Vanaf 2013 Formule1 met 1.6 turboblokjes

Auteur: , 109 Reacties

En ga er maar van uit dat deze 1.6 vierpitters met turbo iets meer vermogen hebben dan jouw Corsa OPC/MINI Cooper S.

De introductie van de kleine viercilinders hing al een tijdje in de lucht, maar sinds de World Motor Sport Council van de FIA er vandaag in een vergadering een besluit over heeft genomen is het officieel. Voor het eerst in 25 jaar keert de turbo terug in de Formule1, met als voornaamste reden dat ook de F1 ‘groener’ moet. Met de nieuwe regels moet een stukje extra duurzaamheid in de F1 gewaarborgd worden.

De downsize-trend was al een tijdje gaande: ik kan me herinneren dat Ferrari nog met dikke V12’s reed toen ik voor het eerst Formule1 keek. De laatste jaren reed elk team met een 2.4 liter grote V8. De nieuwe motoren moeten met behulp van KERS en uiteraard de turbo’s genoeg vermogen leveren om de auto’s nog een beetje vooruit te stuwen. Het toerental wordt begrensd op 12.000 tpm, en de zuinigheid moet met zo’n 35% toenemen ten opzichte van de huidige V8-units.

Per seizoen krijgen de teams in 2013 vijf motoren, en in 2014 worden dit er vier. Het is dus zaak het blok niet in een race al helemaal af te raggen.

Naast dit technische nieuws heeft de FIA verder per 2011 het verbod op teamorders laten varen, dus Ferrari mag in de toekomst weer vrolijk orders uitdelen aan zijn rijders. (bron: FIA)