Welke auto’s gaan stuk van nieuwe E10-brandstof?

Auteur: , 58 Reacties

Alle pogingen van Greenpeace om biobrandstof tegen te houden ten spijt, gaat Europa in de nabije toekomst steeds meer op biobrandstof overschakelen. Vanaf 2011 gaat dit naar verwachting op grotere schaal gebeuren in de vorm van E10, zeg maar de zwaar afgeslankte variant van de langer bekende E85. Deze E10-brandstof bestaat voor 90% uit Euro95, en voor de overige 10% uit biobrandstof. Echter niet alle auto's zijn geschikt voor dit type peut.

E10, of zoals collega Alwood het noemt: “rukbrandstof waardoor oude rubberen slangetjes in mijn volvo verneukt raken” kan probleemloos in 90% van het Nederlandse wagenpark getankt worden. In de overige 10% kan het leiden tot beschadiging van rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen. Om te checken in welke categorie uw auto valt staat hier een E10-check.

Vanaf januari 2011 mag E10 in Nederland aan de pomp verkocht worden als ‘benzine‘ met de toevoeging E10. Om automobilisten het verschil tussen Euro95 en E10 duidelijk te maken wordt er een uniforme sticker voor op de tankinstallatie ontwikkeld.

In Duitsland heet de brandstof kortweg ‘E10’. Naast E10 kan de automobilist er ook nog gewoon Euro95 tanken, maar door fiscale stimulering zal de literprijs van E10 waarschijnlijk lager uitvallen dan die van Euro95. In Frankrijk schijn je al bijna geen Euro95 meer te kunnen tanken langs langs de snelweg, want de Fransen waren er weer eens vroeg bij. E10 heet hier ‘SP95-E10‘ (Sans Plomb-loodvrij). Trekt uw auto dit type niet, dan bent u genoodzaakt premium-brandstof te tanken (of als u eigenwijs bent de gok te nemen).

Wat ik mij verder nog afvraag: het is bekend dat ethanol een hoger octaangetal heeft dan benzine, namelijk 108. Zou het octaangetal van de loodvrije benzine in het mengsel dan ook zijn teruggebracht om zo het geheel weer op 95 uit te laten komen, of heeft het mengsel een iets hoger octaangetal dan 95 (namelijk 96,3)? Scheikundigen in de zaal mogen nu hun vinger opsteken.