Plug-in Prius rijdt 1 op 30

Gepost op 03-02-2009 om 10:03 door - 105 Reacties »

Prius
Dat valt tegen natuurlijk. Zo ging ik laatst op de fiets een jerrycan benzine halen. Wat schetste mijn verbazing: na een flink stuk doortrappen op mijn Batavus zat de jerrycan nog gewoon helemaal vol. Bizar zuinig zo’n fiets, daar kunnen ze bij Toyota nog wat van leren.

Nog even voor de technisch minder begaafden en diegenen die de Engelse taal niet helemaal machtig zijn: plug-in betekent steek-um-erin. Dit is niks sexueels (het is een Prius), maar gaat over de stekker die je in het stopcontact steekt. Daarmee laad je het accupakket op zodat je volledig elektrisch kunt rijden. En ja dan verbruik je geen benzine. Best zuinig dus, zo’n plug-in hybride-dinges!

Een mooie quote (van een Amerikaanse Toyota sales meneer): “Reinert said fuel economy for plug-in hybrids depends on the battery pack’s capacity and how the car is driven. Both factors determine how many miles can be driven in electric mode.”

DUH!

Wat interessant wordt als plug-in Hybrides zoals de Prius en de Ampera definitief op de markt komen is hoe we deze van energielabels gaan voorzien. Theoretisch zou je met zonnepanelen en/of windturbine op het dak een CO2 uitstoot van nul gram per kilometer kunnen hebben. En de bijtelling? Tijd zal het leren.

105 reacties
Wat is de bijtelling over een Batavus eigenlijk?
Toppie. Dat rijdt mijn Peugot 307 SW diesel ook bijna als ik er op ga letten.
Het is en blijft een lelijk gedrocht.
En ondanks dat het een zuinige auto is, is hij niet milieuvriendelijker dan andere auto’s. De cradle to cradle belasting is zelfs hoger door die vervuilende accu’s en het feit dat zo’n auto na een paar jaar al volledig afgeschreven is. Die paar jaar zuinig rijden kunnen niet op tegen de vervuiling in het productie/distributie proces.

Wat dat betreft kun je nog beter een stokoude mercedes rijden. De uitstoot is wel veel, maar de winst zit hem in de duurzaamheid van het product.
De geniale humor in dit stukje doet me denken aan de man die de getunede Mercedes C63 testte.
Dingen beide heren mee naar een positie bij Wheels on 7?
Hoe zit het nou met die duurzaamheid van die prius… ik had begrepen dat in Australie de prius ingezet wordt als taxi, waar deze enorm veel kilometers maakt zonder enig probleem. Waarom zou dit dan in NL niet kunnen? of heeft het te maken met de leeftijd van de auto en niet t aantal kilometers wat ermee gereden wordt?
Oom agent is zeker al lang met de FUT kan denk ik ook niet meer zo goed lezen.
geiten-hok

wat een vreselijke apparaten blijven die prii :| moet zeggen dat de fiets ook parkeertarief-technisch best een slok op een borrel scheelt.

Laatste tijd gooi ik me fiets dan ook gewoon achterin, smijt de auto net buiten de stad (op een 80km weg) in de bosjes en peddel verder het centrum in. Op die manier stoot mijn oude station minder uit, in de stad, dan wat voor een hybdride dan ook! ;)
Waarom lijkt alleen toyota dit te kunnen?? Het wordt volgens mij pas interessant als ook andere merken volop aan de hybrides gaan.
@Jan Rap: Ben jij verdwaald hier?
Dit mag absoluut niet als auto worden beschouwt !… ze kunnen er beter een 130 km sticker achterop plakken en als brommobiel verkopen…. jassses wat is die lelijk zeg !
@coen

130?! volgens mij gewoon 80 hoor ;) ik zie ze nooit harder rijden in ieder geval. Als er één type auto is wat vaak door vrachtwagens ingehaald wordt danwel er achter blijft plakken :o
Ik weet dat het onder autoliefhebbers niet helemaal OK is om dat te zeggen, maar zo op de foto lijkt me die nieuwe Prius er een stuk op vooruit gegaan! Tsja, ik weet het, dat soort gevoelens hoor je niet te hebben, ik denk dan ook maar dat ik ze ga wegdrukken!

Overigens lijkt me hybride-technologie vooralsnog veel complexiteit met weinig extra opbrengst. Ook bij Honda. Het schijnt dat Volkswagen aan hybride-diesels werkt die over een paar jaar al makkelijk over de 1 op 40 gaan!
wederom kunnen we met de hele wereld concluderen dat deze ‘auto’ de lijst van lelijkste gedrochten op 4 wielen, aanvoerdt. Uiteraard mag dit niet beschouwd worden als een auto, immers, auto’s, zoals auto’s bedoelt zijn, zijn gemaakt om zo snel mogelijk van A naar B te gaan, met zo veel mogelijk benzinegeslurp, een bruut geluid, ronkende bandjes en een geiles aangesicht… Een auto is wat mannen onderscheidt van vrouwen, vrouwen hebben hun strijkijzers, wij mannen hebben de auto. Als e bovenstaande plaatjes bekijken en bijgeleverde tekst over hoe zuinig en niet hard en zonder geluid dit hok op wielen is, kunnen we allemaal zien.. de toyota prius MOET verbannen worden uit onze idyllische mannenwereld!
Jeroen. liefje van me. Dat had je hier gelezen:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/30/prius-taxi-in-australie-met-550000-km-op-de-klok :-)

Kilometers en leeftijd spelen beiden een rol. De Prius kan prima in Nederland worden ingezet.

@Jan Rap: wij beginnen binnenkort onze eigen tv-zender.
Henk Daalder Dutch EV
03-02-2009 om 10:58
Oom agent liegt weer onzin zoals de politie wel vaker doet.
C2C bestaat nog bijna nergens en in de auto industrie is dat vrijwel onmogelijk. En ook zeer ompraktisch.
Verder hangt milieuvriendelijke natuurlijk sterk af van de gebruiker. Flikker je een oude accu zo in de sloot achter het politie bureau, of laat je hem netjes naar een recycle bedrijf zoals alle andere burgers doen.

En schoonheid? hoe mooi is een foute politieman?
Avatar van Ilquadrifoglio
Alfablog.nl
03-02-2009 om 10:58
:cry: :cry: :cry:

Waar zijn toch de echte auto’s gebleven? Hoe vaker ik dit soort artikelen lees, hoe meer ik hoop op een tijdmachine.

Even wegdromen… Mooie rit door Toscane, 27 graden en geen file…

http://images.huffingtonpost.com/gen/22786/original.jpg
Avatar van Ilquadrifoglio
Alfablog.nl
03-02-2009 om 10:59
@ Ruben Baeten: Volgens mij ben ik niet verdwaald. Ik snap alleen niet waarom er in een poging tot humor altijd zo verschrikkelijk flauw gedaan moet worden.
Daar gaat de kwaliteit en de geloofwaardigheid van de stukjes niet echt op vooruit. Dat verhaal over die fiets en dat steek ‘m er in…
Die gasten van Wheels on 7 slagen er ook al in een potentieel interessant en tof onderwerp (nb auto’s) ontzettend suf en irritant te maken. Op deze manier ga je dezelfde kant op. Dat vind ik jammer, want het is verder een leuke site.

@ wouter: Ik wacht in spanning af! De filmpjes met jou in de hoofdrol zijn wel prima, maar die Sasha is echt een zeurpiet.
Ik denk dat TopGear zo succesvol is omdat het eigenlijk net een stel kleine kinderen zijn die met autootjes aan het spelen zijn. Sommige programma’s proberen dat te kopieren en door de eigenaardige wisselwerking tusssen kwajongensstreken en harde feiten, levert dat soms een eigenaardig zootje op.
Ik vind de filmpjes van abhd best leuk, maar als je er vijf achter mekaar kijkt worden ze heel erg saai. Ik denk dat jullie daarvoor moeten waken, wil ik jullie dit serieuzer uitbouwen. De bloopers die jullie aan het eind van het jaar presenteren mogen er best vaker tussendoor. Dat doen ze bij TopGear ook. Zo zie je ook dat die presentatoren en programmamakers ook maar mensen zijn en dat is leuk.
Als het echt waar is dat jullie dit op tv willen uitbrengen, ben ik best bereid mee te helpen. Ik heb wat ervaring in journalistiek en televisie, dus vertel maar waar ik me aan kan melden ;)
@ ruben & wouter:

Hij vergelijkt de humor uit dit artikel met het C63 artikel. Wel even blijven opletten.
Dan ga ik wel fietsen, verhoog ik toch nog een beetje de co2 uitstoot
“Reinert said fuel economy for plug-in hybrids depends on the battery pack’s capacity and how the car is driven. Both factors determine how many miles can be driven in electric mode.”

Is geheel juist, als je namelijk een grotere accu hebt hoef je die niet met een vreselijk inefficiente verbrandingsmotor op te laden maar kan je dat thuis via een hoog rendements gas- of stoomturbine doen.

Beetje afgeven op “technisch minder begaafden” terwijl je zelf als waterpas gebruikt kan worden. Als je uit beide mondhoeken kwijlt sta je recht.

:roll:
@ Alfablog: dat kan nog steeds hoor!

Ik zou zeggen: koop een klassieker en ga er lekker mee naar Toscane…
Ik kan het je meer dan aanraden!!
Het leven is mooi…

:D
Avatar van Ilquadrifoglio
Alfablog.nl
03-02-2009 om 11:42
@ Svenska Aeroplan AB

Het kopen van een klassieker gaat inderdaad wel heel erg kriebelen. ;)
Geelhoed, wat mij betreft ga je met je laatste alinea voor “uitspraak van de week”.
@Geelhoed:

Briljant weer. Het rijden op een andere brandstof zegt niets over hoe zuinig de auto op benzine is. Of wel?

Dus rijdt de Prius geen 1 op 30 op benzine. De auto rijdt namelijk op elektricitieit. Ik ken ool LPG-auto’s die 1liter benzine 1000 km rijdt. Een prestatie van formaat natuurlijk, die vooral afhankelijk is van hoe groot de tank is, hoe vaak je tankt en wat je rijstijl is.

Als je even verder had nagedacht (ik snap dat het moeilijk is), dan begrijp je dat claims over benzineverbruik onzin zijn voor auto’s die op een andere brandstof rijden. En juist dat is het geval als je een elektrische auto thuis oplaadt.
@ Wouter: Dit is trouwens ook nog een mooie:
“Daarmee laadt je het accupakket op.”
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
En dan ook nog afgeven op mensen die geen engels kunnen :roll:

Fuel economy is hetzelfde als benzineverbruik?

[/Wacht met smart op het antwoord: “Ja maar ze schreven mileage!”]
Ja Geelhoed, die discussie zou ik vooral met mij aangaan.

Zoek jij maar even de definitie van “fuel” in een Engels woordenboek op.

Ze hebben het bovendien over mpg. Die laatste g staat voor gallon. Probeer jij maar een gallon elektriciteit ergens te kopen. Als het gelukt is, meld je maar weer.

Wat wel leuk is, maar daar was jij blijkbaar ook nog niet opgekomen, is om na te denken over de mileage van elektrische auto. Hoe efficiënt rijdt een Prius nu daadwerkelijk op een gegeven hoeveelheid stroom.
Hij wordt maar echt milieuvriendelijk als je hem oplaadt met behulp van een zonnepaneel of windmolen op je dak, anders zit je toch weer met die vervuilende elektriciteitscentrales of god behoede ons, kerncentrales!
En de vraag is maar of zo’n zonnepaneel dat wel vol krijgt, zo’n Prius… want waarschijnlijk heb je nog wel andere apparaten die wat verbruiken in huis. Dan zwijg ik nog over de accu’s die volzitten met milieuonvriendelijke zooi…
Volgens mij is er niks milieuvriendelijk aan op dit ogenblik, behalve dat je misschien minder op de baan komt met dat gedrocht uit schrik voor je imago, wat dan wél weer goed is voor het milieu.
@Jan Rap:

“Ik vind de filmpjes van abhd best leuk, maar als je er vijf achter mekaar kijkt worden ze heel erg saai.”

Dat is inderdaad zo. We denken continu na over hoe we dingen kunnen verbeteren en juist meer diversiteit is waar we nu over aan het nadenken zijn. Er zitten wel wat haken en ogen aan, want internet is een keihard medium.

De TV-plannen zijn zeker niet serieus, hoewel we bij een goed aanbod nooit mee zullen zeggen natuurlijk. Suggesties zijn overigens altijd welkom (bijvoorbeeld via tips@autoblog.nl).
“Hoe efficiënt rijdt een Prius nu daadwerkelijk op een gegeven hoeveelheid stroom.”
Dat ligt er een beetje aan bij welke spanning die stroom wordt geleverd.

Daar wordt weldegelijk over nagedacht: Bij de certificering. De NEDC bijvoorbeeld heeft modellen om het verbruik van de Prius om te rekenen als de accu minder vol is aan het einde dan aan het begin van de test. Jammer dat dat niet voor alle auto’s geldt en BMW zo de boel kan flessen.

Ik kan je linkje niet lezen, maar het omrekenen van bv energieverbruik naar eenheden die goed ingeburgerd zijn is een goed gebruik. Om daar zo dom over te gaan doen getuigt niet van veel ervaring op dat gebied.
Daar gaan we weer. Lekker de Prius de grond in trappen. Zoals altijd komen dezelfde staandaard onzinfeiten weer voorbij. Een Toyota Prius is bewezen dat hij C2C schoner is dan welke andere auto in zijn klasse. Ga nu geen Hummerrapport aanhalen. En dat gezeur over de accu’s. Die zijn tegenwoordig bijna volledig te recyclen. En dan meneer is zijn 307SW: Een diesel is niet te vergelijken met een hybride. Daarnaast is de 307SW niet even zuinig, hij rijdt ( fabrieksopgave) 1 op 19,6. Dus niet 1 op 30. :x
Avatar van verward
Beetje Verward
03-02-2009 om 12:57
Op het autoweek forum was mbt dit onderwerp iemand (een zekere bartbmw dus dan weet je het wel) zo snugger om met het voorbeeld van de Tesla aan te halen. Die haalde wel 1 op 42!! Dat was wel wat anders dan die Prius!
Dat hier het stroomverbruik niet in wordt meegerekend wordt de Tesla natuurlijk niet aangerekend. De Prius daarentegen……….
Ik vraag me soms echt af hoeveel zieke geesten door het hybride verschijnsel uit de fles ontsnappen.
Blijft natuurlijk wel de behoefte aan een objectieve verbruiksmaat voor plug-insL Toyota’s, Tesla’s en wie weet ooit een duits merk.
wat een humor , ligt waarschijnlijk aan mij maar ik last het eerste stuk

”Dat valt tegen natuurlijk. Zo ging ik laatst op de fiets een jerrycan benzine halen. Wat schetste mijn verbazing: na een flink stuk doortrappen op mijn Batavus zat de jerrycan nog gewoon helemaal vol. Bizar zuinig zo’n fiets, daar kunnen ze bij Toyota nog wat van leren.”

ging kapot van het lachen, maar meer uitlachen van de persoon die dit artiekel geschreven heeft, toch wel een ultieme wannabe poging.

mislukte cabaretier?
Of gewoon hopenloze journalist
Probeer a.u.b NIET grappig te zijn, het heeft geen effect
als het dat al wel heeft werkt het averechts
@geelhoed
En Toyota flest de boel nog een stuk brutaler…

BMW heeft daadwerkelijk zuinige motoren in de auto zitten die bijvoorbeeld veel minder uitstoot hebben bij een constante 120km/u. De prius is gewoon een lomp, underpowered stadswagentje waarbij het verbruik bij normaal (snelweg) gebruik extreem snel omhoog schiet.

Het is prima om een auto elektrisch te laten rijden, nog mooier als deze puur aan het stopcontact wordt opgeladen maar je schiet voorbij het doel als je er vervolgens een te licht brandstofmotortje in hangt voor de aandrijving. Dit brandstof motortje zorgt (zeker bij de niet-plugin versie) voor zo veel extra vervuiling dat de auto het knalgroene label helemaal niet waard is.

@Autogek
diesels zijn best met hybride’s te vergelijken, zeker wat betreft uitstoot. Zolang een diesel een roetfilter heeft komt er ook relatief schone lucht uit. Verder is een accu wel te recyclen maar kost dat, en de productie, ook heel erg veel energie.

Een auto is relatief pas milieuvriendelijk als deze al twintig jaar rond rijdt, nog steeds door gaat, een katalysator heeft en niet meer dan 1:11 gemiddeld verbruikt.
Dit soort dingen zijn allemaal als een soort doekje voor het bloeden. We kunnen allang “auto’s” maken die geen uitstoot hebben, maar er gaan biljoenen € om in die olie-industrie. Ze maken gewoon eerst op wat er is…
AB is toch steeds op zoek naar de leukste rijtesten…
Wanneer is deze Prius aan de beurt?
Ik bedoel, cooler dan dit kan een rijtest niet worden. Auto’s zoals dit zijn het helemaal tegenwoordig. :?
Oh nee, ik was het zeepje vergeten. Sorry @Sacha. :oops:
“Zo ging ik laatst op de fiets een jerrycan benzine halen.”

Ehh @wouter, vergeten te tanken? :P
@Joop: gaan we wouter de grond instampen vandaag? Het is toch leuk als hij met een kritische noot een in wezen saai bericht wat opvrolijkt en reactie uitlokt?

@geelhoed: het is niet omdat er omzettingstabellen bestaan die velen gebruiken, dat dit niet in vraag mag gesteld worden. Wouter kan dus geen domheid verweten worden. Het blindelings volgen van “normen” is dat wat mij betreft wel. De groene industrie gebruikt trouwens twee maten en twee gewichten:

* van houtpellets ed wordt gezegd dat het CO2-neutraal is onder de theoretische voorwaarde dat je de bomen herplant. Mooi.
* ergo is een prius plugin dus zuiniger dan 3l/100km, onder de theoretische mogelijkheid dat we de stroom opwekken met een pelletkachel.

Nu gij.

PS ik heb niks tegen die fokking lelijke prius en tegen groene vooruitgang. Ik heb wel een hekel aan orthodoxe groenen die zo democratisch zijn als saddam hoessein.
@ Alwood: Auto’s zijn pas milieu vriendelijk als ze 20 jaar meegaan? Het is een gegeven dat auto’s van 20 jaar geleden tot 50X zo vervuilend zijn als hedendaagse auto’s. Dus ga het nu niet hebben over auto’s die 20 jaar meegaan zijn goed voor het milieu. Ik neem aan dat auto’s over 20 jaar weer veel schoner zijn dan auto’s van nu. En wie zegt trouwens dat allen diesels 20 jaar meegaan en de Prius niet?

Daarnaast is die meneeer van de 307SW appels met peren aan het vergelijken. De diesels zijn langzamer, verbruiken meer, hebben meer CO2 uitstoot dan de prius en zijn nog handgeschakelt ook. Om minimaal de gelijke prestaties te krijgen heb je de 2 liter 136pk diesel nodig. Die verbruikt 1 op 17,9 en heeft een uitstoot van 148g/km. En dan heb je nieteens een dieselautomaat die dezelfde prestatie’s levert. Die zou nog meer vervuilen. En dan zit er nog nieteens een roetfilter op. Want die schijnt de CO2 per km uitstoot te verhogen. Dus ga hier dan niet schrijven dat diesels daadwerkelijk even schoon/schoner zijn de een Prius.
@joop: gaan we beledigen?
Er zijn hier geen journalisten! Alleen liefhebbers ;)
@ Iedereen die zeurt over de humor. Ik mag die humor wel. Het geeft een beetje informaliteit mee, wat ook wel eens gewenst is. En misschien dat de critici ook eens moeten nadenken over het feit dat er niet alleen 40+-ers op Autoblog actief zijn.
Nee hor geen beledeging, dan was er wel iets anders uitgekomen.

Dan is er verschil tussen de liefhebbers die posten;)
maar ik weet welke in het vervolg te ontwijken dus opgelost

sacha rijtest met ck63 was erg vermakelijk
Ach, ik vind de Prius geen lelijk ding en vind de techniek best wel interressant.
Maar ik ben niet in de markt voor een leasebak, dus die 14% bijtelling heeft voor mij geen waarde.
Ik ben wel in de markt voor een goede jonge 2e-hands en vraag me af of de Prius dan nog interressant is als gezinsvervoermiddel. CO2 uitstoot interresseert me geen bibs, maar verbruik of verbruikskosten deste meer (ja ik weet dat CO2 uitstoot en brandstofverbruik gerelateerd zijn).
Vooral nu diesels uit de gratie zijn bij de privé rijder, zijn de prijzen van mooie gebruikte dieseltjes alleszins acceptabel.
Of een 2e hands Prius op kan tegen een 2e hands compacte middenklasser met Diesel, waag ik te betwijfelen…
Wanneer leren jullie het nou! Een windturbine op het dak levert meer weerstand op dan dat het stroom oplevert! Het is gewoon een grote dure, zware rem ipv een groene oplossing.
Avatar van quasimodo
Vroegwakker
03-02-2009 om 14:57
Wanneer iemand altijd binnen de actie radius van de electromotor rijdt dan is het benzine verbruik van deze wagen dus 0. Die 1:30 slaat dus neem ik aan, op het gebruik wanneer de benzine motor bij moet springen en dan is het geweldig. De benzine motor slijt bovendien ook nog veel minder.
Gewoon lekker 1 op 7, laad maar slurpen:D
laat :P
@Autogek

ja? zeker weten? dus jij stelt dat een moderne Cayenne GTS minder uitstoot, minder vervuilend is dan een BMW of Volvo (benzine!) die met katalysator 1:11 rijdt? Ben ik toch benieuwd waar dat ‘em in zit, aangezien er niet veel meer dan H2O en CO2 uit de achterkant komt.

Ook twintig jaar geleden werden er al auto’s gemaakt die ‘schonere’ lucht uitbliezen dan dat ze inademden.

Het grootste punt wat je mist is dat auto’s heel veel energie kosten om te produceren en om weer te slopen. De energie die daar aan op gaat telt voor een auto van acht jaar veel zwaarder mee dan een van twintig.

De auto’s die aan het begin van de jaren negentig gemaakt zijn voldoen verder al heel vaak aan behoorlijk strenge emissie normen. Bovendien zijn die auto’s een stuk lichter dan moderne wagens. Een verschil in verbruik van ongeveer vijf liter op honderd kilometer, in het voordeel van de prius, maakt deze vervolgens niet ‘liever’ voor de bloemetjes en de beestjes.

In mijn vorige reactie staan diesel en twintig jaar oud overigens volledig los van elkaar… Juist moderne diesels zijn behoorlijk schoon, de oudjes niet.

Je definitie van schoner zegt verder ook helemaal niks, wat is schoner? Zijn auto’s tegenwoordig beter gewassen? Spat er minder vocht op als ze door de plassen rijden? Schoner zegt helemaal niks. Als je uitstoot bedoelt dan klopt je reactie niet want een auto kàn simpelweg niet 50x meer CO2 uitstoten als deze slechts drie of vier liter meer verbruikt.

Bovendien zijn de uitstootcijfers allemaal gemiddelden, in het voordeel van stadsverkeer. Zelfs het kleinste dieseltje in een 307 spuit (met roetfilter), bij 130km/u, minder rommel de lucht in dan een prius.
Vive la FRANCE!
03-02-2009 om 15:21
Een Prius mag dan wel zo zuinig zijn, het kost toch ontzettend veel energie om hem te produceren.

@ Alfablog, mooi!
Daar gaan we weer: Appels met Peren vergelijken. Wel even normaal bij de les blijven Alwood. Je moet wel auto’s in hun eigen klasse gaan vergelijken. Dus oude Volvo’s met nieuwe Volvo’s en niet met een Cayenne. Dat is gewoon onzin. En je moet ook niet naar hetzelfde motorvermogen kijken, maar naar dezelfde prestatie’s. Want tegenwoordig hebben ze kleinere motoren nodig voor dezelfde prestatie’s.

De 10 procent oudste auto’s stoten 50 procent uit van het fijnstof door het verkeer. ( Min,. van milieu).
In de afgelopen tien jaar de gemiddelde CO-uitstoot van nieuwe auto’s al met 14% is gedaald ( Bovag). Dus in 10 jaar 14% schoner. In 20 jaar kan ik even zo snel niet vinden.

Auto’s kosten inderdaad energie om te maken. En daarom heeft Toyota het grootste zonnepanelendak ter wereld. Om zo minder afhankelijk/vervuilender te zijn. En Toyota recycled al heel veel, maar gaat per 2015 alle auto’s voor minimaal 95% recyclen. Dit spaart ook veel energie uit. Want recyclen kost vaak minder energie dan opnieuw produceren.

Moderne diesels zijn inderdaad schoner dan oude, maar je moet wel de juiste dieselmotor vergelijken met een Prius om dezelfde prestatie’s te krijgen. En dan gaat de diesel het mooi niet halen, zeker niet als je er een automaat op wil.

Bij gebruik buiten de bebouwde kom verbruikt een Prius 4,2 liter brandstof ( a 2,42 kg/liter) en een SW diesel 4,7 liter ( a 2,64 kg/liter). Dat rekent om dat de Prius ook dan minder CO2 uitstoot dan de SW diesel.
@Autogek: je bedriegt ons met je cijfertjes. Het punt van Alwood is:

Mijn oude Fiat (1994) 1400cc verbruikt gemengd zes liter brandstof. Een equivalente nieuwe Grande Punto 1.2 8v verbruikt dat ook ongeveer. Waar zit dan de winst? In de veiligheid, in het comfort, enz. Maar niet in de uitstoot.

Bij diesels is dat verhaal genuanceerder, omdat daar recent de roetfilter gekomen is, die eindelijk iets doet aan een deel van de fijnstofproblematiek.

Tot slot: vanwaar haal je het dat automaten niet zuinig zijn? De huidige gerobotiseerde versnellingsbakken laten een lager verbruik optekenen dan dezelfde aandrijving met manuele bak.

Ik sluit af met te zeggen dat het CO2-gedoe mij minder zorgen baart dan pakweg de overbevolking van deze planeet, de verspreiding van GGO’s of het fijnstof van de autobus die door mijn straat rijdt. De prioriteiten liggen m.i. verkeerd en de mensheid slaat op hol voor een gas dat je kan gebruiken om bubbeltjes in cola te krijgen.
Avatar van quasimodo
Vroegwakker
03-02-2009 om 16:31
Vive la FRANCE! schrijft. Ja klopt, het kost energie om een Prius te produceren. Net zoals het energie kost om een niet-hybride te produceren. En ten opzichte van een niet-hybride, bespaart een hybride tijdens het verbruik heel veel energie.
Beste bmw, ik weet dat er een hele boel dingen in de wereld nog rechtgezet moeten worden. Maar wordt er een beetje ziek van als er een Prius artikel op autoblog staat, dat er dan niets dan negatieve reactie’s staan. En de meeste ook nog gebaseerd op onware feiten. Moet maar eens terug kijken naar andere Prius artikelen. Ik krijg het dagelijks te horen over mijn eigen Prius. Dat schoner rijden iemand niet intresseerd is prima. Maar ga niet iemand anders met onwaarheden de grond intrappen.

Ik begrijp wat je wilt zeggen met je Fiat, maar de 8v motor is ook een super oud blok waarvan ik niet begrijp dat die nog verkocht worden ( behalve prijstechnisch).

Er zijn inderdaad automaten die zeer zuinig zijn. Dat ben ik het helemaal met je eens. Maar deze zijn heel duur. Daarom wordt er nog steeds als automaat een 4 versnellings of 5 versnellingsautomaat gebruikt. En deze halen zeker niet het verbruik van dezelfde motor in handbak. De 307SW diesel bv: handbak gem. 5,6l/100km de automaat 6,9l/100km. De CO2 waarde durven ze nieteens bij de automaat te plaatsen.

Ik begrijp je antwoord helemaal. Maar hopelijk begrijp je ook mijn frustratie over alle negatievetijd op “mijn” auto, terwijl men nieteens leest/zichzelf voorlicht voordat ze domme opmerkingen maken. Je ziet het ook al aan hoe het artikel geschreven is. Als er geen V 27500 in ligt met 47635 Pk en 108954 trekkracht dan is het geen auto. Noem het hier dan geen autoblog. ;)
vin um mooi!
Autogek, ik zie dat je volledig door de laboratoriumcijfers verblind bent maar je betoog slaat kant nog wal…

Om te beginnen zit er in prestatie wel flinke progressie, deze vooruitgang is echter niet of nauwelijks gebruikt om auto’s daadwerkelijk zuiniger te maken. Het vergelijken van prestaties gaat in de dagelijkse bruikbaarheid en het verbruik dan ook totaal niet op, behalve als je alleen maar stoplichtsprints met de auto wil doen.

We hebben het over het verschil in verbruik, niet over “de auto die het rondje op de nordschleife wint”. In de praktijk wordt zelden met maximale toeren naar de honderd geraced en wordt vrijwel nooit het maximale vermogen gebruikt. Wel wordt in de praktijk gemiddeld zo’n 70-90pk gebruikt, de meeste auto’s die op dit moment rondrijden (oud & nieuw) beschikken hier wel over.

Een oude Volvo is inderdaad niet met een Cayenne te vergelijken, het geeft echter weer dat moderne auto’s echt niet allemaal zuiniger zijn geworden. Integendeel; veel moderne auto’s verbruiken net zo veel of meer als tien of twintig jaar terug. Vergelijk je bijvoorbeeld een moderne Toyota Avensis met een oude Volvo dan verbruikt de Toyota (met 2.4i) zelfs meer.

Om je ‘onderzoek’ vervolgens even onderuit te halen…
Ja, het zal best dat 10% van de oudste(!) auto’s voor 50% van de fijnstof uitstoot zorgt. Deze tien procent zal echter voor een heel groot deel ouder zijn dan twintig jaar en die auto’s hebben juist geen katalysator, danwel lambda sonde. Zitten die twee niet in een auto dan is het inderdaad een veel vervuilender apparaat. Het was dan ook pas in 1993 verplicht gesteld om dergelijke onderdelen te installeren, de duurdere Duitsers en Zweden hadden deze onderdelen er in de ’80 echter ook al in zitten.

In je laatste alinea haal je (weer) autoweek-feitjes aan. Deze zijn onder ideale omstandigheden met relatief lage snelheden berekend/gemeten. Ga je met zowel de Peus als de Prius in het echte leven op de snelweg rijden dan verliest de zware, underpowered hybride. Puur een kwestie van logisch beredeneren, de 1.3 benzine moet te hard werken om zuinig te blijven bij 130km/u. De diesel hoeft relatief weinig inspanning te leveren. De cijfers die je noemt gaan uit van 90-100km/u buiten de bbk.

Met een beetje logisch beredeneren kan je bedenken dat de 1.3 in de prius erg hard moet werken op de snelweg. Het is een efficient blok voor zijn afmetingen maar heeft een relatief hoog toerental en licht verzet nodig op snelweg-snelheden. Zelfs de kleine diesels kunnen die hogere snelheden met een zwaarder verzet in stand houden en hoeven minder te ‘werken’, en zijn dus zuiniger.
De Prius heeft een 1.5 met electromotor erbij en dus in totaal 146 pk.

Maar What Ever. Alwood. Jij weet alles beter.
en mocht je over de motorinhoud van de avensis beginnen…

Zelfs de 2.4i heeft het maximum koppel pas bij een hoger toerental (4000tpm tov 2750tpm) en het scheelt maar 40Nm. Er staat dus praktisch vast dat de volvo meer koppel bij lagere toeren heeft, slechts een roller-test ontbreekt.

De 2.0i (met H5) mag dan een kilometer verder komen op een liter, dan de volvo… maar deze heeft al helemaal een toeren-jank blok, das nie comfortabel.

Als Toyota de tweeliters al niet echt lekker kan krijgen, is de ode-aan-de-prius al helemaal zwaar overdreven. Het enige indrukwekkende aan die auto is de stoplichtsprint tot 40km/u.

@autogek
I sure do! Die elektro mag je overigens ook niet ‘zomaar’ optellen bij de brandstofmotor want die kan niet continue aan staan. Wanneer de accu’s opgeladen worden is het natuurkundig niet mogelijk om meer energie op te wekken dan dat het blokje kan leveren.

Als je mijn teksten zou lezen, zou je in kunnen zien dat oud niet gelijk staat aan vervuilend en nieuw niet aan superieur…
@Alwood

Je lult gewoon maar wat.

De Prius draait +-2000rpm bij een constante snelheid van 120km/u. Dat doet quasi geen enkele andere benzinewagen hem na. Als je het exacte toerental wil weten reken ik dat wel even voor je na. De CVT schakelt pas naar een hoger toerental als dat echt nodig is.

Een benzinemotor is trouwens het efficiëntst (uitgedrukt in kWh energie per liter benzine) als je plankgas geeft bij een relatief laag toerental (1500-2000rpm). Waarom volle belasting? => Heeft te maken met vacuumverliezen. Leg ik je ook meer in detail uit indien interesse. Bij hogere toerentallen overheersen dan weer de wrijvingsverliezen.

De theoretisch meest zuinige benzinemotor aan 120km/u is dus één van +-400cc die je 100% belast bij 2000rpm (en +-15pk). Er zijn dan ook een aantal fabrikanten bezig met het ontwikkelen van wagens die zo’n klein motortje hebben om (gedurende een korte periode aan volle belasting) de accu’s op te laden, terwijl een elektromotor de wielen aandrijft.

P.S. De stoplichtsprint van een Prius tot 40km/u is ronduit belachelijk, omdat het 1 à 2 sec duurt eer de elektromotor aanslaat. Van 50 tot 80km/u is ie wel redelijk snel.
Serieus:
@Alwood: Je lult uit je nek, er klopt geen zak van je verhaal en de enige referenties die je geeft zijn voor het verhaal van Autogek.

Over de Prius: Ik vinnem elke keer dat ik hem zie mooier (minder lelijk?) worden. Om 1:30 op te geven voor een plugin is ronduit valsspelen natuurlijk. Misschien moeten we gewoon kWh/km gaan tellen?

Aserieus:
Bij het fietsen heb je zeker niet je CO2-uitstoot gemeten? Mag ik die eens met een wilde gok inschatten op 10g/km? ;-)
Een S70 Volvo 2.5 uit ’99 verbruikt 1 op 10. een Toyota Avensis ’09 rijdt 1 op 14,5. De auto’s zijn beide even groot en de Avensis is zelfs sneller. Echt dezelfde verbruiken Alwood! Dus laten we het maar helemaal niet hebben over de CO2 uitstoot.

Ga nou eerst even de werkelijke cijfers opzoeken voor je voor niets een goeie auto de grond in probeert te stappen met onzincijfers en feiten.


Emmanual: Mijn Prius trekt menig auto eruit met een sprint van 0 naar welke maximumsnelheid dan ook. ;) Okee, komen ze hier zometeen weer met ferrari en bmw m5 verhalen. Maar 10,7 sec naar de honderd gaat harder dan menig golfje/astrarijder denkt. Ha ha ha.
zow, heb ik ff wat prius-fanboys uit de tent gelokt ;-)

@Emmanuel

Heb eens de exacte spec van de prius op zitten zoeken en wat jij zegt klopt! Schijnt dat een auto ipv mijn ingeschatte 50kW, maar 15kW nodig heeft om 110-120 te rijden. De koppelcurve van de prius is daarbij wel heel vlak, ziet er netjes uit.

vwb de 400cc, dat klopt ook maar in de realiteit zou dat te veel slijten…

Waar ik echter niet van overtuigt ben is de capaciteit van de prius om lange tijd op hogere snelheid te rijden. Als je uit gaat van GPS-kilometers en Duitse wegen, wat doet een prius dan bij 130-140km/u?

De stoplichtsprint is mijn eigen ervaring, heb een paar keer naast een prius gestaan en in de eerste versnelling trekt die mijn oude wagen er uit, echter in de derde/vierde versnelling (60+) trekt mijn oude wagen weer hard voorbij de prius.

@Bacchus
Een discussie wil ik best aangaan maar deze reactie slaat nergens op?

@Autogek
Ik vergelijk een Volvo 740 2.3 uit ’89 met een Avensis uit ’08. Het Avensis model wat nu uitloopt en beiden station-modellen. Daargelaten dat de Volvo van binnen veel ruimer is verbruikt de 740; 10L op 100km (ik zelf zit eerder op 8 à 9), de 2.0 Avensis met belachelijk laag koppel verbruikt 1:14, de Avensis 2.4i automaat verbruikt bijna 1:9.

De S70 en Avensis die jij vergelijkt hebben een behoorlijk luxe-gat er tussenin zitten, is haast als een Volvo met een Cayenne vergelijken. De CO2 uitstoot gaat bij auto’s met lambda sonde overigens vrijwel gelijk op met het verbruik.

PS: je hebt niet gereageerd op de ‘fijnstofuitstoot van oude auto’s’ welke ernstig meevalt mits deze van de juiste onderdelen zijn voorzien. Simpelweg het hebben van katalysator/lambda sonde zorgt er voor dat de uitstoot nauwelijks schadelijk is.

De discussie begon er namelijk mee dat jij beweerde dat oude auto’s “50x vervuilender” zijn. Een bewering die vrij weinig zegt en uitgaat van de slechtste situatie. Een BMW 3.0 CSL, zonder kat. zal vast 50x meer vervuilend zijn maar een Volvo 740 2.3 GL U9 is dat zeker niet.
Tja, Alwood, je verhaal slaat inderdaad kant noch wal. Jammer als je ergens over lult waar je geen/weinig verstand van hebt.

Maar ok, om Emmanuel’s uitleg bij te staan:


Ik ben het ook met Autogek eens, over de negatieve comments. Allemaal gebaseerd op Hummer sprookjes en enge accu’s e.d.

Dat is dan ook de reden dat ik zo weinig mogelijk meer post op deze blog. Dit was er misschien alweer 1 te veel, maar ik heb tenminste iets toegevoegd en niet uit de duim gezogen.
@Juppe

De tegenpolen van de mensen met hummerpraatjes zetten net zo hard oude-auto-praatjes in de wereld. Die praatjes zijn over het algemeen gewoon onzin. De hummerpraatjes geloof ik niet in, maar ik geloof ook zeker niet in de heiligmakende pro-nieuw praatjes, zogenaamd omdat nieuwe auto’s zo veel schoner zijn.

Verder is het erg makkelijk te zeggen dat iemand onzin praat maar zet daar dan iets tegenover, op deze manier ben je alleen maar erg simpel ‘stemming’ aan het maken.
Die grafiek is overigens erg makkelijk te vertalen, hoef je geen ingewikkelde kleurtjes bij te gebruiken. Rijden op maximum koppel is gewoon het meest efficient, voor iedere verbrandingsmotor.
@ Alwood. Weer kloppen je cijfers niet. De Volvo 740 2.3 uit ’89 verbruikt 1 op 10,2 en is een heel stuk slechter kwa prestatie’s dan de Toyota Avensis 2.0 uit 2006/9 die 1 op 12,3 rijdt. Je moet niet de ene in handbak en de andere in topversie met automaat gaan vergelijken.

En dan als je een Avensis neemt met dezelfde prestatie’s ( ga nu geen snelle auto met een langzame vergelijken, de snelle verbruikt {bijna} altijd meer) dan moet je de 1.8 Avensis nemen die dan nog sneller is en 1 op 13,9 rijdt.

Een avansis van nu is veel luxer dan een volvo 740 uit ’89, dus ga het nu niet over het luxegat praten. Dan sla je helemaal de plank mis beste man.
Jij bent trouwens degene die “erg simpel” stemming maakt hier Alwood. Met je onzinnige opmerkingen over iets waar je blijkbaar absoluut geen verstand van hebt aan je opmerkingen te zien.
@Autogek
wederom lees je niet mijn hele verhaal, ik heb juist beiden Avensis’ in de vergelijking meegenomen. De 740 is daarbij zeker niet slechter in prestaties, weliswaar verliest de Volvo de stoplichtsprint maar de Volvo rijdt uiteindelijk net zo hard.

De Volvo heeft een (onofficiele, maar correct gemeten top van 210) en de Volvo heeft over eenzelfde toerenbereik hetzelfde koppel. Het koppel van de Toyota piekt alleen bij een hoger toerental, waar het bij de Volvo heel breed is uitgesmeerd. Prestaties van de Volvo 2.3 en Toyota 2.0 ontlopen elkaar nauwelijks.

Mocht je echter niet overtuigd zijn dan kan je altijd nog de Toyota 2.0 met een BMW 520i uit ’92 vergelijken. Echter we zijn niet(!) met een circuittest maar met een verbruiksvergelijk/discussie bezig.

In je laaste zit trek je alles uit verband want het luxegat zit ‘em tussen de S70 en Avensis die je ZELF aanhaalde. Ja ik ken beiden interieuren, afwerking en souplesse en de Volvo’s van eind ’90 winnen het daar echt.

Mag ik met je zwijgen over het “50x”-onderwerp concluderen dat je er met de fijnstof-beschuldiging naast zat?
Kubayaaaa my lord… kubayaaaaa
@Autogek2

Dan zullen we er voor het beoordelen over de ‘stemming’ een externe, onafhankelijke jury bij moeten halen.

Jij grijpt steeds terug op hele kleine delen van mijn reactie om daar vervolgens op één zin in te hakken waar je het niet mee eens bent. Mocht je dat idee van mij ook hebben dan kan je mij gewoon de ‘jeukende’ vraag stellen en zal ik die op een directe manier beantwoorden.

Zit je toevallig in de politiek? Al dat kontendraaien en terughappen op (kleine)delen van uitspraken :?
@Alwood

“Als je uit gaat van GPS-kilometers en Duitse wegen, wat doet een prius dan bij 130-140km/u?”

Mijn ouders hun Prius doet bij die snelheid een 6.5l/100km. Probleem met hybride is natuurlijk dat het maar iets uitmaakt als het hybride-systeem effectief kan werken, dwz remenergie recupereren, of de motor laten uitvallen bij lage snelheden.

Op autosnelweg lukt dat uiteraard niet, en ben je eigenlijk net zo goed af met een niet-hybride (of in het geval van een diesel zelfs beter). De Prius verbruikt daar immers in verhouding relatief veel (maar nog altijd niet meer dan een vergelijkbare niet-hybride benzine).

Moraal van het verhaal: je moet iets gebruiken waarvoor het gemaakt is. Als je 90% autosnelweg rijdt, moet je geen Prius kopen; koop dan een zuinige diesel. Rijd je veel stad of rand-stad, is de Prius de zuinigste en milieuvriendelijkste wagen die er bestaat. Vergeet dan eender welke bluemotion of wat dan ook.

Mijn ouders brengen mijn zus bv. elke dag naar school: starten met koude motor, in de file staan en 20km doen op een uur (2x10km), terug parkeren. Hun Ford diesel doet in die (quasi worst case) omstandigheden 9à10l/100km; de Prius haalt, zelfs in dit winterweer, 5à6l/100km. Op de autosnelweg is de Ford dan weer iets zuiniger.
@Emmanuel

helemaal mee eens! (hoewel een aygo het ook goed doet in de stad ;) )

(heb ik volgens mij al eerder gezegd) De Prius is een stadsauto… woon je in de stad en wil je zuinig rijden is het prima maar rij je veel buiten de stad, zonder start&stop verkeer dan verliest deze zijn ‘groen’-heid tegenover zuinige diesels (met roetfilter).

De 6.5L / 100 kilometer had ik verder niet verwacht, nog best zuinig voor zo’n zware auto met kleine motor. Zelf rij ik daar met 1300kg en 2.3L op die snelheid gewoon 10-10.5L op 100km
Daar ga je weer, je vind dat het intrieur uit eind jaren 90 mooier zijn van van de avensis. maar we hadden het over een volvo uit eind jaren 80. wie weet nu niet waar hij het over heeft? jij zit zeker in de politiek, want jij draait steeds naar andere data’s als de juiste data niet uitkomt.
@Alwood

Trouwens, wat betreft hogere snelheden, ik heb die Prius in Duitsland uiteraard al duchtig aan de tand gevoeld, en met de Cruise Control op 180 op de teller, volgens GPS 170-178 (dit veranderde, hoewel de tellersnelheid gelijk bleef. en nee, dat lag niet aan de GPS, de prius zijn teller gaat gewoon niet meer dan 180 :-) bleef hij gewoon doorgaan, zelfs met wat hellingen bergop, dan sprong de elektromotor gewoon wat bij.

Verbruik lag dan wel rond de 10l/100km.

In elk geval, ik rijd zelf met een gechiptunede Golf V GTI (250pk), en toch vind ik die Prius absoluut geen straf om mee te rijden. Rijdt meer dan vlot genoeg; zuinig, zelfs in de slechtste omstandigheden, en vooral: ongelofelijk relax. Je hebt nooit de behoefte om opgejaagd te rijden, en als je in de file zit verbruik je toch niets. Dit is bij de Golf wel even anders, daarin lijkt elke andere weggebruiker een in de weg rijdende bejaarde, en heb je bij elk stukje vrije baan de lichtelijke drang om het gaspedaal tegen de vloer te drukken.

Kortom: behalve ‘s nachts, op de autosnelweg of op verlaten wegen rijd ik zeker zo graag met de Prius.
@Alwood

Prius is heel aerodynamisch he (Cx van 0.26). Dat verklaart waarom hij bij hogere snelheid nog een beetje deftig is qua verbruik (dat en de atkinson cyclus waarmee die 1.5 draait, die ook paar percent benzine bespaart).

@Bacchus

Sterker nog, ik heb een hele tijd geleden eens een berekening gedaan, en ik kwam op 20g/km extra CO2 uitstoot uit ten gevolge van de inspanning.

Dus als je met 5 in een Prius kruipt (of met 7 in een zuinige monovolume) stoot je per persoon minder CO2 uit dan op de fiets :p

Ik zou die berekening nog eens moeten opzoeken, maar had wel degelijk medische cijfers gebruikt. Was in elk geval zeer verbaasd van het resultaat, misschien moet ik het eens naar wat groene politici doorsturen ;-)
@ Emmanuel: Snelweg in duitsland heb ik 160 gereden met een gemiddeld verbruik van 7,2l/100km. Ik zou als ik jouw was die Golf snel inruilen. ;) Grapje, iedereen mag rijden wat hij wil. Maar moet daarom niet een auto de grond in trappen,terwijl je er niets over weet.
@Autogek

nee, ik vergelijk de 740 en vervolgens kom jij in jou reactie als eerste met een S70 aanzetten, waarna ik zet dat die veeel beturrr is dan een Avensis. Verder heb ik slechts de fabrieksopgegeven verbruikscijfers naast elkaar gezet, gezien dat jou wel zou liggen.

@Emmanuel
haha, leuk om ook eens van echte gebruikers te horen hoe dat apparaat rijdt :P zelf waan ik mij altijd in een Europese Amerikaan, cruisend over de snelwegen ;)
@Autogek

waar ik in mijn eerste reactie wellicht aan het trappen was, heb ik in de daaropvolgende tig reacties slechts vergeleken en geconstateerd.

Maar met jou discussieren lijkt nergens uit te komen, in één reactie van Emmanuel staat al meer info en betere argumenten dan al jou bijdragen bij elkaar… slaap lekker!
Avatar van quasimodo
Vroegwakker
03-02-2009 om 20:43
Autogek 3 February 2009 om 19:39. Jouw verbruik bij 160 km /uur is 7,2 /100 km zeg je. Dat verbaast me heel erg. Ik heb een Prius 1 en die is officieel gemiddeld minder zuinig dan jouw lease- Prius 2. Mijn verbruik deze zomer met de teller steeds tussen de 150 en de 170 op de Duitse autobaan was rond de 6 liter per 100 km. (4 personen en volle bagage)
Blijft toch leuk, die discussies over de Prius hier. Had ik meer tijd gehad, dan had ik alles gelezen.

@ wouter; Niets mis met humor in artikeltjes. Dat is wat autoblog autoblog maakt, en geen autoweek…
Mijn rijgedrag misschien iets anders. Hier rij ik ook altijd airco aan in de zomer. We waren met zijn 2tjes met bagage en we reden wel door heuvelig landschap van Duitsland. Maar des te zuiniger des te beter toch? ;)
Vive la FRANCE!
03-02-2009 om 22:39
@ vroegwakker;

het kost IN VERGELIJKING meer energie dan een ‘normale auto’. Er zit namelijk allemaal apparatuur in die verscheept moet worden naar Japan, daarna wordt de auto weer verscheept naar Nederland. Sowieso liggen de meeste fabrieken van Europese automerken in Europa, wat ook energie scheelt. Ik heb me laten vertellen (weet niet zeker of het klopt, volgens mij bij Top Gear) dat een Mercedes (volgens mij S-klasse) zuiniger is dan een Prius.
Avatar van verward
Beetje Verward
03-02-2009 om 23:04
Vandaag weer heel wat kilometertjes gedraaid in mijn Prius. Net thuis. Sneeuw.
Lekker stabiel. Wat rijdt dat ding toch heerlijk!
Morgen de 120.000km beurt in bijna 3 jaar.
Avatar van sjonnieturk
SjonnieTurk
04-02-2009 om 0:49
Nou nou, wat een heisa, wat een kabaal.
Gaan jullie maar door mekkeren.
Ik doe al genoeg voor het milieu (als in omgeving).
Ik rijd dagelijks met m’n v8 Amerikaan in de hoop dat de aarde genoeg opwarmt dankzij alle uitlaatgassen en Nederland een exotisch oord wordt.
Probeer dat maar met een prius. 8)
@ sjonnieturk, Dankjewel!!!! Eindelijk iemand die hier nog eens verstand heeft en niet in zo’n populistische Prius rijdt….
Mooie bak ! Ik heb nu de prius 2 en ik ga zeker voor de 3. Mooiere lijnen en betere looks. interieur is ook verbeterd.

Verder vindt ik dat hybrides nu nog helemaal perfect zijn jammer, maar door nieuwe ontwikkelingen ( die schijnbaar beter zijn voor het mileu e.d. ) niet te stimuleren en/of er op te investeren vindt ik een gemis. Iets nieuws moet tijd krijgen om zich goed te ontwikkelen. Over 10-20 jaar is alles hybride of beter.
Ik zou wel eens willen weten wat het hybride systeem % aan besparing oplevert oftewel wat verbruikt een Prius als het hybride systeem er niet in zit.

Ik denk dat een gelijkwaardige diesel dan qua verbruik minstens net zo goed is. En dan praat ik over een diesel die dezelfde prestaties levert in een auto met het zelfde ruimteaanbod, gewicht en stroomlijn.

Terwijl die dieselauto veel goedkoper is om te produceren.

Veel van de zuinigheid van een Prius zit in de stroomlijn. Maar zouden we dezelfde vorm accepteren van een dieselauto of dan zeggen, dat ding ziet er niet uit, ik koop een ander ;-)
Avatar van verward
Beetje Verward
04-02-2009 om 12:24
@ LAurens
Hybride toevoeging (full hybride) geeft een besparing van 25 tot 30% energieverbruik. Je kunt het in principe ook aan een diesel koppelen. Dan heb je nog steeds dat voordeel. Dus vergelijk een benzinehybride niet met een diesel zonder hybride.
Diesel heeft een lagere CO2 uitstoot per km. Daar staat andere vervuiling tegenover. Roet (de kleinste deeltjes die door ieder filter gaan blijven het gevaarlijkst) en NOX. Chippen leidt niet tot hoger verbruik maar wel tot veel meer NOX uitstoot.
Diesel goedkoper? Diesel geeft al gauw een meerprijs van 4000 tot 5000 euro. Kan iemand mij objectief voorrekenen wat de extra productiekosten zijn.
En dan tot slot elke keer weer dat gezeur over de vormgeving. Ik geef toe dat toyota het niet handig aanpakt. Vaak te kleine bol staande wieltjes. Maar dat is makkelijk te verhelpen. Zie de Prius III (de lichte). Wie blijft roepen dat die lelijk is WIL het gewoon lelijk vinden.
Ik wacht wel tot de hele CO2 hype overwaait…

Over 10 jaar lachen we er met zn allen om dat we ons zo druk hebben gemaakt om niks.

En dan vind de Bourgeoisie wel weer wat anders om het volk bang te maken en hier allerhande belastingen en commerciële geldklopperij aan op te hangen!

De gouden formule ‘Geef het volk brood en spelen’ is allang veranderd in ‘Geef het volk angst, brood en spelen’…
Het succes van deze formule valt of staat bij het aantal mensen die zich neerleggen bij de aangepraatte angst. Helaas zijn dat er tegenwoordig nogal wat!
@Beetje Verward

heu?! wie roept dat ‘ie lelijk is wil hem lelijk vinden :?

… nu ben ik een beetje verward…

Vind die Prius, oud&nieuw gewoon heel erg lelijk… Maar ik vind een Ferrari 599 ook heel lelijk, en de koplampen van de huidige BMW5 ook, en een Daihatsu Cuore ook. Heeft niks met ‘willen’ te maken, is gewoon een mening.

Überhaupt worden er tegenwoordig nauwelijks mooie auto’s gemaakt… Wat dat betreft gaat toyota lekker mee in de smakeloze trend waarin auto’s niet ontworpen hoeven te worden maar gewoon plotseling ‘zijn’. Niks nadenken over lijnen en verhoudingen, gewoon een paar joekels van lampen monteren, een lomp gat aan de voorkant poren en het geheel een beetje rond en gestroomlijnd maken en er staat weer een nieuwe auto.
@verward

waarom een hybride niet vergelijken met een diesel. Dat doet toch iedereen?

Maar laten ik dan de hybride vergelijken met een benzine model met precies dezelfde specs qua ruimte, prestaties, stroomlijn etc.. Denk dat we die 25 tot 30% dan helemaal niet halen, behalve misschien in de stad. Zeker niet als de gewone benzine auto ook het start/stop systeem heeft. En heel wat autotests komen tot dezelfde conclusie. Vrijwel nooit wordt in de praktijk het geclaimde brandstofverbruik gehaald.

Verder is die benzine auto een stuk goedkoper, zeker voor belastingen. Dat verschil verdienen we als maatschappij nooit terug. Totdat de overheid haar rare ideeën erop loslaat en het voor het individu wel aantrekkelijk maakt.

Verder is de meerprijs van een diesel helemaal geen 4000 Euro. Dat maakt onze overheid er weer van. Lijkt me sterk dat de meerkosten van een diesel qua productiekosten meer zijn dan zo’n 500 Euro. Rest is vooral weer belasting.

Maar goed, de hybrides zijn onder ons, de klant denkt dat hij ze moet willen, dus ze blijven. Geen probleem mee. Hoef zo’n ding tenslotte niet te kopen. Alleen jammer dat de hobby wel vooral van belastinggeld betaald wordt.
Avatar van verward
Beetje Verward
04-02-2009 om 12:59
@Alwood
Natuurlijk. Ook jij hebt recht op je mening (fijn he?).
Als ik het heb over LELIJK WILLEN VINDEN heb ik het over de behoefte van sommigen (kijk zelf maar of je daar bij hoort) om de hele tijd te zeiken over het uiterlijk, ook wanneer de discussie over technische zaken gaat.
Het lijkt bijna bij het burgermansfatsoen te horen om de Prius te kraken. En wie dat niet kan om technische redenen schreeuwt maar uit dat ‘ie hem lelijk vindt.
Avatar van verward
Beetje Verward
04-02-2009 om 13:10
@Laurens (he, dan staat er ineens een sigarettenfabrikant)
Ik leg uit waarom je een hybride benzine niet zomaar met een diesel kan vergelijken. Het hybride systeem is een toevoeging die 25 tot 30% energieverbruik vermindert, of je auto nu op benzine, slaolie of wodka loopt. Ik ga het niet nog een keer uitleggen.

Je beweert gewoon dat die vermindering van energieverbruik niet gehaald wordt. Veel praktijkgebruikers (waaronder ikzelf 120.000km snelweg) bewijzen het gewoon. En uit die tests van je blijkt dat bijvoorbeeld Efficient Dynamics weinig verbruikswinst opleveren.

Nog steeds mijn vraag wat de extraproductiekosten zijn voor een (krachtige) diesel motor t.o.v. een even krachtige (zij het bij andere toerentallen) benzinemotor. Die 500 euro van je zijn waarschijnlijk slechts een bewering.

En nu ga ik weer belangrijker dingen doen.
@verward

Je doet je naam eer aan. Maar ik heb geduld. Stel ik rij zo’n 50.000 km per jaar. En ik zoek een auto. Kilometerkosten zijn van belang. Dan kan ik kiezen: benzine, diesel, LPG. En dan vergelijk ik toch een benzine(hybride) met een diesel. Dat heb je zelf toch ook gedaan?

Verder zeg je dat tests niet kloppen als het over een hybride gaat, maar weer wel als bijvoorbeeld Efficient Dynamics getest wordt. Ook hier in de war?

Verschil diesel en benzine motor is vooral common rail injectiesysteem, de turbo en een intercooler. In grote hoeveelheden geproduceerd kost dat echt niet veel meer dan 500 Euro, durf ik te beweren.

Je hybride met een zwaardere dynamo, een electromotor, een CVT, planetaire tandwielkast, een accupakket, zwaardere bekabeling en de kosten om alles aan te brengen, laat zich niet voor 500 Euro meerprijs bouwen. Vandaar mijn bewering dat een dieselauto goedkoper te produceren is dan een hybride. De CVT lijkt me trouwens niet echt nodig, die kosten mag je eraf trekken wat mij betreft.
Er zijn mooie auto’s die iets meer verbruiken en milieuvriendelijker zijn, dus de Prius blijft niks en lelijk.
Misschien kunnen ze de CO2 uitstoot bepalen aan de hand van de vervuiling door het bouwen van al die “groene techniek”, ik zie al een E of misschien een F aankomen… Sowieso is 1:30 niet echt heel erg indrukwekkend als je bedenkt dat die 33cc per kilometer maar een fractie is van de totale energie, er zijn auto’s die het halen zonder elektromotor.
Avatar van quasimodo
Vroegwakker
04-02-2009 om 16:21
@Appeltje. Je zult wel gelijk hebben, heb ik weer geslapen zeker. Vertel me a.u.b. welke auto’s 1:30 op benzine rijden, zonder elektromotor nog wel. Ik ben zeer benieuwd namelijk.
@ Appeltje: de hele Energie-labelling gaat er per 2010 uit…

De BPM (en dus de prijzen) zullen nog wel op uitstoot gedifferentieerd worden. Maar het wordt (eindelijk) in absolute waarden gemeten i.p.v. relatieve. Dus geen BMW 730iL met B-label meer etc.

Ik bedoel: dan praten we nog eens verder welk merk groen en welk merk niet is! Nu worden bijvoorbeeld (BMW) de bumpers verlengd en de handgrepen verbreed om net in een andere klasse te vallen. Gevolg: groen label.

Even afgedwaald, maar moest het ff kwijt
Dat hele CO2 per cm2 slaat nergens op. Ze moeten gewoon naar CO2 uitstoot per kilometer kijken. En dan zijn er nog maar weing auto’s groen.

En een Prius is helemaal niet veel duurder dan een dieselauto. Je moet wel hetelfde erop en eraan nemen en dezelfde prestatie’s met CTV. Ga nu geen handbak met een automaat vergelijken.

Of de Prius lelijk of mooi is is idereens eigen smaak. Maar ik vind wel dat je hem moet vergelijken kwa schoonheid met auto’s uit zijn klasse. Ga geen Prius vergelijken met een Range Rover. Dan vind ik de Range Rover ook mooier. HIj is toch een van de mooiste in zijn klasse ( vind ik). Een standaard saaie Golf, een Focus, een Astra? Nee, doe dan maar de Prius.
groene auto’s zijn zowiezo nutteloos… als je het milieu wil ‘sparen’ moet je niet in een zo’n apparaat gaan rijden. CO2 uitstoot ‘bestraffen’ werkt niet, auto’s blijven uitstoten en gezien hoeveel kleine auto’s er rondrijden blijft het ‘vervuilen’.

Willen ze écht volksgezondheid verbeteren en het klimaatveranderingen een beetje remmen dan moeten alle grote steden afgesloten worden voor auto’s. Iedereen moet dan met het (elektrische) OV de stad in. Daarbij moeten alle knelpunten van snelwegen heel snel opgelost worden, zodat auto’s niet meer stil staan. Verder moet er een hele strenge regel komen die industrie in de buurt van woongebieden verbied. Voor zover er nog industrie is, moet die onder heel strenge regelgeving schoner worden.

Alles wordt er wat duurder van maar het maakt tenminste écht wat uit als je het zo groot aan pakt.

Op deze manier zorg je er voor dat in de gebieden waar mensen wonen, de giftige stoffen in de lucht tot een minimum beperkt worden. Belangrijker nog wordt het percentage zuurstof in de lucht op die manier veel groter, scheelt extreem veel in de volksgezondheid.

Prius is dus een leuk wagentje voor mensen die op elektrische gadgetry geilen en relatief weinig kwijt willen zijn aan rijden in het algemeen. Haal er echter geen ‘redt het milieu’ argumenten bij want dat doet een auto niet. Ook relatief gezien maakt een zuinige auto daar geen drol uit.
@Alwood.

Ik heb het al vaker getypt, maar het blijft leuk. ;)

De beste manier om het milieu te redden is iedereen verbieden om te reizen en weer terug te gaan naar de oertijd.
Een beetje zoals die zwaar gelovige Amerikanen die nog een paar honderd jaar terug leven(ben de naam kwijt).

Nog beter idee. Schaf de mensheid af.
die beste manieren om zuinig te zijn met onze aarde

vliegtuigen verbieden
autos met meer dan 1:13 uitstoot verbieden
grote fabrieken in amerika china en afrika verbieden
slecht isolatie verbieden
het kappen van de Amazone en andere (oer)bossen verbiedien
oorlog verbieden
grote huizen in Zimbatwe verbieden
en verbieden dat boeren amoiacgassen of zoiets in de lucht spuiten

mag ik weten wat jullie er van vinden ?
en over die prius, mooier dan de vorige :)
Ik kijk echt uit naar de release!
Toyota doet het steeds beter!
Ze zijn de enige die het kunnen in heel de wereld op dit moment!
Ze zijn de enige die een auto kunnen maken die volledig elektrisch kunnen rijden en waarvan ze in productie zijn!!
Al meer dan 10jaar!
Waar blijft de rest?
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!