Hoe zuinig is een Chevrolet Volt/Opel Ampera?

Auteur: , 37 Reacties

In Amerika worden op dit moment de eerste nieuwe Chevrolet's Volt afgeleverd (oa aan Jay Leno), maar hier in Europa zullen we nog tot eind 2011 moeten wachten op deze elektrowaggie met range extender van GM. De vraag die natuurlijk op al onze lippen brandt is: Hoe zuinig is deze wondermobiel van Chevrolet/Opel dan? De verbruikscijfers voor Europa zijn nog niet bekend gemaakt, maar aan de hand van de Amerikaanse cijfers kunnen we wel alvast een (gerekend) gokje wagen.

Enige tijd geleden heeft de Amerikaanse EPA (Environmental Protection Agency) de verbruikscijfers van de Chevrolet Volt bekend gemaakt. Als we die omrekenen naar l/100 km dan komen we uit op de volgende waarden:

100% elektrisch: (max. 56 km) = 22,4 kWh per 100 km
100% benzine: (max. 554 km) = 6,36 L/100 km (152 gr Co2/km)

En volgens de Amerikaanse ‘meetmethode’ zou dat uitkomen op het volgende ‘gemiddelde’ verbruik:

Gecombineerd: 3,92 L/100km (94 gr Co2/km)

Het volledige Amerikaanse label kan je overigens HIER vinden. Wel grappig overigens dat GM eerst nog riep dat het verbruik gemiddeld 1 op 100 zou worden

Laten we eens kijken hoe ver je komt als je met volle accu’s en een volle tank vertrekt, uiteraard zonder onderweg te tanken of een stekker in te pluggen. Als je doorrijdt tot zowel de accu’s als benzinetank leeg is kom je (gemiddeld) na 610 kilometer uit op een gemiddeld verbruik van 5,78 l/100 km (138 g Co2/km). Niet extreem zuinig lijkt mij. Uiteraard kan je daar tegenin brengen dat je bijna nooit op die manier zal rijden en dat je meestal je Volt/Ampera lekker zal inplugggen om hem “groen” op te laden (met stroom uit een kolencentrale).

Stel dat je per dag 100 km rijdt dan kom je uit op een gemiddeld verbruik van 2,8 l/100 km (56 km elektrisch en 44 km benzine). Is een Volt/Ampera dus vooral voordelig voor mensen die niet al te veel kilometers maken? Hoeveel kilometer rij jij (gemiddeld) per dag en hou ‘zuinig’ zou jij dus (ongeveer) kunnen rijden met een Volt/Ampera?

Maar hoe is hoevere zijn deze Amerikaanse waarden te vergelijken met de cijfers die we straks in Europa krijgen? Laten we eens kijken naar de Prius, die heeft in Amerika een label gekregen waarop staat dat het gemiddelde verbruik 50 MPG (mile per gallon) is. Dat komt overeen met 4,7 l/100 km, maar in Europa heeft de Prius een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km. Het verschil valt te verklaren door het feit dat er in Europa een andere manier van meten worden gebruikt dan in de VS. Ook voor de Volt/Ampera zal het ‘Europese’ verbruik dus enigszins afwijken. Dat zal niet komen omdat de auto hier anders is, of zuiniger/onzuiniger is. Het verschil komt puur door een andere meetmethode.

Begrijp je nog steeds niet helemaal hoe het nou zit met het verbruik van de Volt/Ampera? Dan kan helpt het wellicht om onderstaande video nog even te kijken.

Chevrolet Volt uitleg over verbruik

PS Volledig elektrisch ‘verbruikt’ de Volt 93 MPG, maar een Nissan Leaf is met 99 MPG nog een stukje zuiniger.