30 jaar Quattro

Auteur: , 59 Reacties

Audi viert dit jaar 30 jaar quattro . Deze week opende in het Audi Museum Mobile in Ingolstadt een jubileumtentoonstelling waar het ontstaan van de vierwielaandrijvingstechniek wordt uiteengezet.

De tentoonstelling gaat terug in de tijd tot 1485, toen de geniale uitvinder Leonardo da Vinci al een voertuig tekende met aandrijving op allevier de wielen. Onder de elf tentoongestelde auto’s zijn de pioniersvisies van Spijker, Bugatti en Cisitalia te zien op de toepassing van vierwielaandrijving. Ook is er de enige vierwielaangedreven Formule 1-auto waarmee ooit een Grand Prix is gewonnen, de P99 Climax.

De doorbraak van vierwielaandrijving voor het grote publiek kwam met Audi’s oer-quattro in 1980. Die zette de rallywereld volledig op zijn kop. In de vroege jaren ’80 bleken de Audi’s onverslaanbaar. De neiging tot onderstuur, die het gevolg was van de plaatsing van het blok vóór de vooras, werd ruimschoots gecompenseerd door de betere tractie. De zegetocht culmineerde in 1985 tot de dikbespoilerde Audi S1. Daarna gooide Audi de handdoek in de ring omdat het de rally’s te gevaarlijk vond vanwege de uitzinnige publieksmassa’s die voortdurend net-niet werden neergemaaid door de voorbijstormende wagens. Later kwam Audi nog even terug in de rallysport met de Audi 200 quattro.

Vanwege het jubileumjaar werd rallylegende Walter Rörhl herenigd met de auto die hij in 1984 de Col de Turini op joeg tijdens de rally van Monte Carlo. Diverse journalisten die op de passagiersstoel mochten plaatsnemen, werden bleekjes rond de neus van de onwaarschijnlijke snelheden die de meester nog steeds weet te halen op dit heilige asfalt.

Niet alleen in de rallysport bewees de quattro-techniek zijn voordelen, ook op het circuit. In 1990 kwam Audi met de V8 quattro in het DTM om dit nieuwe topmodel te promoten. Grappig detail is het houtfineer op het bijna-standaard dashboard, net als bij de straatauto’s. De viercilinders van BMW en Mercedes konden de een paar maten grotere V8 maar moeilijk partij geven. In het debuutjaar werd Hans-Joachim Stuck DTM-kampioen en een jaar later was de titel voor Frank Biela.

Op de onlangs gehouden Techno Classica toonde Audi enkele belangrijke modellen uit de quattro-historie. Een hele belangrijke ontbrak echter: de Sport Quattro. De Sport Quattro werd op de IAA van 1983 geïntroduceerd als een hommage aan de rallysuccessen. Hij had twee uiterlijke kenmerken die hem onderscheidden van de ‘gewone’ oer-quattro. De wielbasis was met ingekort tot 2,2 meter en de voorruit stond meer rechtop. Dat kwam omdat de rallywagens na 1980 dat carrosseriedeel niet van de oer-quattro gebruikten, maar van de Audi 80. De 2,1 liter vijfcilinder turbo perste er 306 pk uit. Een indrukwekkende prestatie voor die tijd en het was dan ook de duurste Audi tot dan toe. Kopers moesten 203.850 Duitse marken aftikken. In twee jaar tijd werden 214 stuks vervaardigd bij Baur in Stuttgart. Twee jaar geleden was de Sport Quattro wel aanwezig op de Techno Classica, in elk van de vier kleuren die destijds leverbaar waren: rood, wit, groen en zwart.

Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!



59 reacties

hmm… op mijn verlanglijstje: een quattro op gravel testen
de techniek die het racen echt leuk maakt, ik hoop dat audi binnekort weer eens met een quattro komt, en terug de wrc in gaat, net als ik dat hoop van lancia overigens!

En zeg zelf, ook de oude audi’s zijn mooi!
Wauw! Die Urquattro is echt helemaal te gek! Wat een plaatje!
Mja Audi is wel gekend om hun quattro aandrijving.. reden te meer om een feestje te vieren ;)
wat een saaie autos: Audi !
Quattro is leuk voor de mensen die niet met rwd om kunnen gaan…
Audi 90 IMSA GTO!

Wat een bak is dat toch! HULDE aan Quattro in de jare ’90.
@CSL: Nee quattro is gewoon beter omdat het meer tractie heeft! Écht waar? écht waar!
Ziek! die Volkswagen LT in Audi Quattro kleuren :O
@ wouters
“In de vroege jaren ‘80 bleken de Audi’s onverslaanbaar”
Don’t think so, ze hebben nog flink moeten vechten tegen Walter in zijn achterwielaandrijver (en later verliezen van 205jes). Zoek het aantal wereldtitels van de Quattro eens op en je zal ontgoocheld zijn.
@Stijn: Als ze het bleven doen waren ze onverslaanbaar op onverhard. Asfalt was een ander verhaal, daar waren de 037 ze de baas. De 205jes waar jij het over hebt is wel een ernstig understatement. Er was niks -jes aan de 205 t16, een auto die zelfs een grotere wielbasis hadden dan een SportQuattro. Dit was eigenlijk de ultieme group B auto. De Lancia Delta S4 leed onder een ontwikkelingsachterstand die men had en bleef houden t.o.v. de 205s. Maar dit waren dan ook prototypes gemaakt voor een doel: het WK rally winnen. En de Audi was teveel een familiesedan gemaakt om mee te rallyen, de motor ver voorop bleek daarbij het grootste euvel. De Sport Quattro won geen enkele WK-rally. De evo S1, won er 1(San Remo 1985).

Na 1986 werd de hele groep B gebanned. Er zou eerst sprake zijn van een group S waarvoor Audi zijn wagen al klaar had. Een middenmotor concept, die uiterlijk meer leek op een kleine le-mans racer. Maar group S is er nooit gekomen. In 1987 zou group A de hoofdklasse worden. Hierin heeft Audi nooit potten kunnen breken en late jaren 80 trokken ze zich helemaal terug uit de rallysport.

Audi won 2 rijderskampioenschappen (83 en 84) en 2 manufacturerkampioenschappen (82 en 84)

Audi group S: http://img155.imageshack.us/img155/1499/20155567zu3.jpg
@jp: De Lancia Delta S4 leed onder een ontwikkelingsachterstand die men had en bleef houden t.o.v. de 205s.
:?

De Delta S4 domineerde het complete veld (incl 205’jes) en er was geen achterstand in ontwikkeling, slechts vertraging.
Komaan Dennis dit gaat over Audi, zeg maar weer iets nuttigs zoals in elke bericht over Audi.
De Audi Sport Quattro S1 is nog steeds de coolste en één van de meest krachtige rallyauto’s ooit. (600 pk)
Die Sport Quattro is echt zeldzaam, zijn in goede staat zo meer dan 120.000 euro waard ex. bpm.
prachtige auto’s! vooral die eerste grijze! zet ‘m maar voor mijn deur en ik zorg ervoor dat hij voor eeuwig zo zal blijven uitzien. echt een mooie auto!
Die rode Sport Quattro… wat een porno op wielen zeg!!
Vooral die rode doet het gewoon lekker op je netvlies! 8)
Al mag de witte er ook wel wezen omdat de witte wielen lekker matchen met de lak!
Ik vind de voorkant wel gaaf maar de rest niet.
Maar goed dat ze Quattro hebben bedacht anders zouden ze nooit wat gewonnen hebben ;)
Stijn heeft gelijk, Audi heeft maar twee keer gewonnen in de 80’s:

– 1990 Carlos Sainz Toyota Celica GT-Four Lancia Lancia Delta Integrale 16V

– 1989 Miki Biasion Lancia Delta Integrale Lancia Lancia Delta Integrale

– 1988 Miki Biasion Lancia Delta Integrale Lancia Lancia
Delta Integrale

– 1987 Juha Kankkunen Lancia Delta HF 4WD Lancia Lancia Delta HF 4WD

– 1986 Juha Kankkunen Peugeot 205 Turbo 16 Peugeot Peugeot 205 Turbo 16

– 1985 Timo Salonen Peugeot 205 Turbo 16 Peugeot Peugeot 205 Turbo 16

– 1984 Stig Blomqvist Audi Quattro Audi Audi Quattro

– 1983 Hannu Mikkola Audi Quattro Lancia Lancia Rally 037

– 1982 Walter Röhrl Opel Ascona 400 Audi Audi Quattro

– 1981 Ari Vatanen Ford Escort RS1800 Talbot Talbot Sunbeam Lotus

– 1980 Walter Röhrl Fiat 131 Abarth Fiat Fiat 131 Abarth

– 1979 Björn Waldegård Ford Escort RS1800* Ford Ford Escort RS1800
In wit is het een beauty
’t Blijven natuurlijk lelijk vierkante hokken, die Quattro’s, maarja nostalgie hè. Hoop alleen niet, moffen kennende, dat ze ook dit weer compleet gaan uitmelken.
oude Audis vond altijd al spuuglelijk in tegenstelling tot bmw’s E30
Die Rode, Witte en Groene, heerlijke auto’s! Zijn die nou daar te koop in die showroom? Omdat er staat Audi Tradition Verkauf? En zo ja wat zou die Rode kosten? Want dat ding is in concoursconditie. Leuk voor mijn collectie. Dan zou dit mijn eerste zijn… ;)
haha ja weer gewoon napraten he….audi onverslaanbaar…vraag het eens aan Lancia en Peugeot.
Ohh ik zie dat iemand hierboven het juiste lijstje al gepost heeft. En in de DTM was het weer een Italiaan die sneller was.
@ jp
De Quattro’s waren niet onverslaanbaar, dat is wat ik zei. En over die “205jes”, heb je nog nooit van een understatement gehoord?
Cool issie wel, maar mooi? Yuk. Schoenendoos op wielen.

Alleen die mooie rode kleur is goed. Doet me ergens aan denken…:D
Profielfoto van e36italia peter - italia
vorig jaar stond er een sport quattro in Iseo (italie) te pronken.. een groene.
die ‘achterbank’ die tegen de voorstoelen stond… lol

stond geparkeerd tussen een rits rs4/6-en… die vielen amper op :D
@jp: dat 002 Quattro gedrocht heeft nooit gereden. Het prototype is niet eens goedgekeurt.
@Wessee: heeft 1 keer gereden tijdens een niet officiele test, nadat ie al was afgekeurd door Audi management. Rohrl heeft ‘m een keer getest ergens in een bos in Beieren.
@jp: Dat wist ik niet. Leuk om te weten!
Over het algemeen vind ik die Group B/Group S auto’s wel vet. Zoals de Lancia ECV of natuurlijk de MR2, maar die 002 Quattro vind ik niet eens functioneel mooi, haha.

@tijn: 200 per deelname jaar (of een evolutie, dan hoefde je er maar 20 te maken). De enige die trouwens in de zelfde klasse (3000 cc) zat als de Quattro was de Lancia 037.
@Wessee: ja is nog wel een leuk verhaal. Rohrl was aan het rijden en kwam toen 2 agenten tegen die hem al van verre hadden horen aankomen. Ze waren fans en toen een van hen een foto wilde maken, heeft Walter hen gevraagd dat niet te doen, omdat ie anders in problemen zou komen als dat ding en de test in de openheid kwam. Ze beloofden om dat niet te doen, maar dan moest Rohrl wel vol gas weg acceleren.
Maar ben het met je eens dat die 002 echt een lelijk ding is.
De straatversie van de sport quattro was niet zo zeer een hommage naar de rally successen, maar een homologatiespecial. Groep B schreef voor dat er tenminste 200 stuks van een auto gebouwd moesten worden om hem in de rallysport te kunnen gaan gebruiken, zodoende zijn er ongeveer 200 van deze straatversie gemaakt.
Hetzelfde gold ook voor de 205T16 die beperkt is geleverd voor de straat met de motor achterin, de lancia delta S4, etc.
Audi Quattro S1 *kwijl*
Dit vind ik nog steeds een supermooie Audi.
De oerquattro.
Mijn droomauto toen ik een jaar of 10 was. Een buurman had er eentje. Supermooi geluid en zeer snel voor die tijd.
Helaas ook een van de laatste Audi’s die echt mooi waren.
Zag vandeweek nog een Sport Quattro voor weinig, maar pas na goed kijken werd duidelijk dat het om een zelfbouw ging op basis van een Audi Coupe http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?lang=de&id=47813874&pageNumber=1&tabNumber=2
@tijn – je snapt het !
Lag ook een aluminium 5 cilinder in ipv een gietijzeren
Kan me zondagmorgen nog goed herinneren als mijn maat zo’n kanon moest ‘uitlaten ‘ voor de welgestelde eigenaar.
Met 200+ per uur de Beneluxtunnel uit, even alle vier de ‘voetjes van de vloer’
Vind het maar een gedrocht, mij mogen ze iedere dag met zo’n gedrocht straffen.

Dit is wel de wagen geweest die het merk Audi op de kaart heeft gezet.

Het knappe van de 205 T16 was dat hij optisch op een ‘gewone 205GTI’leek, maar stond je ernaast was letterlijk alles aan de 205 een maatje groter.
@S,

Ik zou maar’s achter mijn oor gaan krabben als jij nog BPM wilt gaan betalen over een oldtimer ;)
@Wessee: “Hoop alleen niet, moffen kennende, dat ze ook dit weer compleet gaan uitmelken.”

Even zonder dollen: Als het aankomt op “uitmelken” doen de Yanks echt niet onder voor de Duitsers, by far not! :)

Hoeveel speciale versies zijn er gebouwd van de verschillende Corvette’s, Camaro’s, Mustang’s?
@Benz..,

Hij zegt toch ook niet dat hun dat niet doen?
@jack abarth: Weet ik wel, vond het alleen grappig om dat te lezen van een US-carliefhebber.

That’s all..
@Benz..:
door Ford/GM vrijwel nooit hoor ..

je bent natuurlijk vrij om voorbeelden te noemen ..
doet mij dr maar 1tje!
Gene Hunt: “C’mon Bolls. Let’s fire up the Quattro!”

Voor de ware BBC-adepten :)
Zalige wagens, dat wel.
Alleen de F1 is al vermeld maar ik geloof dat in de CanAm ook wel regelmatig 4wd gebruikt werd.

Ook de Jensen Interceptor was eeuwen eerder met hun awd systeem. Dat was trouwens ook een gewone weg/ sportauto.
integralechubasco
@Jimmie
de eerste delta s4’s waren nog niet echt dominant, snel maar onbetrouwbaar. pas het opeenvolgend jaar begon het goed totaan Corsica, toen Toivonen verongelukte…
@integralechubasco:
Delta S4 zijn problemen lagen voornamelijk in het feit dat íe een Volumex compressor had voor de lage toeren en een Turbo voor de hoge.
En dat duurde eventjes eer ze het lek boven waterhadden
@JP, Amen.
@Benz.. wat dacht je van de Jappen ? V-Spec, S-Spec. etc.etc. Alle fabrikanten doen dit toch.
Wat ik me nog wel kan herinneren uit de tijd van de rally Quattro’s is dat Jan v.d.Maarel helemaal gek werd van John Bosch. Jan kon met zijn achterwiel aangedreven Manta i400 niet eens tippen aan Bosch in de Quattro. Audi was de eerste die écht hard kon gaan met AWD. Alles wat daarna in de rally-scene verscheen was puur en alleen ontwikkeld om de Audi’s te kloppen,(De Pug 206’s, de Lancia’s etc.) dat zegt genoeg dacht ik zo.
@Jimmie: Als de grote Markku Alen zelf zegt dat er altijd een ontwikkelingsachterstand was t.o.v. de 205 dan zal ik zijn woord toch maar boven het jouwe geloven. Wat het verschil is tussen een achterstand en vertraging? Een achterstand komt door vertraging, dus ik zie het verschil niet echt.

Peugeot rijderskampioen en fabrikantenkampioen in 1986, dus zie niet in hoe Delta S4 het hele veld domineerde. Peugeot was de beste allround group B auto. De Ford Rs200 had het kunnen worden, maar waren te laat.
@integralechubasco: je debuut wedstrijd winnen met een een-twee overwinning is niet dominant? Voor deze deelname hadden ze in de testrally’s technische problemen.

@jp: Vertraging is dat de auto te laat klaar is voor (volledige) deelname aan het kampioenschap. Achterstand is dat je iets ontwikkeld wat bij het klaar zijn al verouderd/achterhaald is.
En Lancia had het rijders en fabrikantenkampioenschap op zak in 1986, totdat Peugeot bezwaar maakte en er resultaten geschrapt werden.

Ze zijn enorm gewaagd aan elkaar laten we ’t daar maar op houden :P
@Jimmie: ach zo ja, laat ik het dan zo zeggen. Peugeot lag al ver voor met de ontwikkeling van 4wd en middenmotorconcept, dat was moeilijk voor Lancia om nog bij te halen.
En jij en ik weten allebei dat de diskwalificatie van Peugeot in SanRemo een Italiaans complot was.
Geen dominantie dus, maar zeer zeker aan elkaar gewaagd, en als Henri het hele seizoen had afgemaakt dan had Lancia waarschijnlijk wel aan het langste eind getrokken.
@Benz.. dat wil ik ook graag wat voorbeeld om te laten zien dat het in de US in dezelfde mate gebeurd?
;)
waren allemaal een per een monsters die groube b beesten.grts
Peugeot had toen twee troeven : Mijnheer Calvet de CEO en Jean Todt.
Vooral Mijnheer Calvet begreep dat een link tussen de straat GTI en de T16 in de rallysport de verkopen van Peugeot’s kleinste zouden stimuleren.
Peugeot was net uit een diepe recessie gekropen na de -door de Franse staat- gedwongen overname van Simca (lees Talbot)
De 205 wist het PSA concern te redden als bestseler en om boven in de tot dan toe door de Golf GTI gedomineerde markt te komen, zelfs boven de Golf GTI uit te stijgen, was een grote zak met geld voor Peugeot Sport een goede investering.
Lancia, onder leiding van Cesare Fiorio had het veel en veel moeilijker om aan geld te komen, als stiefdochter moesten ze bij Mama Fiat om geld bedelen en dat terwijl Fiat letterlijk met de 131 Abarth’s in de wielen werd gereden door hetzelfde Lancia’s in de WRC.
De eerste WRC kampioen is trouwens de Alpine A110 geweest, zie deze blog over die gele A110
Ja ja vroeger zag je aan t model wat voor merk t was. Mooie tijden (snik)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).