De vertekening van het scherm

Auteur: , 53 Reacties

Toen de eerste foto's van de Porsche Panamera op het wereldwijde web opdoken wist ik het zeker: lelijk hok. Kon niet missen. Het was voor mij hét bewijs dat Porsche eigenlijk alleen een 911 kon tekenen. En dat is ook niet zo raar, dat doen ze immers al heel lang. Een SUV? We tekenen een 911, maar dan op hoge poten en met meer deuren. Een luxe vierdeurs sedan voor rijke mensen met kinderen? We tekenen een lange 911, wat extra deuren, en we proberen de kont net als de 911 te houden.

Ik heb een zwak voor Porsche. Dat is voornamelijk gebaseerd op klassieke modellen als de 911 2.7 RS, maar ook een 997 zou ik niet van mijn oprit trappen. Bij elke nieuwe Panamera-foto op het web hoopte ik op een verrassing. Misschien een facelift? Het zou de eerste auto zijn die een facelift zou hebben gekregen vóór de daadwerkelijke lancering, maar de ontwikkeling duurde lang genoeg om die facelift te rechtvaardigen. Helaas. Porsche deed niets met de talloze kritieken die het online ongetwijfeld zelf ook las. Sterker nog, sinds die eerste foto’s is het ding alleen maar lelijker geworden.

Porsche Panamera Turbo

Maar ik had het mis. Toen ik vorige week bij de lancering van de Panamera was in Naarden, werd ik positief verrast. Nee, de Porsche Panamera zal nooit mijn favoriete auto worden, maar lelijk was de Panamera in levende lijve niet. Op 20 inch en met een fraai kleurtje is het best een fraaie auto. De achterpartij vind ik nog altijd vreemd, maar er is mee te leven. Wel is de auto belachelijk lang, en de instap achter (niet geheel onbelangrijk voor dit model) is niet bepaald riant te noemen. Maar toch: best aardig, die Panamera, zo vond ik. Jammer voor Porsche: Aston Martin heeft de Rapide bijna klaar. En alle foto’s die ik op internet heb gezien demonstreren dat die auto héél mooi is, kan niet anders.

Maar ik had het mis. De Rapide is in het echt nóg mooier dan op de foto’s die je tot nu toe gezien hebt, geloof me maar. Niet voor niets was het continu druk op de stand van Aston Martin op de IAA in Frankfurt. Van ongekende schoonheid, nee echt, belachelijk mooi. En écht een Aston Martin. Als ik mijn Quattroporte moest inleveren bij de leasemaatschappij en ik wou in een zelfde soort auto blijven rijden, dan wist ik het wel. Dan kocht ik een Aston Martin Rapide. Of ik verkocht de kinderen en ging voor een 458, omdat hij zo mooi was op internet. Of niet, want in het echt: leuk, niet meer dan dat. Zeker wél een stuk fraaier dan de California overigens, dat moet gezegd worden, maar niet zo zinderend mooi als ik had gehoopt. Een auto die wel aan de verwachtingen voldeed was de Maserati GranCabrio. Wat een snoepje is dat, geweldig. Ook uit Italië in de categorie “best wel leuk” hebben we de Reventon Roadster. Een sensationele auto waar ik al maanden naar uitkeek. Ik wou niets liever dan die auto in levende lijve beoordelen, ik was er verliefd op sinds de eerste foto’s op internet stonden. De coupé vond ik al fabuleus, maar de roadster was sensationeel fabuleus.

Lamborghini Reventon Roadster

U raadt het al: ik had het mis. Wat een achterlijke verzameling van hoeken, lijnen en onzinnige details is dat. Het spijt me, de Reventon Roadster is lelijk. De gewone Reventon is dat overigens in het echt waarschijnlijk ook. Het geheel is geïnspireerd op een Stealth bommenwerper. Dat kan kloppen. Die is ook lelijk. Functioneel, want je bent onzichtbaar op de radar, maar lelijk. Een auto heeft er niet zoveel aan om onzichtbaar te zijn op de radar. Geloof me, u wordt gewoon geflitst hoor. Alle vreemde hoeken en soort van matte lak veranderen daar niets aan. Toch probeerde men het bij Lamborghini. Resultaat: er klopt geen hout van die auto. Ten eerste heeft het ding een overhang achter groter dan die van Viola Holt. Ten tweede is het interieur foeilelijk. Dat zal bij de dichte versie ook zo zijn, maar die heb ik nu eenmaal niet eerder “live” mogen aanschouwen. Vooral dat stuurwiel: uit welke Dacia komt dat? Maar het meest storend is de lijn van de wielkasten. Echt, welke motorisch gestoorde, licht epileptische flapdrol heeft er bedacht dat de ronde lijn rond de wielen ook hoeken moest bevatten? Het slaat nergens op, en het is bovenal enorm lelijk omdat het geheel niet aansluit bij de wielen, die nu eenmaal rond moeten zijn. Ja, echt. Het is net of iemand die lijnen heeft getekend terwijl hij of zij op een rodeostier zat. “Ik probeerde wel rond te tekenen maar ik schoot steeds uit!” Het resultaat is belachelijk. Sorry, maar de Reventon Roadster is een grotere deceptie dan Luca Badoer in een Ferrari.

Gelukkig is er een marketingmeneer bij Lamborghini die heeft begrepen dat je met een paar wulps gelijnde modellen op je stand de aandacht perfect af kan leiden van dat lelijke grijze hok. Autoblog tip van de week: als u een Lamborghini wil kopen, koop dan zo’n heerlijk gele Murciélago 670/4 SV, dat is tenminste écht een lekkere wagen.