Toyota is het meest waardevolle automerk ter wereld

Auteur: , 55 Reacties

Ondanks alle terugroepacties, negatieve publiciteit en andere tegenslagen is Toyota nog steeds het meest waardevolle automerk ter wereld. Volgens het jaarlijkse onderzoek van merkenbureau Interbrand is het Japanse merk namelijk ruim $26 miljard waard. Op plaats 2 en 3 vinden we Mercedes ($25 miljard) en BMW ($22 miljard). En hoe doet dat andere premium merk het dan?

Volgens de rekenmethode van Interbrand is het merk uit Ingolstadt ‘slechts’ zo’n $5,5 miljard waard. Overigens is Toyota wel een van de grootste dalers in het overzicht van 100 meest waardevolle merken ter wereld. De waarde van Toyota is ten opzichte van vorig jaar maar liefst 15% gedaald, alleen Harley-Davidson daalde nog harder (-24%). De totale lijst van 100 merken kan je hier bekijken en hieronder kan je de lijst met 10 automerken vinden die erin staan. Tussen haakjes de verandering tov vorig jaar.

1 Toyota $26,192 miljard (-16%)
2 Mercedes $25,179 miljard (6%)
3 BMW $22,322 miljard (3%)
4 Honda $18,506 miljard (4%)
5 Ford $7,195 miljard (3%)
6 VW $6,892 miljard (6%)
7 Audi $5,461 miljard (9%)
8 Hyundai $5,033 miljard (9%)
9 Porsche $4,404 miljard (4%)
10 Ferrari $3,562 miljard (1%)

Op onderstaande afbeelding kan je (ongeveer) zien hoe merkenbureau Interbrand tot de verschillende waarderingen is gekomen. En echte freaks kunnen het HIER en HIER precies nalezen.

Interbrand waardevol merk methode

Uiteraard is een lijst zoals deze niet zaligmakend, want eerder dit jaar beweerde marktonderzoeksbureau Millward Brown nog dat BMW een stuk waardevoller was dan Toyota. Het resultaat blijf natuurlijk afhankelijk van welke methode je gebruikt, maar leuk om te zien is het wel altijd.