Zakelijk rijden: 14% bijtelling op diesel

Auteur: , 88 Reacties

Een auto van de zaak betekent in Nederland verre van een "free lunch", sterker nog ze worden fors belast. Je moet een percentage van de nieuwwaarde van je auto bij het inkomen optellen (de bijtelling). Afhankelijk van hoe groen je auto is, is dat 14, 20 of 25%. Vandaag kijken we naar de 14% bijtellers die op diesel rijden.

Het volledige actuele overzicht van 14% bijtellingsauto’s is altijd te vinden op Autowiki.nl, maar de rauwe cijfers zeggen ook weer niet alles. In feite zijn er een drietal “kampen” die op dit moment een 14% bijteller met diesel in de aanbieding hebben: Fiat, het VAG concern en Smart.

Fiat lepelt de 1.3 JTD met 86 pk in de Grande Punto en Grande Punto Evo. De “Evo” is in feite een facelift, maar wij hebben nog onze grote twijfels of we het wel een verbetering vinden.

Fiat Grande Punto 1.3jtd actual 3-deurs
Fiat Grande Punto 1.3jtd actual 5-deurs
Fiat Punto Evo 1.3jtd dynamic 3-deurs
Fiat Punto Evo 1.3jtd dynamic 5-deurs

Van de VAG-merken claimt Seat de meest spannende auto te maken (Auto Emocion, je weet tog). Net als bij de Polo en Fabia wordt de aandrijving verzorgt door een 1.2 TDI driecilinder die er 75 pk en 180 nm uitperst. Daar zouden we inderdaad best emotioneel van kunnen worden, want dat houdt niet over. Positief is dat de Ibiza zowel als driedeurs SC, met vijf deuren en als station te verkrijgen is.

Seat Ibiza 1.2tdi ecomotive SC
Seat Ibiza 1.2tdi ecomotive 5-deurs
Seat Ibiza 1.2tdi ecomotive ST

Skoda houdt het vreemd genoeg slechts bij een station wagon. Blijkbaar gaan muesli en veel ruimte in Tsjechie hand-in-hand. Fijn voor startende gezinnen, maar als je nog vrijgezel bent zou ik voor een spannendere auto opteren. Echt “succes” straal je niet echt uit in een Fabia combi.
Skoda Fabia 1.2tdi greenline combi

Smart is recordhouder in dit lijstje: de Smart Fortwo is de goedkoopste, kleinste, minst krachtige en daarmee de langzaamste uit deze lijst. Ook kun je maar met zijn 2-en aan boord, maar daar staat tegenover dat er ook een cabriolet is. En parkeren is absoluut het makkelijkst.
Smart Fortwo 0.8cdi pure
Smart Fortwo 0.8cdi pure cabriolet

Volkswagen leek even de 14% diesel categorie te claimen met de Polo Bluemotion, maar inmiddels zijn er genoeg tegenstrevers die het de Polo lastig gaan maken. Met een vanafprijs van 16.290,00 is de Polo niet bepaald de voordeligste, maar wij Hollanders schijnen VW helemaal fantastisch te vinden.

Volkswagen Polo 1.2tdi bluemotion trend 3-deurs

Volkswagen Polo 1.2tdi bluemotion trend 5-deurs

Blijft natuurlijk de vraag: welke moet je nu kiezen. Fiat bewijst nu wel weer eens dat ze duidelijk heer en meester zijn in het bouwen van kleine auto’s. De Punto’s hebben de krachtigste motor, ook nog eens de enige viercilinder en zeker de “oude” Grande Punto is messcherp geprijsd. De driedeurs is er vanaf 12.795,00 en dat is zo een paar duizend euro minder dan de VAG-tegenstrevers. Tenslotte rijd je in deze categorie auto’s omdat het zo voordelig is of niet soms?