Straatprijswinnaars willen helemaal geen auto winnen

Auteur: , 52 Reacties

Je kent natuurlijk de Postcodeloterij wel met de bekende straatprijzen. Een grote geldprijs, de zogeheten Postcodekanjer, valt daarbij op een postcode en het bedrag wordt via een bepaalde verdeelsleutel verdeeld onder de deelnemers met die postcode en de deelnemers in de rest van de wijk. Sommige mensen winnen daarbij een gloednieuwe auto, voorheen was dit een BMW, tegenwoordig een Audi. Maar zijn mensen daar nu wel zo gelukkig mee? Vier economen zochten het uit en hun conclusie is: Nee!

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken, zo luidt het gezegde. Echter waar het in de praktijk op neerkomt is dat mensen veelal denken: Geef mij maar gewoon het geld. Dat is niet natuurlijk zo verwonderlijk, want met het geld op zak kun je immers zelf bepalen of je een nieuwe auto wilt kopen. Van de 25 auto winnaars die door de economen werden ondervraagd, hadden er 21 hun gewonnen auto binnen een half jaar alweer verkocht.

Waarom blijft de Postcodeloterij dan auto’s weggeven zul je je afvragen. Dat is allemaal marketing. Het heeft te maken met het vreemde verschijnsel dat een loterij waarbij naast geldprijzen ook auto’s kunnen worden gewonnen, voor mensen aantrekkelijker is (lees: lijkt) dan wanneer er enkel geldprijzen kunnen worden gewonnen. De auto’s zijn dus pure lokkertjes en het werkt. Opvallend is overigens wel dat winnaars van geldprijzen juist interesse in een nieuwe (of nieuwere) auto krijgen. Een deel van het geldbedrag wordt daar vaak wel aan uitgegeven.

Wat de economen ook opviel is dat wanneer er iemand in de buurt een gloednieuwe auto wint, de buren ook geneigd zijn om een nieuwe(re) auto te kopen. Zelfs wanneer zij geen geldprijs hebben gewonnen. “Keeping up with de Joneses”, noemen de Amerikanen dat. Verder bleek uit het onderzoek dat winnaars van straatprijzen hun consumptiegedrag niet rigoureus aanpassen. Mensen spreiden de “positieve inkomensschok” uit over de rest van hun leven. Na zes maanden is de roes wel uitgewerkt, want zo groot zijn de straatprijzen ook weer niet. (via: z24.nl)