Audi e-Tron mooi rood in Frankfurt (incl video)

Auteur: , 37 Reacties

De persfoto's van de Audi e-Tron waren voorafgaand aan de IAA al uitgelekt, maar toen konden we je er nog niet alles over vertellen. Naam en z'n vorm doen je meteen denken aan een elektrische R8, maar in het persbericht over de e-Tron Concept wordt de R8 geen enkele keer door Audi aangehaald. Toch mag duidelijk zijn dat Audi voor dit elektrische concept de R8 als uitgangspunt heeft genomen.

De e-Tron is een echte Quattro. Hij is uitgerust met 4 elektromotoren die ieder een wiel aandrijven. Van achteren zijn de twee motoren achter de achteras gemonteerd, terwijl de twee motoren van voren op de vooras zijn gemonteerd. Ongeveer 70 procent van het vermogen gaat naar de achterwielen en 30 procent naar de voorwielen. Sportauto is 4,26 meter lang, 1,90 meter breed, 1,23 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,6 meter.

Bij elkaar zijn de motoren goed voor 313 pk en een bizarre 4.500 Nm koppel. De acceleratie naar 100 km/u hoeft daardoor niet langer dan 4,8 seconden te duren. De tussenacceleratie van 60 naar 120 km/u duurt 4,1 seconden. De topsnelheid wordt bereikt bij 200 km/u.

Het 470 kilo zware litium-ion accupakket levert 42,4 kWh en is net als bij een sportauto met middenmotor achter de bestuurder voor de achteras geplaatst. Het totaalgewicht van de auto komt ondanks bijna een halve ton aan accu’s uit op 1.600 kilo. De accu’s houden het ongeveer 248 kilometer lang uit en moeten daarna weer 6 to 8 uur opladen aan een normaal stopcontact. Aan een 400 volts 63 ampère stopcontact kan de laadtijd verkort worden tot 2,5 uur.

Alle lichtunits zijn uitgerust met zuinige LED technologie. Een elektronisch remsysteem met lichtgewicht keramische remmen brengen de auto middels een “brake by wire” systeem weer tot stilstand. De energie die hierbij vrijkomt wordt uiteraard opgevangen. Op koude dagen kan het zijn dat het aandrijfsysteem niet voldoende restwarmte produceert om het interieur te verwarmen. Daarvoor heeft Audi naar eigen zeggen voor het eerst in auto een warmtepomp toegepast. Nieuw is ook het Car-to-x communicatiesysteem. Daarmee kan de auto communiceren met andere auto’s, maar in de toekomst bijvoorbeeld ook met verkeerslichten, of andere mobiele diensten.

Audi e-Tron Concept video