Fifth Gear bedenkt de beste SUV-test ter wereld

Gepost op 24-11-2010 om 23:01 door - 55 Reacties »

Who's your daddy?!
SUV’s in onze saaie bebouwde wereld zijn maar een zielige homp metaal op wielen. Er zijn echter momenten waarop ze hun beste kant kunnen laten zien. De Porsche Cayenne lijkt weer te lachen, de Audi Q7 zet met plezier zijn spieren eronder.

Er is al veel geprobeerd om het potentieel van moderne SUV’s te laten zien. Aan het ene eind van de schaal vinden we meerdere pogingen een fiks vliegtuig voort te slepen. Aan het andere eind van de schaal zien we het eindeloze, doelloze, hopeloos saaie over circuits raggen met lompe bakken. Bij Fifth Gear hebben ze nu een véél betere test bedacht.

Eindelijk laat een autoprogramma zien wat deze beulen van auto’s werkelijk kunnen. Ze zijn er niet vóór gemaakt, ze zijn er wel op ontworpen. Tegenover elkaar staan de Audi Q7 V12 TDI en Porsche Cayenne Turbo. Beiden kunnen heel hard rijden, ook op het circuit. Daar zijn echter veel beter auto’s voor te vinden. Dat deze SUV’s prima over rotondes en klaverbladen heen te jagen zijn hoeft ook niet meer genoemd te worden. Wat we wel willen zien? De buitenaardse prestaties waar alleen deze auto’s toe in staat zijn.

De video laat zien hoe ingenieus moderne tractie-controle systemen, ingenieuze differentiëlen en versnellingsbakken zijn. Ook wordt duidelijk wat de V12 diesel nou werkelijk meer te bieden heeft dan een andere heel sterke motor.

Jason Plato en Tiff Needell hebben de auto’s voor de gelegenheid onderin een gigantische modder-put geparkeerd. De auto’s rechtstreeks bij de importeur vandaan, gewoon op standaard banden. Na een dag spelen moeten ze weer omhoog zien te komen, met een verdwaalde Volvo V40 achter zich aan. Op de glibberige modder weten de awd-systemen zonder grip ontzettend ver te komen. Uberhaupt is het een wonder hoe lang ze door blijven rijden met de ladingen modder en vocht die ze over zich heen krijgen. Ik ken Range Rovers die het slechter doen.

55 reacties
fifth gear begint de top gear weg te kiezen
@bpc: Inderdaad, alleen maar show, echt off road is dit natuurlijk ook niet, dit rondje lukt zelfs nog met een prius.
Ohja een volvo sleuren doet toch niemand dus waarom zou je het testen
@v10: Hahahahaha…. Humor neem ik aan?
Nou, da’s duidelijk: De Porsche!
Zonde voor die Q7.. kan meteen door naar de spuiterij.
staat de rest van de aflevering ergens ?
@bpc: natuurlijk! wel even bij http://www.finalgear.com wegtrekken ;)
@bpc: Zoek hier eens op… Fifth.Gear.S18E07.WS.PDTV.XviD-ORGANiC
@stefan82: en alwood
bedankt mannen ;-)
Nou.. ik vond het niet echt een spectaculaire test. Vond die Boeing trekken toch een stuk indrukwekkender!
Maar goed.. Het is wel een betere alledaagse test natuurlijk.
Ach wat maakt het ook uit, ze komen bijde tog uit de zelfde stal… Maar toch de Audi, wat een BEEST!!!…
Voor de zigeuners met 8 meter Tabberts dus toch de Q7 voor de wannabee’s die toch willen “racen” de Porsche
Leuk, maar niet echt orgineel, bij Top Gear Australia hadden ze dit twee jaar terug al gedaan :) Hier een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=V9k_OK9v0Kg
Avatar van jeanclaude
jeanclaude
24-11-2010 om 23:45
wat een ongelofelijke brute bakken, en wat is die q7 v12 tog vet zo zeg.
vet filmpje! lekker mollen die karren! Ik kies de Porsche!
Innokentiy
25-11-2010 om 3:14
Sowieso Porsche. En graag de Turbo S.
Nee, de echte SUV-test gaat als volgt:

Je zet de auto’s een goed eind uit elkaar, laat in een midden een kudde golddiggers op naaldhakken los en kijkt naar welke auto ze rennen. De SUV die de meeste aandacht trekt is de winnaar.

Simpel toch?
@alwood: “ik ken Range Rovers die het slechter doen” jaja dat zal….. in het terrein is er weinig dat een Range met een chauffeur die kan rijden kan bijbenen, en al helemaal geen SUV’S
@w0o0dy: puur in het terein ? dan zijn er betere kanidaten: land rover defender, lada niva , unimog toyota hilux mitsubishi petrol/pajero, iveco massif ,…heel wat pick up ,… de range rover is wel sterk in het terein maar het is wel meer een suv ;-)
@bpc: Ik heb live gezien wat een Range Rover kan in het terrein… als je niet in situaties komt als hoog water of extreme hellinghoeken die de bumpers slopen dan komt een Range met een goede bestuurder nauwlijk minder ver dan een Defender (moet je natuurlijk wel fatsoenlijk offroad rubber eroner zetten, zoals onder de defender zit. You’d be amazed.
@w0o0dy: maar range-rovers zitten zo slecht in elkaar dat de elektra gaarkookt zodra je door een wolk rijdt… Met de nieuwste iets minder het geval, maar ze waren altijd erg gevoelig.
bovendien zijn range-rovers absoluut geen auto’s om in te scheuren zoals in bovenstaand filmpje. Ze kunnen op snelheid zeker de aandrijfkrachten niet zo goed verdelen als de Porsche en Audi. Wel kunnen natuurlijk (de oudjes) ze verhoogd, met modderbanden en sperdifferentieels in heel onherbergzame gebieden nog steeds vooruit komen. Dat dient dan met beleid gedaan te worden. Heb zelf een tijd lang tamelijk serieus terrein gereden in een Rang Rover classic en Land Rover Defender :)
@Alwood: ook met een Range kun je best gek doen hoor… als je maar weet wat je doet… (check de passenger ;-) )
http://www.youtube.com/watch?v=6aEwHWnb4dA
@Alwood: “Ik ken Range Rovers die het slechter doen.”

Doe mij maar de Range Rover. Die komt er ook wel en is een heel wat mooiere auto. Zelfs TopGear ( zeker niet mijn lievelings progamma ) vind de Range Rover de ultimate SUV.
@Autogek: Stond ik laatst te praten met iemand die me vertelde dat hij een Range Rover heeft gehad die hij elke maand voor € 1500,- moest laten repareren. Hij heeft ‘m toen snel ingeruild voor Duitse degelijkheid, een Cayenne. En ja, ook voor in het terrein.
@RobTWo: Beste Rob: Dat kan natuurlijk altijd. Je kan de maandagmorgen auto hebben gekocht. Jeremy Clarkson had het ook over dat de oude Range Rover slecht was gemaakt. maar het model vanaf 2002 schijnt zeer goed van bouwkwaliteit te zijn gaf hij toe. Ik heb ook Land Rover gereden en er was nooit wat mee. Hoe dan ook, de RR vind ik de mooiste ( misschien niet de beste) SUV die er is.
@autogek123: Ja.. kijk maar eens naar die Bolivia Special van Top Gear.. dan rijd Jezza ook in een oude rode Range Rover.. die auto is erg goed. Beter als de oude Landcruiser van Toyota waar Hammond mee rijd. Daar ging meer aan kapot. Volgens mij was het Suzuki jeepje van Captain Slow het meest probleemloos.. maar weet niet zeker… lang geleden dat ik hem gezien heb.
vanwege de motor: de Q7 natuurlijk! :D
de looks, gewicht etc.: de Porsche
Beide wagens met fijne motoren, maar ik heb het eigenlijk niet zo op SUV’s. Voor het vrouwtje misschien wel wat,alleen dan niet met die motorisering..
Nja, een test van ruk-me-broekje…maar de Cayenne is gewoon the ‘one to have’. De Q7 is machtig sterk, maar ook almighty lelijk.
Avatar van jeremyclarkson
Max Brummelkamp
25-11-2010 om 9:01
Q7 sleepboot 4×4 !! als je voor een porsche kiest ben je gek!
Met zoon q7 trek je een huis uit zijn voegen.
Ik verwacht eigenlijk wel dat de Q7 een betere tijd had gehad als Tiff hem had gereden en als je vooraf compenseert voor de turbolag (m.a.w. je begint expres al een kleine seconde te vroeg met wat gas geven om boost op te bouwen).

Komt erop neer dat beide auto’s veel te snel zijn natuurlijk. Moest wel even lachen om die V40: “… with the brakes on” :D
@Sorcerer: volgens mij ging het er meer om dat de veiligheidssystemen van de Q7 ervoor zorgde dat die niet harder door de bocht ging.. hij bleef op het gas maar de auto corrigeerde, dus dat was bij tiff ook gebeurd ;)
Om het even welke auto ik zou kiezen, het machtige koppel van de Q7 of de rest van de Cayenne…
Doe mij de Q7 maar
Porsche cayane is echt een stads SUV
“Ik ken Range Rovers die het slechter doen.”

Vast wel, met een Q7 over een rotonde heen scheuren blijft gewoon echt niet leuk.
Ze kunnen verzinnen wat ze willen maar de Range Rover blijft gewoon het origineel en alle duitse spullen, hoe krachtig en mooi ze ook zijn….ze blijven slechte kopietjes als je het over stijl hebt.
Als je met zo’n bak offroas wilt gaan is er maar 1 die de beste is; Mercedes G, Sacha legt jullie wel uit waarom ;)
Qua looks vind ik de Cayenne hier toch er uit springen. De Audi imponeert wel natuurlijk met die vrachtwagen trekkracht van de enorme TDI. Wel een leuke test. Maar zoals iedereen zegt.. echt offroad testen doe je er niet mee.. met een normale auto rij je die weg ook naar boven zonder problemen.
Porsche natuurlijk!
De Q7 is en blijft maar een Audi.
Doe mij maar een Toyota Landcruiser 200 4.5 V8 D4D twin-turbo.
Vanaf nu kan je bij de autodealer je SUV vervolledigen met deze vastgoedopties:

– openluchtmijn
– drassige akker
– Corsicaans berggeitenpad
– besneeuwde Alpenweide

Want geef nu toe, een SUV bezitten zonder hem ooit te gebruiken waar hij voor gemaakt werd, dat is toch heel erg sneu.
Meh… Fifth Gear… kan er nog steeds niet warm van worden.

Ik ga niet offroad racen.. of ik nou een Q7 of een Q Turbo heb… ik ga geen auto’s met de handrem erop slepen door de modder.

Ik wil gewoon lekker op de weg lekker weg kunnen trekken.. en fijne tussensprintjes doen. Ik denk dus dat ik me zowel in de Cayenne en de Q7 evenveel vermaak. Om te kiezen welke ik zou nemen zou dus alleen ‘t gevoel dat de auto mij geeft, de esthetique van het in en exterieur en de prijs van belang zijn.

Denk dat ik ‘t liefst de Q7 heb.
Allebei zoo vette wagens ea.
echt de Q7 kan je niet lelijk vinden, dat is gewoon zo.

ik vind de Q7 serieus veel mooier dan X5 en ML.
Cayenne Turbo is sportief en de Q7 V12 TDI heeft brute kracht. Beide vet! :D
Voor mij zonder twijfel de BMW X5 (e53 facelift) 4.8 is, de rest komt hierna
Mja leuk.. jammer dat ze geen range getest hebben…
Zet er even een m klasse naast.Zien we wel verder.ML is niet alleen uiterlijk vertoon.Presteerd ook gewoon goed in het terrein.
Hehe, ik stem niet graag voor Fifth Gear als Top Gear fan zijnde (en ja, waarom niet nog een test? Waar is de humor?) maar dit is WEL hoe je een SUV hoort te testen!
Leuk om te zien, de Porsche is qua wegligging de beste, maar in rechte lijn is de Q7 denk ik net wat sneller, en ZEKER in de tussensprints.
Avatar van gary
Alrick van Emous
27-11-2010 om 14:29
Leuke SUV’s. Voor het absolute comfort en luxe moet je gewoon een Range Rover nemen maar deze 2 komen leuk mee.

Een X5M hoef je niet te testen in het zand/modder. Da’s een BMW en die SUV’s van BMW komen stuk voor stuk niet mee met een Range Rover of een Q7. Ja, qua bochtengedrag laat hij de Range Rover achter zich maar de X5M is zo stug geveerd dat hij gewoon niet meekan met zijn concurrenten.

Fanjochies denken al snel dat, wanneer een X5M een beter bochtgedrag laat zien dan dat van de Range Rover Supercharged of Q7 V12, de X5M veruit de betere auto is. Complete onzin. Ik heb zowel de X5M als de Range Rover “SS” gereden en voor mij was dat een wereld van verschil. De X5M kan mijns inziens alleen pronken met z’n perfecte weggedrag en het kunnen maken van snelle bochten. Maar koopt men nu werkelijk een SUV om z’n perfecte wendbaarheid? Lijkt mij van niet. Comfort, luxe, uitstraling. Dat zouden voor mij in ieder geval de zaken zijn die mij trekken, mocht ik ineens zin hebben om een gloednieuwe Range Rover aan te schaffen..
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!