“We will stick to our Vorsprung Durch Technik philosophy, not have a catch-all marketing claim such as EfficientDynamics“
Tijdens de LA Autoshow heeft Rupert Stadler (baas van Audi) even een mooie stoot onder de gordel gegeven aan concullega BMW. Volgens Rupert Stadler wil Audi best zuinige modellen bouwen en voldoen aan alle wetgeving en regelgeving, maar ze hebben geen zin om haantje de voorste te zijn.
“We want to take out weight and want to further diesel and FSI technology. We can still improve fuel consumption. But we will not position Audi as a green car brand – we will fulfil regulations – but we are also an emotional brand.”
En met die opmerkingen lijkt Rupert openlijk kritiek te hebben op het ‘groene’ offensief waar BMW al enkele jaren mee bezig is. Is zijn kritiek terecht? Of zou hij stiekem jaloers zijn op het feit dat BMW al geruime tijd het groenste premiummerk is.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Audi jaloers is op de voorsprong die BMW inmiddels heeft. Zo kiest BMW er bijvoorbeeld voor om het EfficientDynamics pakket op zoveel mogelijk modellen toe te passen, Audi heeft slechts enkele speciale ‘e-modellen’ in hun gamma zitten. Zaken als start-stop en Brake Energy Regeneration worden nog niet in ruime mate toegepast bij Audi. (via: autocar.co.uk)
sven2 zegt
geloof je het zelf, van héél veel modellen is een e-variant en ze hebben een goede CO2 uitstoot, dus… en juist alsof ze niet werken aan groene technologie… VW, Mercedes, BMW en Audi dus ook!
Pordon zegt
@sven2: Daar draait het niet om, ondanks dat ze het wel doen is dat niet hun eerste prioriteit. Hiermee willen ze dus benadrukken dat ze auto maken met emotie, en dat de moderne en zuinige techniek een extra’tje is
sven2 zegt
@Pordon: emotie, vooral door door hun design zeker, geloof je het zelf, het is gewoon weer het zoveelste goedpraatje! Audi vind zuinig heid dinges even belangrijk als BMW of Mercedes, want anders zouden de meest verkochte modellen en motoren niet meer verkopen!
technopatat zegt
damd right, zo moet dat zijn, het groene moet aanwezig zijn maar niet primeren!
als je dan met een v10 in een sportwagen komt moet je ook een alternatief bieden, maar in mijn ogen niet door echt te stoefen met je groene technologie
(alhoewel dat de audi a3e tdi verkozen is tot world green car of the year :p!)
daviddewijnnl zegt
Heerlijk, hier houd ik van! weg met die groene/eco/milieuvriendelijke troep, ik vind het allemaal onzin. Dan moeten we allemaal maar fietsen als het zo schoon moet.
Dus respect voor Audi:P
Stefan-Venema zegt
Ach al die groene onzin. Gewoon net als Range Rover de bossen weer aanplanten (bij voorkeur de regenwouden). Dan compenseer je je uitstoot en ga je de ontbossing tegen.
Dat is voor een merk als Audi natuurlijk wel een hele onderneming….misschien samenwerken met alle grote merken?
Ahura zegt
@Stefan-Venema: je kan wel bomen terugplaatsen maar global warming heeft meer met de ozonlaag te maken.. ps: Audi emotie? hihi..
sabberjoch zegt
Ik denk dat audi zich er goed aan doet om dit te zeggen. Ze maken wel zuinige(re) modellen maar gaan het niet enorm veel promoten als “groene auto’s” wat bmw wel doet. Op de achtergrond blijven, maar toch kwaliteit leveren. Is naar mijns inzien toch meer (daar heb je het domme woord weer) “premium”
EJS zegt
Prachtige uitspraak, en groot gelijk hebben ze!
Citrofiel zegt
Dus Audi beweert dat emotie verloren gaat bij het zuiniger maken van motoren. In het geval van verregaande elektroficering (snappie?) zou dat het geval kunnen zijn, maar BMW gebruikt tal van op zich kleine ingrepen om het overallbeeld beter te maken. Emotie gaat daarbij niet verloren, voor zover dat al aanwezig was. :roll:
Geouwehoer zegt
Ik vind eerlijk gezegd de door jou gevonden kritiek op BMW wel erg gededuceerd. Volgens mij lees je een beetje wat jij wilt lezen :P.
Michael zegt
En dat terwijl de BMW-modellen ook nog eens sportiever en dynamischer zijn.. Kan qua emotie al tellen.
Langen93 zegt
e-tron ?
CrazyHenkie zegt
@ Sabberjoch
´O de achtergrond blijven, maar toch kwaliteit leveren. Is naar mijns inzien toch meer (daar heb je het domme woord weer) “premium”´
In mijn ogen is premium juist ook het uitdragen van dergelijke zaken, want premium is toch wel een beetje een schreeuw om onderscheidend te zijn ;) anders zijn bepaalde auto´s, zoals een bescheiden Honda Legend ook premium, en die is juist veels te ´stil´ in dat schreeuwerige opzicht.
nomar zegt
Audi 1 – Nature queers (BMW included) 0
wooter zegt
Audi wekt bij mij vooral de emotie van het einde van een boekjaar op… :)
M5Power zegt
Ze brengen toch wel veel e modellen uit om te zeggen dat ze niet haantje de voorste willen zijn, stom voorbeeld bmw komt uit met een 320d ed en kort daarna komt audi met de A4 tdie
ik denk eerder jaloezie en dat audi haantje de voorste niet wil zijn, je moet het eerst kunnen zijn..
BMWMaster zegt
Ik vraag me dan ook af of de gemiddelde BMW koper de auto koopt om het efficientdynamics systeem. Ik denk namelijk van niet, het wordt tegenwoordig gewoon verwacht van een nieuwe auto dat er een gunstig energie label op zit en een lage CO2 uitstoot. Dat BMW daar een naam aan gehangen heeft is leuk maar ik geloof niet dat ze daardoor meer auto’s verkopen.
wooter zegt
Oh, en verder is het een flutexcuus. Goed, soms legt BMW het er een beetje teveel op dat ze groen bezig zijn, maar die verrekte EfficientDynamics doet niet tekort aan het rijplezier op een premium 320d, waarbij een vergelijkbaar uitgeruste A4 leaseslet toch geen auto is waar je een harde piemel van krijgt. Van de dreier ook niet, maar het hoeken is wel plezanter.
Ferdinand1 zegt
Ik vind dit een beetje een kinderachtige uitspraak. Alsof er een wedstrijd is die niet meer gewonnen kan worden, en dan zeggen dat je nooit hebt meegedaan… Jammer, want wat mij betreft bepaald de consument wie een winnaar is door te kopen.
EJS zegt
@Ferdinand1:
als je zo beredeneerd is audi-voor het moment-de winnaar;)
Ferdinand1 zegt
@EJS:
:D Maar dat moet je natuurlijk individueel zien.
Overigens vind ik BMW helemaal niet zo’n groene reputatie hebben… Komt vast door al de X modellen.
EJS zegt
@Ferdinand1:
hoe bedoel je individueel? Of bedoel je incidenteel?
Ferdinand1 zegt
@EJS:
Nee, individueel. Oftewel: je maakt voor jezelf uit wie de winnaar is. Dus ik bedoel dat er geen “grote officiële” winnaar zal zijn.
EJS zegt
@Ferdinand1:
haha, okee;) Dat is toch wel een subtiel verschil met je eerdere post..:P Iig met wat ik daarvan interperteerde;) Maar ik snap wat je bedoelt, voor mij licht het eraan welk model of audi winnaar is;)
Punk zegt
in het kort
Audi is gewoon jaloers ;)
Mao zegt
@Ahura:
Bomen planten helpt zeker wel. Sterker nog het kappen van bomen is verantwoordelijk voor ongeveer 12% van de totale “uitstoot” , bomen nemen CO2 op en zetten het om in o.a. O2.
Het probleem is juist dat alle CO2 die oa bomen hebben opgenomen en uiteindelijk opgeslagen is in olie ed., nu weer in de lucht komt.
Opwarming van de aarde heeft te maken met broeikasgassen, zoals CO2 en methaan, dat heeft niet zo veel te maken met de ozon laag, dat heeft meer te maken met gassen die de ozon laag oplossen zoals CFK’s (al zullen er vast een paar tussen zitten die et beide zijn :) )
http://www.falw.vu.nl/nl/voor-het-vwo/wetenschap-in-gewone-woorden/Aardwetenschappen/klimaat/co2-uitstoot-ontbossing.asp
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article1068559.ece/Broeikaseffect_goed_voor_de_ozonlaag
mischien zelfs goed voor de ozonlaag ;)
Ard zegt
Gelijk hebben ze, maar of het verstandig was om deze uitspraak te doen (???)
jzaero zegt
Vorsprung Durch Technik houden? Pardon Audi, maar wat BMW en Mercedes ontwikkelt hebben en EfficientDynamics en BlueEfficiency heet, is geen techniek? Dus eigenlijk verlult Audi zichzelf een beetje… Ze hebben zelfs de gedachte achter hun slogan verloren.. -_-
T-Spark zegt
Dat is goed om eens te horen, f* groen.
Maarre, “emotional brand”, hahahahahahaha goeie bak hoor
RaKiM zegt
audi ”voorsprong” door techniek, jaja niet dus
JH zegt
Audi hoeft niet groen te zijn; daarvoor hebben ze VW…
AlwinK zegt
Eindelijk weer een echt automerk!!!
Niet van die groene sukkeltjes!
LQDI zegt
Wat een onzin. Punt.
York zegt
Als je het niet aan kan moet je je toch op 1 manier kunnen verdedigen? De andere uitmaken dus want zelf ontwikkelen is te moeilijk…
Harry zegt
“Vorsprung durch Technik” roepen en dan blijven inzetten op een motorconcept dat in de afgelopen 100 jaar nauwelijks doorontwikkeld is. Dat conservatisme gaat ze nog opbreken.
piston zegt
Audi kan die uitspraken doen aangezien dat het beroep kan doen op het lage gemiddeld verbruik van het VW-concern (binnen enkele jaren boetes als je gemiddeld boven een bepaalde CO2 uitstoot zit). Arrogante houding dus, verwondert me niet van het merk met de ringen, ze zijn de laatste jaren sterk van attitude veranderd.
Chief_S5 zegt
sabberjoch [ reply ]
7 December 2009 om 20:32
Ik denk dat audi zich er goed aan doet om dit te zeggen. Ze maken wel zuinige(re) modellen maar gaan het niet enorm veel promoten als “groene auto’s” wat bmw wel doet. Op de achtergrond blijven, maar toch kwaliteit leveren. Is naar mijns inzien toch meer (daar heb je het domme woord weer) “premium”
Helemaal mee eens, mooi samengevat. :)
steven5163 zegt
oh yeaaa nou allemaal lkr kappe met dat groene gekut en die 1.4 litertjes lekkere 8 cilinders :idea: :oops:
PCCB zegt
Wat een gezwans.” Further develop diesel technology… ” Met een V12 TDI walvis, zeker?
Tommy2 zegt
Ik vind groen ook een rotkleur dus dat komt mooi uit. Vroeger was groen ‘gewoon een kleur’, tegenwoordig is het een begrip.
Maar voor groene auto’s zijn er zat andere merken, Audi moet gewoon snelle en comfortabele autos bouwen, daar hou ik van! :D Voor BMW en Mercedes geld hetzelfde, de nieuwe 5 zit gelukkig weer vol zescilinders! :D
ivo zegt
Meneer Stadtler moet een beetje dimmen denk ik. Hij maakt zich in zijn eigen kringen belachelijk. Ik hoor leden uit de raad van bestuur van VW/Audi wel vaker van die vreemde opmerkingen maken waarbij ze zijdelings iets impopulairs over de concurrent moeten zeggen. BMW heeft een lange termijn visie en ik denk dat CO2/NOx/etc. nog veel belangrijker gaat worden. BMW levert ED op ieder model zonder in te moeten leveren op emotie/rijplezier. Ik noem dat Voorsprong door Techniek en Voorsprong door Visie.
KaCh1ng zegt
ik vind dat audi zich tegenspreekt, maar wat verwacht je ook van een non premium merk :)
CSL zegt
“we are also an emotional brand”
Ik lig hier op de grond van lachen…
Timmie zegt
Als de groene golf doorbreekt in het premium-segment (en ik vind nog steeds dat Audi daar geen volwaardig lid van is), zal Stadler die mening wel moeten herzien, gezien het geldwolven-karakter bij VAG. Power to the economy, not the companies!
VW Bunny zegt
Tip for Audi:
“If you can’t beat them, join them”
DjiM zegt
Hahaha wat een idioot.
En het grappigste is dat dit in alle bovenstaande reacties geslikt wordt als zoete koek.
Audi schraapt nog altijd verder met een stel oubollige, slappe motoren belange niet de zuinigste van de klas zijn. Vergelijkbare powerplants van Mercedes en BMW zijn een fractie krachtiger én bovendien een heel pak zuiniger.
Wat Dhr. Stadtler hierboven eigenlijk toegeeft is dat zijn “achterstand in techniek” op BMW en Mercedes de spuigaten uitloopt. En dat probeert hij op schalkse wijze te compenseren met wat marketing chit-chat…
Wat die emotie betreft: met hun boekhoudersauto’s hebben ze wat dat betreft ook niet de grootste troeven in huis :)
Pantoffeldier zegt
Audi en BMW is altijd kinderlijk geruzie..
mooi toch om vanaf de achtergrond mee te maken?
Ik sta in dit geval dan ook 100% achter Audi, groene rommel als het moet, maar de echte V10’s als compensatie, zodat er nooit iets verloren gaat :)
En dan begint die RaCn1ng weer over non premium merk, wat een onzin… Kijk dan zelf wat je uitkraamt..
Heb je nou werkelijk zo’n drang om te zeggen dat ze geen premium zijn, want je bent bang dat als je niks zegt, dat je eigen merk tegengesproken wordt.
Audi is gewoon premium, hoort bij de top, qua klasse, uitstraling, interieur en al het motorgedoe.
Ik heb niks tegen BMW’s, zitten mooie auto’s tussen, maar al die fanboys moeten echt een keer oprotten.
M5Power zegt
@Pantoffeldier: Ik geef je volledig gelijk dat er veel subjectieve fanboys tussen zitten maar dat is bij audi fanboys ook zo hoor die zetten veel reacties maar zonder argumenten
Pantoffeldier zegt
OOh wacht, het is niet RaCn1ng, het is KaCh1ng
;)
vintrist zegt
audi wilt de positie van underdog innemen..
heidekonijn zegt
Eerste tekenen van de teleurgang van de groene hype..
BramBMW zegt
tuurlijk willen ze niet de voorste zijn. Kunnen ze lekker afkijken. zijn ze goed in trouwens!;)
Headhunterz zegt
@ brambmw
nou vertel..
MPower!! zegt
Ben het volkomen met DjiM eens!!
Cantago zegt
ZEKER jaloers, ZEKER een slag onder de gordel, maar ik kan het wel waarderen! Top Audi;)
Supreem zegt
Wat een jammere uitspraak. Klinkt als iets dat in 2007 door een GM-topman gezegd zou kunnen geweest zijn.
Dat een 530d een litertje minder verbruikt per 100 km dan een A6 3.0TDI maakt de heren Audi niks uit natuurlijk. Da’s premium.
rfw1994 zegt
audi en emotie? laat me niet lachen!
Bert zegt
“We are an €MOTIONAL brand”
Wat een hümor!
E21Beamer315 zegt
vrij kansloos natuurlijk van deze audi man, BMW is ze gewoon 2 a 3 jaar voor. En verders ‘we are an kuch emotional brand” laat me niet lachen.
B /\/\ \/\/ zegt
Hahahaha, losers bij Audi! Emotie! Hebben ze net een paar daagjes geleden de meest emotieloze limo op aarde geintroduceerd die allom is afgezeken vanwege gebrek aan emotie en uitstraling, komen ze met dit verhaal. Klinkt wel stoer natuurlijk maar het is gewoon marketing gezwam, en iedereen slikt het ook nog voor zoete koek… Feit is dat de meeste Audi en BMW rijders ook leaserijders zijn die van hun baasjes zuinige auto’s moeten rijden. Schiet Audi zich even lekker in zn eigen voetjes! Waarom zou je als potentiele 3-Serie, C-Klasse of A4 piloot nog bij Audi naar binnen lopen? Ze hebben toch geen zuinige auto’s in de aanbieding! Domdomdom… Kan je wel stoer doen, maar daar verkoop je ook niks mee… hahahaha
LQDI zegt
Als ze niet groen bezig zouden zijn. waarom dan al die ‘e’ modellen en daarbij de ontwikkeling van de maximale flop de A2?
Ash zegt
Hee.. Emotional brand HAHAH losers..
Gewoon jaloers zijn ze :) En ze hadden gewoon geen betere woorden om hun jaloezie te “verbloemen” ofzo.. :P
Bunch of upgraded VW losers.. :P
hans zegt
Beuuu. wat word je toch misselijk van die zogenaamde positionering van die duitsers. nog niet zo lang geleden moest je het blok nog zoeken onder de motorkap van een audi. En svp geen renault alpine blauw op dat ding dat is heiligschennis.
BMW M zegt
Audi is gewoon jaloers. Ze hebben de slag gewoon gemist, en gaan nu wat van die onzin zeggen. Want wat is Audi emotioneel zeg met hun vierwielaandrijving.
henk zegt
but we are also an emotional brand….
PROEST!!! hahaha als dat hetzelfde is als emotieloos wel ja :P
majinstar zegt
Ben benieuwd of hij dat nog steeds zal zeggen als alle auto’s op de lange termijn gebruik gaan maken van elektrische brandstof, dan zit meneertje nog steeds modellen te ontwikkelen die op oeli rijden.
Audi, alleen wanneer een honda civic net te duur is.
OverSoft zegt
“but we are also an emotional brand”
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
*adem in*
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Audi, de grijze muis onder de “premium” merken, de meest saaie duitse bakken die er rond rijden…
sceptik zegt
VAG; lamborghini is emotie..ok
VW is groen…ok
audi is…duur?
MrSelected zegt
Audi? Emotie?
Een D2 S8, of een B4 RS4, of de oer-Quattro. Misschien zelfs de Audi V8.
Maar verder?
Slap van Audi, had meer verwacht.
*zwaait met zijn BMW vlaggetje*
Eric zegt
Zal BMW worst wezen. Hun M-auto’s zijn nog altijd beter dan de S-modellen van Audi. Ze hinken achter op en proberen met stoere woorden hun tekorten te verbergen. Bende klein kinderen!
KaCh1ng zegt
@pantoffeldier, ze hebben nog geen RWD of AWD standaard, hun basis ligt altijd aan FWD.. ik noem dit geen premium, ze hebben alleen een duur prijskaartje maar dit telt niet voor mij
Het lelijke eendje zegt
Een echte Audi, is enkel een RS of S versie of de R8. De Q7 v12 TDI kan ook nog!
JanC zegt
Waarom is het concept “achterwielaandrijving” dat op de eerste auto’s al werd toegepast meer “premium” dan voorwielaandrijving dat pas jaren later werd geïntroduceerd? Waarom is het zo dat bijna alle moderne auto’s met voorwielaandrijving worden uitgerust?
Ik hekel zowiezo al termen als “premium”, want dat is alleen maar goed voor patsertjes met oude 3-series en een petje op zodat ze kunnen posen omdat ze een BMW hebben of van die ander soort patsertjes die de auto’s alleen maar hebben omdat de baas ze leased, maar dit soort uitspraken maakt het er niet beter op.
Zulkse steken passen niet bij het cachet premium. Als je premium wil zijn moet je het uitstralen en uitspreken en dus niet kinderachtig gaan porren bij de concurrent.
Schrijft iemand over de emotieloze Audi A8, vergeet die fanboy de recent geïntroduceerde 5-serie die ook vreselijk saai is geworden in vergelijking met zijn voorganger.
Maar goed, dit is fijn voor autoblog, veel reacties van fanboys die elkaar bestoken met welk merk beter is. De waarheid is dat je bij Audi een te dure Skoda koopt en bij BMW teveel betaald voor de naam.
Vincenzo zegt
heeft ie goed gezien die baas…ze zijn natuurlijk een gay merk.
Michael zegt
http://www.bmwblog.com/2009/04/13/billboards-war-bmw-vs-audi
Audi is het al gewoon van bmw op hun doos te krijgen.
autoblogger zegt
@Michael: http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/19/audi-geeft-niet-op-reclame-oorlog-met-bmw-gaat-door
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/28/bmwaudi-reclameoorlog-nu-ook-in-europa
etc…
JMC zegt
Wat een onzin kraamt die man uit. Ach ja, wat wil je: Audi!
Dat ze eens eerst met een deftige A8 komen en die dan de V12 TDI meegeven. Dan pas is zo’n uitspraak gelegitimeerd!
GTR zegt
Of hij jaloers is of niet, of echo bescherming. Maakt mij niet uit, vind het wel nice dat hij gewoon zo iets zegt. Vind het premium beeld van Audi BMW en Mercedes beetje vervagen door die groene gedoe. Ik snap dat het moet gebeuren, het is ook een goede vooruitgang voor de wereld. Maar vind het aan de andere kant ook wel een beetje zonde allemaal. Het is hoe ik er op kijk.
Hoe dan ook zal ik waarschijnlijk altijd voor Audi gaan, no matter what haha.
BMW M zegt
Moet jij weten. Ik heb in een Audi toch altijd het gevoel of ik in een luxere Volkswagen zit. Daarbij hou ik toch van sportief rijden, en dan moet je bij BMW zitten. Audi probeert dit volgens mij wel na te streven, maar kunnen qua wegligging en stuurgevoel totaal niet tippen aan een BMW.
Ahura zegt
Comfort: Mercedes. Sportief: BMW. Tussen sportief en comfort in: Audi. Imo is daar niks mis mee. Goed ze onderscheiden zich dan nauwelijks maar ze hebben wel een sterk punt want het spreekt meer mensen aan
cnossen zegt
audi zuigt..
Trango zegt
Je kan toch niet stellen dat Audi tussen comfort en sportief inzit, zogenaamd tussen Mercedes en BMW? Ik vind Audi het minst comfortabele merk bij uitstek en het sportieve is enkel aanwezig bij de duurdere modellen. Wat Audi wel heeft / had is een mooi interieur rond de eeuwwisseling. Maar ook hier heeft Mercedes hen ingehaald, en staat BMW status quo. Audi is vandaag dus vooral zeer oncomfortabel.
Ex A4 rijder.