In een persbericht waarin ze vooral reppen over hoeveel geld ze wel niet in de ontwikkeling van nieuwe modellen pompen heeft Audi aangegeven dat er dan toch een hybrideversie van de Q5 aan zit te komen. Deze zou eind 2010 worden onthuld om in 2011 op de markt te verschijnen.
De Q5 zal hiermee het eerste ‘full hybrid’-model van Audi zijn. Details over de aandrijflijn geven ze nog niet vrij, maar aangezien deze auto het vooral op de Amerikaanse markt goed zal moeten doen gaan we uit van een benzinemotor, wellicht de 2.0T.
Andere nieuwe modellen die in de loop van volgend jaar het levenslicht zullen zien zijn de A1, A7, A8 en de R8 Spyder. Audi benadrukt hierbij dat ze al deze investeringen uit hun eigen cashflow kunnen doen, oftewel: het gaat lekker daar in Ingolstadt. In 2015 zal Audi het modellengamma vergroot hebben van 34 naar 42 auto’s, waarvoor er de komende drie jaar €5,9 miljard geïnvesteerd zal worden op een totaalplaatje van €7,3 miljard.
mrtn zegt
Laat nu maar eens mooie beelden zien van de A1 en de A7, Audi!
Premium zegt
Ik dacht dat ze niet mee deden aan de groene oorlog….
Timmie zegt
@Premium:
Dat kunnen ze zich niet veroorloven. Wat de concurrent doet, moeten zij als het ware ook doen…
Buyck zegt
@ Premium: We kunnen niet anders. Olie heeft zijn beste tijd gehad. Eens de Emiraten kerncentrales beginnen te bouwen om geen eigen olie meer te verspillen en het willen voorbehouden voor het buitenland zegt al genoeg.
hape zegt
Goh… een paar jaar geleden riepen ze nog dat hybride het niet is…
BananaFlip zegt
Eigenlijk is het wel erg vreemd dat Audi niet echt een uitgebreid modellenprogramma heeft voor zuinige en schone auto’s. Zoals de premium collega’s Mercedes en BMW respectievelijk BlueEFFICIENCY en EfficientDynamics gebruiken voor een lagere uitstoot en verbruik heeft Audi slechts twee schone (en trage) diesels voor de A4 en A6. Op deze manier wordt het natuurlijk nooit wat, jongens en meisjes uit Ingolstadt. Hybride is de bom, wake up!
Natuurlijk is het nog veel vermakelijker om benzineslurpende CO2-monsters te maken maar daarmee heb je de overheden niet aan je zijde staan. Ik vind het toch opmerkelijk dat Audi nu pas serieus groen bezig gaat.
cardesigner@USA zegt
34 Audi’s? Ik kan ze niet allemaal opnoemen… Of worden de A4 avant en de A4 limousine bijvoorbeeld als 2 modellen gerekend?
BananaFlip zegt
Wanneer komt de Q3 nou eigenlijk?
Tommy2 zegt
@BananaFlip: Ga er maar van uit na de nieuwe A3 pas, ze zetten de Q3 niet op het oude onderstel denk ik…
OT: Denk niet dat er hier veel van zullen verkopen, je hebt tenslotte niks aan zo’n hybridegeval. Maarja ze moeten wel want zonder zo’n ding hoor je er over een paar jaar niet meer bij…
BananaFlip zegt
@cardesigner@USA: Het is toch wel knap om 34 auto’s te produceren met exact hetzelfde vooraanzicht ;) .
Tommy2 zegt
@BananaFlip: En oja bij Hans Anders zijn de brillen in de aanbieding.. ;)
BananaFlip zegt
@Tommy2: Je kunt er toch niet omheen dat Audi wel heel erg vast blijft kleven aan het idee van één familiegezicht. Je gaat me toch niet vertellen dat jij ook maar enige vorm van variatie kunt ontdekken is het design van de huidige 34 Audi’s.
Tommy2 zegt
@BananaFlip: Dat is bij BMW en Volkswagen etc precies zo. Auto’s moeten ook een familie-gezicht hebben anders zie je niet dat het een bepaald merk is zoals bij die Koreaantjes… Alleen Mercedes heeft nog wat variatie in hun modellen en dat vind ik opzich niet verkeerd.
Maar ik zie altijd direct welk type Audi, BMW of wat dan ook het is… Je bent een autokenner of je bent het niet.
BananaFlip zegt
@Tommy2: Ik denk dat ik me ook zo mag noemen, ik beklaag me alleen maar over het feit dat ik vind dat Audi elke mogelijke niche induikt en vervolgens een auto maakt die qua uiterlijk slechts op enkele punten afwijkt van alle andere modellen.
Bobby_Orlando zegt
Was een hybride niet iets voor geitenwollensokken boomknuffelaars? Of is het plots trendy en hip omdat er vier dikke nullen op de kofferklep staan?
GOD zegt
die schets is wel mooi. maar heeft niks meer te maken met de uiteindelijke auto.
verder is die achterkant ronduit lelijk.
EJS zegt
Zat er dik aan te komen.. Jammer dat het wss weer Amerikaans georiënteerd wordt, maar het zal voor veel mensen toch een stuk aantrekkelijker worden een q5 te kopen, gezien de sponsoring van de overheid;)
Vroegwakker zegt
Zolang elektrisch rijden nog niet echt bruikbaar is, is Hybride de beste keuze.
In alle opzichten, tenzij je nostalgische gevoelens hebt met bv een Ford T of een Deucevo.
md zegt
hybride = crap! Waterstof is de toekomst!
Vroegwakker zegt
@md:
Zo he, jij hebt er verstand van!
Waterstof is geen brandstof, je kunt er alleen maar energie mee overdragen.
En ook dan blijft het logisch om rem energie en warmte energie, die anders verloren gaat in een accu tijdelijk op te slaan. En weer in te zetten op het moment dat je het nodig bent.
Hybride is top.
Verdiep je eerste eens in een onderwerp voordat je ergens reageert.