Voorbeschouwing van de 2010 Grand Prix in Maleisie

Auteur: , 30 Reacties

Zondag is het weer zover, round 3 van het Formule 1 circus. Dit keer is de stoet vanuit Melbourne naar Sepang vertrokken voor de Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix in Kuala Lumpur.

Na teleurstellende Grand Prix’s in Bahrein en Australië zijn de coureurs van Red Bull Racing gebrand op revange in Maleisië. Zowel in Bahrein als Australië startte Sebastian Vettel van pole position en leidde de race totdat hij door problemen aan zijn motor de leiding moest afstaan danwel met remproblemen uitviel. Zijn Red Bull auto is ontworpen door Adrian Newey, één van Formule 1’s meest succesvolle ontwerpers die bekend staat om zijn snelle doch onbetrouwbare auto’s. Red Bull is aan zet om het tegendeel te bewijzen en in de race te blijven om de titel.

Ferrari, dat met plaats 1 en 2 in Bahrein en plaats 3 en 4 in Australie tot nu toe een uitstekende seizoensstart kent, hoopt het koelingsprobleem van Bahrein te hebben verholpen. Samen met Red Bull lijken ze de snelste auto te hebben, toch was het vorige week McLaren dat er met de overwinning vandoor ging in Australië. Niet McLaren lievelingetje Hamilton, maar nieuwkomer bij het team en huidig wereldkampioen Jenson Button wist vorige week op een nat en opdrogend circuit de overwinning naar zich toe te trekken. Met het nodige geluk maar in een toch zeer strak gereden race was Button in staat om McLaren een onverwachte overwinning te schenken.

Mercedes GP (het voormalige kampioensteam Brawn GP) stelt voorlopig met Nico Rosberg en Michael Schumacher achter het stuur teleur. Rosberg is Schumacher zowel in de kwalificatie als in de race tweemaal de baas gebleven. Hoewel Schumacher na drie jaar afwezigheid nog goed kan meekomen zijn de fans hard en verwachten ze betere prestaties van ‘Schumi’. Schumacher zelf vraagt om meer tijd en heeft al aangegeven komende zondag in Maleisië op een podiumplek te mikken.

Achter de vier topteams ontpopt zich een spannende strijd om de overige punten. Renault, Williams, Force India en Sauber lijken erg aan elkaar gewaagd en kunnen ze met het nodige geluk voor een stunt zorgen zoals Renault dat met Kubica liet zien in Australië door tweede te worden.

Technisch gezien zijn er de nodige omstreden updates te melden. Eén daarvan is de door McLaren geïntroduceerde F-duct. Een systeem waarbij de coureur met zijn knie de luchtstroom via de cockpit naar de achtervleugel kan beïnvloeden. Het systeem zorgt voor minder downforce op de rechte stukken en zo een hogere topsnelheid. Waar er eerst twijfels bestonden over de legaliteit lijken andere teams nu te werken aan een eigen variant.

Vier teams en acht coureurs die denken te kunnen winnen, tel daarbij een circuit op waar goed ingehaald kan worden en de weersverwachtingen die zware regen voorspellen. Eén ding is zeker, saai zal het waarschijnlijk niet worden.