Gespot: De oogst van vorige week

Gepost op 17-06-2009 om 13:30 door - 39 Reacties »

Lamborghini Gallardo LP560-4 en Ferrari 430 Scuderia 16M Spider - Foto Jim Appelmelk

“Wat voor aflevering wordt het deze week?”, vraag ik me regelmatig af. Want vóór wat hoort wat. Echter, de we-proppen-alles-uit-de-afgelopen-week-in-één-aflevering methode lijkt een heel interessant en gevarieerd overzicht te geven, dat ook nog eens de werkelijkheid het beste schetst. Twee of méér vliegen in één klap dus! Dus hoe zag deze week eruit qua spots?

Zondag 7 juni

Ik smokkel stiekem vorige zondag nog mee. Volgens sommige opvattingen hoort die óók nog bij week 24. Het is altijd wel leuk om op Schiphol een kijkje te nemen bij de Cargo, waar auto’s worden verscheept van en naar verre oorden. Denk dan niet aan Hyundai Sante Fe’s of Golfjes, hoewel dat voor het verrassingseffect best een keer in de Wodaspoda had gepast. Nee, het gaat hier met name om Ferrari’s, Lamborghini’s, en Porsches. Van het merk Ferrari gaat het opmerkelijk genoeg uitsluitend om de 430 Scuderia, dat is wat ik er tot nu toe heb zien staan. Al meerdere keren. Deze keer vergezeld van één van de 499 exemplaren die van de 430 Scuderia 16M Spider zullen worden gebouwd. Tevens stonden er twee LP560′s en vier Panamera Turbo’s naast elkaar opgesteld. Het is er altijd weer een leuke verrassing, net als de giga regenbui op de terugweg (zonder de regen is het best een leuke fietstocht).

Ferrari 430 Scuderia 16M Spider
Lamborghini Gallardo LP560-4 en Ferrari 430 Scuderia - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo LP560-4 - Foto Jim Appelmelk
Porsche Panamera Turbo - Foto Jim Appelmelk
Porsche Panamera Turbo - Foto Jim Appelmelk


Donderdagavond 11 juni

In de P.C. Hooftstraat is het meeste op donderdagavond wel open, dus dat scheelt al een slok op een borrel bij avondspotsessies. Zeker deze donderdag, want er stonden een Granturismo S en een Ferrari California. Die laatste had ik al eerder zien staan voor het Okura (óók af-en-toe heel erg leuke spots!), maar deze Granturismo S was nieuw voor me, en ik had er tot nu toe ook nog maar heel weinig gescoord. Wat is er eigenlijk anders aan de Granturismo S dan aan de Granturismo? Van buiten vallen als eerde de uitlaten op, twee “ovale” in plaats van vier ronde. Er is ook een nieuw setje velgen ontworpen, zoals onder dit exemplaar te zien is, maar velgen bieden geen enkele garantie, hoewel het vaak redelijk betrouwbare informatie geeft. De koplampen zijn een tint donkerder, en de achterklep heeft een soort “geïntegreerde spoiler”. Dat is de buitenkant, het deel waar de gemiddelde spotter zich het meeste om bekommert. Het innerlijk is ook belangrijk. Belangrijker dan het uiterlijk, of niet? Veel technische aanpassingen zijn op papier interessanter dan in de praktijk. De 4,2 liter V8 van 405 pk is opgewaardeerd tot een 4,7 liter V8 uit de 8C, die hier 440 pk aan vermogen kan leveren.

Maserati GranTurismo S - Foto Jim Appelmelk
Maserati GranTurismo S - Foto Jim Appelmelk
Maserati GranTurismo S - Foto Jim Appelmelk
Maserati GranTurismo S - Foto Jim Appelmelk

Een stukje verderop stond zoals vermeld een Ferrari California geparkeerd. Nou zijn velgen heel erg bepalend voor het uiterlijk van de auto, in dit geval is het eigenlijk het enige aan de auto dat ik echt mooi kan vinden. Van de neus kan ik ook nog wel warm worden, maar de gehele lijn van de auto is nogal rommelig. Ongetwijfeld heeft het te maken met het vouwdak, maar ook het achterwerk met de markante uitlaten is eerder opvallend dan designtechnisch sterk te noemen. Oh ja, de eerste keer dat ik hem zag staan was een week eerder al, voor het Okura. Het ging me eigenlijk voornamelijk om het kenteken, mijn initialen! (tussen de J en de A staat nog H.R.). De California zal binnen de kortste keren niet meer zo zeldzaam zijn als hij nu nog is. En hij is al niet meer zo heel zeldzaam.

Ferrari California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari California - Foto Jim Appelmelk


Vrijdagavond

Na een week lang hard aan de bak was ik eveneens vrijdag toe aan een spotrondje. En dat is meteen een leuk fietstochtje, hoewel je hier in de omgeving niet veel méér natuur hebt dan de Amstel. Bij het W.T.C. werd ik gepasseerd door een Hummer H2 Limo, en een Cadillac Escalade ESV Limousine. Ik heb de langste in herhaling! De chauffeurs waren beide erg vriendelijk, en ik mocht nog even een interieurfoto schieten. Óók de binnenkant van zo’n slee is even indrukwekkend als… Uitbundig… De auto’s werden ingezet om die avond de Toppers mee te vervoeren naar de ArenA, maar ik voelde er niet zo veel voor om de auto’s te volgen tot het hotel waar ze zouden worden opgehaald. De Escalade was net als het exemplaar in N.Y. ongeveer 12,8 meter lang. De Hummer heb ik niet kunnen “meten”, die was “gewoon heel erg lang”.

Cadillac Escalade ESV Limousine - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Escalade ESV Limousine - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Escalade ESV Limousine - Foto Jim Appelmelk
Cadillac Escalade ESV Limousine - Foto Jim Appelmelk
Hummer H2 Limousine - Foto Jim Appelmelk
Hummer H2 Limousine - Foto Jim Appelmelk
Hummer H2 Limousine - Foto Jim Appelmelk
Hummer H2 Limousine - Foto Jim Appelmelk

In de Cornelis Schuyt stond een Granturismo tegenover een E-Type V12 geparkeerd. Zulke situaties zijn heel grappig, want er is gauw uit op te maken welke auto de meeste aandacht trekt. Zonder meer… De E-Type! Eigenlijk zag ik niemand aandachtig naar de nobele Drietand kijken, wel naar het bejaarde Jachtluipaard. Met geborsteld aluminium dashboard, zoals ook te vinden is in sommige Continental T’s. Ik zou het eigenlijk nog even best lastige keuze vinden, beide auto’s vind ik schitterend maar de E-Type V12 is vanwege de uitlaten, koplampen, en knipperlichten net een stukje minder mooi dan de versies met zescilinder. Een stukje verderop stond nòg een Granturismo geparkeerd.

Jaguar E-Type V12 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jaguar E-Type V12 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jaguar E-Type V12 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jaguar E-Type V12 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Jaguar E-Type V12 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo


Porsche 356 & 356 Cabriolet

Van de Porsche 356 ben ik altijd al een groot fan geweest. Nou zal ik er niet gauw m’n geld aan uitgeven – ze zijn duurder dan ik dacht! – maar de elegante vormen kunnen me beter bekoren dan die van de 911. En voor de liefhebber van klassiekers/oldtimers geldt altijd wel een beetje “hoe ouder, hoe beter”. Ik bedoel niet dat alles vroeger beter was, maar wel dat een auto van ruim 40 jaar bijzonderder is dan eentje van dertig jaar. Gewoon omdat het leuk is dat auto’s zo lang rond blijven rijden. De 356B Coupé uit ’61, de 356C Cabriolet is van ’65. Één van de laatste exemplaren dus. Dit is ook meteen de kostbaarste van de drie “hoofdlijnen” A, B en C. Carrera’s, Speedsters, Roadsters, en pre-A’s zijn een geval apart, maar die zie je sowieso vrijwel nooit.

Porsche 356B - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356B - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356B - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356B - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356C Cabriolet - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356C Cabriolet - Foto Jim Appelmelk


Zaterdag

Zaterdagochtend stond ik net klaar om m’n welverdiende weekendontbijt klaar te maken, toen iemand de rust telefonisch kwam verstoren. Er stond iets vrij extreems op een oprijlaan, daarover morgen meer. Ik was dus al vrij vroeg op pad, aangekomen in de P.C. Hooftstraat was het dan eindelijk zo ver. Een 430 Scuderia om uitgebreid te fotograferen!

Eerste keer: getipt worden, de tip doorgeven, en hem vervolgens zelf missen.
Tweede keer: op Schiphol onder een stuk plastic.
Derde keer: voor een politiebureau in verband met een invoerplaat, dus geen foto’s.
Vierde keer: zie begin artikel.
Vijfde keer: zie hier.

Nou is uitgebreid fotograferen wel een groot woord, want met zijn zessen (?) om een auto heen huppelen die vlakbij het stoplicht geparkeerd staat, op de meest voetgangerrijke zaterdag van de afgelopen maanden , is niet bijzonder rustgevend om een knalrode Ferrari te fotograferen waar werkelijk iedereen wel even naar kijkt. Echt waar, óók Jan Modaal lijkt het verschil tussen de F430 en de 430 Scuderia heel erg groot te vinden! Iedereen keek er wel even naar, maar sommige mensen stelden toch serieus de vraag wat er nou zo bijzonder aan was. Ik had bijna willen zeggen dat eigenlijk alleen die twee zilvergrijze strepen heel bijzonder waren, “de rest stelt niets voor”. Mij lijkt de boodschap in ieder geval wel duidelijk. Na een tijdje stapte de eigenaar in en werden videocamera’s vol verwachting te voorschijn gehaald, maar helaas, hij hield de meeste paarden op stal…

Ferrari 430 Scuderia - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia - Foto Jim Appelmelk


Porsche 911T 2,4 Targa en 912

Mooi of lelijk? Dat was een klein discussiepuntje. Ik vond het zelf namelijk wel mooi. Of nou ja… Typerend. Zeker op de 911S 2,4 Targa. Seventies auto, seventies kleur. En zelfs een seventies kenteken, want deze 911 heeft hier ooit gloednieuw bij een dealer gestaan. Hoewel, gloednieuw… De auto is voor het eerst toegelaten in 1974, dus het is een nakomertje. In 1973 werden officiëel de laatste exemplaren gebouwd. Achterin (dus ook echt achterin, het is geen middenmotor!) ligt de zescilindermotor, geen lijnmotor, geen V, maar een echte boxer. Een soort V met een gestrekte hoek. De constructie is compacter, en heeft als resultaat dat de motor lager te plaatsen is waardoor de auto een lager zwaartepunt heeft. Tevens geeft de constructie minder vibraties omdat de cilinders van de twee banken tegenover elkaar liggen en zo veel vibraties van elkaar opvangen.
Het dichte exemplaar is een 912, het goedkope broertje van de 911. Achterin ligt een vier-op-een-rij met een inhoud van 1,6 liter, overgenomen uit de 356. Deze levert 90 pk, wat beduidend minder is dan wat de afgebeelde 911S Targa heeft, namelijk 190 (!) pk. Dan nog is dat laatste de helft van wat er tegenwoordig in ligt… Maar de 911S was dan ook het duurste model, de 912 het goedkoopste. Er werden van 1965-1969 32.867 exemplaren gebouwd, zowel coupé’s als targa’s.

Porsche 911S 2.4 Targa - Foto Jim Appelmelk
Porsche 911S 2.4 Targa - Foto Jim Appelmelk
Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk
Porsche 912 - Foto Jim Appelmelk

39 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je je al aangemeld voor het preview-event met de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus?
Die ferrari california lijkt wel erg veel op een gran turismo zo met die voorkant?
Wat doen in godesnaam die lelijke limo’s tussen de verder mooie apparaten? Als ik die zou spotten zou mijn camera zich omdraaien, mij in mijn ogen prikken en zichzelf stuk laten vallen op een stoeprand.

Like the Porsche, die oude Targa’s hebben een aparte lijn die fantastisch karakteristiek is. Het geluid is trouwens ook niet mis:)
lekkere foto’s, scuderia en california voor mij!
-edit: nutteloze bijdrage-
Die 356 zijn nou echt auto’s met klasse….
Avatar van zondagsrijder
zondagsrijder
17-06-2009 om 13:42
Saai ding die Calirfornia. Doet me niks. Die E-type daarentegen, wat een mooi ding. Poepsjiek
Jij hebt een leuke week gehad blijkt :D.

Mooie foto’s trouwens, welke camera en lens gebruik je?
Weer een mooie variatie van auto’s.. zowel klassiek als modern.
De Ferrari 430 Scuderia 16M Spider springt er voor mij toch wel uit!

Appeltje: Keep up the good work! :)
Morgen dus een panamera spot..
*gaat snel slapen* dan is het eerder morgen.
Witte Scuderia met goudkleurige velgen=lekkerrrrrrrrr
Die grand turismo S is een fantastische wagen, misschien niet zo snel als een Ferrari maar man, wat een geluid maakt dat ding, wat een uitstraling. Afgelopen weekend het genoegen gekregen om een keer mee te rijden met een! Ik was verbaasd.
snap eigenlijk niet waarom er zo negatief over de california gepraat wordt? het is echt een auto waar je even aan moet wennen. die voorkant is in het echt, super mooi! en ik had me twijfels bij de achterkant maar heb hem meerdere malen gezien en het is toch echt iets speciaals!
De rode Scuderia in A’dam vind ik de mooiste van deze serie. Die witte, tja, ook wel aardig maar ik heb iets tegen witte auto’s.
kaas met peren op een bedje van ananas
17-06-2009 om 14:35
De Ferrari F430 16m stond bij concorso italiano aka viva italia. Is dat heel bijzonder?
Ik vind de california eindelijk een toffe Ferrari de 355 is ook een toffe Ferrari maar ik hou toch meer van auto’s met de motor voorin mits het een McLaren F1 is of een Lambo, de rest vind ik allemaal op elkaar lijken.
Heeft die 430 Scuderia in de PC nu een bon onder zijn ruitenwisser zitten? Of is het een reclamefolder?
Wat een heerlijke spots deze week!
Met mijn absolute droomauto… De E-Type Convertible uiteraard!
Heet hij alleen officieel geen Drop Head Coupé?

Mooiste foto: de California met Oger-logo weerspiegeling en de Ferrari voor de Tommy store. Heerlijk die exoten in hun natuurlijke habitat!!!
:D
:D
Ah wie hou ik voor de gek…
Zit nu al een kwartier naar de foto ‘de-E-type-schuin-van-voren’ te kijken…
Zucht…
Ooit komt hij er!
Hier in de buurt staat ook een 356, een 356 B Super:
Mooie ‘Rik Ringers’ kleur op die Porsche…
@ Appel en mezelf: foutje, het is OTS en geen DHC… Maar zeke geen Roadste Appeltje!
;)

PS: de ‘E-type-schuin-van-voren’als wallpaper please please please??
Valt me op dat niemand de GranTurismo mooi vind. Dat is toch voor mij de mooiste auto op dit moment. Kunst op wielen!
Die e-type is toch gewoon met die knipperlichten omdat het een later type is? Of is die V12 alleen in deze uitvoering? Die uitlaat is trouwens wel super vers!!
waarom is het interieur van limo’s altijd zo lelijk?
@ westleah: allebei eigenlijk… dit is inderdaad Type III, en vanaf dat type is de V12 leverbaar!

http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_E-type
Wat kunnen die velgen van Maserati mij toch bekoren. Ongelofelijk hoe fantastisch ze de drietand in het design weven. Die van die GT S zijn nog net een klap gaver dan die van de ‘gewone’ GranTurismo.

@Jorn–>Inderdaad, waarom maken ze het interieur van zo’n limo altijd zo afzichtelijk kitch.
Ik vind die wrap op die Lambo en Ferrari van de 1e foto trouwens niet zo goed gelukt…

Vind ik deze mooier: http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/15/video-ferrari-f430-verandert-van-kleur
:D
Erg mooie en leuke spots!!
@ Jorn,

Past bij de buitenkant ;) …
Mooie auto’s, vooraal de ‘oudjes’! Jammer van die limo’s, had die maar bij die andere verzameling limo’s gedaan (met dat vreselijke interieur!).
-edit: caps lock terror-
Shit, heb k die net gemist en ik dacht al dat ik wat hoorde rijden in de ochtend…
Aan t werk en tja kon niet naar buiten helaas hoorde m zo voorbij Gucci rijden.
@ Svenska_Aeroplan_AB

Volgens mij heette het gewoon beschermfolie! :P
maar de E-Type V12 is vanwege de uitlaten, koplampen, en knipperlichten net een stukje minder mooi dan de versies met zescilinder.
Ik vind met name de uit proportie getrokken carrosserie en de plaat met achterlichten onder de bumper het lelijkst aan de E-type V12…
Dat dashboard (verschrikkelijk lelijk in deze auto!) is niet origineel. Net als het foute stuur…

ps: Een jachtluipaard is overigens een heel ander beestje dan een jaguar hoor! Het lijkt een beetje op een ezel met een zebra vergelijken! ;)
integralechubasco
integralechubasco
17-06-2009 om 22:34
maar hey, een innovative engine award zullen italiaanse auto’s zelden krijgen, want daar hebben ze geen kaas van gegeten…
Leuk, zo’n van-alles-en-nog-wat aflevering. Ik ga nog wel om wat wallpapers vragen. ;) (ik heb trouwens mijn vorige aanvraag nog niet binnen… :o )

@ SAAB; Als je nu gewoon een mailtje stuurt dan krijg je die wallpaper. Zijn emailadres staat meestal onderaan de spots, nu toevallig niet. Gewoon een oudere langsgaan.
Willempie
18-06-2009 om 8:56
Jim, bij die scuderia wareb we met z’n 8ten!
lekkere spots hadden we hé
twee weken geleden een zwarte scuderia gezien
( wat klonk ie lekkerrrrrrrrrrrrrrr) en vorige week een rode scuderia spider
( die klonk natuurlijk ook lekkerrrrrrrrr)
Wel raar, ik had nog nooit een scuderia gezien een dan zie ik er op twee weken plots twee…
Wat een lijnen van die Maserati!:shock:
Heeft wel wat weg van de Calafornia maar toch net ff wat mooier.
EN die limo? A-f-G-R-I-J-S-E-L-I-J-K!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!