge zit van een SUV willen combineren maar geen 5 touring of een x5/6 willen. Verder schijnt de auto een normale kofferbak te hebben als een sedan en niet een open ruimte zoals de meeste echte hatchbacks.

Verkoop zou in oktober 2009 moeten starten met onder andere de 245ps motor uit de 7 serie.
Bron: Auto motor und Sport december 2008.
Overigens komen er natuurlijk ook gewoon een stel 4 cilinders voor de Z4 aan.
@1er reihe; en in de mini…
@robbie

Ik ook. ;)

@wOoOdy

Volgens mij weet eigenlijk niemand meer wat het nou gaat worden.

Als je BMW mag geloven dan wordt het een Sedan (Progressive Activity SEDAN), als je dan weer andere verhalen mag geloven dan wordt het een GT (maar hoe zien zij dan een GT?), als ik dan weer de verhalen en foto’s zie dan denk ik eerder aan een hatchback….maar blijkbaar wordt het een allegaartje van dit alles, want ze durven het woord “crossover” in de mond te nemen. Nou, dan weet je het wel….
@Rick dos: Bij Auto motor und sport weten ze het ogenschijnlijk vrij zeker…. een sedan (als in vaste kofferbak), met de ruimte van een X5 voor de passagiers, de hoge zit van een SUV en meer kofferbakruimte dan de 5 serie en een coupé achtige vorm (4 deurs coupé) maar niet zo hoog op de poten en dus ook niet zo’n hoog zwaartepunt als de X5.

Plak de daklijn van een x6 op een 5 touring en maak het geheel iets meer SUV’achtig….. Zo ziet het er ongeveer uit.

Bij auto motor und sport hadden ze zelfs een impressie….
@wOoOdy

Dat heb ik ook allemaal begrepen. Ik heb ook begrepen dat het uitsluitend vier zitplaatsen zal krijgen.

Ik zit er in ieder geval niet reikhalsend naar uit te kijken. De geluiden komen bij mij in ieder geval niet spannend over.
@Rick dos: een X5 “hatchback” met een lager zwaartepunt….. toch niet zo’n slecht verhaal? Alleen die vaste kofferbak snap ik niet helemaal….. waarom geen echte hatchback? Misschien omdat het chassis op deze manier stijver gemaakt kan worden of zo……
@wOoOdy

Het klinkt niet als een slecht verhaal, ware het niet dat er een X5 is, een 5-serie sedan, een 5 serie station, een 6 serie en een X6.

Ik zie er in ieder geval geen gat in de markt meer voor.

Nu wordt er wel gezegd dat het voor mensen is die niet meer een SUV willen hebben, maar zitten die mensen dan op dit te wachten? Zo ja, hadden ze er dan niet beter aan gedaan om het model wat spannender te maken? Want nu is het meer een grote hatchback al dan niet met vaste kofferbak(alle tekens wijzen in ieder geval in die richting). Wil men dat wel?

Hadden ze dan niet beter een concurrent voor de CLS kunnen maken?
@Rick dos: hoeveel van de MB CLS’sen kom jij wekelijks tegen (buiten de hoerenbuurt)? Ik denk dat die 4 deurs coupés ook niet het gat in de markt blijken te zijn, wat iedereen er wel van verwachtte.

En praktische grote veelzijdige auto kan wel aan slaan. Alleen gedrochten als de R-klasse zijn weer wat TE…. maar zoiets is het wel qua concept…. alleen iets slanker en sportiever dan zo’n halve bus….
@wOoOdy

Ik kom ze regelmatig tegen. En dat is exclusief mijn tripjes naar de hoerenbuurt… ;)

Maar als je ziet dat Merc 100.000 van die dingen in drie jaar heeft verkocht dan doen ze daar toch wel iets goed en kun je toch wel van een gat in de markt spreken.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/27/drie-hoeratjes-voor-mercedes-100000-clsen-verkocht

Ik denk alleen dat BMW met deze auto hetzelfde probleem krijgt als Mercedes met de R klasse. Het wordt denk ik een zeperd, ookal staat er BMW op.
@ Rick dos; “Het wordt denk ik een zeperd, ookal staat er BMW op.”
:shock: Maar dat was toch niet mogelijk?!



:mrgreen:

Ik denk eigenlijk dat de PAS best wel een leuke auto gaat worden… Maar ja, wie ben ik. Een Citrofiel, die de R-klasse ook geslaagd vind… ;)
Ik denk eigenlijk dat in het huidige economische klimaat een auto als de PAS zomaar opeens gescherpt kan worden. Net zoals de X1 misschien wel eens onbedoeld de X3 kan vervangen.
wat een rotzooi krijgen we weer in 2009
bmw is en blijft de bontjas ondere de automobielen, foute sjiek.
@ Robbie: Dus de PAS wordt een soort 5-serie CC?
A-la-Paszaat?
@Svenska Aeroplan AB: nee, lees mijn teksten over wat Auto Motor und Sport schrijft over de auto nog eens…. meer een 5 deurs hatchback die hoger is dan een 5 serie limosine en minder kofferbakruimte heeft dan de 5-touring en een beetje in de richting gaat van de SUV’s qua uiterlijk en binnenruimte
@ Wooody: ah, nu is het me helemaal duidelijk…
:?
@Svenska Aeroplan AB: Tja…. crossovers….. blijft een vage kruisbestuiving tussen bekende stijlen.
Ik ben zeer benieuwd. BMW wordt steeds beter en beter.
Ik kijk al uit naar die Progressive Activity Sedan!
@Citrofiel en Emile_Benz

“The ultimate SHIT with our badge on it.”

Ik begrijp het ff niet. “shit” is in the slang voor jullie generatie toch juist goed?

Net zoals: “Dit is die shit.” enzovoort…

Dus dan klopt het toch? En dan krijg je er ook nog een BMW badge bij. Beter kan het niet, toch? :lol: :P
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!