Officieel: dit is de BMW ActiveHybrid 7-serie (mild hybrid)

Auteur: , 19 Reacties

We hadden gisteren alvast wat info en plaatjes, maar vandaag heeft BMW officieel het persbericht over de BMW ActiveHybrid 7-serie in onze mailbox gedropt.

De ActiveHybrid 7-serie heeft een niet kinderachtige V8 aan boord die goed is voor 449 pk. Dat blok wordt een handje geholpen door een 20 pk sterke elektromotor, waardoor het verbruik op uitkomt op 9,4 l/100 km (1:10,6) en de CO2-uitstoot 219 g/km bedraagt. Daarmee is de ActiveHybrid 15 procent zuiniger dan de BMW 750i en levert tegelijkertijd betere prestaties.

Het gecombineerde vermogen is echter geen simpele optelsom. Het totale vermogen bedraagt 465 pk en daar hoort een koppel van 700 Nm bij dat beschikbaar is tussen 2.000 en 4.500 toeren. De acceleratie naar 100 km/u duurt 4,9 seconden en de top is afgeregeld op 250 km/u.

De BMW ActiveHybrid 7 is een zogenaamde Mild Hybrid, dat wil zeggen dat de elektromotor enkel dient ter ondersteuning van de benzinemotor. Hierdoor kon een lichtgewicht lithium-ion-accu worden toegepast met als resultaat dat de BMW ActiveHybrid 7 even dynamisch is als elke andere BMW 7 Serie.

In de BMW ActiveHybrid 7 genereert de elektromotor tijdens afremmen energie die wordt opgeslagen in de krachtige lithium-ion-accu van het 120-voltnetwerk. De accu levert op zijn beurt tijdens acceleratie energie aan de elektromotor en zorgt tevens voor een constante voeding van het klimaatsysteem. Verder kan de lithium-ion-accu de reguliere accu van het 12-voltnetwerk opladen, dankzij een voltwisselaar die de beide netwerken verbindt.

Bij constante snelheid ondersteunt de elektromotor de V8-motor. Daardoor hoeft de benzinemotor minder vermogen te leveren en wordt het brandstofverbruik ook op constante snelheid aanzienlijk beperkt, hetgeen tevens een positief effect heeft op het geluidscomfort.

Een Auto Start Stop-functie zorgt tijdens stilstaan en filerijden voor verdere afname van het verbruik en de CO2-uitstoot, doordat het systeem de motor uitschakelt bij stationair toerental. Zodra de bestuurder de rem loslaat, wordt de V8-motor snel en trillingvrij met behulp van de elektromotor gestart.

Daarnaast beschikt de ActiveHybrid 7 over de mogelijkheid om de airconditioning – in vier zones – voorafgaand aan de reis te activeren. Hierdoor is het klimaat in de auto direct bij vertrek al afgestemd op de wensen van de inzittenden. Constante voeding voor het klimaatsysteem door de 120-volt lithium-ion-accu maakt dit mogelijk. Zo zorgt de opgeslagen energie voor een comfortabel klimaat in de BMW ActiveHybrid 7.

De ActiveHybrid 7-serie onderscheid zich van zijn 7-serie collega’s door lichtmetalen 19-inch velgen in turbine-design, de aanduiding ‘ActiveHybrid 7’ op de kofferklep en de afwijkende C-stijlen. Specifiek voor de ActiveHybrid-versies is de kleur Bluewater metallic leverbaar. De auto wordt gepresenteerd op de IAA in Frankfurt en komt in het voorjaar van 2010 op de markt.

BMW ActiveHybrid 7-serie