Mansory stort zich op de X5

Auteur: , 27 Reacties

Daar zaten we al jaren op te wachten. Veredelaar Mansory breidt zijn activiteiten uit naar BMW, en de eerste Beier die onder het mes gaat is de X5, volgens mij de meest getunede SUV ooit. Naast optische wijzigingen zijn er ook de nodige motorische aanpassingen te melden.

Normaalgesproken houdt Mansory zich bezig met het segment boven dat van BMW. De resultaten van hun werk variëren van stijlvol tot heel ordinair (waarbij het metertje helaas iets vaker naar de laatste categorie uitslaat). Hoe hebben ze het er dan bij de X5 van afgebracht? Vrij ingetogen, eigenlijk.

Aan de voorkant vallen de luchtinlaten in de motorkap meteen op. Een motorkap die ultralicht is overigens, want we willen per slot van rekening niet dat de X5 te zwaar wordt. Naast het gebruikelijke tuningswerk valt meteen op dat de X5 een aardig stukje breder is dan het origineel: Mansory maakt hem aan de voorkant 70 mm, en aan de achterkant 80 mm breder.

Aan de achterkant zien we een herontwikkelde spoilers met een geïntegreerde diffuser. De componenten zijn voornamelijk van ‘prepeg-autoclave carbon’ gemaakt. Dit wederom met het oog op gewichtsbesparing (hoeveel woog de X5 ook al weer?).

Als we onder de motorkap duiken wordt het pas echt leuk: als top-upgrade biedt Mansory een aanpassing voor de X5M, waarmee deze tot zo’n 670 pk wordt opgekieteld. Mocht je de neiging krijgen de klinkers uit je oprit (of die van de buurman) te trekken, dan moet dit met 950 Nm aan koppel geen probleem zijn. Met de upgrade zit je in 4,2 seconden op de honderd, en stoempt het witte monster door tot een top van 300 km/u, terwijl het ondertussen alles dat zich op zijn pad begeeft verslindt.

Zoals elke pimp weet maken of kraken je velgen je auto. Met Mansory zit dit wel snor: als je wilt schroeven ze een set 23″ monoblock-pattas onder de SUV (bandenmaat 315/25R23). Met behulp van sportvering wordt de X5 40 mm verlaagd, om zo het zwaartepunt wat naar onderen te brengen. Qua interieur kan je bij Mansory alle kanten op, van klassiek tot erm….ja..extreem.

Overigens is dit niet de laatste Bimmer die door Mansory wordt aangepakt. Het bedrijf laat weten binnenkort met upgrades van de X6 en de 7-serie te komen.