Kies maar: Volvo 740 of BMW 5-serie E28

Auteur: , 123 Reacties

Retrofittie! We gaan terug naar 1988. Ook toen, voor de doorbraak van het internet, bestreden automerken elkaar met agressieve marketing-campagnes. Op de billboards: deze twee posters van Volvo en BMW.

Premium bestond nog niet en luxe was relatief. Natuurlijk waren bepaalde auto’s van meer gemakken voorzien, ontwikkelingen in de techniek waren veel belangrijker. Motoren werden daadwerkelijk nog efficiënter en de verschillen in comfort en degelijkheid waren groot.

De BMW 5-serie E28 was inmiddels helemaal uitontwikkeld. Het model was in 1981 geïntroduceerd en de opvolger (E34) maakte zijn opwachting. De meeste 5-series waren voorzien van een zescilinder. Er waren veel varianten beschikbaar, de belangrijkste overblijvers in 1988 waren de 525e en 535i. De kleinere 2,7 liter zescilinder was na een kleine update goed voor 127pk, de machtige 3,4 liter zescilinder kreeg 182pk (0-60mph in 7,4s) mee.

De Volvo 740 stamt uit 1984. Qua onderstel niet zo geavanceerd als de BMW, motorisch een waardig tegenstander. De 740 kreeg slechts 4 cilinders mee maar kon desgewenst worden voorzien van een turbo of dubbele nokkenassen. Deze 16V werd in 1988 geïntroduceerd en beschikte over 155pk. De turbo’s waren er al langer met een 2,0 liter 160pk variant en 2,3 liter 183pk (0-60mph in 8,5s) variant.

Dit hadden de fabrikanten er zelf over te zeggen:

BMW 535i

Volvo 740 GLE 16V

Waarom deze vergelijking? Inmiddels naderen/passeren beiden modellen de 25-jaar grens. Beiden zijn onverslijtbaar en met wat zoekwerk vind je een leuke tweedehands. Als dagelijks vervoermiddel of wegenbelastingvrije youngtimer voor ‘erbij’. Kies maar!