Nu ook Vlaanderen aan de trajectcontrole

Auteur: , 46 Reacties

Goed voorbeeld doet goed volgen, en in dit geval doet waardeloos voorbeeld ook slecht volgen. De trajectcontroles in Nederland zijn inmiddels alweer een paar jaar een grote ergernis voor de geoefende automobilist die liever op het verkeer let dan dat hij de streepjes op zijn snelheidsmeter gaat zitten tellen. De Vlamingen konden echter nog altijd lekker doorjakkeren tot het asfalt hen uit hun stoel rammelde, maar helaas heb ik slecht nieuws voor onze zuiderburen: de gevreesde kastjes zullen binnenkort ook boven jullie rijbanen verschijnen.

Voor degenen bij wie dit systeem nog niet bekend is: bij een trajectcontrole wordt je kenteken op twee punten op de snelweg geregistreerd, waarna de tijd wordt berekend die je erover deed om van punt A naar punt B te komen. Op basis daarvan wordt je gemiddelde snelheid bepaald, en als die de maximumsnelheid met meer dan een paar km/h overschrijdt krijg je een boete in de bus.

Er is geen ontkomen aan, want de kentekencheck verloopt automatisch: de camera’s functioneren 24 uur en hangen boven elke rijstrook. Het is dus bijzonder effectief om op een bepaalde plek te snelheid omlaag te krijgen, vooral omdat iedereen op de rem gaat staan en je zo lekker veel extra files krijgt. Goed voor het milieu.

De eerste trajectcontrole van Vlaanderen wordt geplaatst op de E17 bij Gentbrugge, in de richting van Kortrijk. Over een afstand van 1,9 km wordt daar vanaf oktober je snelheid vastgelegd, die ter plekke 90 km/h moet zijn. Overigens gaat het, ook in verband met wettelijke rompslomp, om een test en krijg je nog geen boete als je te hard door de controle rijdt. Maar doe dat toch maar niet, want de vier flitspalen die er staan blijven ook nog gewoon werken.

Oh ja, jullie vinden het vast ook leuk om te weten dat dit systeem per locatie zo’n 800.000 belasting-euro’s kost, tegen zo’n 50.000 voor een traditionele flitskast. Ka-ching!

Met dank aan iedereen voor de tip!