Importeurs oneens over belastingvrije auto’s

Auteur: , 35 Reacties

We schrijven het al jaren: de belastingregels voor zogenaamd schone auto's raken kant noch wal. Het lijkt erop dat er nu eindelijk een gezonde fittie komt tussen de auto-importeurs in Nederland over de belastingmaatregelen. Een groot aantal importeurs wil daar nu vanaf omdat ze er nadeel van ondervinden ten opzichte van de concurrentie.

Het blijft krom: een dieselauto die 95 gram CO2 per kilometer uitbraakt is BPM en belastingvrij, een diesel die 96 gram uitbraakt kost je elk jaar een flinke aanvulling van de schatkist en bij aanschaf mag je ook nog even flink extra lappen in de vorm van BPM. De Brancheorganisatie RAI Vereniging heeft plannen liggen om vroegtijdige afschaffing van dit soort regelingen te realiseren. Indien mogelijk moet dat zelfs al voor 2013 het geval zijn, zo blijkt uit documenten die Autoweek in handen heeft gekregen.

RAI wil niet reageren. Ze melden alleen dat er gewerkt wordt aan een integrale visie over de toekomst van autobelastingen. Dat het lastig is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen lijkt logisch: een aantal grote merken heeft enorm veel voordeel van alle belastingmaatregelen, die zitten er echt niet op te wachten dat die maatregelen verdwijnen. Ook schijnt er nogal wat onenigheid te zijn over auto’s die deels afhankelijk zijn van elektriciteit. De CO2 die wordt gegenereerd bij het opwekken van stroom wordt immers niet opgeteld bij hetgeen de auto’s zelf uitstoten. Je kan je afvragen of er dan niet met twee maten gemeten wordt. Of nee, eigenlijk wordt er al met twee maten gemeten. To be continued!

Met dank aan Joris voor de tip!