30 jaar Quattro

Auteur: , 59 Reacties

Audi viert dit jaar 30 jaar quattro . Deze week opende in het Audi Museum Mobile in Ingolstadt een jubileumtentoonstelling waar het ontstaan van de vierwielaandrijvingstechniek wordt uiteengezet.

De tentoonstelling gaat terug in de tijd tot 1485, toen de geniale uitvinder Leonardo da Vinci al een voertuig tekende met aandrijving op allevier de wielen. Onder de elf tentoongestelde auto’s zijn de pioniersvisies van Spijker, Bugatti en Cisitalia te zien op de toepassing van vierwielaandrijving. Ook is er de enige vierwielaangedreven Formule 1-auto waarmee ooit een Grand Prix is gewonnen, de P99 Climax.

De doorbraak van vierwielaandrijving voor het grote publiek kwam met Audi’s oer-quattro in 1980. Die zette de rallywereld volledig op zijn kop. In de vroege jaren ’80 bleken de Audi’s onverslaanbaar. De neiging tot onderstuur, die het gevolg was van de plaatsing van het blok vóór de vooras, werd ruimschoots gecompenseerd door de betere tractie. De zegetocht culmineerde in 1985 tot de dikbespoilerde Audi S1. Daarna gooide Audi de handdoek in de ring omdat het de rally’s te gevaarlijk vond vanwege de uitzinnige publieksmassa’s die voortdurend net-niet werden neergemaaid door de voorbijstormende wagens. Later kwam Audi nog even terug in de rallysport met de Audi 200 quattro.

Vanwege het jubileumjaar werd rallylegende Walter Rörhl herenigd met de auto die hij in 1984 de Col de Turini op joeg tijdens de rally van Monte Carlo. Diverse journalisten die op de passagiersstoel mochten plaatsnemen, werden bleekjes rond de neus van de onwaarschijnlijke snelheden die de meester nog steeds weet te halen op dit heilige asfalt.

Niet alleen in de rallysport bewees de quattro-techniek zijn voordelen, ook op het circuit. In 1990 kwam Audi met de V8 quattro in het DTM om dit nieuwe topmodel te promoten. Grappig detail is het houtfineer op het bijna-standaard dashboard, net als bij de straatauto’s. De viercilinders van BMW en Mercedes konden de een paar maten grotere V8 maar moeilijk partij geven. In het debuutjaar werd Hans-Joachim Stuck DTM-kampioen en een jaar later was de titel voor Frank Biela.

Op de onlangs gehouden Techno Classica toonde Audi enkele belangrijke modellen uit de quattro-historie. Een hele belangrijke ontbrak echter: de Sport Quattro. De Sport Quattro werd op de IAA van 1983 geïntroduceerd als een hommage aan de rallysuccessen. Hij had twee uiterlijke kenmerken die hem onderscheidden van de ‘gewone’ oer-quattro. De wielbasis was met ingekort tot 2,2 meter en de voorruit stond meer rechtop. Dat kwam omdat de rallywagens na 1980 dat carrosseriedeel niet van de oer-quattro gebruikten, maar van de Audi 80. De 2,1 liter vijfcilinder turbo perste er 306 pk uit. Een indrukwekkende prestatie voor die tijd en het was dan ook de duurste Audi tot dan toe. Kopers moesten 203.850 Duitse marken aftikken. In twee jaar tijd werden 214 stuks vervaardigd bij Baur in Stuttgart. Twee jaar geleden was de Sport Quattro wel aanwezig op de Techno Classica, in elk van de vier kleuren die destijds leverbaar waren: rood, wit, groen en zwart.

Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!