Leaserijders zijn dol op die goede oude trekhaak

Gepost op 23-07-2009 om 12:07 door - 42 Reacties »

Lambo trekhaakAuto’s hebben de laatste jaren een gigantische ontwikkeling meegemaakt. Qua techniek, veiligheid en comfort zijn we er enorm op vooruit gegaan, maar die goede oude trekhaak blijft nagenoeg boven alles de meest populaire optie onder leaserijders. In een top 10 van de door leaserijders meest gekozen opties, hoeft de trekhaak enkel de metallic lak optie boven zich te dulden.

Leasemaatschappij ALD Automotive heeft op basis van eigen bevindingen een top 10 samengesteld. Wat opvalt is dat leaserijders er steeds vaker voor kiezen om lederen bekleding en een navigatiesysteem als accessoire laten toevoegen. In tegenstelling tot de opties die af-fabriek geleverd worden, tellen de accessoires niet mee in de BPM en fiscale bijtelling. Een nieuwe binnenkomer op de lijst is het reservewiel, aangezien veel nieuwe auto’s tegenwoordig standaard zonder (of zonder volwaardig) reservewiel worden geleverd.

ALD Automotive merkt dat leaserijders voor kleinere en zuinigere auto’s kiezen maar dat op opties en accessoires niet wordt bespaard. Dat beseffen de fabrikanten zich inmiddels ook. Veel opties hebben een positief effect op de restwaarde van de auto en dus ook op het leasetarief. De toptien van meest gekozen opties, met uitzondering van pakketten en standaardopties:

1. Metallic lak
2. Trekhaak
3. Navigatiesysteem
4. Lichtmetalen velgen
5. Carkit
6. Park Distance Control
7. Lederen bekleding
8. Dakdrager/dakreling
9. Reservewiel
10. Alarm

(via: persberichten.com)

42 reacties
BP
BP [ commentorial ]
27-11-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je onze video in het laboratorium al gezien?
Metallic lak als eerste optie? Ik krijg het gevoel dat leaserijders liever een navigatiesysteem dan metallic lak hebben. Of zijn leaserijders echte posers? Dan hadden ze wel een eigen auto gekocht….
Password:JDM
23-07-2009 om 12:17
zonder reserve wiel?? oh tof,sta je daar in the middle of nowhere…
Veel auto’s met LPG hebben al geen reservewiel meer. Daar zit de gastank. Sta je daar met je busje reparatieschuim…
@JDM, reservewiel zal wel slaan op een “volwaardig” reservewiel, ipv dat 80km/u bandje
@password:JMD

Tegenwoordig krijg je een busje met schuim/vloeistof, dat je in de band spuit. Daar kun je weer door naar de bandenpik. Dus reserve wiel is eigenlijk overbodig geworden.
Ik mis nr. 5 en nr.9, maar heb dak ook geen leaseauto!
Leer en Navi….dat zou ik kiezen.
Maar zijn er auto’s die zonder reservewiel geleverd worden in het lease segment?
Weet wel dat er supersportwagens zijn zonder reservewielen. Maar een zakenauto zonder reserve wiel lijkt me sterk.
@ Geqxon: Metalliclak wordt vaak door de leasemaatschappij ‘verplicht’ wegens de restwaardeverhogende factor ervan. Heeft niets met posen te maken.

Navigatie is ook zo’n restwaarde verhogende optie.

Wel is dit een beetje raar onderzoek. In veel Business en Corporate uitvoeringen (alleen voor leasemaatschappijen beschikbare uitvoeringen) zit al standaard airco, navigatie, telefoonvoorberieding en meer van dat soort opties. Ik weet niet of die (in dit geval) standaard-opties zijn meegenomen in dit onderzoek?
@Geqxon

Er is een reden waarom ze metallic lak pakken. Matellic lak kost ong 595 ,- soms duurder soms goedkoper.(Audi en Merc niet meegerekend, die vragen belcahelijk veel). Dus het kost op een hele auto niet zoveel, en scheelt behoorlijk in t leasetarief.
Als je met een leasewagen een lekke band krijgt, bel je even met de maatschappij om je auto te laten ophalen. Reservewiel is niet nodig.
Password:JDM
23-07-2009 om 12:35
@ Jasje,jah ken ik,ik heb zo’n 80km/u wieltje. als ik dat plaats trekt gans mijne otto scheef,om nog van de spoorvorming te zwijgen…

@ Clijde,een spuitbus dus,ik denk tege dat je bij de bandenboer bent,dat dat maar een vieze bedoening is.
@ Cas, ik steek liever snel (20min) m’n volwaardig (idd, was een optie) reservewiel en vervolg mijn rit dan dat ik een klein uur moet wachten op depannage en een andere oplossing…
Heel die navigatie hype is toch wat doorgeslagen vind ik. 1500 euro of meer ben je gemakkelijk al kwijt en voor wat? Koop desnoods een portable als je echt niet zonder kan. De prijzen hiervan zijn echt schandalig hoog.
Ik “ken” een bedrijf waar alleen bepaalde functies auto’s mét trekhaak konden leasen. Daar was de trekhaak dus een statussymbool (immers hogere functie).
Misschien geldt dat nu nog steeds? :D

Is overigens al heel wat jaartjes geleden, maar toch. :D
@ BMW330I-Touring

Ik loop al tijden te promotoren dat ik gratis google maps op mn foon heb. kost me geen tientje in de maand aan de internet kosten,
Thomas Bol
23-07-2009 om 12:54
Metallic lak is in veel gevallen zelfs nog verplicht om te nemen bij een Lese auto. Niet zo gek, want dat verhoogt de restwaarde aanzienlijk, waardoor een leasetermijn met metallic lak goedkoper kan worden dan een bij een auto zonder metallic. Niet zo´n heel verassend lijstje dus.
zonder reservewiel is tegenwoordig heel normaal, je krijgt een reperatiekitje dat veel minder ruimte in beslag neemt, en handiger in gebruik zou zijn, (volgens de ford dealer)
Renault heeft tegenwoordig op steeds meer modellen het reservewiel als optie (al dan niet een thuiskomertje)

Marketing technisch kunnen ze dan spreken van een grotere kofferbak ruimte (meer liters) die benut kan worden.

Hapklare onzin, reservewiel kost dan in de meeste gevallen ook 0,- extra
@Jeroen, Robert en Geqxon

Metallic lak wordt over het algemeen niet verplicht gesteld door de leasemaatschappij, maar door de werkgever. En tegenwoordig is er nog maar keuze uit 2 of 3 standaard lakken. Dus dan kom je al snel in de metallic lak.
Wat ik veel opvallender vind is dat het navigatiesysteem (3) het wint van lichtmetalen velgen (4). Ik snap nog altijd niet waarom mensen kiezen voor een auto met wieldoppen… (behalve voor de winterbandjes natuurlijk) Wieldoppen maken een auto (imho) zo ontzettend goedkoop…
Ik snap het wel.

Zo’n trekhaak is namelijk erg handig bij het in parkeren: boem is ho!

Het is ook veilig, want als ze je aanrijden zit jouw trekhaak in hun radiator…

:-)
Omdat je IN de auto zit. Sommige mensen kan het gewoon niet schelen dat hun auto er miss neit perfect uitziet. ze zitten zelf immers toch in de auto.

Een navigatie systeem echter heeft ook een functie, ipv alleen verfraaiing.
Wel een mmoie chopper op de kar staat niet gek!
Heeft zo’n navi nu echt invloed op de restwaarde? Tegen de tijd dat de auto weer in de showroom staat heeft hij hopeloos verouderde kaarten. En hoe zit het met de update mogelijkheid van die dingen? Vergelijkbaar als een willekeurige TomTom? Nieuwe kaarten zouden vast en zeker wel kunnen worden geinsstaleerd maar als je die prijs ziet,… Waarom zou je? Mijn phone is net als die van Laue al voorzien….
Veel leasing firma’s willen zelfs geen wagen leasen die geen metalic lak heeft, of vragen daar absurd hoge leaseprijzen voor, niet echt verwonderlijk dat dat op 1 staat.
@toyota g6

ja daar is een trekhaak wel handig voor. Was laatst een vrouw die dacht te kunnen parkeren, je voelt hem al aankomen. Ja, mijn auto was de sjaak. Ze rijdt zo haar trekhaak dwars door mijn radiator heen. Ik kwam net iets later bij mijn auto aan, andere mensen zagen het gebeuren. Ik kreeg alleen een briefje te zien met ‘sorry’ onder m’n ruitenwisser, GodverdeGodver.
tuurlijk de trekhaak is nodig om met de tankpas van de zaak met een zware caravan naar spanje toe te rijden.
leasen willen maar niet kunnen, nee bedankt ik spaar liever en koop dan een auto die van mij is, dan kan ik er aan veranderen wat je wil,
Leasesletjes zijn inderdaad vaak metallic zwart.
Toch vind ik het wel raar dat de navi niet op 1 staat.
Veel opties hebben een positief effect op de restwaarde van de auto en dus ook op het leasetarief.

Dus een volle wagen is goedkoper in de lease dan de basisuitrusting… dacht het niet dennis. De absolute afschrijving zal nog altijd meer zijn, maar de relatieve (dus%) zal de afschrijving minder zijn. Leasetarief blijft nog altijd hoger
@Harold: Mijn inschatting is dat onze bezoekers snappen dat dit relatief is, maar die enkeling die dat niet snapt zal bij zijn met je uitleg. Er zijn leasemaatschappijen waarbij het leasetarief relatief hoger is wanneer je bijvoorbeeld geen metallic lak neemt.
BMW heeft ook niet altijd een reserve wiel. Die optie heet run-flats. Geen reserve wiel, geen busje schuim. ideaal!
@ ome mul … dat is bij de meeste modellen van bmw voort standaard (op runflats)..

ik mis alleen nr 6 & 8 maar ik heb dan ook geen leasebak..
snap ook niet waarom alarm op 10 staat…je zou zeggen doe eerst alarm erin en dan navi,carkit,enz…
geen Zenon Verlichting?
@ Dennis

Als jij ‘denkt’ dat de gemiddelde autoblog bezoeker dat snapt, dan zou je eerst even je doelgroep nader moeten onderzoeken (tip: segmenteer je visitors in algemene eigenschappen, bv. leeftijd)

Ik zal je hypothese alvast verklappen: 99% van autoblog bezoekers weet niet hoe het leasebedrag tot stand komt.
@Harold: Uiteraard zijn wij op de hoogte van onze doelgroep. Er zijn onafhankelijke bureaus die dat voor ons meten. Geloof het of niet, want ik zou er niet om liegen, maar het grootste gedeelte van onze bezoekers zijn hoog opgeleide mannen.
@ Dennis: wooooohoooooo!

:D
@Dennis
hoog opgeleide mannen… ik zit al jaren bijna dagelijks op dit forum en heb nog geen middelbaar diploma :P
@ Dennis
Hoog opgeleide mannen ?
Weet je wel zeker dat je het over Autoblog hebt…? :P
Dat Metalic op de eerste plaats staat vind ik niet zo vreemd hoor. Bij ons is metalic een verplichte optie op de leasewagens.
Natuurlijk wel jammer dat je dat bedrag voor geen andere optie kunt gebruiken, maar ja. We zijn toch zo’n sukkelaars hé ;-)
@Punk
Zenon? Huh? Oh, je bedoelt Xenon…
@Dennis

”maar het grootste gedeelte van onze bezoekers zijn hoog opgeleide mannen”. Dan ben ik benieuwd hoe groot je andere gedeelte is. Hoog opgeleid, c’mon!

Thumbs up for autoblog, het concept werkt zeer zeker. Maar als je echt wil overtuigen, dan moet jij eerst jezelf ervan overtuigd hebben…
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!