Snelste hybride ter wereld: Frazer-Nash Namir by Giugiaro

Gepost op 02-03-2009 om 15:29 door - 85 Reacties »

Giugiaro Namir
Tijd voor cijfers! 1500 kilogram, 800cc, 400pk, ruim 350km/u, 50 gram CO2 per kilometer en een verbruik van 2 Liter op 100km. Dat zijn pas cijfers voor een supercar. Ferrari, Lamborghini en Bugatti eat your heart out.

Nu zullen sommigen misschien wat twijfelen over de echtheid van deze cijfers. Sommige specificaties lijken al het verband met elkaar kwijt te zijn, heeft Giugiaro dan de wetten van de Natuurkunde herschreven? Hoe kan een 350km/u supercar 1:50 rijden? Het antwoord is: met ingenieuze hybride techniek (en een Cw-waarde van 0,32).

Wat Toyota niet lukt, niet wil of simpelweg niet kan, realiseert de Italiaanse ontwerpstudio wel even. De techniek is weliswaar door een Brits bedrijf ontwikkeld maar Italdesign heeft het in een concept gestopt. Er is ook in een performance hybrid helemaal geen grote zescilinder nodig om tot redelijke prestaties te komen. Het ontwerp is in dit geval eens 180 graden omgedraaid. In plaats van een elektromotor toevoegen aan een benzineslurper, bouwt Giugiaro een benzinemotor in een elektrische supercar. Het resultaat is een volbloed speedmachine die bijna al het andere achter zich laat en tóch nog wat groen voor de kleinkinderen laat staan en de lucht gezond houdt.

Helaas zal ook deze concept nog niet op korte termijn in grotere getallen geproduceerd worden. Het is een ‘showcar’ om het vernuftige nieuwe hybridesysteem van Frazer-Nash tentoon te stellen. Terug naar de cijfers. Er zitten in de Giugiaro concept vier elektromotoren, welke voor het leeuwendeel van de 400pk zorgen. Deze worden door een Li-Ion batterijen-pakket van de nodige energie voorzien. Om de reikwijdte te vergroten en het in stadsverkeer naar een benzinestation te redden is er een 814cc wankelmotor gemonteerd. Deze komt 50 kilometer ver op één liter en heeft een tank van 50L tot zijn beschikking. De ontwerpers geven aan dat dit natuurlijk niet het absolute verbruik betreft. De auto rijdt 1:50 als deze puur op brandstof door het stadsverkeer voortsukkelt. Op buitenwegen en op topsnelheid is er veel meer energie nodig.

Giugiaro Namir

Giugiaro Namir

Giugiaro Namir lekker kontje?

Giugiaro Namir layout

85 reacties
Avatar van Yellomello
Yellomello
02-03-2009 om 15:31
Als hij ook een caravan kan trekken zal hij populair worden bij de zuinige Nederlanders :)
WAUW! wat een specs zeg! we gaan een interesante tijd tegemoed komende tijd. de oliemaatschapijen gaan flinke klappen krijgen! en terrecht!
met zo “weinig” pk ruim 350 halen lijkt me een sterk
trouwens ik hoorde dat de fiat 500 binnenkort ook met een 800/900 cc turbo motor uitgerust word. bij iemand wat bekend?
En met buitenspiegels er wel op …1 op 40 ?
Wel strak ontwerp.
Texhnolith
02-03-2009 om 15:38
met 400pk 350kmph halen lijkt me idd ook erg sterk. geloof het dus ook echt niet. Ding zal best hard kunnen. 300 ofzo, maar 350 echt niet.
aah een wankel motor! Mazda doet het met 231 pk uit een 1.3tje..
Maar wankelmotoren staan niet echt bekend om hun zuinigheid, hoe hebben ze dit opgelost?
Ziet er behoorlijk aerodinamisch uit. Zal wel vrij licht zijn als hij de 350 kan halen. Maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen…
Vragen,Vragen,Vragen…
@W!d

Ze hebben ‘em gestabiliseerd, hij knoeide namelijk nogal ;)
een elektromotor heef natuurlijk wel veel koppel, daardoor is er zo’n hoge topsnelheid mogelijk.
ben al blij dat men op alle mogelijke manieren nieuwe technieken zoekt, maar vrees tegelijk dat vele concepten de tekentafel/kleiblok nooit zullen verlaten….
Avatar van FabianVTR16V
FabianVTR16V
02-03-2009 om 15:46
Dit zijn M3 E92 specificaties.
Lijkt mij dus niet dat dat ding 350km/h zal halen….

Techniek zal ongetwijfeld mooi zijn 8)
Rotaries rule:D
Ik geloof er niet veel van :s die specs zijn amper haalbaar op een volledige electrische auto maar hier zit er nog een motor in en een tank van 50l??? smells like bs ;p
Vind ik wel grappig. Nu kan een Cuore dus ook met een 0.8 350?
Maar als dit de toekomst is, laat maar komen. Ziet er mooi uit. Flikker dan maar op met je Prius of Clarity! Zijn we de Lightning al vergeten dan? http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/23/eerste-live-shots-van-de-lightning-gt Die?
@ GOD

Het zou best kunnen.
Neem een Ariel Atom, die heeft een VTEC blok uit de Honda Type-R.
Die Atom weegt geen fluit, en hard dat het gaat!
of het verhaal wat hier staat is niet kompleet, of het is komplete onzin.
alleen als ze de elektrische energie in de batterijen in maximale energie van brandstof per liter uitdrukken kom je met wat omrekenen misschien bij 1:50. Door vervolgens de verbrandingsmotor in te schakelen kun je inderdaad je batterijen weer opladen, maar als je dat gaat doen zakt je verbruik wss naar 1:5 o.i.d..

-edit: ter verduidelijking van het verbruik is er nog wat tekst toegevoegd-
@joost, of het werkt samen. Maar ik snap je idee, en denk dat je gelijk hebt.

Hoe dan ook. ik blijf kijken! Wat een mooie hybride auto!
@ mezelf:
Dat moet natuurlijk hybride auto zijn. was een / vergeten.
Avatar van G_deGroot
G. de Groot
02-03-2009 om 15:59
Fijn, heb je een snelle bak om mee te patsen, klinkt het ding als een brommobiel.
Sjaak van de Bral
02-03-2009 om 16:00
Wat een dikke bak, zeg!
deze cijfers zijn op z’n minst “misleidend” te noemen…. de “1 op 50″ wordt gehaald door alleen de wankelmotor… maar die heeft geen 400pk, kortom, om 1 op 50 te rijden moet je het met véél minder doen.

Wil je de volledige 400pk gebruiken, dan moet je dus de electromotoren ook gebruiken, en dus de accu’s leegtrekken… en laten die nou niet door kaboutertjes gevuld worden, maar gewoon door energie op te wekken op traditionele manieren >.<

Over het verbruik van de electromotoren wordt niets gezegd, dus ga ik er even vanuit dat dit niet veel beter is dan bij andere high-performance electrobakken.

Dus, wat dit eigenlijk is: Electrosupercar met noodmotortje voor als de accu’s (weer eens) leeg zijn. Geniaal concept! Niet dat je dan voor lul rijd ofzo… :P

-edit: de laatste alinea is aangepast om verwarring te voorkomen-
Toevoeging: Ok, ok, ik had de laatste zin misschien ook moeten lezen ^^ maar toch…
Eerst zien in het echt (tests), dan pas geloven.
Uuh, de teasers waren er dus al, maar hij gaat niet in productie? Jaaja…
Het zal allemaal wel.
@Baztrd
Juist dat rijden op de 800cc geeft de ‘normale’ mens weer hoop. Wat is er nou leuker dan winnen van zo’n snel apparaat bij een stoplichtsprint ;)
Aha, weinig brandstofverbruik en een hoog olieverbruik. Altijd leuk. :D

Ik vraag mij af hoe ik de 814cc wankelmotor moet zien. 1 schijf lijkt mij een beetje onlogisch. Dus dan hebben we het hier over minimaal 2 schijfs. 2x 407cc dus. Ongeveer vergelijkbaar met een 1,6-1,8 liter zuigermotor.

De concept is ehh.. Apart. :roll:
Wel bizar: 350km/u rijden ZONDER GELUID!!!!!!

:o
Avatar van Cardesigner
cardesigner@USA
02-03-2009 om 16:15
Ik denk dat als hij 350 rijdt, hij niet echt zuinig zal zijn…
@ Cardesigner@USA
zoals reeds gezegd…
Huh? Nog niemand die het exterieur van deze auto met Lamborghini vergelijkt? Hoe dan ook, het is een bewonderenswaardig concept, als de cijfers waar zijn. Ruim 350 km/h met 400 pk? :? Het laat zien dat er nog andere mogelijkheden zijn dan die tot nu toe werden doordacht.
de snelheid, techniek hebben ze nu, nu de passie nog van een ferrari, porsche, lambo, AM, Bugatti, McLaren…
@ BmwMPower

gewicht heeft niks met top te maken meer met acceleratie.
hij ziet er wel aerodinamisch uit maar ik betwijfel of de cw waarde beter is dan die van een opel calibra
@NLBUURMAN
De passie is hier denk ik ver te zoeken, ook al heb ik geen enkele ervaring wat dat betreft. Maar zoals Svenska Aeroplan AB al zei: 350km/h ZONDER GELUID, dat houdt je hartslag vast wel lager.
@ Citrofiel: knap dat jij hier een Lambo in ziet.., ik vind hem vrij uniek.
Op die 2e foto schoot heel even de SCC door mn hoofd, maar verder :roll:
Zal wel een monsterlijk koppel hebben, de electromotor van een prius heeft 400 nm koppel. Deze heeft er vier (kleinere?), zit je al snel boven de 600 nm, met AWD .Ik zeg maken, alleen wil ik niet weten hoe zwaar dat grote blauwe ding in de achterkant weegt :)
Lees op http://www.keepdreaming.com dat de auto bij een productieaantal van 50.000 per jaar ook maar 10.000 Euro exclusief belastingen gaat kosten!
Supra600BHP
02-03-2009 om 16:26
Vind het wel onrealistisch.
En wat gaat er met het gebruik gebeuren als er buitenspiegels opkomen?

Vragen vragen…. Rare auto.
@Thom: het totale gewicht is 1500 KG. Zoals in de eerste 3 woorden staat. De carrosserie zal wel van carbon zijn, dus dat “blauwe ding” weegt denk ik ongeveer 4 à 500 kg.
Ho. Wacht even. Wat is 0/100 tijd? Ow dat testen ze hierbij natuurlijk niet. damn. Anders kon je het zo uitrekenen.
@ Jesper; Ja, dat was mijn eerste ingeving. Op de eerste foto lijkt de achterkant behoorlijk op een Murcie, en de knik in het zijraam is ook behoorlijk Lambo (Diablo). Alle scherpe lijnen en vlakken, en grote, opvallende luchtinlaten maken het plaatje compleet.
Hmm, maar wordt de elektromotor dan echt gebruikt om op te rijden of om de accu’s mee op te laden? Want dat laatste is natuurlijk het beste: dan heb je gewoon een elektrische auto met een brandstofaggregaat: dat is het zuinigste.

Scheelt je heel veel overbrengingsverliezen + je kunt in elk wiel een elektromotor stoppen waarbij er zowat nul verlies meer is.

Maargoed, wel leuk, 2500 km op een tank :P Breng zoiets es in productie joh!
@GOD

de calibra heeft anders een vrij gunstige cw-waarde;)(vaak echter wel verknoeit door een of andere sjonnie met te veel tupperware) Dus als dit ding de cw-waarde van een standaard calibra heeft is daar niks mis mee;)
de cijfers zullen niet helemaal kloppen, in iedergeval niet als je ze combineert. 300 halen met 400 pk is wel mogelijk. die 50 extra zijn denk ik een beetje overdreven, zoals FabianVTR16V zegt: M3 met 400 pk kan zonder begrenzer net over de 300. Net iets aerodynamischer, zoals dit, en je komt denk ik tussen de 310 en 320…
1:50 is denk ik wel mogelijk, als je rustig 80 km/h rijd.

Verder: super idee, interesante techniek, het is in iedergeval een bijzonder concept. de cijfers zijn dan iets overdreven niet allemaal tegelijker tijd haalbaar, maar van mij mogen ze hem maken.
Avatar van Copperhead
Copperhead
02-03-2009 om 16:38
@ Citrofiel: idd, was ook meteen mijn eerste ingeving. Duidelijk vergelijkbare lijnen met een Lamborghini!
Beetje vreemd om voor het verbruik 50 km/u aan te houden. Plaats dan ook een verbruik van 120 km/u
@ EJS daarom juist.
de calibra heeft een CW waarde van 0,26 wat zeer goed is zelfs vandaag de dag nog. maar war er aerodinamisch uit ziet hoeft het niet te zijn dat is wat ik eingelijk bedoel.
Al zijn de cijfers een beetje dubieus en vraag ik mij af hoe snel de batterijtjes leeg zijn bij 350 km/uur, voor een supercar als dit is alles beter dan 1:10 een enorme prestatie.
nee, en zeker zo’n concept met allerlei vouwen e.d. hoeft niet erg aerodynamisch te zijn;) 0,26 is overigens wel erg goed, ik wist wel dat de calibra een lage waarde had maar niet dat het zo laag was. Dat wordt door bijna geen enkele auto geëvenaard!
De nieuwe Mercedes CLK heeft een Cw waarde van 0.24
@JH

ik zij ook BIJNA geen. Bovendien is de nieuwe CLK bijna 20 jaar jonger, best een kleine vooruitgang in 20 jaar…
Voor de grap is hier een willekeurig overzichtje van cw-waarden te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficients . (met een aantal Citroëns :P )
klinkt allemaal erg mooi, bijna te mooi om waar te zijn zou ik bijna zeggen. ik zeg bijna, omdat er met hybride nog heel veel te bereiken valt. alleen één kleine kanttekening zet ik er toch wel bij. hoe willen ze in godsnaam een verbruik van 1 op 50 realiseren met een 814cc wankelmotor! kijk naar mazda. vergelijk die motor eens uit de rx-7 en rx-8 met een vergelijkbare zuigermotor. het verbruik is bij de wankel steeds veel hoger dan bij de conventionele motor. mar het streven is heel erg nobel. even afwachten wanneer de eerste echte praktijk cijfers openbaar worden.
Aanvulling: Oh, je moet de tweede tabel nemen. Die is uitgebreider en met de cw-waarden zoals wij hem kennen. In de eerste is een andere waarde genomen…
Cw-waarde is toegevoegd, bedraagt bij deze concept 0,32… waarschijnlijk dat deze ook wat hoger uitvalt omdat er meer downforce nodig is.

Wat betreft topsnelheid&vermogen. Vermogen van een elektromotor is niet echt (echt niet) te vergelijken met dat van een verbrandingsmotor. Het koppel valt wordt niet genoemd maar zal veel hoger uitvallen dan dat van een willekeurige 400pk benzine of diesel. In combinatie met een heel soepele koppel en vermogens ontwikkeling biedt dit alles weldegelijk de mogelijkheid voor een hoge topsnelheid.
Het zijn volgens mij dezelfde accu’s die ook in je mobiele telefoon/laptop zitten. Toen je hem nieuw kocht ging ie 1 week mee, na een maand 4 dagen, en nu amper 1 dag. … dus.
wa boeit koppel nou weer wat betreft topsnelheid? niks volgens mij. 400pk = 400pk. en daarmee ga je geen 350 halen, dan moet er minimaal 150pk bij.
Eerst zien, dan geloven…
Het is mij niet duidelijk of de verbrandingsmotor de wielen kan aandrijven of dat die louter dienst doet als snelle accu-oplader?
@vincent (reactie nr 10):
Koppel en snelheid hebben vrij weinig met elkaar te maken. Op de fiets haal ik zo’n 200 Nm op de trapas (niet slecht), maar in de buurt van de 350km/u kom ik niet. Als ik echter een ligfiets neem met een gestroomlijnde kuip erom (lage cw waarde) zou ik zo maar eens 100 km/u kunnen fietsen.
@ w!d
de 400 pk zijn voor de electro motoren ….hoeveel de wankel motor levert staat er niet
waarom zou hij de 350 niet kunnen halen met 400 pk? de veyron heeft voor 300 km/h maar +/- 270 pk nodig toch?
Greenlaner
02-03-2009 om 18:23
Mooi initiatief! Het is wel interessant om af te wachten of dit soort projecten in de toekomst in productie gaan.

Als ik eerlijk ben zie ik de haalbaarheid niet van hele zuinige hybride supercars. Supercar eigenaren kijken niet op een litertje meer of minder. Dit project lijkt mij meer een visitekaartje wat men afgeeft.

Off topic: de verzekeraar zal niet blij worden van een scheurtje in die voorruit!
Koppel en snelheid kunnen weldegelijk wat met elkaar te maken hebben.

Door het gebrek aan koppel kan onze rx8 in z´n zes niet de volledige pk´s gebruiken. Hij kan niet verder doordat de luchtweerstand het wint.

Als ik meer koppel bij die toerentallen heb, duwt de auto nog even verder tot het eind van de versnelling. Dan bereik is dus mijn maximale pk punt wel.

Deze hybride kan zijn 400pk volledig benutten door de overvloed aan koppel.
Hij ramt hem de begrenzer in. ;)
Frazer-Nash… Frazer-Nash? FRAZER-NASH?????

Niemand die erop let, maar dat is er eentje uit de oude Engelse doos (met een BMW-link, zie deze zelfs met Beierse logo’s en 328-koets):

Goh wat leuk, een kopie van een eerder concept van Guigiaro zelf. Nu met nieuw sausje!

http://www.italdesign.it/dinamic/webspecials/speciale_volta/index.html

Gezien de packaging van deze Toyota volta, zal het blauwe achterin wel bagage zijn.
@ Doewap; Dat had ik wel door. :P Ik had even gekeken, en deze elektroafdeling is idd nog een onderdeel van het vroegere autobedrijf.

“There are several successor companies still (as of 2007) active in engineering consultancy (Frazer-Nash Consultancy) and electric vehicle design (Frazer-Nash Research).”
http://en.wikipedia.org/wiki/Frazer-Nash
@mx5/rx8owner:
Dan maar lekker ver doortrekken in zen 5? :P
Avatar van victortje
Victortje.
02-03-2009 om 18:54
moeten we dit mooi vinden?
Ter verduidelijking voor iedereen, het gaat hier om 400pk uit een elektromotor. maar deze motor behaalt dit bij een zeer hoog toerental, en tot dit toerental beschikt deze motor over zijn maximale koppel. vandaar dat hij ook werkelijk tot deze toerentallen kan doortrekken. met een elektromotor valt daarom een veel hogere topsnelheid te behalen. dit heeft dus wel degelijk met het koppel te maken, maar niet met de hoogte maar met het toerenbereik waar dit over beschikbaar is. In combinatie met die Cw-waarde is dit dus zeer goed mogelijk. Elektrische auto’s zijn vaak niet uitgerust met versnellingen, vandaar dat daar de topsnelheid vaak lager is (dit is vaak ook bewust). Deze zal waarschijnlijk over 4, 5 of heel misschien 6 versnellingen beschikken. En niet gaan roepen dat dit onzin is. Dit is alleen maar een kwestie van enkele jaren. Nu kun je al met een elektrische auto met maar 200pk, 4 versnellingen 225 km/u halen en volgens de fabrikant is met 6 versnellingen al 300 km/u mogelijk. Dit is niet gedaan met het oogpunt op de veiligheid. Dan is de accu alleen wel snel leeg. maar een veyron kan bij 400 km/u ook maar 12 minuten met zijn benzine doen.
ze heben geen gigantisch grote grille geen uitgerekte koplampen maar een zo kleinmogelijke grille en normale koplampen
maar nu hebben ze de voorruit naar vooren getrokken
Over de wankelmotor en het verbruik: als je de Wankel op één, hoog, toerental ontwerpt en direct op de as een generator zet kan de Wankelmotor met goed thermisch rendement draaien, en dat vrijwel trillingsvrij. Combineer dat met de hoge power to weight en power to volume ratio van een Wankel en je hebt een ideale range extender voor een electrische auto. Hoe sneller de Wankel draait hoe kleiner de generator kan zijn (veel elec output bij kleine omvang) wat ook gunstig is voor de inbouw. Ander voordeel van de Wankel is een minimaal aantal draaiende onderdelen, erg gunstig als je bedenkt dat in een (plug-in)hybride de verbrandingsmotor vooral uit staat en je wilt voorkomen dat motoronderdelen vast gaan zitten.
Jan Groothuijse
02-03-2009 om 20:48
350km/h, van 400pk aan electromotor, dat klinkt als een erg theoretisch getal.

Dat electro motoren 400pk opmaken, betekend ook dat er ergens moet worden bijgevult aan energie, en die 800cc kan niet zoveel stroom leveren als dat de electromotor opmaken. Dus dan is de vraag hoe lang houden de accus dat uit, is dat wel lang genoeg om die snelheid te bereiken?

@Snuf, hoe hoger je in de toeren gaat, hoe ernstiger vrijving gaat optreden, hoe moeilijker het word de verbranding goed te timen, etc. etc., een formule 1 auto verbruikt absurd veel, ondanks slechts een 2400cc motor te hebben en een eigen gewicht van slechts 600kg.

@Gijs, ik wilde je om de oren slaan met hoe ver je komt in 12 minuten met 400km/h, maar dat valt idd erg tegen,… 80km….das idd niet best.
Avatar van Speedonator
Speedonator
02-03-2009 om 20:59
OMG die auto KICKS ARSCH!!!

en hij ziet er niet eens slecht uit, een leuk cado voor je verjaardag?
een zuinige wankelmotor?
die dingen zuipen zich toch te pletter?
@Jan Groothuijse
Ik weet niet of je het door hebt maar een formule een auto verbruikt juist absurd weinig. Als je ziet hoe snel en hoevaak een formule een auto optrekt dan is het een wonder dat ze zo weinig benzine verbruiken!
Spectaculaire wagen op alle fronten maar euh… vind de V-vormige grote zwarte ruit enorm lelijk. Veel te diep van insnijdingen geen goede proporties.
Wat een onzin word hier allemaal uitgekraamd.

Verdiep je eerst eens in de technieken met mekaar voordat je wat roept. Weet wel zeker dat deze specs haalbaar zijn, sterker nog ze vallen mij enigzins tegen.

Hebben jullie hier ooit gehoord van super-caps in combinatie met li-ion accu pakketten ? ? als je die techniek toepast voor energie opslag heb je die brandstof motor haast niet nodig! ! en dan zijn zulke specs makkelijk haalbaar. de installatie ff half uurtje opladen en dan gaan met die banaan voor een afstand van 500 + km.
Over onzin uitkramen gesproken: met een hele lange verlengsnoer kun je zowel de wankel als de accu thuislaten en verbruikt de auto niets :-)

Nogmaals keep dreaming. Of zal ik er eerst zien dan geloven van maken?
@RDS.

Formule 1 auto’s zuipen zich inderdaad te pletter. Daar is een dikke Amerikaan jaloers op. Ook als je die Amerikaan op het circuit zet.
Heb deze mooie auto gespot in Enschede, bij Vredenstein banden, kon helaas maar 1 foto maken daarna was het deuren dicht en ging de auto een gesloten trailer in.
Kijk op; http://members.home.nl/maverick/GiugiaroNamir.jpg voor de foto.
Nu nog de wankelmotor vervangen door een mtt micro turbine
als rangeextender en het is helemaal voor elkaar.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!