Peugeot 508 dinges

Auteur: , 30 Reacties

De Fransen spelen (zoals elke 2 jaar) een thuiswedstrijd en dat zullen we weten ook! Overspoeld worden we met concepts en nieuwe modellen. De Peugeot 508 is hiervan wellicht een van de belangrijkste, vandaar dat de Franse meneer ernaast hem zo aandachtig aanstaart.

De 508 is Peugeots belangrijkste troef in het hogere middenklasse-segment. Hij moet de binnenlandse concurrentie aangaan met de strakgetrokken Renault Laguna en dito Citroën C5, en wat mij betreft kan hij zich absoluut met deze wagens meten. Na jaren heeft Peugeot eindelijk het licht gezien, en is het afgestapt van het maken van afzichtelijke wagens met een veel te grote muil en veel te grote lamp-units.

In Parijs staan zowel de Berline als de SW. In het persbericht in juli was Peugeot zuinig met de details, nu weten we meer. De vanafprijs is respectievelijk € 25.850 en € 27.500. Voor dit geld rijd je in de Acces, de budgetklasse. Boven de Acces zit de Active, hierboven de Allure, en de echte big spenders gaan voor de 508 GT (vanafprijs € 46.850). Muesli-eters gaan voor de 508 Blue Lease, met 20% bijtelling.

Het motorengamma begint bij een 1.6 VTi (120 pk) en een 1.6 HDI (112 pk). Hierboven zit de 156 pk sterke 1.6 THP, en dan is het gedaan met de benzinepret. Peug mikt dus duidelijk op de leaserijders. Deze komen aan hun trekken met een 2.0HDi (140pk) met zesbak, en een 163pk 2.0HDi met een automatische zesbak. De 508 GT is uitgerust met een gloednieuwe 2.2HDi met zestraps automaat. Deze motor levert 204 pk.