Neemt Volkswagen afscheid van de 1.4 TSI-motor?

Gepost op 17-01-2011 om 13:48 door - 52 Reacties »

Tot nooit meer ziens? De bekende TSI-motoren van VW -nog maar een paar jaar op de markt- zouden onder druk staan. Nee, daarmee doelen we niet op drukvulling, maar op het feit dat Volkswagen zou overwegen om de productie van deze turbo- en compressor-torretjes te staken, zo melden bronnen.

Drie keer raden waar dit op neer komt. Juist, de productie van de 1.4 TSI zou simpelweg te duur zijn. Complexe technologie heeft nou eenmaal een prijskaartje, maar het direct ingespoten en gedownsizede blok kan ook worden vervangen door een nieuw type benzinemotor met alleen turbotechnologie waarmee het zelfde resultaat te behalen valt, zo hebben insiders tegenover Autocar verklaard.

De vraag is in hoeverre deze geruchten waar zijn. Het blokje (dat maximaal 180 pk weet op te hoesten, tuners niet meegerekend) lijkt nog wel even mee te kunnen, zit in veel VW-modellen en won in 2009 en 2010 de Engine of the Year-award. Ach, laat anders meteen ook maar de G60-techniek terugkomen.

Met dank aan W0o0dy voor de tip!

52 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je je al aangemeld voor het preview-event met de nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus?
In de Cupra/GTi/RS uitvoering zelfs 180pk
-edit: check!-
@Chauffeur: in de A1 hoest hij zelfs 185 paarden op!
the-budel-guy
17-01-2011 om 13:54
het enige wat ik hoor over de tsi-tjes is dat ze enorm snel slijten en vooral de turbo
Avatar van hollow
hollow via iPhone app
17-01-2011 om 13:57
Heb ooit eens een testrit gedaan met de golf V met 170pk TSI motor. Wat me opviel was het vermogen in lage toeren. Heel ongewoon voor een benzine. Ik vraag me wel 1 ding af ivm al dat downsizen. Hoe lang gaan die kleine motoren mee? Haal je daar de 300.000 mee?
Laat me raden er komt in 2013 een 1.6 TSI.
Leuk voor als ze in de F1 gaan meedoen.
Je zou juist denken omdat deze motor langzamerhand door de hele VAG groep gebruikt wordt er meer marge gehaald wordt door VW.

hoe dan ook, ik rijdt ook een 1.4tsi en vindt het prima :-)
Die 1.4 tsi tjes schijnen ook flink te verbruiken. 1:12 wordt door sommigen genoemd.. Dat zijn waarden die je eerder ook met een 2.0 kon halen zonder turbo met evenveel pk’s..
@mco:
turbo zuipt nu eenmaal enorm veel..
mijn Mk4 GTi komt niet onder de 15 liter, mag ik nog als een bompa rijden..
@mco:
Met mijn 4.2 liter V8 in m’n A8 haal ik ongeveer 1:10.
Je haalt daarmee over het algemeen ook de 400.000 km zonder gekkigheid.
Doe mij maar niet een 1.4 met 2 turbo’s maar gewoon een ouderwets simpel onderhoudsarm blok. Wellicht over een paar jaar kijken of electra al een beetje acceptabel is, maar dit en hybride zijn wat mij betreft geen opties voor nu.
Audi haalt 185 pk! Dat is de schuld van VW. Ze moesten maar weer op de groene trein springen, en ze wilden het weer beter doen dan de rest. Nou, dan krijg je op termijn deze situatie…
Heb reeds met de Cupra gereden met 180pk en 7 versnellingen. Het gaf me zeker geen WAUW gevoel, vooral de motor klinkt echt triestig in mijn oren!
En idd, lang zal het niet meegaan als je het laat afzien..
Het is wel een heerlijk blokje. Zuinig en toch vrij krachtig..
Tja, wat nu goed is hoeft dat morgen niet te zijn. Hybride, hoelang blijft dat nog…
Onze 1.4TFSI in de A1 verbruikt gem. 1 : 15 wat ik netjes vind. Inderdaad is de trekkracht bij lage toerentallen als in een turbodiesel wat bijzonder relaxed rijdt. Op de teller haalt hij met gemak 211 km/h dus de opgegeven top van 203 zit er wel in. Of het een duurzaam blok is is afwachten, maar hij hoeft niet in hoge toeren gejaagd te worden om vlot te versnellen en dat scheelt ook in de levensduur.
Het snel slijten van die blokken hangt toch alleen maar af van hoe degelijk ze gelagerd worden…

als ze een 1.4 blok maken dat een vermogen heeft van een 3L blok moeten ze dat ook lageren zoals het hoort…
draait het vlot 300 000km
Ze zijn idd duur om te maken, maar ook niet vergeten dat de TFSI gewoon slecht scoort qua betrouwbaarheid.
De TSI met 122pk doet het een pak beter op dat vlak.
1.4 4-cilinder staat ook erg lullig, maakt niet uit hoeveel vermogen eruit wordt gehaald, ze halen het wat betreft loopcultuur en sound nooit bij een 6-cilinder of 8-cilinder, dan maar een wat hoger verbruik
De tsi blokken met compressor en turbo zijn niet al te betrouwbaar zo heb ik begrepen (bron: AutoBild). Met de compressorloze variant (max 125 pk) zijn er veel minder problemen. Om terugroep acties en imagoschade te voorkomen zou de 1.4 tsi kunnen sneuvelen maar of het waar is?
@Neptukker: bekijk de bron… Autobild wil altijd zoveel mogelijk negatieve verhalen over VW omdat dat veel lezers trekt(een bepaald hopeloos volk schijnt het namelijk leuk te vinden). Of de verhalen waar en representatief voor VW zijn durf ik niet te zeggen, maar de manier van lezers lokken is denk ik wel waar. Bekijk maar eens een bepaalde serie Opel blokken: door een constructiefout waren bij een lage kilometerstand de cilinderbussen ovaal en begonnen ze olie te zuipen. DAT soort dingen staan dan weer niet op Autobild…
@retetikker: er wordt niet gelogen in het artikel. Ik rijd zelf met zo’n fluitketel. Het doet me plezier dat zaken zoals dit in de pers verschijnen.
Niet gestaakt, gewoon geen opvolger. Als de 1.4 TFSI over een antal jaar verouderd is zullen ze dan ééntje zonder mechanische compressor maken.
Tsjah de 1.4 TFSI’s hebben zowel een compressor als turbo, wat natuurlijk de productiekosten opdrijft… En zo enorm veel haalt VW niet uit dat blokje met die technologie als je naar Fiat z’n 1.4 turbo-only blokje kijkt, dat o.a. in de Fiat Abarths en Mito QV terug te vinden is…
@KoFFiE: 185 pk, 132 pk/l niet veel? Maak dat de kat wijs. En bovendien is die mechanische compressor er ook niet om het piekvermogen op te krikken maar om onderin meer vermogen creëren.
@Tommy2: De compressor gebruiken ze idd voor op lage toeren, waardoor ze hun turbo kunnen gebruiken om er meer vermogen uit te halen op hoge toeren. 185pk is ‘respectabel’, maar Fiat hun 1.4 Multiair doet hetzelfde met enkel een turbotje…
@merry indd, ze komen binnekort met een 1.6tsi ter vervanging. heb zelfs ergens gelezen dat de nieuwe golf gti een 1.6tsi krijgt met turbo en compressor waarmee het vermogen op 225pk uitkomt en het koppel op 300nm, maar dat zijn speculaties. maar heb eens een huurauto in spanje gehad met de 1.4tsi 160pk en die is wel vooruit te branden hoor.
Ziet die vetbetaalde R&D-afdeling dat niet op voorhand, dat die dingen te duur worden? Was ook al zo met de Golf V. Als VW de grootste wil worden, gaan ze daar toch een keer rekening mee moeten houden.
Ik heb een Golf 6 met 1.4 TSI DSG en met tuning (209pk) en loopt hierdoor als een zonnetje.
Standaard liep de motor erg nukkig en had een slecht regelend gaspedaal; of wegtrekken als een raceauto, of net te laat voor het invoegen op de rotonde.
Na de tuning is de 1.4 TSI soepeler geworden en veel beter doseerbaar.
Ook het verbruik is lager geworden bij ‘normaal’ rijgedrag.
Bij 90km/h is het verbruik 1 op 20,8 km en bij 120km/h is het verbruik 1 op 19,2 km/h (op de cruise control).
Ik heb ook een A3 met 2.0 TFSI 6H (200pk) zonder tuning, maar komt niet in de buurt van het verbruik van de 1.4 TSI en echt wegrijden van elkaar is ook al niet het geval.

Zonde dat hij weggaat.
Ze rijden wel erg lekker. JE rijdt er veel concurrenten die meer pk’s hebben en uiteindelijk ben je nog zuiniger ook

Maar hoor van diverse kanten dat ze niet zo betrouwbaar blijken te zijn. Laat deze hype maar snel over gaan en laat merken maar weer fatsoenlijke motors maken zonder teveel poespas. Gelukkig snapt Mazda dat met de SKYACTIV motoren
Polo gti, 1.4 tsi en t perst 180 pk uit! Daarnaast valt het onder de 20% bijtelling wat dus helemaal ideaal is.

Heb op m’n computer een 60 pagina tellende documentatie over de 1.4 tsi blok. Moet m nog steeds een keer lezen..
Ik rijd een Golf VI met 1.4 TSI en 160pk. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een heerlijke motor is, zeker in combinatie met de 7-traps DSG bak.
Aangezien VAG FGA over wil nemen zullen ze in de toekomst de 1.4 Multiair erin gaan gooien.

Uiteraard veel betrouwbaarder dan die VAG meuk…
Dit blok kent ook veel problemen.Te veel vermogen uit zon naaimachine motortje
Ik denk niet dat dat veel vermogen uit een kleine motor perse onbetrouwbaar is. Want daar is toch geen reden voor te verzinnen. Wat ik vooral denk is dat als je een nieuwe technologie hebt dat het vaak met kinderziektes kampt. Net als de nieuwe mercedes CDI motoren, de prestaties worden steeds hogen maar de technische marges steeds kleiner.

Terug naar de G60 lijkt me ook geen oplossing, want die G-lader dient ook iedere 100000 km gereviseerd te worden.
Waar is fanboy Jipp nu?
@jack_abarth: Laten we hem roepen.

http://www.youtube.com/watch?v=kYZxrBpK2Uo

Vanaf 0:34. :D
@Citrofiel: Geweldig Milan, gewoon hilarisch! :D
@Citrofiel: dikke LOL hahaha :lol:
@Citrofiel: WAAAH! Dikke lol! :) Ik lag net echt in een deuk. Een fijn begin van mijn dag.
Tja al die waarden voor verbruik kloppen toch niet
Mijn 2.0 FSI turbo doet 1 op 11.? als ik rij zoals me moeder…maar als me voet wat zwaarder wordt loopt hij 1 op 6.9….zucht
“Ach, laat anders meteen ook maar de G60-techniek terugkomen.” Lijkt mij persoonlijk geen goede optie, deze blokken zijn allemaal een erg korte levensduur beschoren. Maar niet alleen VW had daar last van, de Ford 1.6 CVH Turbo (Escort en Fiesta) hadden rond de 130.000km ook een grondige revisie nodig. Moderne turbo en compressor motoren zijn wel een stuk beter (betrouwbaarder) dan de motoren van eind jaren 80, begin jaren 90.
En nu hebben we het verschil tussen de fiat en vw te pakken:

Fiat kan door na te denken goede prestaties uit een motor halen en alsnog goedkoop in produktie te laten zijn. (multiair en TBI met extra luchtspoeling)

Zo waren de JTS motoren van alfa ook al speciaal alleen op een andere manier.
@neptukkers, de klacht in dat artikel is een irritant piepende waterpomp (met elektromagnetische kleppen).

Kan me de irritatie voorstellen. Heb zelf ook een turbobenzine wagen ,die een beetje erg stil is. Elk bijgeluid hoor je dan ook, terwijl ik liever de motor, in- en uitlaat zelf hoor.Maarja, alles ten behoeve van het milieu tegenwoordig.
Niet doen….
Ondanks dat de techniek totaal niet nieuw is (MR2 AW11 TRD Twincharger 1987), ben ik zeker voor dit soort motoren, der mogen er van mij wel wat meer van komen.

Moet je je eens voorstellen, een Audi R8 met een 2.8 liter V6 en Twincharger technology…
Misschien hebben ze wel een betrouwbaarheidsissue. Als ze allemaal de geest geven bij 100.000km dan hebben ze er een mooi probleem bij. Zal nog wel een paar maanden duren voor het zover is. Die G60 dingen waren ook niet bepaald een toonbeeld van betrouwbaarheid.
@jippie: Nou…. volgens mij hadden ze dat probleem wel verholpen bij de na 90 modellen.
Misschien de straat uit plank gas maar daarna is het een file optocht iedere dag maar weer dus ik heb een golf 1.2 tsi genomen en daar maar voor 10K opties in gehangen want daar kan ik wel wat mee in de file.
Ik ben gelukkig trouwens nog 1 van de laatste generaties die heeft kunnen scheuren want eind jaren 80 was het nog geen heksenjacht op de automobilist en kon ik mijn mini 1300 opgevoerd naar 105pk nog flink uitlaten of de M535i van de oudjes, de enige M denk ik die sluitend door slijtage op de sloop is beland. Zowel mijn ouders als mijn 2 broers en zus et moi reden standaard plank met die bak.
(1e M535I 1982, 220 PK)
goeie ouwe tijd
ik heb nog nooit zoveel problemen gehad als met mijn 1.4 TSI-blok…. zou dit de reden zijn dan ze stoppen met deze motor?
@djohnson: hier hetzelfde. Ik vermoed dat het er mee te maken heeft.
VW staat ook niet voor niets als laatste in de Autobild Dekra testen , met 4 modellen . De klant als testpersoon.
Het zou me niet verbazen als VW deze motor gaat vervangen door andere uitvoering.
Momenteel rij ik (eigenlijk staat ie in de garage) een Tiguan met een 1.4 TSI met chiptuning en heb al na 50.000 km een nieuwe motor door onverklaarbare zuigerschade en nu na 60.000 km weer de turbo kapot. Het zal wel een goede motor zijn maar voor een zwaardere wagen absoluut ongeschikt. Ook het verbruik is erg hoog.
Kreeg ook te horen bij mijn garage dat ze dit jaar al vijf andere VW modellen met deze motor hebben moeten voorzien van nieuwe turbo of zelfs zoals ik een geheel nieuwe motor.

Mijn conclusie is alleen in Polo deze motor zetten en groter dan een Polo voortaan een 1.8 of 2.0 ltr. kiezen.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!