SUV triootje

Auteur: , 35 Reacties

De SUV is een belangrijke rol gaan spelen op de weg. Veel merken bieden een dergelijke auto aan, sommige merken halen het in hun hoofd om er een gigantische motor in te lepelen, enkele tuners vinden zelfs dat nog niet genoeg. Aan welke auto wordt deze trend ontleend? Begon het eigenlijk wel met een SUV?

Lamborghini LM002

Je doet hem ernstig tekort door hem het etiket “SUV” te geven. Dit is een volbloed terreinwagen, en niet zo maar eentje. Ik vind hem terug in mijn “Alle auto’s 1988”, waar alles nog per genre staat ingedeeld. In de categorie “Terrenwagens” staat hij tussen de Lada Niva (4 cilinders, 1,6-1,8 liter, 77 pk/64 pk, 372/168/164 cm, 1.150 kg, 132 km/u) en de Land-Rover Ninety (4-8 cilinder, 69-136 pk, 388/179/196 cm, 1.746 kg, 125-145 km/u). Het is de kolos van Sant’Agata: de Lamborghini LM002 (V12, 450 pk, 490/200/185 cm, 2.700 kg, 201 km/u). Hiermee ben je koning op de weg. Of… Niet? Hij is namelijk nogal onpraktisch en vrij duur in gebruik. Over een paar jaar is je LM002 op jaarbasis €1664 goedkoper, omdat hij dan de 25 jaar gepasseerd is. Wie er per se eentje wil hebben maar krap bij kas zit, kan dan het beste nog even geduld hebben. Als je je “Lammetje” wilt in parkeren heb je dat geduld eveneens nodig. Als je graag naar de honderd wil heb je minder geduld nodig. Het kost slechts 7,8 seconde en gaat gepaard met een angstaanjagend gebulder, dat een hongerige Tyrannosaurus rex gemaakt had kunnen hebben.

In combinatie met de indrukwekkende prijs van f.313.000 in 1988, tussen een Bentley Eight en een Ferrari 412, was de opzet van de auto voor slechts 328 mensen reden om geld over te maken naar de dealer. Ondanks het feit dat hij minder zuinig en bovendien vervuilender is dan een Prius, is hij in Nederland met ongeveer 10 exemplaren enigszins oververtegenwoordigd. Ze komen alleen niet vaak buiten. Met een wit exemplaar wordt nog wel eens gereden, als de LP640 niet aan de beurt is, dit zwarte exemplaar zal net als de blauwe EB110 SS van gisteren voornamelijk binnen staan. Met een 997 Turbo kom je er ook wel, toch?

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon

Iets meer SUV is de G 55 AMG. De G-klasse heeft een evolutie doorgemaakt tijdens zijn bestaan, want in 1979 begon hij zijn bestaan als heuse, volwaardige terreinwagen. Die oorsprong is terug te zien in zijn ruwe, grove, hoekige vormen, vele legers schaften hem aan. Inmiddels zit de auto ergens tussen een terreinwagen en een SUV in; hij is van alle luxe voorzien, maar maakt nog wel gebruik van starre assen, zoals kenmerkend voor terreinwagens. Er werd op den duur zelfs een AMG gelanceerd, de G55 AMG van 2003. De motor was toen nog atmosferisch, waarmee het maximum vermogen op 349 pk kwam. De auto was alleen op bestelling leverbaar. In 2005 werd er een compressor aan de V8 gemonteerd, waarmee het vermogen steeg tot 469 pk. 0-100 kostte nog maar 5,5 seconde. Honderd kilometer kostte je 15,9 liter brandstof. De topsnelheid was nog steeds begrensd op 210 km/u. Heel jammer, want het is altijd interessant om te zien hoe ver mensen in een dergelijke auto durven te gaan. Hamann geeft die mensen de kans. De G55 AMG Typhoon heeft een vermogensboost tot 600 pk gekregen, waarmee het nog nuttelozer werd de begrenzer op zijn plek te laten. Die verwijderde Hamann maar meteen, en voila: 261 km/u.

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz G55 AMG Hamann Typhoon - Foto: Jim Appelmelk

Range Rover Sport Heidl

Een échte SUV is de Range Rover Sport. Hoe ver de Duitse tuner Heidl precies is gegaan met deze Range Rover wordt enigszins verraden door de term “Powered by Heidl”, op de voordeur. Tuning tot 540 pk behoort tot de mogelijkheden, dat is een toename van 150 pk. De topsnelheid is in dit geval helaas wel begrensd, namelijk op 250 km/u. Kooldioxide en andere gassen verlaten de auto via vier uitlaten van Heidl zelf. Daarnaast heeft de eigenaar zich enthousiast uitgeleefd op het uiterlijk, welke voorzien is van een bodykit en matzwarte lak of carwrapping. Om het af te maken liggen er passende velgen bij in een vergelijkbare sinistere tint. Er zullen er niet veel van worden “omgebouwd”, dus het is waarschijnlijk dat hier hetzelfde exemplaar te zien is, echter met een extra visitekaartje op de achterkant. Wil je er eentje hebben, dan kost dat ruim anderhalve ton. Voor datzelfde bedrag kun je een LM002 kopen, bovendien heb je dan nog geld over voor een paar duizend liter benzine, een aantal jaren wegenbelasting en smartengeld voor bomenknuffelaars.

Range Rover Sport Heidl - Foto: Jim Appelmelk

Range Rover Sport Heidl - Foto: Jim Appelmelk

Range Rover Sport Heidl - Foto: Jim Appelmelk

Range Rover Sport Heidl - Foto: Jim Appelmelk

Morgen is er weer een triootje te zien. Voor vragen ben ik te bereiken per e-mail.