Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [update: video]

Gepost op 19-08-2009 om 9:33 door - 70 Reacties »

Porsche 911 GT3 RS
Als je in de markt bent voor een nieuwe Porsche 911 en je wilt per se een hoop ijzeren buizen achter je stoel hebben, dan kun je vanaf januari weer je lol op: de GT3 RS komt eraan!

Zoals het hoort is de lichtgewicht Porsche op alle fronten nét weer iets verfijnd: hij is aerodynamisch verbeterd, sterker en lichter. Net als de ‘gewone’ GT3 heeft de RS-versie een zescilinder boxermotor met een inhoud van 3,8 liter. Deze levert hier echter 15 pk extra, om op een totaal van 450 stuks uit te komen. Porsche vertelt trots dat dit neerkomt op 118 pk per liter; een bijzonder hoge waarde voor straatmotoren.

Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met kortere overbrengingen dan voorheen. Elektronische engeltjes waken over je in de vorm van PASM, maar dit is wel aangepast op de sportievere rijstijl die met een wegracer geassocieerd mag worden. Met het weggedrag moet het sowieso wel goed zitten, want naast de achteras is nu ook de spoorbreedte vóór vergroot. De wielkasten groeiden gezellig mee, waarmee de auto een nog imposanter voorkomen heeft gekregen en bovendien ruimte bood voor veel meer stickers. Op alle hoeken vinden we een 19″ velg; aan de voorzijde zijn deze 9″ breed, achteraan maar liefst 12″.

Heel bijzonder is de dynamische motorophanging, die naar gelang je rijstijl soepeler of stijver wordt. Rij je sportiever, dan is je blok dus directer verbonden met de carrosserie. Wat dat precies uitmaakt vraag ik me af, maar het is een leuk gespreksonderwerp met je sleutels op de bar. Kun je er meteen bij vertellen dat je achterspoiler van CfK koolstofvezel en je uitlaatdempers van titanium zijn gemaakt.

Ook groene mensen kun je rustig over je nieuwe aanwinst vertellen, want Porsche rust de GT3 RS standaard uit met een lithium-ionaccu in plaats van een conventionele verzameling lood. Dat bespaart natuurlijk weer een paar grammetjes, en het is een stuk schoner als je over een paar jaar je 911 inlevert voor korting op een Panda.

Op de IAA in Frankfurt kunnen we ongetwijfeld verder kennismaken met de Porsche 911 GT3 RS. De auto is vanaf nu te bestellen en arriveert in januari bij de dealer. De prijs zonder belastingen bedraagt €122.400, wat betekent dat wij in Nederland maar liefst €210.150 voor dit beestje mogen neertellen. Maar dan heb je ook wat.

UPDATE: een leuk videootje, zet die speakers maar open…!

Video Porsche 911 GT3 RS

70 reacties
Wat een gave bak zeg!
Ziet er zeker niet echt beter uit dan het voorgaande model.
Staat op het verlanglijstje als ik Euromillions win. Olé
hele gave bak, maar wat een lelijke kleur samenstelling, ik zou hem in het gifgroen nemen. vind alleen de staanders voor de spoiler minder mooi, die zagen er beter uit op het voorgaande model.
Avatar van sebastianchubasco
sebastianchubasco
19-08-2009 om 9:41
jammer van de opzichtige spoiler. voor de rest… stoer apparaat. doe mij maar ee rooie met rooie velgen en zonder striping.
Wat is hij gaaf!

Zeer mooie kleuren combi ook.
koning..
wordt sowieso een van de betere auto’s dit jaar. dat donkergrijs is ook mooi, dat rode aan de voorzijde minder, maar dat vind ik.
ik vind m mooier dan t laatste model GT3
Ha weer een stoere Porsche alleen wel lelijke rooie velgen..
Dit is gewoon de allerdikste Porsche on the market today! Wat een beauty om nog maar te zwijgen over het geluid! :D Wat een fenomenale machine is dit!
Vooral die “gofast” stickers maken hem helemaal “af”
Wow… die spoiler… Bruut apparaat, maar ik zou hem met een beschaafdere spoiler willen.
Heel mooi.
Ik hou ook wel van Porsche gewoon ieder jaar verbeteringen doorzetten.
Zo hou je de rijke mensen die altijd iets nieuws willen aan de balie!
Ik zou erg twijfelen tussen deze en een GT2! Totdat ik met de GT2 zou rijden, that is..
Dit is er eentje die ze me wel cadeau mogen doen :D
Enkel is het gifgroen met zwarte stickers, zoals op de vorige kon, wel mooier dan dit.
Spijtig dat ze de GT3 RS striping niet meer erop zetten…
Avatar van rwd
Bimbo Lover
19-08-2009 om 10:06
SuperToll ;_)
Ja echt een brute bak!!

Natuurlijk wel even over laten spuiten in mat-zwart :-P
En nu ligt de bal opnieuw in het kamp van de Nissan GT-R.
hmm hoe laat ik nou mijn trekhaak monteren?
Welke bal?

RS als in RennSport… heeft de GT-R een stellage achter de voorbanken?

Porsche is heel goed in fine-tuning.
De hoeveelste renditie is dit van dé GT3?

Deze uitvoering past heel goed bij de Renault Megané R26R; soort van ‘his en her’ setje!
Mooie kleurencombo.
UPDATE: De Nederlandse prijs is bekend: €210.150 (incl. BTW/BPM). Heb het bericht aangepast.
Wat een lelijk ding!
de vorgie vond ik echt heel mooi, maar dit….
wat een hok
Wat een fantastische wagen! Het geluid is zoals altijd bij de GT3’s betoverend. Ik ben benieuwd naar de verschillende kleurencombinaties.
Op Porsche.de kan je op de GT3 RS-webspecial de kleuren bekijken: vuilniszakkengrijs met rood/goud, carrerawit met rood/goud, blauw met rood/goud.
Zoals de meeste zijn de kleuren inderdaad schitterend. Ook het interieur mag er wezen. De steunen van de achterspoiler doen me wel denken aan de tuningversies van Tech-Art. De prijs in Nederland is echt wel een ramp! Trek er bij ons maar 40.000 euro af!!!
Mijn gechipte BMW 123 diesel had 123 pk per liter !
Porsche slechts 118 pk per liter haha !
Wouter Vonk
19-08-2009 om 10:59
Wat een gedrocht… Echt een hoop details aan deze auto vind ik een STUK lelijker dan de pre-facelift. Qua kleuren vind ik overigens alleen de wit-rood en de blauw-goud combi mooi

Aan de andere kant, wie koopt deze auto nou omdat ie hem mooi vind? Raggen, dan moet je er mee!
@ Bruno
Jouw 123d is dan ook een (bi)turbo, dit een atmosferische motor, klein verschil! Voor een atmosferische motor is dit een van de beste cijfers ter wereld.
Brrrrrrr. Eén portie dezes graag, zonder stickers, blije kleurtjes en andere frivoliteiten. En hierna mag Porsche de standaard 911 wel weer wat magerder maken.
P.S. die dynamische motorophanging is wel een knappe nieuwigheid (vanaf september ook leverbaar op de GT3), deze zorgt er op het circuit voor dat de motor niet meer kan bewegen waardoor het weggedrag strakker en voorspelbaarder wordt (de wagen gaat minder rollen bij lastenwissels). Op de openbare weg daarentegen kan de motor nog wel ‘vrij’ bewegen waardoor de wagen niet te hard opgehangen gaat voelen, niet snel gaat stuiteren.
niet echt mooier geworden , wel anders
Oew.. Bruno, ga eens vlug naar Pistonheads om daar keihard over je BMW te roepen. Daar wordt zulks rap afgestraft. Je lijkt een perfecte illustratie van de running gag aldaar.
net zo lelijk als alle andere porsches wanneer komen ze is een keer met een totaal nieuw model ?….
@ Neluz

Een paar maanden geleden nog Einstein!
Dit ding schreeuwt om gezien te worden en is daarmee toch iets té.
Vooral die Spoiler valt érggg op.
Aan iedereen die zeikt dat ie lelijk is:

Dit is de ultieme track day Porsche, uiterlijke voorkeuren zijn dan wel het laatste waar je je druk om maakt.
Als je over de boulevard wil cruisen met een gelikte bak koop je maar wat anders.
Jummie, jummie, jummie! Het enige wat ik bij de vorige mooier vond waren de graphics. Ook het gebrek aan oranje en groen is jammer bij deze, maar het grijs met rood en ook het vertrouwde wit met rood is meer dan welkom! Verder zijn de specs natuurlijk erg lekker, als ik het goed begrijp 35pk meer en 25kg minder dan de vorige GT3 RS.

De steunen van de vleugel doen mij trouwens denken aan hoe ze dat in het echie in de racerij doen, dus dat is alleen maar goed!
Wit met groene stickers. Alleen dan wel de originele stickers, niet al deze onzin.
15 pk meer. Dan zou de vorige GT3 RS er 435 hebben. Ik dacht dat dat er 415 waren?
Avatar van Porsche_Fan
porsche_fan
19-08-2009 om 12:35
Nice detail is dat er geen handgreep aan de binnen kant van de auto zit! maar zn soort trek lintje!! zoals wel eer. ;p
Avatar van Porsche_Fan
porsche_fan
19-08-2009 om 12:38
@ timmie. dat is van de nieuwe GT3, tegen over die heeft ie er 15 pk meer bij
@Timmie: 15pk meer dan de GT3 MkII, dat staat toch duidelijk te lezen in de tekst…
Een Honda S2000 heeft nog net ietsje meer vermogen per liter 120 pk/liter
Wel een bruut apparaat btw!
@ nickos,

Ferrari 458 Italia –> ruim 126 pk/liter
Doe mij deze maar.
2 setjes extra velgen erbij.
1 voor de slicks en 1 voor de regenbanden.
Kan ik er lekker mee op het circuit rotzooien.
Geweldig!

Jammer dat je zo’n ding nergens kunt neerzetten zonder er een paar krassen op te krijgen. Behalve op het circuit dan.
Ik denk dat de Ring tijd van de GTR verleden tijd wordt…

En ja, ik weet dat die wagens bijna niet te vergelijken zijn
(behalve voor de Ring-tijden dan…)

Maar dit is een pure sportwagen, waar de GTR het moet
hebben van zijn superiere techniek
Zeker leuk apparaat maar erg duur !!
Hij kost evenveel als de 500pk 911turbo en Corvette ZR1 eN Audi R8 V10 geloof ik.
qua rij-ervaring kan de gtr niet met dit apparaat vergeleken worden de gtr is te goed om leuk te zijn terwijl je met de porsche je nog echt piloot voelt..
“een bijzonder hoge waarde voor straatmotoren”
Eum atmosferische motoren?
Vette Porsche! Maar zó duur daar in NL
Waarom kan ik steeds de filmpjes niet zien??!

hij laadt ze niet ofzo, het beeld blijft gewoon zwart!
Avatar van sebastianchubasco
sebastianchubasco
19-08-2009 om 14:27
duur, maar in mijn ogen wel gerechtvaardigt als je voor het summum op autosportgebied aan het shoppen bent. overigens zijn deze auto’s waardevaster als goud, dus uiteindelijk mits goed onderhouden ben je net zo goedkoop/goedkoper uit als je gemiddelde middenklasse sedan.
Prijs / (Kwaliteit + fun) = beste ratio die je zal vinden.

Moet ik rijk zijn zou dit mijn circuit speeltje worden :-)
Die is wel héééééél errug lekker! :D
Doe mij die maar!
De 911 GT3 RS past mooi in het rijtje van de echte Porsches: samen met de

911 Carrera 2S en de 911 GT3. Relatief licht en puur. Met een atmosferische

motor en achterwielaangedreven. Eén van de weinige auto’s ook die stickers

kan hebben, hoewel ik deze stickers liever iets traditioneler had gezien. In het

wit is hij ook erg fraai. Echt een bijzonder mooie sportwagen. In het

Nederlandse rallycircuit, rijdt ook een 911 mee. Misschien niet de snelste,

maar wel de publieksfavoriet. Wat een spektakel en wat een bijzonder

geluid. Echt de moeite waard om een keer langs te horen komen. Aan een 911

moeten ze niet teveel veranderen. Deze auto heeft een unieke lijn.
Weer een lekker stoer ogende Porsche 911. Wat C6R al zei: De graphics van het vorige model qua kleur stond hem beter maar deze kleurencombinatie is natuurlijk ook niet mis. Ook een hele prestatie is het aantal pk’s uit een atmosferische 3,8 liter 6-cilinder boxermotor. In mijn ogen een meer dan prima prestatie!

Zou goed mee kunnen concurreren met een Corvette C6..

*(Ziet al uit naar een duo-test) ;)
Volgende maand ging die Staatsloterij Mega Jackpot er toch weer uit?

*naar sigarenboer rent…*
Avatar van CLK
AMG Powerrr
19-08-2009 om 17:53
Op zijn minst zo vet als een Superleggera of een Scuderia!
Avatar van drivvennet
gogogomagazine.com
19-08-2009 om 17:57
Te gek geluid, maar die lelijke stickers zou ik er meteen aftrekken + de spoiler van de vorige RS erop zetten..
wat een ziekelijke beuker:D
wat een vette bak. wit-rood aub!
@JIFF

ook dat ding lijkt veel op standaard porsches … enige verschil is dat die 2 deuren meer heb :S (als je de panamera bedoelt)
turbojerre
19-08-2009 om 18:26
Ja das wel nen Xtreem lelijke spoiler, waarom zijn de mk1 gt’s knapper dan de 2’s?…
prachtige auto en de striping bestaat ook in goudkleur en de kleuren zijn zwartgrijs carrerawit en blauwmetallic
Hier in belgie begint de prijs aan 149000 euro
heb just een besteld!
Waar blijft de PDK ?
geen PDK want die motor met versnellingsbak is gewoon het beste wat er is
Dat kleurtje van die foto is wel hip.
Echt een hele vette wagen :D, maar mat zwart is ie toch mooier
450? Ik meer zouden ze er toch wel niet verkopen, ze zijn toch f*cking duur. Wel jammer…
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!