SUV triootje

Gepost op 12-11-2009 om 15:00 door - 35 Reacties »

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk
De SUV is een belangrijke rol gaan spelen op de weg. Veel merken bieden een dergelijke auto aan, sommige merken halen het in hun hoofd om er een gigantische motor in te lepelen, enkele tuners vinden zelfs dat nog niet genoeg. Aan welke auto wordt deze trend ontleend? Begon het eigenlijk wel met een SUV?

Lamborghini LM002

Je doet hem ernstig tekort door hem het etiket “SUV” te geven. Dit is een volbloed terreinwagen, en niet zo maar eentje. Ik vind hem terug in mijn “Alle auto’s 1988″, waar alles nog per genre staat ingedeeld. In de categorie “Terrenwagens” staat hij tussen de Lada Niva (4 cilinders, 1,6-1,8 liter, 77 pk/64 pk, 372/168/164 cm, 1.150 kg, 132 km/u) en de Land-Rover Ninety (4-8 cilinder, 69-136 pk, 388/179/196 cm, 1.746 kg, 125-145 km/u). Het is de kolos van Sant’Agata: de Lamborghini LM002 (V12, 450 pk, 490/200/185 cm, 2.700 kg, 201 km/u). Hiermee ben je koning op de weg. Of… Niet? Hij is namelijk nogal onpraktisch en vrij duur in gebruik. Over een paar jaar is je LM002 op jaarbasis €1664 goedkoper, omdat hij dan de 25 jaar gepasseerd is. Wie er per se eentje wil hebben maar krap bij kas zit, kan dan het beste nog even geduld hebben. Als je je “Lammetje” wilt in parkeren heb je dat geduld eveneens nodig. Als je graag naar de honderd wil heb je minder geduld nodig. Het kost slechts 7,8 seconde en gaat gepaard met een angstaanjagend gebulder, dat een hongerige Tyrannosaurus rex gemaakt had kunnen hebben.

In combinatie met de indrukwekkende prijs van f.313.000 in 1988, tussen een Bentley Eight en een Ferrari 412, was de opzet van de auto voor slechts 328 mensen reden om geld over te maken naar de dealer. Ondanks het feit dat hij minder zuinig en bovendien vervuilender is dan een Prius, is hij in Nederland met ongeveer 10 exemplaren enigszins oververtegenwoordigd. Ze komen alleen niet vaak buiten. Met een wit exemplaar wordt nog wel eens gereden, als de LP640 niet aan de beurt is, dit zwarte exemplaar zal net als de blauwe EB110 SS van gisteren voornamelijk binnen staan. Met een 997 Turbo kom je er ook wel, toch?

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon

Iets meer SUV is de G 55 AMG. De G-klasse heeft een evolutie doorgemaakt tijdens zijn bestaan, want in 1979 begon hij zijn bestaan als heuse, volwaardige terreinwagen. Die oorsprong is terug te zien in zijn ruwe, grove, hoekige vormen, vele legers schaften hem aan. Inmiddels zit de auto ergens tussen een terreinwagen en een SUV in; hij is van alle luxe voorzien, maar maakt nog wel gebruik van starre assen, zoals kenmerkend voor terreinwagens. Er werd op den duur zelfs een AMG gelanceerd, de G55 AMG van 2003. De motor was toen nog atmosferisch, waarmee het maximum vermogen op 349 pk kwam. De auto was alleen op bestelling leverbaar. In 2005 werd er een compressor aan de V8 gemonteerd, waarmee het vermogen steeg tot 469 pk. 0-100 kostte nog maar 5,5 seconde. Honderd kilometer kostte je 15,9 liter brandstof. De topsnelheid was nog steeds begrensd op 210 km/u. Heel jammer, want het is altijd interessant om te zien hoe ver mensen in een dergelijke auto durven te gaan. Hamann geeft die mensen de kans. De G55 AMG Typhoon heeft een vermogensboost tot 600 pk gekregen, waarmee het nog nuttelozer werd de begrenzer op zijn plek te laten. Die verwijderde Hamann maar meteen, en voila: 261 km/u.

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon - Foto: Jim Appelmelk

Range Rover Sport Heidl

Een échte SUV is de Range Rover Sport. Hoe ver de Duitse tuner Heidl precies is gegaan met deze Range Rover wordt enigszins verraden door de term “Powered by Heidl”, op de voordeur. Tuning tot 540 pk behoort tot de mogelijkheden, dat is een toename van 150 pk. De topsnelheid is in dit geval helaas wel begrensd, namelijk op 250 km/u. Kooldioxide en andere gassen verlaten de auto via vier uitlaten van Heidl zelf. Daarnaast heeft de eigenaar zich enthousiast uitgeleefd op het uiterlijk, welke voorzien is van een bodykit en matzwarte lak of carwrapping. Om het af te maken liggen er passende velgen bij in een vergelijkbare sinistere tint. Er zullen er niet veel van worden “omgebouwd”, dus het is waarschijnlijk dat hier hetzelfde exemplaar te zien is, echter met een extra visitekaartje op de achterkant. Wil je er eentje hebben, dan kost dat ruim anderhalve ton. Voor datzelfde bedrag kun je een LM002 kopen, bovendien heb je dan nog geld over voor een paar duizend liter benzine, een aantal jaren wegenbelasting en smartengeld voor bomenknuffelaars.

Range Rover Sport Heidl - Foto: Jim Appelmelk

Range Rover Sport Heidl - Foto: Jim Appelmelk

Range Rover Sport Heidl - Foto: Jim Appelmelk

Range Rover Sport Heidl - Foto: Jim Appelmelk

Morgen is er weer een triootje te zien. Voor vragen ben ik te bereiken per e-mail.

35 reacties
Doe mij maar die Lamborghini automobily!! Ik vind dat echt wel vet een lambo SUV!
Avatar van lennard_hertogen
Headhunterz
12-11-2009 om 15:05
wel zeer dikke bakken zeg! :o
Doe mij maar die Tyrannosaurus rex
Freelander
12-11-2009 om 15:08
Doe mij die maar….
Alle 3 mjammie!
hahaha die mercedes G-klasse die lip die onder de voorbumper hangt. autostyle ofzo?
Avatar van Cardesigner
cardesigner@USA
12-11-2009 om 15:12
De Lambo natuurlijk!
aston martin
12-11-2009 om 15:18
De Lamborghini LM 002 wordt nooit belastingvrij want auto’s die na 1987 zijn gebouwd worden niet meer belastingvrij.
Dus helaas:P
Geef mijn portie maar aan fikkie wat een opstapeling van wansmaak, alle jezus.
Dan nog liever een Golf GTI.
Als je kunt zien waar de verbreding van de wielkasten begint, is er bij het ontwerpen iets fout gegaan. :roll: Ik kan me althans niet voorstellen dat iemand het mooi vind im duidelijk zichtbaar opplakplastic aan zijn auto te hebben.
Wat een afzichtelijk apparaat is die RR geworden. Wat kun je wel, uberhaupt. Doe mij maar de gewone G500, geen flauw idee wat je er mee moet. Maar oh wat is ie gevaarlijk…
Ondanks het feit dat hij minder zuinig en bovendien vervuilender is dan een Prius, wil ik die Lambo best wel hebben!
Wat een droeve armoe allemaal zeg !
Triestig om zijn, deze G & RR Sport, verschrikkelijk verknoeid.
hik proest pfffff, die G is van GalaDESIGN!
wat een penisverlengers zeg! maar ik mag er natuurlijk niks van zeggen want ik kan dat allemaal niet betalen.
Doe mijn die Range Rover maar :D daar kun je best mee shinen.. Zo’n Lambo SUV is ook wel vet, maar echt mooi vind ik het niet :$
Die Ranger Rover Sport is echt lelijk!
Zonde van het geld!
Maja mensen met geld teveel moeten toch iets doen met hun geld!
laatste twee zijn wat mij betreft goed voorbeeld van wansmaak!

de rest… vind ik gewoon machtig mooi! als je dat geluid uit die v12 wel eens live hebt gehoord man!!
Avatar van Klassiekerrally
Klassiekerrally
12-11-2009 om 17:20
Zet die Lambo bovenaan en alles wat je er onder plaatst is in 1 klap gewoon zielig! Wat een bruut beest.
Die met racepolyester volgehangen G-klasse en Range Rover zijn daarmee vergeleken gewoon zielig.
Avatar van Klassiekerrally
Klassiekerrally
12-11-2009 om 17:21
Twee keer zielig. Niet zo bedoeld, maar het klopt wel ;)
Bijkomend voordeel van de RR is dat hij niet op de radar verschijnt….

;)
Die LM002 is prachtig, als ik het geld was zou ik er alleen mee rijden om de milieuhippies te stangen! Zo’n beetje de enige suv-achtige die een aantrekkingskracht op mij heeft, de rest vind ik dan ook behoorlijk zielig..
http://www.youtube.com/watch?v=4fERCyYdSbo

het geluid past er alleen niet bij ( maar wel mooi geluid… voor een andere sport wagen ofzo )
Wow. Zo’n LM002 past gewoon niet in Nederland, ook al is het een gave wagen. Zie hem nou op die zielige klinkers staan. Die auto heeft ruimte nodig!
Ik heb één keer in een LM002 mogen meerijden en sindsdien is hij nooit meer van de nummer 1 positie van favoriete auto’s afgeweest. Wat een auto! Wat een power! Wat een zetels! Wat zou ik snel failliet zijn als ik daar in zou rijden…
Die Lambo is echt enig… lekker exclusief die andere 2 no thanks :-)
doe mij de x5m maar .
Ja, die Lambo is echt een van de mooiste/gaafste auto’s ooit.

Zo’n G ernaast is idd een beetje jammer dan, om nog maar niet te spreken van de RR Sport. Over enkele jaren, als er geen voetballers meer in rijden worden dat misschien ook nog klassiekers (de G misschien).
Jaap BMW650 RRSportV8
12-11-2009 om 22:33
Deze RRsport is verknald, de Mercedes ook. Ik zou de Lambo nemen! Bruut :-)
@appeltje: Staat de Lamborghini LM002 in jouw exemplaar van Alle auto’s 1988 echt in de categorie terrenwagens? In mijn exemplaar valt hij toch echt onder de categorie terreinwagens!:P
Dan toch maar de LM002 omdat je die bijna nooit ziet. :P En toch wel mooier is dan die andere 2. ;)
Wilco Faber
12-11-2009 om 23:22
Duidelijk de Lambo. Ook al zet je er een Cayenne of X5 ofzo naast, dit is bruut. Dat V12 geluid alleen al. Enige die in de buurt kan komen is de X5 Le Mans die BMW ooit eens als experiment bouwde, 750 pk en toch geen turbo gedoe.
De Range Rover kwam uit in het begin van de jaren 70 en was zelfs dus 10 jaar voor de Benz. Maar goed .. met pijn in mijn hart moet ik toegeven dat Jeep eerder was met zijn Wagoneer

http://en.wikipedia.org/wiki/Willys_Jeep_Wagon
De Lambo Rambo natuurlijk!
-edit: nutteloze bijdrage-
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!