Meer details Wiesmann MF5 duiken op

Gepost op 02-01-2011 om 10:05 door - 26 Reacties »

MF5 spyshot
Sinds BMW de productie van haar hoogtoerige V10 (bekend uit de M5 en M6) heeft gestaakt, heeft ook Wiesmann het bijltje er bij neergegooid voor wat betreft de MF5 GT in zijn huidige vorm. Maar dat betekent natuurlijk niet dat hij verdwijnt, BMW’s M-divisie heeft per slot van rekening nog genoeg lekkers op de plank liggen. En dus wordt er hard gewerkt aan een upgrade voor Wiesmanns topmodel. En hierover zijn nieuwe details verschenen.

Op hun website hebben de heren uit Dülmen onlangs de informatie een update gegeven. Hieruit blijkt dat het nu 100 procent zeker is dat de nieuwe MF5 het 4,4 liter grote twinturbo V8-blok uit de X5/X6M krijgt. Wereldschokkend is dit niet, want de primeur van het motorblok in de nieuwe M5 houdt BMW uiteraard voor zichzelf. Aangezien Wiesmann de powerplants altijd zonder wijzigingen in hun modellen lepelt komt het vermogen van de nieuwe MF5 dan ook uit op 555 pk. Aangezien er wat minder kilo’s voortgetrokken hoeven te worden dan in de BMW-SUV’s gaat de 0-100 in slechts 3,9 seconden. De topsnelheid komt uit op een gruwelijke 311 km/u.

Bovenstaande specs verschillen niet van de specs die bij de huidige MF5 worden opgegeven, dus misschien is het een conservatieve schatting, en kan een goede bestuurder wellicht nog een beetje meer uit de nieuwe MF5 halen. Maar aan de andere kant: of je nou 3,8 of 3,9 seconden over de sprint doet, bloedsnel is het sowieso.

Screenshot MF5

Wanneer kunnen we de ‘nieuwe’ Wiesmann verwachten? Het bedrijf heeft bekend gemaakt hem in Genève te tonen, samen met zijn kleinere broertje, de MF4. Dit laatste model krijgt overigens dezelfde motor, maar dan zoals hij in BMW’s 50i-modellen ligt, met 407 pk dus. Het uiterlijk zal misschien enkele lichte wijzigingen hebben ondergaan, anders zou men dit type niet met camouflage de weg op hebben gestuurd. In maart zullen we hem eens aan een nadere inspectie onderwerpen.

Met dank aan iedereen voor de tips!

26 reacties
Als ze nu nog het 4×4 systeem overpakken van een X6M dan zou ie pas snel zijn ;D
@TYPHOON: Meen je dat nu? :s Wie wil dat nu…
Een Wiesmann is net zo’n een mooi rwd speelgoed.
@TYPHOON
Beter koop jij een Audi :-)
hopen dat ze hem wel wat beter laten klinken dan een x5M of x6M, anders zou dat wel een flinke afknapper zijn.
realhustler
02-01-2011 om 11:05
Ja, dat geluid moet lukken, lukt AMG ook met de geblazen v8’s.
Dikke velgen!
Waarom switchen ze de heerlijke motor van de M3 met dat minder extreem geval van de 50i?!
Avatar van jeanclaude
jeanclaude
02-01-2011 om 12:06
met welke andere auto of merk ken je deze auto vergelijken?
@jeanclaude: Belangrijkste kenmerken; achterwielaandrijving, super afgewerkt, betrouwbaar en bloedsnel. Concurrent denk dan zelfs maar aan een V12 Vantage hoor!
@GeoBem007: Dat doen ze niet hoor. Misschien een kleine misvatting van jou of slecht uitgelegd door de redactie… Het zit namelijk zo; in de coupé versies heb je reeds 3 versies! MF5 met nu dus de 555 pk sterke 4.4l V8, de kleinste MF4 met zoals aangegeven 407 pk, maar er zit nu nog een versie tussenin. Een geupgradede MF4, genaamd de MF4S met inderdaad de 420 pk sterke 4.0l V8 uit de M3!

@autoblog en Sir Smokalot; bedankt! Echt leuk dat jullie mijn tip uitgewerkt hebben! Vind dit zo een leuke wagen. Ik win de lotto en wat doe ik als eerste? Ja hoor, naar Dülmen en er eentje bestellen!
@Sam: kan jij mij misschien uitleggen waarom Wiesmann in de Rodster MF3 nog steeds gebruik maar van het 3.2 liter 6-in-lijn blok van de oude M3/Z4M? Dit S54B32 blok wordt sinds 2008 niet meer gebruikt door BMW, maar Wiesmann blijft het desondanks toch gebruiken.

Bij BMW voldeed dit blok ook niet aan de EURO5 normen, maar is zie bij Wiesmann op de site staan dat dit blok wel degelijk voldoet aan de EURO5 norm. Altijd een rare zaak gevonden.
@robbie: Goeie vraag! Hier moet ik het antwoord schuldig blijven. Boeit me ook niet zo; vind die roadsters van Wiesmann veel minder aantrekkelijk dan de GT’s.
@Sam: Kun je bij Wiesmann ook gewoon eens een keer gaan kijken? Bijvoorbeeld net zoals bij Donkervoort? Dat je dan ook een kijkje in de werkplaats mag doen e.d. hoe die gebouwd worden? Dat zou wel leuk zijn voor een Automotive dagje uit.
@Freewarefreak: anders kijk je gewoon op de website van Wiesmann ;)
http://www.wiesmann.com/en/manufactury/factory_tour
@robbie: :oops: Slecht van mij he? Hoe kan ik mijzelf verdedigen.. “sorry Robbie, ik wist de URL niet..” :oops:

Thx! Ga er zeker een keer kijken. En ik verheug mij op die MF5 met die nieuwe X6 M V8.
@Freewarefreak: Google is always your friend ;)
Ik doe mijn naam geen eer aan door deze vraag te stellen maar toch doe ik het.
Ik was laatst Top Gear aan het kijken en toen kwam er een een filmpje langs over de Ferrari 458 Italia, prachtige auto, 4,5 liter V8, 570 pk en 540 nm koppel.
Ik ben al langer lid van autobladen en Autoblog en ben dus niet bepaald ‘autovreemd’. Toen vroeg een vriend: ‘Wat betekend koppel eigenlijk?’, Waarin wordt het gemeten?, wat produceert het? en waar komt het vandaan? en is een hoog koppel beter dan een laag koppel?. En hoe komt het dat diesels vaak hoger koppel hebben dan benzine motoren?
En erg genoeg kon ik er niet echt antwoord op geven. Kan iemand alsjeblieft, in normaal Nederlands antwoord geven op deze vragen. Voor mij en voor men vriend:P
@misteralmostknowitall:

Koppel is de trekkracht in newton’s per meter.

Leuk feitje als je het koppel vermenigvuldigdt met het aantal toeren van de motor krijg je het vermogen oftewel de pk’s (koppel * toeren in rad/s = vermogen in KW dit maal 1,36 en je hebt het aantal pk’s)

Met veel koppel kom je dus sneller van je plek, met meer pk’s heb je ene hogere topsnelheid omdat je meer vermogen heb om de luchtweerstand te overwinnen (en de rolweerstand die op hoge snelheden te ‘verwaarlozen’ is)
@robbie: op zich bedankt, maar ik ben niet echt een beta-held en daar op wikipedia staat het allemaal een beetje ingewikkeld uitgelegd. En nee ik ben verder niet achterlijk,dyslecties of analfabeet. ik volg gewoon havo:P
@misteralmostknowitall: er staan 3(!) verschillende bronnen waar je je informatie vandaan kan halen. Als je alles leest kom je volgens mij een heel eind.
Nog niet zo lang geleden was er een BMW bobo die aangaf dat M-klanten graag een hoogtoerige motor wilden. Ik hoop nog steeds dat de nieuwe M turbo motoren een 800 / 1200 rpm meer kunnen draaien dan het basis blok waar ze van afgeleid zijn. Ik hoop dus dat de nieuwe M5 een wat racy’er blok krijgt dan de 555pk X5/X6 motoren…
@Ramshoek: Heeft ook heel wat te maken met het verbruik en de uitstoot… En uiteindelijk vind ik het ook wel plezant al snel je vermogen te krijgen zonder 2 keer te hoeven terugschakelen. Downside natuurlijk dat dat mooie hoge gefluit bij de hoge toeren wegvalt. Kijk bijvoorbeeld naar een LF-A of een carrera GT; hoogtoerige atmosferische blokken met een zaligheid van een geluid.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!