De vertekening van het scherm

Gepost op 19-09-2009 om 10:00 door - 53 Reacties »

Aston Martin Rapide
Toen de eerste foto’s van de Porsche Panamera op het wereldwijde web opdoken wist ik het zeker: lelijk hok. Kon niet missen. Het was voor mij hét bewijs dat Porsche eigenlijk alleen een 911 kon tekenen. En dat is ook niet zo raar, dat doen ze immers al heel lang. Een SUV? We tekenen een 911, maar dan op hoge poten en met meer deuren. Een luxe vierdeurs sedan voor rijke mensen met kinderen? We tekenen een lange 911, wat extra deuren, en we proberen de kont net als de 911 te houden.

Ik heb een zwak voor Porsche. Dat is voornamelijk gebaseerd op klassieke modellen als de 911 2.7 RS, maar ook een 997 zou ik niet van mijn oprit trappen. Bij elke nieuwe Panamera-foto op het web hoopte ik op een verrassing. Misschien een facelift? Het zou de eerste auto zijn die een facelift zou hebben gekregen vóór de daadwerkelijke lancering, maar de ontwikkeling duurde lang genoeg om die facelift te rechtvaardigen. Helaas. Porsche deed niets met de talloze kritieken die het online ongetwijfeld zelf ook las. Sterker nog, sinds die eerste foto’s is het ding alleen maar lelijker geworden.

Porsche Panamera Turbo

Maar ik had het mis. Toen ik vorige week bij de lancering van de Panamera was in Naarden, werd ik positief verrast. Nee, de Porsche Panamera zal nooit mijn favoriete auto worden, maar lelijk was de Panamera in levende lijve niet. Op 20 inch en met een fraai kleurtje is het best een fraaie auto. De achterpartij vind ik nog altijd vreemd, maar er is mee te leven. Wel is de auto belachelijk lang, en de instap achter (niet geheel onbelangrijk voor dit model) is niet bepaald riant te noemen. Maar toch: best aardig, die Panamera, zo vond ik. Jammer voor Porsche: Aston Martin heeft de Rapide bijna klaar. En alle foto’s die ik op internet heb gezien demonstreren dat die auto héél mooi is, kan niet anders.

Maar ik had het mis. De Rapide is in het echt nóg mooier dan op de foto’s die je tot nu toe gezien hebt, geloof me maar. Niet voor niets was het continu druk op de stand van Aston Martin op de IAA in Frankfurt. Van ongekende schoonheid, nee echt, belachelijk mooi. En écht een Aston Martin. Als ik mijn Quattroporte moest inleveren bij de leasemaatschappij en ik wou in een zelfde soort auto blijven rijden, dan wist ik het wel. Dan kocht ik een Aston Martin Rapide. Of ik verkocht de kinderen en ging voor een 458, omdat hij zo mooi was op internet. Of niet, want in het echt: leuk, niet meer dan dat. Zeker wél een stuk fraaier dan de California overigens, dat moet gezegd worden, maar niet zo zinderend mooi als ik had gehoopt. Een auto die wel aan de verwachtingen voldeed was de Maserati GranCabrio. Wat een snoepje is dat, geweldig. Ook uit Italië in de categorie “best wel leuk” hebben we de Reventon Roadster. Een sensationele auto waar ik al maanden naar uitkeek. Ik wou niets liever dan die auto in levende lijve beoordelen, ik was er verliefd op sinds de eerste foto’s op internet stonden. De coupé vond ik al fabuleus, maar de roadster was sensationeel fabuleus.

Lamborghini Reventon Roadster

U raadt het al: ik had het mis. Wat een achterlijke verzameling van hoeken, lijnen en onzinnige details is dat. Het spijt me, de Reventon Roadster is lelijk. De gewone Reventon is dat overigens in het echt waarschijnlijk ook. Het geheel is geïnspireerd op een Stealth bommenwerper. Dat kan kloppen. Die is ook lelijk. Functioneel, want je bent onzichtbaar op de radar, maar lelijk. Een auto heeft er niet zoveel aan om onzichtbaar te zijn op de radar. Geloof me, u wordt gewoon geflitst hoor. Alle vreemde hoeken en soort van matte lak veranderen daar niets aan. Toch probeerde men het bij Lamborghini. Resultaat: er klopt geen hout van die auto. Ten eerste heeft het ding een overhang achter groter dan die van Viola Holt. Ten tweede is het interieur foeilelijk. Dat zal bij de dichte versie ook zo zijn, maar die heb ik nu eenmaal niet eerder “live” mogen aanschouwen. Vooral dat stuurwiel: uit welke Dacia komt dat? Maar het meest storend is de lijn van de wielkasten. Echt, welke motorisch gestoorde, licht epileptische flapdrol heeft er bedacht dat de ronde lijn rond de wielen ook hoeken moest bevatten? Het slaat nergens op, en het is bovenal enorm lelijk omdat het geheel niet aansluit bij de wielen, die nu eenmaal rond moeten zijn. Ja, echt. Het is net of iemand die lijnen heeft getekend terwijl hij of zij op een rodeostier zat. “Ik probeerde wel rond te tekenen maar ik schoot steeds uit!” Het resultaat is belachelijk. Sorry, maar de Reventon Roadster is een grotere deceptie dan Luca Badoer in een Ferrari.

Gelukkig is er een marketingmeneer bij Lamborghini die heeft begrepen dat je met een paar wulps gelijnde modellen op je stand de aandacht perfect af kan leiden van dat lelijke grijze hok. Autoblog tip van de week: als u een Lamborghini wil kopen, koop dan zo’n heerlijk gele Murciélago 670/4 SV, dat is tenminste écht een lekkere wagen.

53 reacties
CX-9 Owner
19-09-2009 om 10:10
smakken verschillen gelukkig ik heb de reventon ook in het echt gezien en vondt hem geweldig, en hoezo porsche kan alleen een 911 die rapide is ook niet meer als een verlengde db9 met 2 extra deuren
@CX-9 Owner:

klopt, de rapide is een enigzins opgerekte DB9 (qua ontwerp en uiterlijk, onderhuids is een ander verhaal) maar de vorm van de DB9 leent zich veel beter voor een dergelijke stretch naar een 4deurs dan de vorm van de 911.
de ronde dak/kont vorm van de 911 is alleen met enkele kunststukjes te verbouwen tot een 4deurs. waar dat met de rapide/dB9 een stuk makkelijker gaat en een stuk natuurlijker. daardoor word de Rapide sneller als ‘mooi’en voorall ‘kloppend’ ervaren dan de Panamera. ik heb beide autos nog niet gezien, maar daar hoop ik volgende week verandering in te brengen door een bezoekje aan de IAA.

O.T.
de roadster (reventon) heb ik nog niet irl gezien, de reguliere reventon heel kort (IAA 07, in het laatste weekend, f8cking druk!) hij is waarschijnlijk zwaar overdesigned, maar is dat niet het hele punt van de auto? is niet het hele bestaan van de machine gebasseerd op zijn extremiteit? laten we wel wezen, zonder zijn extreme looks is het gewoon een murcielago met een bodykit.

dus die lijnen/hoeken en vouwen hebben wel degelijk een reden. het zijn de reventon’s enige bestaans redenen. wat dat betreft is het een soort ‘thema auto’.. en daarin meegaand past het interieur erg goed. met een gevechtsvliegtuig als uitgangspunt hadden ze van het interieur echt een verschrikkelijke ramp kunnen maken.
Wat is er dan mis met dat stuurwiel uit de Reventon?
ik vind de panamera ook lelijk op foto (heb hem nog niet in het echt gezien)dus ik wacht nog met mijn oordeel
Mooi geschreven, super colum!
Stealth-design is inderdaad flauwekul. JE doelt volgens mij op de F117, wat inderdaad een lelijk hok is. Het doet een beetje denken aan het rocketdesign uit de jaren 60. Raketten waren in, dus auto’s kregen begonnen op SFruimteschepen te lijken.
Dat stuurwiel is gewoon lelijk.
Tja, ik moet zeggen; van de plaatjes van de Panamera werd ik ook niet blij. Ik heb de auto 1 keer in het echt voorbij zien rijden, pal langs me heen. Dan heb je toch echt een ander perspectief dan op een plaatje, of zelfs een filmpje.

En over die Reventon Roadster, voor de meesten zal het nog wel even duren voodat ie in het echt gezien word. Tja, we hebben altijd de foto’s nog…
ik denk dat je van mening veranderd als je eens met een lamborghini v12 gaat rijden dat is zo verschrikkelijk snel
door het geluid vergeet je die minpuntjes en geniet je van de acceleratie en vooral het geluid
zo moeten we auto’s beleven niet naar plaatjes kijken en zeggen of ze wel of niet mooi zijn gefotograveerd.
@ Casper: Ik heb sinds een tijdje een breedbeeld-scherm voor mijn computer. Alle auto’s zijn hierdoor een stuk langer, breder, anders geproportioneerd en zijn dus anders dan in de werkelijkheid. Zou het daar ook misschien aan kunnen liggen :-)

Het voordeel is wel, dat je nu 2x zoveel auto’s kan zien :-)
Porsche Panamera werd alleen maar afgekraakt door mensen die op internet alleen sensatie modellen leuk vinden. Dat zijn niet bepaalt de potentiële kopers. Ik heb in de auto gezeten en ben er helemaal weg van… maar je moet het zo zien; 7-serie, A8, S-klasse tegen de panamera. welke zou je kiezen? er zijn overigens al meer als 150 orders getekend voor deze auto (alleen NL)
De vergelijking van de Reventon met Viola Holt kom je er achter dat je vanacht een natte droom hebt gehad casper…:)
JvT en hoe is je beeld van de Panamera nu na het voorbij zien rijden? Hou ons niet langer in spanning…
Avatar van MacGyver
PantheraLeo205
19-09-2009 om 11:01
Lambo is niet voor iedereen weggelegd.
Laat ik voorop stellen: u heeft recht op een eigen smaak en mening. Dit gaat puur over mijn eigen beleving.

@CX-9 Owner: klopt. Alleen heeft Aston Martin de mazzel dat de DB9 zich een stuk beter leent om er een vierdeurs versie van te maken.

@Johan-SV: het gaat mij puur om design. Dat de Reventon bizar lekker zal rijden, dat geloof ik best.

@PantheraLeo205: Lambo wel, de Reventon niet in mijn geval. Niet voor niets beveel ik mensen de Murci SV aan, die is heerlijk namelijk.

@Fietsbel: de punten die voor mij voornamelijk de Reventon Roadster lelijk maken (wielkasten, interieur, overhang achter) zijn bij de normale Reventon hetzelfde. Maar ik zeg dus niet voor niets “waarschijnlijk” aangezien ik die versie inderdaad nog niet irl heb mogen aanschouwen.
autofabrikanten kijken constant @autoblog.nl ..

want als de inwoners van een land waar de meeste Mc Donalds en Ikea,s de vierkante kilometer staan zeggen dat iets “lelijk” of “smakeloos” is .. je zeker weet een best-seller in handen te hebben ..

2 jaar na de introductie op de wereld-markt .. als de nederlander eindelijk een beetje gewend is .. komt ie dan ook hier op de markt ..
Over de Panamera ben ik het eens, in het echt is het een mooiere auto. Maar het stukje over de Reventon is niet sterk, vrij slecht zelfs.
Je artikel gaat over impressies op je pc scherm over auto’s, bij de Reventon is het onduidelijk of je de wagen in het echt hebt gezien en je probeert de lezer een bepaalde richting in te duwen. Bij deze een quote
[quote]Het spijt me, de Reventon Roadster is lelijk. De gewone Reventon is dat overigens in het echt waarschijnlijk ook.
[/quote]
Waarschijnlijk, daar zit o.a. de zwakte, het artikel gaat over je mening vormen op basis van foto’s terwijl je nu wel een mening vormt over de normale Reventon, apart.
@Fietsbel: volgens mij is het duidelijk uit het artikel dat Casper de Reventon Roadster wel degelijk in het echt gezien heeft.
Klopt, dat is mijn fout, maar het punt over de normale reventon blijft.
Mensen vinden een auto al gauw irl mooi omdat ie dik, groot en indrukwekkend is. Zoals de 6-serie. Maar feitelijk is het gewoon een lomp en lelijk hok, maar dat gedeelte ziet men dan niet meer..

“Wat een achterlijke verzameling van hoeken, lijnen en onzinnige details is dat”

Phoe.. toen ik het bericht las over die Lambo zag ik vrijwel allemaal positieve reacties. Gelukkig is het er iemand met me eens dat dat ding er écht niet uitziet. En dan noemen mensen een bepaalde normale auto al overdesigned..
Capser, zo’n Rapide ziet er vrij mooi uit, maar heeft wel een lelijker stuur dan een Reventon…
Johan-SV, en omdat -in veronderstelling- een auto snel en sensationeel rijd, mag hij lelijk zijn…

Da’s nogal een bizarre achterwaarts geredeneerde logica

Hij is in de eerste plaats lelijk, dan mag hij 10 000pk sterke V20 hebben, de 1000km/u halen en zo rijkelijk zijn als een Rolls, maar 1 liter per 100km verbruiken en zoveel kosten als een potlood, ik moet het niet hebben!
@ZeRoo
De tranen sprongen in m’n ogen van ontroering. Zoveel schoonheid, ik kon het niet bevatten…
“Toen de eerste foto’s van de Porsche Panamera op het wereldwijde web opdoken wist ik het zeker: lelijk hok. Kon niet missen. Het was voor mij hét bewijs dat Porsche eigenlijk alleen een 911 kon tekenen. En dat is ook niet zo raar, dat doen ze immers al heel lang. Een SUV? We tekenen een 911, maar dan op hoge poten en met meer deuren. Een luxe vierdeurs sedan voor rijke mensen met kinderen? We tekenen een lange 911, wat extra deuren, en we proberen de kont net als de 911 te houden.”



Onzin… Audi heeft dat nog meer. of is die ook niet mooi? Het is gewoon een eigen idenditeit van een merk.
De Porsche Panamera is absoluut geen lelijke auto. Vanaf het moment dat -ie voor het eerst op foto’s verscheen heb ik geschreeuwd dat het een mooie auto is, in juli heb ik de Panamera zien rijden bij Adenau in Duitsland in het donkergroen, toen vond ik hem nog vele malen mooier, die kleur staat hem bijzonder goed. De Panamera is geen slap atrekstel van een 911, wat de aston martin rapide wel is van de DB9, zet de rapide en de DB9 naast elkaar, zoek de verschillen :) het enige wat je zult vinden is dat de rapide een paar deuren meer heeft.
“zet de rapide en de DB9 naast elkaar, zoek de verschillen :) het enige wat je zult vinden is dat de rapide een paar deuren meer heeft.”

Misschien wel. En wellicht is hij daardoor wel mooier dan de Panamera… Ik vind de DB9 namelijk ook mooier dan de Panamera ;)
Toch raar hoe auto’s enorm anders kunnen lijken dan op de foto’s.
Op de RAI dit jaar verbaasden heel veel auto’s mij ook, al kan dat natuurlijk ook komen door de beurslampies.
Ik zag de Panamera een paar maanden terug in het Porsche Museum. Hij stond / staat daar bij de ingang:


Was inderdaad opvallend hoe hij in het echt er gewoon goed uit ziet, terwijl de auto op de meeste foto’s totaal niet tot zijn recht komt.

Het bijzondere is dat, toen we wegreden bij het Porsche Museum, er een knalblauwe Panamera achter ons langs reed (incl. gele remklauwen). Ja, zelfs dat zag er echt gaaf uit! :P
Dat auto’s in het echt anders zijn dan op de foto lijkt me wel normaal. Bepaalde personen staan goed op foto maar eenmaal je ze in het echt ziet heb je iets van: Neen, toch maar niet. Het omgekeerde is ook waar.
Auto’s hebben niet voor niets een soort ‘gezicht’ en ‘achterwerk’. Dit heeft als gevolg dat een auto net hetzelfde voorheeft qua fotogenieke eigenschappen.

@L-Fred: Dan heb je waarschijnlijk met je scherm opties zitten knoeien. Normaal vervormd het beeld niet samen met je resolutie en verhoudingen.
Ik heb de panamera in het echt gezien en was verbaasd hoe mooi hij er uit zag. Beter dan de foto’s

In tegenstelling tot de rapide.
Op fotos heel mooi maar in het echt, echt veel te lang gestretched ! Is bij een limo zo lang (en laag)

Panamera toch veel mooier !!!
hmm,porsche had/heeft wel meer designs dan het 911 design hoor; de 356, de 914 en de 924/928/944/968 achtige designs. Persoonlijk vind ik de 356 nog altijd het allermooiste porsche design ooit, ik snap niet zo goed waarom ze in deze retro tijden niet daarnaar teruggrijpen ipv altijd maar weer de 911.
Hee JOHAN heb je der ook naar de WIELKASTEN gekeken hoe de andere lijnen daar op aan sluiten als je dit ziet dan zie je dat als ze een ronde lijn om de wielkasten hadden gemaakt die andere lijnen niet goed uit kwamen en dan werd het dus nog lelijker.

begin als je blieft niet over lijnen of iets als je niet weet waar je het over hebt.
@ CASPER
@Oly: laat ik nou wel een beetje verstand hebben van lijnen en je derhalve kunnen melden dat de ronde lijn van een wiel niet past binnen de lijnen van de wielkast van een Reventon. Punt. De lijnen hadden prima gecombineerd kunnen worden met een lichte wijziging aan het design. Had echt geen afbreuk gedaan en was een stuk mooier geweest.
De Panamera is in het echt ook mooi! Ik heb ‘m in juli al langs zien rijden in Italië en afgelopen dinsdag op de IAA. Het is een fraaie bak en ik weet niet wat ik zou kiezen, mocht ik de keuze hebben tussen de rapide en de panamera. Een ding is zeker, de vierdeurs-supercars van deze wereld hebben rare namen.
Reventon roadster: beetje vreemd, maar wel lekker
Voor de volledigheid: de binnenste lijn van het spatbord was rond mooier geweest imho:

@CasperH: Beter rond? Ik vind die lijn echt geniaal! Ik heb nog nooit zo iets gaafs gezien als deze auto… En ik zou hem dolgraag in het echt willen zien, en ja… als het dan niks is dan zal ik dat zeker zeggen. Maar tot nu toe: als ik ook maar een hoekje van een Lamborghini zie gaat mn hart al sneller kloppen!
@Cantago: dat dacht ik dus ook, tot ik hem in het echt zag…
Ik heb gisteren de Panamera bekeken en betast. In zilver is hij ronduit lelijk. In donkerbruin wel mooi. Maar hij is te lang. De lijnen zijn niet mooi. De kont is lelijk. De enige mooie kant is als je er recht voor staat: de neus is breed, lang en laag, heel mooi.

Van binnen is het één en al prachtig. Mij te veel knoppen. Het zicht naar achteren is heel slecht overigens.

Ik rijd nu in een 650i. Als ik over 2 jaar klaar ben voor een inruil dan wordt het iets vergelijkbaars. Er moet en zal een V8 in zitten. En het moet een luxe bak zijn in dezelfde of een hogere klasse, als het kan.

Tot zover valt de Panamera af. Want de enige die mijn BMW kan overtreffen is de peperdure turbo. En voor dat geld is er veel anders lekkers te verkrijgen. Ik denk een Maserati Quattroporte. Of een Aston Martin. Of een Jaguar XKR.
dat is is dan jammer ik heb namelijk ook wel verstand van een lijnen spel.

en ben het er jammer genoeg totaal niet mee eens maarja ik heb een nogal gekke mening. dus wie weet ligt het daar aan
@Oly: ^ dat was dus voor jou bedoeld.
Meningen en smaken moet iedereen lekker voor zichzelf hebben. Ze verschillen (gelukkig!) en dat is prima! Ik vertel jou niet wat je lelijk moet vinden, zo lang jij mij niet vertelt wat ik mooi moet vinden, deal? ;)
nou eigelijk hou ik niet zo van dat deal or no deal.
nou oke dan

maar als je dan maar wel weet dat de panamera echt een lelijk honde hok is:P
over de styling van de Reventón nog even
ik denk dat het bij de auto past alle hoekige lijnen en dan ineens een ronde wielkast..
lijkt mij minder mooi dan hij nu is
maarja ieder zn mening hea:-)
Als je zicht is gemaakt voor 3D, hoe kun je dan iets beoordelen in 2D?

And yet, we still try.
lol @ JvT dat is nog eens een mooie gewaarwording dan!!
Dus luister allemaal naar JvT, eerst zien dan oordelen..
Ik heb dezelfde mening als de auteur! De Porsche op foto’s is echt een lelijk ding. Toen ik hem in het echt zag in Rotterdam met 20inch velgen en een wijnachtig kleurtje vond ik hem toch wel leuk! Inderdaad de achterkant is vreemd, maar slecht was ie eigenlijk niet!
Dat het voor Aston makkelijker geweest is om een Rapide te maken dan Porsche een Panamera mag duidelijk zijn. Het package van de Rapide is gewoon een DB met langere wielbasis; het greenhouse moest opnieuw vormgegeven worden.
Dat de Panamera absoluut nooit een langere 911 kan worden is al duidelijke doordat de motor voorin zit. De 911 heeft (zeker op dit moment) een unieke package en daarom ziet een 911 er zo uit als bijna zijn hele leven. De basis van auto design zijn de proporties en daar spreken we nog helemaal niet over lijnen; proporties en oppervlakken bepalen het beeld, lijnen zijn details om bepaalde uitstralingen te benadrukken. De Panamera is een auto met een goede package wat betekent je hebt ruimte achterin voor een lading bagage; het is niet voor niks dat de achterkant zo massief en volumineus overkomt, een grote kofferbak kan je moeilijk weg gummen ;)
Hoe kun je een reventon nou lelijk vinden? dan klopt er echt iets niet daarboven bij je…net alsof je het playboy mansion binnenloopt en geen zin in sex zou hebben?
@ CX-9 Owner

Smaken verschillen inderdaad. Ik schrijf het liever met 1 K.
Het verschil tussen Panamera en Rapide komt neer op 1 essentieel punt: bouwkwaliteit.
Check over 5 jaar nog eens de restwaarde van beide auto’s. De Porsche is lelijk geproportioneerd maar je zit er achter vorstelijk in en waarschijnlijk klopt alles gewoon om er een fantastische rijdersauto van te maken. De Aston is prachtig maar niet meer dan een noodsprong van een al jaren zieltogend merk. De Porsche zal in aantallen gemaakt worden waar ze bij Aston met hun hele modellenpark tezamen nog niet in de buurt zal kunnen komen. Rara hoe kan dat?
@transam73: Ten tijde van de originele DB9 zou ik je gedeeltelijk gelijk moeten geven, daar had men de technische kant niet echt 100% in orde (m’n oom z’n DB9 heeft meer in de garage gestaan met technische problemen dan hij er mee heeft gereden), maar dat is echt wel een pak gebeterd. Over de rest van de bouwkwaliteit echt niets op aan te merken, en de technische kant heeft men tegenwoordig ook wel onder controle.

Een zieltogend merk zou ik dat ook niet echt meer noemen, de DB9 heeft hen echt weer op de kaart gezet, en Porsche heeft tegenwoordig ook meer financiele problemen dan AM. AM blijft ook een pak exclusiever dan Porsche, waar tegenwoordig elke bompa of snotaap met wat teveel geld mee rondrijdt. Ook zit AM in een niche-markt die steeds lijkt te groeien, ze doen het bijzonder goed de laatste jaren, wat een trend is in die markt als je naar de resultaten van bvb Maserati kijkt…
De strekking van deze column is compleet juist. We schreeuwen hier bij de introductie van elk willekeurig model door elkaar heen of hij mooi of lelijk is, en dat zullen we ook blijven doen omdat we anders niets te zeggen hebben, maar het heeft eigenlijk weinig zin. In het echt kan een auto geheel anders ogen.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!