General Motors haalt 1,3 miljoen auto’s terug

Gepost op 02-03-2010 om 9:19 door - 40 Reacties »

Power steeringVandaag bedelven we je onder een stortvloed van nieuws uit Genève, maar we pikken toch ook nog even de terugroepactie van General Motors mee. Het gaat om voor Nederland niet echt relevante modellen, maar we zouden niet willen dat de Toyota fans ons verwijten dat we enkel aandacht besteden aan de terugroepmalaise van het Japanse merk. GM haalt 1,3 miljoen auto’s terug naar de garage.

Bij de geplaagde auto’s kan de stuurbekrachtiging uitvallen. General Motors heeft hierover meer dan 1.100 klachten ontvangen en het probleem wordt tot nu toe in verband gebracht met meer dan veertien ongelukken. Hierbij raakte vooralsnog één persoon gewond.

De autofabrikant laat weten dat de auto’s niet onveilig zijn, want de auto’s blijven altijd bestuurbaar. Mocht de bekrachtiging uitvallen, dan zal de besturing echter wat zwaarder zijn bij snelheden onder de 25 km/u. Toch heb je dat liever niet op het moment dat je ontspannen met het stuur in de palm van je hand door een bochtje stuurt.

Het gaat om de modellen Chevrolet Cobat (2005-20010), Pontiac G5 (2007-2010), Pontiac Persuit (2005-2006) verkocht in Canada en Pontiac G4 (2005-2006) verkocht in Mexico.

Met dank aan iedereen voor de tip

40 reacties
BP
BP [ commentorial ]
27-11-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je onze video in het laboratorium al gezien?
Het nekschot voor GM? Hoop van niet…
@Mr. V8: dit is geen geenstijl ga weg met je nekschot
Avatar van Marten
Dotternetta
02-03-2010 om 9:24
Yeah! Zou Toyota nu ook inruilkorting geven?
@ xiran: hmm, ik zie zelf geen link met geenstijl.. Als jij dat zo opvat, mijn excuses, was namelijk niet de achterliggende gedachte.
@Autoblog !!! hahaha, goeie actie !!
Nu mag Obama in het bankje naast Toyoda-San….
Kijken wie het diepst kan buigen ! :P
gm heeft geen aureool dat het perfect is, dus niks mis mee.
Bovenstaande reactie geeft al aan….oogkleppen zijn nog stevig op.
zo en wie heeft de weddenschap gewonnen:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/08/inzetten-maar-wie-is-de-volgende-met-een-omvangrijke-terugroepactie

Nu VAG nog een terugroep actie en en dan zijn we van het Toyota bashen af
Spelfoutjes in het artikel:

Het betreft de Chevrolet Cobalt en de Pontiac Pursuit
@Bob: je bent me net voor :-)
Problemen met de stuurbekrachtiging .. Had Toyato niet hetzelfde of soortgelijk probleem ?
dat is wel een nieuwe model die cobaLt uit 20010
nieuw
Mja hier zal wel niet zoveel aandacht aan besteden worden, want hier verwacht men het van. En mochten ze in de problemen komen, worden ze toch kunstmatig in leven gehouden. :roll:
GEWELDIG.

Ik heb op andere fora en blogs regelmatig arrogante Amerikanen gezien die Toyota liepen te bashen en dat amerikaanse auto dan misschien wel niet zo reputabel als Toyota zijn maar dat nu wel weer bleek wie de baas was.

Fijn dat ze even terecht gewezen worden
Wauw de Cobalts voor de komende 18.000 jaar worden al teruggeroepen!

Maargoed, dit is minder erg dan bijvoorbeeld remmen. Zonder stuurbekrachtiging is er nog wel te rijden (als het moet)
die 1 gewonde staat ook in schril contrast met de 15-25 doden van toyota..
Avatar van Marten
Dotternetta
02-03-2010 om 12:31
Der komen straks wel meer dooie koeien uit de sloot
So what de stuurbekrachtiging valt weg? dat is heus geen ramp, kwamen we vroeger veel tegen met onze citroen BX
F.A.I.L

(doet een vreugdedansje)
ik word dan toch liever dood trg gevonden in zo’n stoere amerikaanse GM, dan in een japans saai speelgoedautootje
Chevrolet Cobat (2005-20010)

cobat = cobalt
20010 = 2010

lijkt me.

OT

het is alleen een probleem onder de 25kmh. Dan kan er toch nog niet zo heel veel gebeuren. Ja tuurlijk kan er iemand lopen in een bocht waar jij vooruit rijdt (onbedoeld). Maar dat alles gaat nog niet zo hard.

en op hogere snelheden is stuurbekrachtiging niet eens zo onmisbaar.
@ jantje 555

Je hebt zelf ook een japans speelgoedautotje ;)

On-Topic

Ik vindt het normaal dat ze zoiets doen maar het kan gebeuren. Mensen maken fouten, en hieraan werkt meer dan 1 mens dus meerdere kansen op fouten.
Zo zie je maar weer, het komt bij iedereen voor. Wel opmerkelijk dat de USA fanboys opeens niet meer te vinden zijn in de reacties ;) die waren toch steeds haantje het voorste als het ging om Toyota afzeiken.
@JPM: opletten knullie ..

want over welke USA fanboy heb je het ??
@jpm

die zijn nog bezig met inparkeren
valt niet mee zonder stuurbekrachtiging
@JPM, stuurbekrachting die kan uitvallen is toch wel minder ernstig dan gaspedalen die vast blijven zitten. 50 Jaar geleden zat er alleen stuurbekrachtiging in enkel de meest luxe modellen. En toen reden de mensen ook gewoon rond zonder te crashen.
@cardesigner

als het in een bocht ineens uitvalt kan het wel zijn dat je erdoor verrast wordt en daardoor rechtdoor rijdt. Maar het is alleen een probleem bij lage snelheden, dus de gevolgen daarvan lijken me niet ernstig.
“It was a nightmare, suddenly i had to use my own muscles”
“but fortunately.. God steered my car”
@ Cardesigner

Dat weet ik, of het nou het pedaal is, de stuurbekrachtiging of iets anders. Punt is dit gebeurd iedereen en in het geval van Toyota kwam de kritiek niet alleen als het over het pedaal ging maar ook minder belangrijke zaken. En ik kan me nog heel goed herinneren in een van de vele Toyota topics dat iemand zei dat GM zo betrouwbaar is geworden dat ze niets hoeven terug te roepen. Maakt allemaal niet uit, niemand meer zeuren.

@ lincoln

Helemaal waar, mijn excuses.
Ik heb in ieder geval nooit gezegd dat GM of welk ander merk dan ook never nooit problemen heeft.

Nou kan ik hier wel de loftrompet gaan steken dat GM “tenminste de modellen terugroept, want dat zie ik andere fabrikanten niet doen”, of gaan roepen dat dit een complot is van de Japanners om hun eigen industrie te beschermen of andere blabla, maar daar heb ik helaas iets teveel zelfrespect voor…
@ C6_R

De terugroepactie van Toyota was geen complot van de Amerikanen dat heb ik nooit gezegd, dat weet je ook.
Nee dan de Japanners, zie jij ze al een enorme heisa maken in hun media? Stellen ze een onderzoek in waarbij de top van GM naar Japan moet komen om zich te verantwoorden? Wordt hun een boete opgelegd?

Ik zou zeggen we kunnen met z’n alle nog veel leren van de Japanners.
@JPM:
de top van Toyota zit al in de states ..
de werkgelegenheid die ze daar bieden is ongekent ..

buiten het feit dat dit een “boekhouders vs verzekeraars” kwestie is ..
onze racistische autoblog vrienden maken er graag een Japan vs USA kwestie van ..
verontrustende bedoeling .. maarja simpele zielen mogen ook reageren ..
weeral een terugroepactie…
Wie is het volgende merk ;)
Heeft Bob Lutser weer wat uit te leggen.. :lol:

Toyoda ging hem al voor.

Al is een probleem met de stuurbekrachtiging natuurlijk minder erg dan blokkerende rem/gaspedalen, dat is een feit.
De Cobat wordt nog 18005 jaar geproduceerd tot het jaar 20010… echter tegen die tijd zal blijken dat het model niet meer bijtijds is.
Dit is nog 10x erger dan Toyota:P
Saillant detail is dat GM de schuld legt bij de onderdelenboer Jtekt Corporation.

Drie keer raden welke Japanse autobouwer daar een van de aandeelhouders van is! :lol:
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!