VW Golf 1.2 TSI wordt schoon en goedkoop

Gepost op 08-10-2009 om 21:10 door - 48 Reacties »

Sooo die gaat hard joh!
Downsizing is de trend, en wat geeft dat nou mooier weer dan een muesli-motor in een Golf. Het Golf-’leven’ begint nog steeds bij de 80pk 1.4, maar de nummer 2 krijgt slechts 1-komma-2-liter en een turbo mee.

Dit heeft vooral voor de leaserts gevolgen. De nieuwe 1.2 is namelijk te leasen met slechts 20% bijtelling.

De 1.2 TSI levert in de Golf 105pk en 175Nm. Voor de sprint naar 100km/u heeft de handbak 10,5 seconden nodig, de DSG doet er één tiende seconde langer over. Het verbruik ligt voor de 6-versnellings handbak op 5,2l/100km, de 7-traps DSG heeft 5,8 liter nodig op 100km. Hiermee krijgen modellen een lekker groen A-label aangemeten. De instapper is te koop vanaf €20.650,- of voor €23.150,- met een DSG-bak. Het topmodel met DSG kost €26.250,-. Een vijfdeurs is in alle uitrustings-niveaus 625 euro duurder. Verder krijgt de variant voorlopig nog geen moderne 1.2, maar behoudt die nog even zijn ouderwetse ongeblazen 1.6 viercilinder. Zou er op deze manier een eind komen aan het Golfjes boete-festijn?

48 reacties
ik ben benieuwd of dat een beetje lekker rijdt.. Alhoewel de enige persoon die ik ken met een 1.6 er ook niet echt tevreden over is, en die motor is zeker koud nogal nukkig enzo..
Het ‘leven’ bij een golf begint ondanks de nieuwe 1.2 tsi nog steeds bij een ongeblazen 1.4 met 80 pk.
10,5 sec is nog best vlot voor zo’n motortje zeg! Verder reikt het weer erg naar reclame maar ach, inkomsten moeten ergens vandaan komen, nietwaar?
yippie!! Nog meer saaie en nu ook trage troep van VAG.
@e60

dat is toch geen leven?! maar je hebt gelijk, ik heb het wat aangepast ;)
Chiptuning en hoppa, 150 pk !

En 26.000 EUR voor een 1.2 benzine?Is dat de duurste auto ooit met een 1.2 verkrijgbaar?
@SimonMc:

Nope. Maar wankelmotoren tellen niet mee.

OT.

Dit soort blokjes zie ik geen 3 ton draaien.
booooooooooooooring
Wow, een auto met de prestaties van een grasmaaier! Weer slecht nieuws dus…:(
1.2 met 105 pk!
Hmmm..met 20.000km een blokrevisie
Dan bij 50.000 de compressor en vervolgens bij 120.000 de turbo.

Ik zeg doen!!
Haha juist :P De turbo’s in de TDI’s willen er vaak ook wel eens mee ophouden.. staan ze wel bekend om. Zelf ook eens meegemaakt in een (vorige) Ibiza TDI…
In de AutoVisie van vandaag staat een test met een Polo met deze motor. Schijnt een fijn motortje te zijn.
Avatar van vaillant
Ruof A Idua
08-10-2009 om 22:20
Allemaal niet besteed aan MattCurlew; de (VAG)azijnzeiker

Nog niet zo heel lang geleden waren we allemaal best trots op een auto met 100(+) pk. Nu denken lezertjes het een grasmaaier te moeten noemen. Omdat hun vriendjes op het schoolplein dat ook doen?
@Ruof A Idua: zit niet zo te miepen.
Ik heb niks tegen VAG (al vaker duidelijk gemaakt trouwens). Dat maak jij ervan
goeie ontwikkeling. ik zou niet klagen met 10,5 naar de 100.
‘n Pak melk is genoeg, gezien sommige reacties.

OT: top. 1 pak melk en een kopje, en dan dit soort prestaties :-)
Wat een geziek. Ik ben hartstikke gelukkig met mijn grasmaaierblokje.
@RenesisHP: je liegt! je hebt een stofzuiger!
@MattCurlew:

Lijkt op elkaar. ;)
@MattCurlew:

Dat je een mazda fanboy bent akkoord. maar jou reacties zijn enkel anti VAG, gezeur op AB.nl en totaal nietszeggende uitspattingen.
-edit: nee, jij moet stoppen met trollen, laatste waarschuwing-
10,5 seconden naar de 100 km/uur is vlot. Hier kan je heel goed mee meekomen in het verkeer. Tuurlijk een GTI is sneller, maar ook een heel stuk dorstiger, duurder in aanschaf, verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Voor iedereen die dit langzaam vind: Ga eerst je rijbewijs maar eens halen voor je begint te zeuren dat 10,5s naar de 100km/uur langzaam is.
@MattCurlew: logisch als je weet dat de meeste tdi’s leasebakken zijn! Je weet hoe ze er mee omgaan ;) . Wij hebben nog nooit rare dingen met een vw/audi gehad. Seat wel, veel elektronica storingen.
Pfff…DSG hoef je dus ook niet meer te nemen voor het verbruik…Zuipt ie gewoon 0.6 ltr meer met DSG….gemiste kans vw…
Aangezien die “oude” 1.6 8klepper de enigste motor is die echt geschikt is voor LPG in de Golf en zelfs onlangs af-fabriek hiermee geleverd kan worden lijkt het me sterk dat ze die nu ineens uit het gamma gooien.
21 mille voor een instapper…..forse prijs en toch koopt iedereen er weer eentje
@ Kyanite

Als jij 10,5 sec naar de 100 snel vindt heb jij niet zo lang je rijbewijs:)
@DeFeun: Het is niet snel, maar ik geloof dat het inmiddels een bovengemiddelde waarde is, vergeleken met alle auto’s op de wegen. Dus zeuren dat het langzaam is, is overdreven.

Verder is dit weer leuk voor VW. Nog meer leaseverkopen…
105pk, dsg, beneden de 25 mille, 20 % bijtelling.
uitstekende waarden voor de leaserijder die benzine mag.

ik zag laatst bij de garage trouwens in een blaadje een stuk over een blok van onderdelenleverancier(?) mahle, die had een 1200 met rond de 200pk gefabriceerd. in 2007 al, als ik het goed heb gelezen (het was vroeg)
@Simpson, dat kan, Mahle maakt, bij voorbeeld, op maat gemaakte, gesmede zuigers e.d. in combinatie met allerlei andere zaken kan je zo’n blok op de 200Pk krijgen…
Maar hoelang blijft het heel? Ik heb zelf een 1.8T (waar -onder andere- ook Mahle zuigers en schrick nokkenassen op liggen) die pompt 345Pk. Wel hebben hem door veranderingen in het motor management een keer op 400+ Pks gehad, maar toch de veilige weg gekozen en terug gezet.

OT: Ik denk dat dit redelijke prijzen zijn voor de auto die je er voor koopt. Natuurlijk zal dit de grootste hit zijn bij de leaserijders. 20% bijtelling geeft de doorslag.
Daarnaast zal de lease deze wagen ook voordelig aan kunnen bieden. Wat wij ook van de Golf vinden, restwaarde bepaald een lage(re) leaseprijs.
Ze hadden er beter een Daihatsu Charade GTti blok in kunnen hangen, 200cc minder en maar 4 pk minder. En dat al in 1987.
@citrofiel: je zal er maar eentje voor je hebben… :mrgreen:
Maar 105pk en 10-12 tellen zijn inderdaad prima waarden. Er zijn zat momenten aan te wijzen dat ik de 100 niet haal op ‘s heeren wegen.

Ik heb een jaar rondgetuft in een civic 1.4 (2006), met maar 84pk
niet de snelste en heuvel op (frankrijk) bedroevend, maar ik kon er prima mee uit de voeten in NL.
Ben benieuwd of deze wel betrouwbaar gaat zijn.
VAG heeft wat dat betreft een bedenkelijk reputatie opgebouwd de laatste 4 jaar.
De 1.6 is onverwoestbaar, maar voor het imago plempen ze daar maar van alles in het vooronder lijkt het wel….

Daarnaast. De nieuwe Astra is groter, ruime in de spullen en even duur.
Voor het uiterlijk en de spullen in combinatie met de prijs (ook in de lease!) zou ik zelf voor een Delta of Bravo gaan
VW scoort in de langeduur testen van Autobild 100.000 km met 4 modellen (…) de laatste 4 plaatsen. Het zegt veel…..
vw en betrouwbaar zijn al zeer lang geen synoniemen. Maar 10.5 lijkt me in elk geval best aanvaardbaar.

En damn, kan je een golf kopen met 80pk ? met zo’n gewicht, shit man
RSH, De Bravo geloof ik, maar heb je al eens gekeken wat een Delta doet in de lease ? Ik denk dat je schrikt.
Fiat Bravo 1.4 Corporate €390.00
Lancia Delta 1.4 Tjet Argento € 458.67
Golf 1.4 Easyline €347.49
Allen op basis van 20.000 Km/j voor 4 jaar met dezelfde condities
Eender welke golf met een 1.9tdi is een betrouwbare wagen.
Wie er niet in slaagt 250k km met die blok te halen doet iets wezenlijk fout.
Bij motoren is bij mijn mening nog steeds in grove lijnen
grotere inhoud => hogere betrouwbaarheid in aantal km
Ow, en: Astra 1.4 Selection € 351.68
Ik zou dan maar inleveren qua ruimte en gaan voor een Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo Pregression voor €389.10, Mazda 3 ISVT S voor €374.74, Skoda Octavia 1.6 Go voor €397.90 of liever nog een Golf 1.4TSI 90Kw Trendline voor € 391.52
Zo zie je maar plenty keuze in deze goedkopere prijs range voor de lease rijder.
In de range van de Delta zit ook bijvoorbeeld:
Mitsubishi Lancer 1.8MIVEC 145 Inform Sportback €439.52
Opel Astra 1.8 16V 103kW GTC Executive €458.32
Renault Mégane III 2.0 16V 140 Expression Coupe CVT €443.79
Volvo C30 1.6 Summum €474.03
Daar staan toch ook wel hele leuke andere alternatieven tussen die ruimer zijn als een Delta.
Ik zou het niet weten als ik voor de keuze zou staan.
Over de prijs hoef je ook niet te zeuren, kijk maar eens wat b.v. een IQ kost….OEF en nu heb je tenminste een auto, inplaats van dat 3+1 IQ geval
Wtf is er met de DSG aan de hand? De DSG moest toch sneller en zuiniger zijn???
-edit: there you go-
@DeFeun
Klopt ik heb mijn rijbewijs nog niet zo heel lang (op 15 april 1996 gehaald, ruim 13 jaar geleden dus). Het verschil tussen vlot en snel ligt wel een stukje uit elkaar, 10,5sec is vlot, 7,5sec is snel (voor een Golf, maar langzaam voor een Porsche/Ferrari/Lamborghini). Als mijn eerdere post niet duidelijk was, lees dan de reactie’s van Citrofiel en Simpson eens die op na jouw reactie zijn geplaatst.
ze zullen wel moeten anders heerst fiat straks overall!!
Waarom de DSG nu opeens meer verbruikt is me een raadsel.
@marco22:

De handbak is in bluemotion trim
DSG Valt ook in 20% bijtelling dus zullen ze wel zoiets hebben gehad van het is wel goed zo. Houden ze nog wat achter de hand als de co2 uitstoot waarden weer worden aangescherpt.
Of was nog niet mogelijk aangezien de Audi A3 pas net is geintroduceerd met Start stop S-tronic(DSG)
Junkreader
10-10-2009 om 3:39
heb nog een nieuw ruitenwissermotortje nodig…:roll:
Ik heb net 3 weken de Polo 1.2 TSI 105 PK, auto rijdt zeer fijn. Ben voor de Tuning naar Ventura Tuning gegaan die konden de 1.2 TSI Benzine tuning al wel leveren en hadden mijn vorige 1.9 TDI ook getuned. Heb nu 132 Pk en 204 NM, Dit rijdt echt geweldig, ik ben veel sneller dan een Golf 6 met 1.4 TSI motor.en maandelijks goedkoper uit in mijn 20% bijtelling,haha

de nieuwe Polo is echt een aanrader.
@ tinus…

wat lul je?
slaat als een drol op een piano!!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!