Video: Meest beroerde crash test ooit (en meer)

Gepost op 07-07-2009 om 19:56 door in Video | 59 Reacties »

1978 Holden Commodore VB
Sinds jaar en dag worden de auto’s waarin we ons lekker veilig “King of the Road” voelen aan botsproeven onderworpen. Daar komt dan een score uit van maximaal 5 sterren. Gretig gebruiken de marketing afdeling van veel autofabrikanten deze classificatie om te onderstrepen hoe veilig hun modellen al dan niet zijn, maar persoonlijk ben ik van mening dat de testen tamelijk beperkt zijn.

Je kunt op een ontelbaar aantal manieren iets of iemand aanrijden of aangereden worden, onder ontelbaar verschillende omstandigheden. Maar goed, de botsproeven geven op z’n minst een indicatie en ik heb toch een veiliger gevoel in een auto met 5 sterren dan met 2 sterren.

Filmpjes van crash testen zijn er in overvloed. Als je dacht dat de Chinese Brilliance BS6 het er met een score van 1 ster (later 3 sterren) slecht vanaf bracht, dan heb ik nog een leuk filmpje uit de oude doos van een 1978 Holden Commodore VB.

Eerst nog even de Brilliance BS6



En dan nu de meest beroerde crash test ooit! Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de 1978 Holden Commodore VB bij een snelheid van 100 km/u in elkaar gereden werd en niet bij een snelheid van 64 km/u zoals dat nu gebeurt. Evengoed moet je er niet aan denken wat er van je overblijft als je daar in gezeten zou hebben.



Hetzelfde geldt voor onderstaande Volkswagen Bus.



Om de collectie nog wat verder aan te dikken nog een lijstje crash test video’s van modellen die we het liefst gewoon heel houden.

Honda S2000



Nissan 350Z



Porsche Boxster



Ford RS200



Lamborghini Diablo



Jaguar XJ220



McLaren F1



Formula One

59 REACTIES

Holy FSK die Holden …

Mclaren F1 :( Zonde !!

bozewolf [ reply ]
07-07-2009 om 20:01

Wow, die Commodore. Wat een doodskist. Schuift in elkaar alsof ie van papier maché is.

Verder viel die Boxster me ook op. Wat een stijf ding. Ketste van die muur af alsof t een speelgoedautootje is. Waar is de kreukelzone? Die snelle afremming is echt niet goed voor de inzittenden. Mag je standaard met n Hansi rond je nek boodschappen doen ofzo.

we’ve come a long way :)

OMG! dat volkswagenbusje!! -_- Als je daar voorin zit ben je opeens 8 cm dik… dat is echt ongeloflijk!

was die mclaren f1 niet paar mill ???

srry voor dubbele inzending iets verkeerd met computer

pfff… in dat busje wil ik echt niet zitten… wordt gewoon mooi opgeplooid.

bij dat volkswagenbusje kun je beter in de laadbak reizen dan voorin:P

jappelflap [ reply ]
07-07-2009 om 20:17

@TimoBac, zeg maar dun.
Bij die commodore hebben ze van alles, op de kofferbak na, een kreukelzone gemaakt.

Sow, en dan te bedenken dat de BX waar ik rij het waarschijnlijk niet veel beter doet…

Al die supercars doen het goed, ookal zou je denken ze doen niet aan extra beveiliging om gewicht te besparen.

ik ben het eens met bozewolf. ik vind dat ie auto heel raar reageerde op die test. haast geen schade aan de voorkant, de energie word volgends mij niet goed geabsorbeerd en omgezet in snelhied achteruit. waardoor de auto een heel end weer achteruitstil komt te staan. wat je normaal niet zo erg ziet. vaak gaat de overgebleve enerie zitten in het verplaatsen van de auto naar de zijkanten met de achterkant. nog een reden dat de boxter niet in mijn auto collectie komt

witte480 [ reply ]
07-07-2009 om 20:24

kan de laatste paar filmpjes niet afspelen vanaf 350z

wow die 350Z is wel nog goed :o
maar dat 2de filmpje xD omg:p

de crashtest met de volkswagen bus is dus geen test van de bus maar van de faciliteit! dit is een speciaal geprepareerde bus die voorin helemaal leeg is en in de laadruimte een groot gewicht heeft liggen. normaal kreukelt zo’n bus noh geen 10 centimeter.

Over dat VW T3-filmpje, die is niet echt. Tenminste, het is geen crashtest.
Zie:

witte480 [ reply ]
07-07-2009 om 20:28

probleem opgelost.
lag aan mijn internet verbinding.

ik zat liever in geen van die auto’s. maak liever geen ongelukken

-niels- was me voor, maar ik heb een filmpje! ;)

Hier zijn beelden van echte crashtests met T3′s. Dat gaat een stuk beter!

witte480 [ reply ]
07-07-2009 om 20:30

je kunt het ook wel zien dat die auto is aangepast

De Boxter en RS200 lijken totaal geen kreukelzone te hebben zeg… :shock:

witte480 [ reply ]
07-07-2009 om 20:35

zo is hij wel veiliger maar geeft weinig mee. oftewel je verteld het nog niet na.
wist trouwens niet dat die t3 zo goed remde

die VCW crash klopt niet.
Ze waren de testbaan aan het testen door de VW bus extra zwaar te maken(tonner extra aan gewicht) om het gebouw te testen

Met zo’n rs 200 kun je beter frontaal dan zijdelings crashen.

@ jeroen,
ik heb helaas ervaring met 50 in een stilstaande auto met mijn BX, dat heeft ze wonderbaarlijk goed opgevangen. was aan de rechterkant de voorkant was 1 cm naar rechts geslagen en 3 cm korter. zelf had ik gelukkig alleen blauwe plekken van m’n gordel. geen gewonden verder.
de astra waar ik in vloog had achter een verbogen balk en wat blik schade.

@ witte480; Wijsneus… :P Veel mensen zullen niet zomaar zien dat ‘die auto is aangepast’. En natuurlijk wil ik niet beweren dat een T3 veilig is. Maar je wordt in ieder geval niet geplet, hij is veel steviger dan mensen denken na het filmpje in dit artikel. Dat wilde ik maar even laten zien…

Die volkswagenbus lost gewoon op, waar blijft al dat metaal?!

Crash test van de carbon-fibre neus van onze URE05:
Crash carbon/foam nosecone URE05 (sideview)by universityracing

Voor meer info: http://universityracing.nl

Is gelijk te zien dat die Holden dus een kreukelzone had…

Leuke filmpjes, die supercars doen het goed zeg.

Ik denk dat je bij veel meer wagens uit 1978 het resultaat krijgt van die Holden, bij 100 km/h. 100 is een substantieel hogere snelheid dan 64 km/h, het zou me niets verbazen als de botskracht kwadratisch zou stijgen met de snelheid of zoiets, maar allicht zijn er hier deskundigen die dat voor kunnen rekenen. De normale botsproeven in de seventies waren met max 50 km/h volgens mij, dan zou die Holden er heel anders uit zien.

@sacha: zeer mooie benadering van de waarheid ^^.

Die porshe komt gewoon veel langzamer tegen die muur dan die andere auto’s. Dat is de reden waarom er bijna niks gebeurt.

Haha, @ Sacha, die kan ook niet van iemand anders komen hé.

haha lol die reclame :P
die commodore is echt gewoon eng
maar die supercars, gaan die niet gewoon 5km per uur
bij een er van zie je er geoon iets rond draaien en dan die auto rustig aan komen kakken?

nou ja leuk onderwerp

@ Sacha

:lol: enig idee wat die G-klasse echt presteert? Hij heeft (as far as I know) een ladderchassis, dus je nek zal het zwaar te verduren krijgen :(

@ Mean_Green

Mee eens! Sterker nog, ben benieuwd wat moderne auto´s bij zo´n snelheid doen; het zal geen zielig hoopje metaal worden, maar de snelheid ligt dan gewoon zo hoog, vraag me af of je het wel overleeft..

Filmpje van het VW busje was een test waar het laadruim beladen was met 1 ton als het niet meer is.

@Mean_Green, dat is correct, net als dat bij de remweg de remweg kwadratisch langer wordt
En simpel gezegd dus de hoeveelheid energie die de remmen er uit moeten halen met de snelheid kwadratisch toeneemt.

In het geval met een botsing is dit dus de energie die in dit geval de auto kapot maakt en ook kwadratisch hoger en in dit geval grof genomen: (100/64)^2=2,44 zo hoog dus als bij 64 km/u.

@Sacha,

Hier http://www.whnet.com/4×4/gcrash.html meer beelden van gecrashte “G’s”.
Zoals te zien lijkt de Hummer alleen maar sterk… ;)

HaveMercy [ reply ]
07-07-2009 om 21:57

Die Holden Commodore was een ver-australisch’te versie van ‘onze’ Opel Commodore. Dat was op zijn beurt weer een luxe versie van de o zo populaire Opel Rekord, zoals die eind jaren zeventig ‘hier’ rondreed. Dus zo’n heel erg ver van onze bed show was die Holden Commodore eigenlijk ook weer niet…

Begrijp ook ineens weer waarom het aantal verkeersdoden vroegah zoveel hoger was…

Gehehe, nice one sacha.

de opel commodore is helaas de waarheid. maar zo ging dat vroegah.
wat dacht je van die ford die spontaan in de fink floog bij een kop staart botsing.

Fiat Panda [ reply ]
07-07-2009 om 22:29

volgens mij is een buizenframe het veiligst: Ford en Lambo

Scrutinizer [ reply ]
07-07-2009 om 22:29

De Boxter klopt waarschijnlijk ook niet en is denk ik een botsproef met 20-30 km/h

@ Mean_Green: Het verschil tussen 64 en 100 per uur maakt inderdaad bijzonder veel uit. Ik denk dat veel moderne auto’s er bij 100 per uur ook heel anders uitzien.

De kinetische energie van een object neemt kwadratisch toe met de snelheid (E=1/2mv^2)

haha, nu weet ik weer waarom ik gewoon in nieuwe auto’s rijd. Heb nog wel eens nagedacht over een bmw 530 of 535 van 15 jaar oud ivm de belastingvoordelen, deze gedachtes zijn nu weer van de baan!

Ik heb een VC Holden Commodore V8 uit 81 gehad in Australië.
Was blijkbaar het zelfde verhaal.

Ben blij dat ik nergens tegenaan ben gereden. Ze waren ook bekend als coffincars. Er zijn ook niet veel van die V8 VB en VC meer…

Hier hadden nog wat tests kunnen staan van amerikaanse pick-ups van een paar jaar geleden, en van een Russische wagen…

wacht!

Ik ga zoeken…

Ben zo terug!

De eerste amerikaanse death-mobile…

wel lekker om je familie in te vervoeren zo’n MPV!

En dan de meest verkochte auto van de VS (een paar jaar geleden):

leuk, zo’n pick-up….

Als je in dat ding zou zitten, dan ben je echt fokking plat.

En opeens ben je weer heel erg blij met de auto’s van tegenwoordig…

Niet te vergeten:

Landwind…

Ja….die Holden en die Landwind…die zijn absolute bagger….neuh….de Opels….die deden het een stuk beter! (grinnik…grinnik)

Hoeveel auto’s uit de jaren ’70 zouden verpulverd zijn na een crash bij 100km/u? Daarbij wil ik wel eens een test zien met een 5-sterren Renault bij 100.

Die VW bus was geprepareerd met een forse lading. Een soortgelijke test heeft de Stern laatst uitgevoerd, waarbij men het had over gevaarlijke vakantielading… bierblikjes die bovenop de rest liggen en dus bij een botsing tegen je kop aan knallen…

jamesBROWN [ reply ]
04-05-2010 om 22:03

Wauw, die xj220 blijft best mooi in vorm!

willemseles [ reply ]
05-05-2010 om 1:04

Jan C., hier de Laguna2 .Op youtube staat ook een ADAC-versie met 80 km/u crash. Ook met goede uitslag.

[youtube]ukT7ctsnu7Y[/youtube]
of

Ps: mijn turbo 2004 autom. staat te koop, onbeschadigd :-)

willemseles [ reply ]
05-05-2010 om 1:08

En 16 km harder:

gr.

Laat de McLaren F1 nou de enige ooit zijn die na de crashtest zonder problemen verder reed…! :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!