Gespot: Limited Edition deel 3

Auteur: , 45 Reacties

Na twee succesvolle afleveringen "Limited Editions" is deze week weer bestemd voor een dergelijke aflevering. Hier overheersen Duitse merken, zeker Mercedes-Benz heeft wel een handje van het uitgeven van gelimiteerde oplagen. De SLR 722S Roadster en de SL 63 AMG IWC droegen bij aan voorgaande afleveringen, waar al eerder een CLS 55 AMG werd uitgerust als IWC (55 exemplaren!). Deze week is het weer de beurt aan een SL.

Corvette C6 Z06 Ron Fellows Championship (399)

Hij is er alweer een paar jaar. De Corvette C6 Z06 Ron Fellows Championship. Door de jaren heen heeft Ron erg lekker gescoord op het circuit. Van zijn 70 starts bij de American Le Mans Series tussen ’99 en ’07 schraapte hij 25(!) overwinningen bij elkaar. Zoiets is een mooie gelegenheid om een gelimiteerde oplage uit te geven, net als overwinningen die Bentley maakte op Le Mans (denk aan Le Mans Series op basis van de Arnage en de Continental-reeks, 2001). Zoals gebruikelijk gaat het hier alleen om een andere uitvoering, niet om aanpassingen die prestaties beïnvloeden. De lak is Arctic White met op elk zijscherm twee strepen in Victorian Red met Rons handtekening erin, en zijn overwinningsjaren. Dit geheel is weer omgeven met randen in “Machine Silver”. Het gehele kleurenschema is niet toevallig gerelateerd aan de Canadese vlag, dat is de herkomst van de racelegende waaraan dit model is opgedragen. In het interieur is dan ook een motief te vinden van herkenbare Ahorn bladeren. Er zijn 399 exemplaren gebouwd van deze versie, waarvan er 300 voor de VS waren bedoeld, 33 voor Canada, en de andere 66 zijn voor de rest van de wereld.

Corvette C6 Z06 Ron Fellows Edition - Foto Jim Appelmelk
Corvette C6 Z06 Ron Fellows Edition - Foto Jim Appelmelk
Corvette C6 Z06 Ron Fellows Edition - Foto Jim Appelmelk
Corvette C6 Z06 Ron Fellows Edition - Foto Jim Appelmelk
Corvette C6 Z06 Ron Fellows Edition - Foto Jim Appelmelk


Daimler Century (100)

Een gelimiteerde oplage valt altijd wel op aan de hand van één of meerdere uiterlijkheden. Velgen zijn vaak doorslaggevend, maar het ligt wel gevoelig aangezien juist velgen weer het meest worden gecustomized van alle onderdelen. Doorgaans is het vooralsnog een redelijk betrouwbare methode om naar de velgen te kijken. Zoals onder deze Daimler, waarvan er maar 100 zijn gebouwd. Uiteraard om het 100 jarig bestaan van het merk te vieren. Eigen modellen bouwen ze overigens niet meer, het zijn allemaal Jaguar-achtigen sinds de uit-productie-name van de DS420 in 1992. Sinds 1962 werden overigens al bijna alle modellen zowel met Jaguar, als met Daimler badge geleverd, met uitzondering van de DS420 dus (1968-1992). De Daimler Century is een Jaguar Double Six, die in de jaren ’90 werd gebouwd voor de zes- en twaalfcilinders plaatsmaakten voor een V8. Hij is voorzien van Century logo’s op de zijschermen en in het interieur op de tapijten, en er zitten opmerkelijke (lees: goedkoop ogende) velgen onder.

Daimler Century - Foto Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto Jim Appelmelk
Daimler Century - Foto Jim Appelmelk


Mercedes-Benz SL500 Edition ’50 (500)

Deze Benz valt eveneens slechts subtiel in het oog. Aan de buitenkant vallen alleen de extreem foute velgen en de achterlichtunits op. De laatste zijn gelijk aan die op de SL AMG’s, gekenmerkt door de zwarte balk midden in. Net als de Corvette is deze beperkte oplage een referentie naar het verleden. In 1954, 50 jaar voor deze Merc, werd de SL namelijk voor het eerst voorgesteld op de Motorshow van New York. Dit was de legendarische Gullwing. Zo’n legende zal de SL500 Edition ’50 niet worden, maar hij is wel zeldzamer. Er zijn er maar 500 van gebouwd. Van de 300 SL Gullwing schijnen er ooit 1.400 op de weg te zijn gezet, maar ik heb de indruk dat ze – afgezien van een groenmetallic exemplaar in het Gooi – bijna altijd achter slot en grendel staan. Ze zijn dan ook bijna een half miljoen euro per stuk waard. De SL500 Edition ’50 was er voor €156.500, er was ook een SL350 Edition ’50. Die kostte 129.900 euro. De Edition ’50 logo’s die her-en-der op de auto te vinden zijn wijzen op de aanwezigheid van een pan-Europees navigatiesysteem, geventileerde multicontourstoelen, en nappaleer. Er zijn spiegelende dorpelbeschermers gemonteerd. De velgen vallen van het hele pakket het meest in het oog, hoewel je zulke velgen natuurlijk onder elke auto kunt monteren.

Mercedes SL500 Edition 50 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes SL500 Edition 50 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes SL500 Edition 50 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes SL500 Edition 50 - Foto Jim Appelmelk
Mercedes SL500 Edition 50 - Foto Jim Appelmelk


Mini Cooper S Works GP (2.000)

“Dus welk nummer uit de reeks is dit?”. Een enigszins doorgewinterde liefhebber weet dat veel gelimiteerde oplagen genummerd zijn. Maar bij de Cooper S Works GP hoef je niet lang te zoeken naar dit nummer. De zwarte cijfers steken af tegen de zilvergrijze kleur van het dak zelf. 1144. Er zijn er 2.000 van gebouwd vanaf zomer ’06. Twintig daarvan waren oorspronkelijk voor Nederland bedoeld, maar inmiddels zijn er al zeker 33 Hollandse exemplaren geteld. Ze hebben grijze lak en een wit dak, en op een enkele uitzondering na hebben ze (nogal ongepaste) knalrode zijspiegels. Het vermogen is ten opzichte van de Cooper S Works met een symbolische 8pk gestegen tot 218 pk. Het lekkerste vind ik de sinistere velgen. Het is een uniek design, anders dan de zoveelste vijfspaaks velg bijvoorbeeld, en mooi van tint. De nogal onzinnige achterspoiler oogt intimiderend en is best origineel van ontwerp. Je ziet ze niet veel op deze positie.

Mini Cooper S Works GP - Foto Jim Appelmelk
Mini Cooper S Works GP - Foto Jim Appelmelk
Mini Cooper S Works GP - Foto Jim Appelmelk
Mini Cooper S Works GP - Foto Jim Appelmelk


Porsche 996 Turbo S (500)

Hoewel in mei 2004 de 997 al was geïntroduceerd, werd de 996 Turbo S op de markt gezet. Of misschien was het wel juist de introductie van de 997 die het nodig maakte. Misschien waren er wel erg veel onderdelen van de 996 over. Het gebeurt wel vaker dat met in een dergelijke situatie met een leuke afsluiter komt. Dat is deze Turbo S in ieder geval zeker. De turbocompressor en intercooler zijn groter dan in de 996 Turbo, wat 30 pk extra oplevert. Dit maakt 450 pk! Het scheelt 0,8 seconde van 0-200, wat hem netto 13,6 seconde kost. Die hoge snelheden worden de auto ontnomen door PCCB’s, die standaard onder de S liggen. Dit staat voor Porsche Ceramic Composite Brake. Deze schijven zijn niet gemaakt van staal, maar van een metaal en een niet-metaal (wat staal in principe alsnog is, wegens het koolstofgehalte, nochtans is keramiek iets heel anders). Het resultaat is een materiaal dat veel harder is dan conventionele remmen, maar wel lichter is. Ze buigen pas door bij hogere druk, maar zullen in plaats van te verbuigen bij overbelasting gaan breken. Wel kunnen ze extreem hoge temperaturen aan. Tot zover de keramische remschijf. Vóór doen zes zuigers hun werk om de auto tot stilstand te krijgen (in tegenstelling tot de zes zuigers achterin die bijdragen aan die 450 pk…), waar dat er eerst vier waren. Deze zijn omgeven door een gele remklauw, hoewel enkele heel vroege exemplaren rode klauwen hebben. In het interieur is ook nog te zien dat het om een Turbo S gaat. De velgen zijn uitgevoerd in “GT-zilvermetallic”, hoewel het jullie misschien al was opgevallen dat het zilveren exemplaar andere velgen had. Aldus de eigenaar van dit exemplaar zijn er 500 gebouwd, hoewel Google dit niet kan verifiëren. Dus misschien zijn het wel gewoon alle overgebleven 996 onderdelen… Tot ze er vanaf waren.

Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk
Porsche 996 Turbo S - Foto Jim Appelmelk


Volkswagen Golf GTI Fahrenheit (1.200)

Een gelimiteerde oplage is meestal zó uitgevoerd, dat hij direct te herkennen is als iets aparts. Als iets dat niet onbeperkt te bestellen is. Zo had ik zelf nog nooit gehoord van de Golf GTI Fahrenheit toen ik deze een aantal weken geleden in Brooklyn tegen het lijf liep, maar het suggereerde iets van een bijzondere versie. De kleurstelling is opmerkelijk te noemen, en de velgen trekken aandacht maar zijn duidelijk niet van het merk Sjonnie Inc. Ik bedoel te zeggen dat de meeste Custom Rimzzz in NY er niet fabriek-af uitzien. 24 inch en verchroomd bijvoorbeeld. En inderdaad, in 2007 alweer (!) werd dit merk op de markt gebracht in een oplage van 1.200 stuks. En voor mij was het bestaan van deze auto tot een maand geleden nog volledig onbekend. Ik heb dus niet alleen een gebrek aan kennis op het gebied van Amerikaanse auto’s, maar ook wat betreft gelimiteerde versies die alleen in Amerika aan worden geboden. Je komt dan ook voornamelijk Amerikaanse sites tegen met informatie over de auto, hoewel ik al gauw stuitte op twee Nederlandse exemplaren. Één ervan was uitgerust met de typerende kleine kentekenplaat vóór, wat duidt op Amerikaanse import. Typerend voor de auto zijn de oranje lak, de 18 inch velgen, het serienummer dat op het met leder beklede driespaaksstuur staat, DSG, en oranje accenten in het interieur. Gekleurde accenten in het interieur zijn trouwens iets waar je sowieso aandacht aan moet besteden als je zelf nog eens een gelimiteerde oplage op de markt brengt, want het is onmisbaar (Lotus Elise 40th Anniversary, Bentley Arnage Le Mans Series, Ron Fellows Corvette, etc. etc.).

VW Golf GTI Fahrenheit - Foto Jim Appelmelk
VW Golf GTI Fahrenheit - Foto Jim Appelmelk
VW Golf GTI Fahrenheit - Foto Jim Appelmelk
VW Golf GTI Fahrenheit - Foto Jim Appelmelk

Voor vragen kun je me mailen.