Mercedes CL63 & CL65 AMG zijn officieel!

Auteur: , 51 Reacties

Twee weken geleden werd de CL voorzien van een niet heel ingrijpend faceliftje. Daarmee kreeg de langwerpige coupé ook gelijk een aantal nieuwe motoren tot zijn beschikking. Wat ze voor de AMG-modellen in petto hadden was nog even geheim, totdat deze info op de internets uitlekte natuurlijk. Dus wat we grotendeels al wisten heeft Mercedes vannacht bevestigd in een persbericht. En we hebben foto's!

Eerst even over de CL63 AMG. Daarin lag voorheen de welbekende 6.2L V8. Maar downsizing heeft ervoor gezorgd dat we iets minder motorinhoud voor onze kiezen krijgen, namelijk een 5.4 liter achtcilinder. Maar niet getreurd. Want dit blokje levert -dankzij twee ijzeren longen- 544 pk en 800 Nm aan bandenverslindend koppel. Da’s dus even een flinke pk-sprong in de goede richting! Maar het kan gekker: bestel het AMG Performance Package erbij en je krijgt maar liefst 571 pk & 900 Nm onder je rechtervoet. We like!

Hiermee sprint de ‘normale’ versie in 4.4 tellen naar de honderd en kan er dankzij een begrenzertje niet veel harder dan 250 km/u worden gereden. Met het AMG Performance package op je Benz sprint je trouwens 0.1 seconden sneller naar de honderd en mag je van Mercedes opeens wel de 300 km/u halen. Schakelen gebeurd bij beiden uitvoeringen met de nieuwe zeventraps versnellingsbak (AMG SpeedShift MCT).

Dan nu de krachtpatser van de twee: de CL65 AMG. Die behoudt zijn V12 zoals we ‘m kennen, dus met een inhoud van zes liter. Wel worden er een aantal extra pk’s uitgetrokken, waarmee het vermogen uitkomt op 630 pk. Deze turbogeblazen twaalfpitter smijt de CL in 4.2 seconden naar de honderd, en houdt pas op met accelereren als de driehonderd wordt aangetikt (elektronisch begrensd, hij kan harder). Schakelen gebeurd met een vijftraps AMG SpeedShift transmission.

De remmen, velgen, en ophanging zijn bij beiden modellen gelijk. Het lichtmetaal komt er in de maat 20 inch onder te hangen en is gewikkeld in rubber met de maat 255/35 (voor) en 275/35 (achter). Mocht een toekomstige eigenaar besluiten om een AMG-model van de CL te bestellen zonder badges, dan kun je ze uit elkaar houden via de uitlaat. De CL63 heeft vierkante pijpjes (a la E63 AMG) terwijl er bij de CL65 AMG ronde pijpjes uit de achterkant steken. De Nederlandse prijzen waren al bekend. Namelijk €206.700 voor de CL63 AMG en een tonnetje (!) meer -€308.950 in totaal- voor de CL65 AMG.