Slooppremie, sloopregeling, sloopbonus, sloopsubsidie, noem het zoals het jou het beste klinkt, want 2009 wordt het jaar van de verjonging van het Europese wagenpark. Duitsland begon als eerste met de regeling en deze goed aan te slaan. Goed voorbeeld doet goed volgen, want ondertussen broeden meer Europese landen op vergelijkbare regelingen.
Als je toevallig in je garage nog wat oude rommel onder een dikke laag stof hebt staan, dan ben je het beste af in Italië. In tegenstelling tot eerdere berichten, zal de Italiaanse overheid niet tot maximaal 1.500 euro over de brug komen, maar tot liefst 5.000 euro.
De Italianen ontvangen 1.500 euro subsidie wanneer ze een minstens 10 jaar oude auto inruilen voor een nieuwe en de nieuwe benzineauto minder dan 140 g/km CO2 uitstoot of 130 g/km in geval van een diesel. De hoofdprijs van 5.000 euro vang je wanneer het nieuwe model minder dan 120 g/km uitstoot en daarbij hybride, elektrisch, aardgas of lpg aangedreven is. Is de uitstoot van zo’n auto hoger dan 120 g/km, dan is de bonus 3.000 euro.
Ondertussen lijkt de regeling bij onze oosterburen, die maximaal 2.500 euro opstrijken, iets te succesvol te worden. De Duitse overheid had voor de zogenoemde Abwrackprämie een bedrag van 1,5 miljard euro gereserveerd, goed voor 600.000 regelingen. Uit een enquête in opdracht van brancheorganisatie ZDK blijkt dat drie procent van de Duitsers met een rijbewijs gebruik wil maken van de premie. Dat komt omgerekend neer op een miljoen aanvragen, waardoor de regeling 1 miljard euro duurder uit zou vallen. Vooralsnog is het voor de Duitsers zo dat wanneer het potje op is, het potje op is, dus ze moeten er snel bij zijn. (via: automotive news)
vla zegt
In Italië dan nog wel… :(
HMV-JW zegt
Als ze zo’n regeling nou ook is in Nederland invoeren…!
WieAndersDasAuto zegt
Wat had de Duitse regering dat verwacht? 1,5 miljard reserveren is gewoon te weinig, ik had zo rond 3 miljard gereserveerd, mits het kon. Je kan natuurlijk verwachten dat een heleboel mensen hun auto willen inruilen omdat het voor velen heel voordelig kan zijn.
In Italië zullen maar heel weinig mensen 5000 euro krijgen. Of ze moeten opeens allemaal kleine hatchbacks willen kopen. Dat denk ik dus niet. Maar het is wel een aantrekkelijk bod.
Van mij mogen ze die slooppremie afschaffen. De klassiekers van morgen gaan alleen maar verloren…
Rick zegt
Dat wil dus zeggen dat zij de Fiat Panda gratis krijgen van de regering?!
vla zegt
Wie heeft hier overigens het recht om daarover te stemmen? Wedden dat er geen enkele autoliefhebber aan te pas komt?
Savipe zegt
al die mooie oudjes mogen niet heengaan :o
Bert zegt
@ Das Auto “ik had zo rond 3 miljard gereserveerd”
Beetje dik lopen doen hier he :)
Vive la FRANCE! zegt
@ de vlaeminck
;)
Vive la FRANCE! zegt
Nee, het zou inderdaad niet goed zijn om klassiekers te slopen. Ik denk echter dat het hier voornamelijk om oude troep zal gaan (oude Golfjes of Japanners)
Birger Alfa 147 zegt
Als het zo verdergaat zal je gouw een nieuwe auto krijgen als je je oude wegsmijt! Ze zouden wel die 5000 euro enkel mogen geven als ze dan ook werkelijk een Italiaanse wagen kopen. Anders kost dit de regering hopen geld en kopen ze dan een goedkopen Daithatsu ofzo.
lincoln zegt
logisch .. als je een auto-industrie hebt ..
en italianen kopen Italiaans ..
straks weer janken om centjes in Brussel .. kunnen ze ook goed ..
EJS zegt
zonde van alle klassiekers en toekomstige klassiekers!
Victortje. zegt
eindelijk verjonging, geen oude slome ferrari’s meer maar lekker brulende enzo’s, daar is dit toch voorbedoeld, toch?
WieAndersDasAuto zegt
@ Bert
Je moet altijd iets meer reserveren dan je schatting. En als je bedenkt dat in Duitsland 82 miljoen mensen wonen dan is dat helemaal geen raar bedrag ;)
naish zegt
Ik effe boffen dat ik in Duitsland woon, en laat nu net vorige week onze twee auto kapot gaan, lekker met flinke korting en slooppremie maar een nieuwe auto gekcoht, je kan niet geloven hoe druk de dealers het in duitsland hebben. Uit voorraad is al zowat niets meer in het kleine segment te krijgen..plus dat als je een nieuwe auto koopt je een jaar lang vrij bent van belasting ook al is dat hier niet veel (ca 80 euro per jaar) tjsa autovriendelijke landen bestaan nog….
hendrik zegt
mag ik mijn reactie gebruiken om iets te vragen, ik zie namelijk dat je een tekening kunt uploaden op autojunk, hoe doe je dat?
hans zegt
@naish,
dikke sjit man! hopelijk hier ook wat, dan kan ik mijn 17 jaar oude gebakje in ruilen voor een leuke aygo oid.
Larrs zegt
@ hendrik
Account aanmaken en op Upload Afbeelding(en) klikken.
Emile_Benz zegt
@ Vla: De groenen hebben de monopoliepositie wat stemmen betreft. Je weet toch…
En als ’t al democratisch besluit betreft, dan hebben de groenen wel ’n vetorecht…
——————————————
ATTENTIE!!!
KOOPT NU ALLEN DIE OUDE KLASSIEKERS EN TOEKOMSTIGE KLASSIEKERS!!!
EN REDT ZE VAN DE SLOOP!!!
——————————————-
Erwin zegt
In Italie krijg je zelfs korting op je auto met LPG?
En wij maar betalen voor alles wat goed voor jou of het milieu is!
Rick zegt
Tja, maar de nieuwe auto’s zijn de oldtimers van de toekomst, dus zuinig en goed voor het milieu ;)
donkeyKONG zegt
Wat ik me net afvroeg is:
Gaan we hierdoor niet gewoon meer belasting betalen?
Of schaffen ze de bpm pas af als de ouwe lijken zijn ingeruild?
en:
Waarom zo blij met een cigaar uit eigen doos?
Nu krijg je goedkoper een nieuwe auto, en straks mag je gaan soliciteren op je tweeenzeventigste omdat ze beter de pensioenfondsen overeind hadden kunnen houden met dat geld.
Wollie zegt
De premies zijn te hoog. Wat de industrie nodig heeft is een snelle verkoop van de overproductie. Maar nu neemt men een dusdanige voorsprong op de realiteit dat je je kan afvragen : wat ná de sloopregeling ? De productie gaat van nul naar overdrive, en daarna .. weer naar nul ? Wie is daar bij gebaat ?
Bovendien is er een psychologisch probleem : mensen raken gewend aan onrealistisch lage prijzen, die achteraf moeten opgetrokken waar het normale niveau.
De Fransen pakken het verstandiger aan met premies van ca. 1000 euro.
En op die manier blijft ook de markt van de jonge occasies nog enigszins overeind.
lincoln zegt
@VLA ..
als er mensen hun “klassieker” inruilen voor centjes .. is het geen klassieker ..
Tedje zegt
Zo’n regeling kennen wij hier in feite al lang, het heet BPM korting, zoals je die krijgt op hybride auto’s. Okay het is een sigaar uit eigen doos maar het komt op hetzelfde neer en hij is zelfs van toepassing als je een niet-wrak inruilt.
Overigens lijken dit soort regelingen me een stuk effectiever dan dat geld aan de autofabrikanten geven die het vervolgens net zo hard als voorheen verkwisten met hun oneindig opgeblazen inefficiente organisaties.
wotevajjjj zegt
dus als iemand zijn fiat 500 inruilt voor een viper krijgt hij 3000 euro korting ?
logisch…
Jan Rap zegt
Het blijft een godsgruwelijk goed idee!
Al die ouwe troep van de weg!
Emile_Benz zegt
@ lincoln: …of die mensen zijn geen autoliefhebbers…
JanJansen zegt
stel je koopt je eerste auto, hebt niet meer dan 1000 euro over voor zo´n ding? dan is het voor de verkoper (mits deze een nieuwe auto koopt) aantrekkelijker om hem naar de sloop te brengen ?
Geen naam zegt
Geld deze auto voor alleen volledig nieuwe auto’s?
Of ook voor 2e handse auto’s die de opgegeven norm haalt?
Iets wat ik me gewoon afvroeg ;)
Vanquish zegt
De één vangt geld voor het inleveren van een oude bak, de ander vangt geld voor z’n opeens zeldzaam geworden schroothoop. Ik vind het ergens best een goeie regeling, zo wordt het straks nog leuk een oud golfje te zien.
lincoln zegt
@VLA ..
@BENZ ..
nou jongens .. snel al die Fiat Ritmo,s opkopen voor dat het te laat is ..
markieanta zegt
Is dit nodig in Italie? Het land waar de auto´s al roesten als ze van de lopende band afkomen?
Eric zegt
@markieanta,
De tijd waar jij over spreekt is allang voorbij.
Nu maar hopen dat ze europese wagens kopen en koreaanse of chinese prullen.
Wollie zegt
@markieanta
Je loopt minstens 20 jaar achter. Of met andere woorden : je bent een beetje vastgeroest.
Geen enkel merk brengt nog een roestende carrosserie op de markt. En ook andere onderdelen die aan roest onderhevig zijn (b.v. uitlaat) worden door alle merken bij dezelfde leveranciers ingekocht.
Bij een Italiaanse wagen krijg je wél een fantastische motor. Op dat punt blijven Italianen wereldleider. Het is niet voor niks dat BMW blijft onderhandelen met Fiat. De kleine diesels (Multijet 2) die ze daar vanaf de zomer gaan bouwen zijn het neusje van de zalm.
En dan is er nog het uiterlijk natuurlijk.
Sidney zegt
hoeveel auto’s rijden er in Duitsland? 60 miljoen?
ze verwachten 1 miljoen aanvragen – voor auto’s die waarschijnlijk nauwelijks veel kilometers rijden
dus hoeveel promille minder CO2 levert dit nu daadwerkelijk op?
Roy zegt
@Sidney
ik denk dat het de regering eerder gaat om het steunen van hun auto industrie dan om de CO2. Want als iedereen z’n auto gaat inruilen worden er eindelijk weer auto’s verkocht.
Laurens zegt
Eens met Tedje:
we hebben al een extreem gunstige regeling voor hybrides (zowel bij aanschaf als bij inzet als leaseauto), pas dat dan in ieder geval ook toe voor qua CO2 uitstoot gelijkwaardige diesels.
Slooppremies zie ik niet zitten. Het is oneerlijk voor diegenen die de laatste jaren een nieuwe auto aangeschaft hebben (restwaarde daarvan zal flink dalen) en komt terecht bij maar een hele beperkte groep belastingbetalers terwijl iedereen er aan mee mag betalen.
Verlaag liever versneld de wegenbelasting en BPM, zoals het plan al is in verband met de invoering van de kilometerheffing. Heeft iedere automobilist voordeel van.
Emile_Benz zegt
@ lincoln: Lul maar, straks zijn die Ritmo’s, na ’n hele hoop gesleutel en gelas…, flink wat waard… Heb dan toch liever Alfa’s of Maserati’s…
Hoewel ik met die oproep natuurlijk meer zat te denken in de richting van Mercedessen, USA-cars en Jags… O en de Fiat “koekblik” Panda natuurlijk…
JH zegt
In Duitsland is het zo dat je ouwe auto minstens 9 maanden in je bezit moet zijn…anders zou het te gemakkelijk zijn, niet ;)
vla zegt
@ Vive la FRANCE!
Tsss… ;)
@ Emile
Dat moet je nuanceren, in veel van die gevallen is dat helemaal niet waar. Hoewel het altijd slecht is voor het imago van de regering als ze kiezen voor de minst groene oplossing. Terwijl dat eigenlijk de beste is voor ons, en ze – als ze ervoor kiezen om ons nogmaals lastig te vallen – nog steeds niet opteren voor de ‘groenste’ keuze. Industrie, transport, elektriciteit,… Die stoten CO2 uit! En het dogma dat het CO2 is die aan de oorzaak van de klimaatsverandering ligt, is ook al helemaal bullshit. Danku groenen om ons op te zadelen met complexen, problemen en leugens.
@ lincoln
Maar mater moet toch haar bambinos kunnen voeden? Er zullen altijd wel auto’s sneuvelen. Zie het als de doodstraf voor criminelen. Vroeg of laat sterft er wel een onschuldige. En er zijn veel waardevolle klassiekers te redden van die dood.
Wollie zegt
Duitsland de eerste? Dat zou voor het eerst zijn.
In Frankrijk bestaat zo’n premie al meer dan 10 jaar!
A. de Wit zegt
De meeste mensen kunnen niet ééns een nieuwe auto kopen zonder lening.
Mensen gaan door deze regeling in kleine crisis wagens rijden. Echte liefhebbers kikken daar niet op. Fiat Panda wordt in Duitsland door deze regeling het meest verkocht. Kost daar maar rond de vierduizend euro. Geweldig en mensen die een dure auto kunnen kopen steld deze regeling geen ene moer voor.