Volkswagen koopt Italdesign Giugiaro

Gepost op 25-05-2010 om 14:25 door - 43 Reacties »

Volkswagen W12 Nardo Concept
We kondigden het eerder al aan en nu heeft Volkswagen het bevestigd: het neemt een “aardig” aandeel in de designstudio Italdesign Giugiaro om de ontwerpfaciliteiten van het Volkswagen concern te vergroten.

Een meerderheidsaandeel van 90,1 procent van de aandelen om precies te zijn. Volkswagen gaat niet over een nacht ijs in haar ambitie om de allergrootste autofabrikant ter wereld te worden. Dit doel moet in 2018 verwezenlijkt zijn en dus moeten er grote stappen gemaakt worden. De overname van Italdesign Giugiaro is één van die grote stappen.

Bij de aankoop zitten de merknamen en patenten van Italdesign Giugiaro inbegrepen. Op papier wordt één en ander overgenomen door Lamborghini Holding S.p.A. Waarschijnlijk omdat die ook in Italië zitten en dat de overname een stuk eenvoudiger maakt. De resterende 9,9 procent blijven in handen van de familie Giugiaro. Martin Winterkorn is erg in zijn nopjes met de overname en noemt de overname “A new era in the strategic partnership between our companies.”

43 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je je al aangemeld voor het preview-event met de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus?
En wat voegt Giugiaro toe wat omzet betreft?
Hans Anders
25-05-2010 om 14:33
@JPM: Het kan op verschillende manieren waarde toevoegen aan een bedrijf, denk b.v. aan nieuwe ontwerpen voor Volkswagen om zo meer aantrekkelijkere modellen te produceren = meer omzet. Denk ook aan eventuele royalties of ontwerp opdrachten voor andere partijen.
-edit: doe eens normaal-
@RickB:

Ga eens je mond spoelen en heel snel terug naar school jochie!

@ Hans Anders

Bedankt voor de uitleg, echter ik heb een aantal jaren bij een zakenbank op de M&A afdeling gewerkt dus ik heb wel enigszins idee hoe dat werkt ;)

Ik dacht dat ik een simpele vraag stelde, maargoed nogmaals, nog simpeler: Hoeveel zet Giugiaro om jaarlijks?
op die manier kunnen andere merken er in ieder geval geen (of duurder0 gebruik van maken. slim
Eindelijk fraaie ontwerpen dus in plaats van één ontwerp voor de totale linie?!
En Piëch is niet te stoppen.
Chuck Norris
25-05-2010 om 15:02
past dit bij volkswagen?
Avatar van desjonnies
de sjonnies
25-05-2010 om 15:06
Scheisse !
Krijgen we nu de Volkswagen 159 ?
eerste stap om alfa romeo over te nemen?
@fab: Waarom hebben ze AR nog nodig dan als ze al een italiaanse design studio hebben.

VW mag trouwens van mij best wel een klein beetje stuk beginnen te gaan. Ik hou niet zo van die werelddominantie achtige toestanden.
@ autoblog,

Ik heb jullie altijd geprezen om de manier van reclame op de website, maar nu… een dikke pop up overlay advertorial… erg jammer.

-Ontopic:
Die W12 is dik :)
@Laue: Helemaal mee eens, pop-ups zijn ***

Anyway, ik denk dat VW hier slim aan doet. Als ze het maar voor VW gaan gebruiken ik denk niet dat Porsche of Lambo’s hier beter van worden, bij audi en seat twijfel ik wat dat betreft nog even. Voor skoda is het niet echt nodig vind ik.
@Laue: bedoel je dat ding onderaan? (dat is een “floor ad”;)
Of is er echt een popup gesignaleerd?
@autoblogger:
vanmiddag op het werk(met IE) werd 80% van het scherm gevuld door de ad. zeker omdat ik per ongeluk er met de muis over heen ging. elke vorm van reclame is acceptabel (en begrijpelijk) BEHALVE popups die het scherm vullen.
@Laue: Soms zijn de “Sluiten” kruisjes van die ads ook heel smerig stiekem verstopt. Ergens in een hokje in dezelfde kleur als de rondscrollende tekst.

Laaghartige zooi :D
@Laue: Ik heb nergens last van. Maar ik heb dan ook Firefox met ABP. Werkt bijzonder goed.
Ik denk dat het zoontje van Giugiaro toch niet zoveel talent heeft als pappa.

En dat pa maar eieren voor zijn geld gekozen, wel een lekkere pensioen.

Of Walter da Silva wou een andere studio…
Hoop niet dat ItalDesign dan Ghia achterna gaat, en over 20 jaar enkel een badge op VAG-autos is.
Had Da Silva nog een rekening open bij Giugiaro ;)
Vind hem niet mooi hoor..
Veel te lang die achterkant vinden jullie niet?
@Laue

Als je Firefox of Chrome gebruikt bestaan er oplossingen voor popups, dat heet adblock en is een add-on voor de browser.

Wat betreft de overname. Ik vind het een goede zet van Volkswagen dat er ver is doorgeschoten in het uniformeren van de verschillende merken. Ik hoop dat ze nu Italdesign niet ook door de worstmachine gaan gooien.
Deze is ook van Italdesign haha ik had niet gedacht dat ze ook dit soort meuk maakten.

De Suzuki Carry L40/L40V

@fab: uhm, Alfa Romeo hoort al bij de Fiat-Group dus ik denk niet dat Volkswagen het overneemt…
die Nardo hadden ze moeten bouwen! Geweldige supercar!
Wie denkt dat VAG nu eindelijk van zijn saaie modellen af gaat komen komt bedrogen uit: Giugiaro is ook verantwoordelijk voor het uiterlijk van de huidige seniorenbak Passat.
@HyperTeHK

Hier moet ik de laatste tijd aan denken bij het woord VAG

Vag is inderdaad sterk bezig om de grootste te worden…
Mja Giugiaro als nieuwe aanwinst is niet meteen een slechte zaak….
Meer ontwerpers kan wel zorgen voor een frisse wind… Misschien ook wat meer diversiteit qua ontwerpen tussen de verschillende merken?
Giugiaro is heer en meester ..
veel beter dan die andere Italiaanse kneiers ..

maar wat koopt VAG nou precies ??
een paar patenten ..
een schets-boek ..

ik snap het niet echt iig ..
Die W12 vond ik mooi van de voorkant, maar afschuwelijk van boven, zijknt en achterkant!
Jammer. Ik ben altijd fan geweest van Giugiaro’s designs in de jaren 80. Van Golf I tot DeLorean tot Panda.

Maar nu vrees ik dat Giugiaro in de toekomst voor VW wordt wat Ghia voor Ford is. Niet meer dan een label.
Please produceer nou die nardo, maar dan iets gemoderniseerd :P
floor ad is niks ab

ontopic: vw heeft ze kennelijk nodig,. ghhehe wat design betreft zeker.
De Italdesign Scighera, Cala en Nazca C2 waren aardig nice… Die W12 concept ook trouwens. Goeie koop lijkt me!
OWjee… betekent dit straks dat Lamborghini’s door een VW-afgevaardigde ontworpen gaan worden? Want ik vraag me af of ze dan net zo gaaf als de Miura’s en Murciélago’s worden!
Avatar van heidekonijn
heidekonijn
26-05-2010 om 12:34
Als ze nu nog Alfa en Citroën erbij nemen, hebben ze alle merken die er überhaupt toe doen.
Guigiaro zet 100 miljoen Euro om met 975 medewerkers…
@ JH

Kijk! Dat is een helder antwoord, bedankt.
Dan kan ik ook gelijk concluderen dat het artikel suggestief is en het VW helemaal niet te doen is om de grootte. Deze overname heeft dan niets te maken met de wens van VW om de grootste te worden.
Om dat vervolgens één van de grote stappen te noemen is opmerkelijk te noemen.

Suggestief gelul dus.
@JPM: ze geven dat echter wel zelf aan. En ja, dat kan je suggestief noemen;)

De Volkswagen Group zet zijn modellenoffensief de komende jaren onverminderd door en daarbij kan het nu volop profiteren van de productiecapaciteit én de kennis van Italdesign. Italdesign Giugiaro levert dan ook een belangrijke bijdrage aan onze wereldwijde 2018-groeistrategie.
@JPM:
Is goed.
Om groter te worden moet je veel auto’s verkopen, om veel auto’s te verkopen moet je auto’s maken die mensen over het algemeen mooi vinden. En dat is nu precies wat ze willen bereiken met deze aankoop.
“Op papier … overgenomen door Lamborghini … Waarschijnlijk omdat die ook in Italië zitten en dat de overname een stuk eenvoudiger maakt.”

Zal vooral makkelijker te verteren zijn voor de Italianen.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!