Snel en groen? Ferrari werkt aan super-Multiair

Auteur: , 18 Reacties

Wat is kruisbestuiving toch mooi. De technici bij Fiat hebben goed hun best gedaan op het Multiair systeem, nu gaat Ferrari een stapje verder. Hight-tech stuff. Een onlangs opgedoken octrooi staat vol met luchtkanaaltjes, hogedruk kamers en pneumatische klepveren!

Het voornaamste doel van dit systeem lijkt: volledige controle over de processen in de cilinders. Kleppen openen wanneer je daar zin in hebt, met de snelheid die op dat moment het beste werkt.

Wat heeft Ferrari gedaan? Ze hebben luchtveren toegevoegd aan de reeds aanwezige spriaalveren die de kleppen bedienen. Die zin zegt je mogelijk niks. Het komt er op neer dat afhankelijk van het toerental de kleppen sneller sluiten. Ben je met 8000-tpm aan het janken dan sluit de klep met hogere kracht. Draait de motor stationair dan gaat de klep relatief rustig dicht. Fiat controleert haar Multiair met hydrauliek en elektronica in plaats van lucht.

Uiteindelijk leidt dit tot een beter te controleren hoeveelheid lucht in de cilinder. Daar hoeft minder brandstof bij, dus is een lager verbruik mogelijk. Met een beetje geluk ook in de toekomst veel hoogtoerig gejank en een CO2 uitstoot waar niemand een probleem van kan maken.

Zelf alles uitpluizen? Lees de PDF (klik) nog eens door. Plaatjes van het systeem zijn hieronder te vinden.

Met dank aan Rob voor de tip!

Ferrari Mega Air?