Al kennis gemaakt met de vernieuwde A2 tussen Utrecht en Amsterdam? Een vijfbaans asfalthemel die laat zien hoe het moet qua snelweg. Toch mogen we er niet harder dan 100 km/u. De weg werd breder, maar de snelheid moest omlaag. Dat vindt u als automobilist wellicht jammer, de staatskas wordt er goed mee gevuld. Aangezien er volgens de Koos Spee-filosofie niet hard genoeg kan worden opgetreden tegen bestuurders die snel rijden op een snelweg, wordt ook dit fijne stukje A2 binnenkort omgetoverd tot een ware trajectcontrole-hel. We hadden het kunnen weten.
Het gaat om de stukken snelweg tussen Abcoude & Vinkeveen (Google Maps), Vinkeveen & Breukelen (Google Maps) en Breukelen & Maarssen (Google Maps). Oftewel, een bijna aaneengesloten stuk weg tussen Utrecht en Amsterdam wordt één groot Big Brother-festijn vol George Orwelliaanse toestanden waar iedereen die iets te lang boven de 100 km/u rijdt, volautomatisch een briefje van het CJIB ontvangt. En ja, de controle geldt natuurlijk in beide richtingen.
Heeft het Openbaar Ministerie dit dan openlijk bekend gemaakt? Nee. Nog niet, in ieder geval. We vernamen het via aanbestedingskalender.nl. Daar wordt door het OM een bedrijf gezocht dat het bouwen en onderhouden van het nieuwe trajectcontrole-systeem op zich wil nemen. Mag je wel vier jaar over doen, dus voordat het systeem operationeel is kan er nog een hoop gebeuren.
Het zou schappelijk zijn als deze regering de snelheid op een freakin’ 10-baans snelweg naar een ordelijke 120 km/u zou brengen. Hebben we het nog geeneens over 130. Onze favoriete ex-verkeersminister Eurlings heeft dit plan destijds dan ook geopperd. Maar een aantal lokale bestuurders in Breukelen en Maarssen heeft september vorig jaar geëist dat de Vmax op 100 km/u zou blijven liggen. Dus dat zien we ook niet snel meer gebeuren, helaas.
PS. Het was trouwens GeenStijl die in juli vorig jaar, net na de opening van de verbrede A2, als eerste opmerkte dat het een cashcow met hoog rendement was geworden.
PS 2. Kijktip! Vanavond staat NCRV’s discussieprogramma Rondom 10 in het teken van de 130 km/u-limiet. Onder de titel “Handen af van de automobilist” gaan onder meer Charlie Aptroot (VVD) en Arno Bonte (GoenSlinks) met elkaar in discussie over dit thema. Wij zetten ons geld in op BNR’s Golden Radio Voice Carlo Brantsen, die is erbij en kan hopelijk duiden waarom het niet meer dan logisch is om 130 te rijden waar het kan. UPDATE: Uitzending terugkijken kan HIER.
Met dank aan Olivier voor de tip!
bigcar zegt
-edit: dat verdient zelfs Koos niet-
2. waar is bas van werven. ik vind dat hij er ook bij moet zijn!!!!
3. ik vind dat de snelheid op de a2 ’s nachts 180 km/h moet worden. (eigenlijk wil ik harden, maar er zijn auto’s die niet harder kunnen)
MAB zegt
@bigcar: Hell yeahh
negativan zegt
Zal wel druk worden in de hel. Maar er is altijd plek voor Koos Spee. Zie al helemaal voor me hoe die vergaderingen gaan. Goed plan, maar wat moet dat wel niet kosten dan? Helemaal niets we verhogen uiteraard de administratiekosten.
astonmartindb9 zegt
tja dat word een grote accordeon vrees ik die weg lijkt me.
Bij trajectcontrole rij ik tussen de borden altijd een tikkie harder, waar de camera’s hangen weer wat minder. Dat zal file makkelijker veroorzaken wellicht.
E34M5Touring zegt
En dan verwachten ze wel dat je respect heb voor politie justitie en de overheid lazer toch op waar ze je kunnen pakken doen ze het
130peeka zegt
Nu snap ik waarom mensen altijd zeggen dat de wereld meer zal ” verloederen “.
audiuser zegt
@130peeka: Hier ben ik het ook volledig mee eens.
negativan zegt
@130peeka:
Mooi, dan kan je nu vredig rusten.
130peeka zegt
@negativan: Zo! Nu voel ik me gepwnd. Geenstijl mentaliteit?
MAB zegt
Ik wens heel die overheid het slechtste, echt. Ik gun het jullie:)
VeniVidiVici zegt
@MAB: Dat wens ik de oppositie, Koos Weg-er-mee en een aantal lokale bestuurders in Breukelen en Maarssen toe, maar de coalitie niet hoor!
MAB zegt
@VeniVidiVici: Ook goed:P
bigcar zegt
hier heeft niemand respect voor de politie, in Amerika heeft iedereen respect voor the cops. vergelijkingen:
– hier rijden ze in golfjes, en daar in dikke interceptors (respect)
– zij doen daar echt werk (drugs criminelen etc.) hier door-roodrijder pakken….
Johnnnyboy15nl zegt
@bigcar: Daarom verdienen ze ook niet meer dan een Volkswagen, ze verdienen geen respect, laat ze maar leker in die golfjes rijden. Ik vind dat trouwens nog veelte luxe, laat ze in Dacia’s gaan rijden scheelt een hoop centjes!
Johnnnyboy15nl zegt
@bigcar: Wel eens dat programma wegmisbruikers gezien? Als het de agentjes (aka school meesters in uniform) een bepaalde auto niet kunnen bijbenen dan “staken” ze de achtervolging om de veiligheid van andere weggebruikers te waarborgen.. Geloof jij het? Ik niet, ze kunnen sommige dikke auto’s gewoon niet bij benen. Zulke lozer’s zijn het nou. En als schrale troost zeggen de beide agenten dan tegen elkaar: Ja die boetes / overtredingen gaan op kenteken, als of dat nut heeft! Wie weet is het wel een vals kenteken, hahaha!
mashell zegt
@bigcar: ehh in America moet je wel “respect” hebben voor de politie omdat ze je vanwege het minste of geringste overhoop schieten. Ik heb respect voor politie die dat respect kan afdwingen zonder met wapens te lopen zwaaien. Dus veel meer voor onze politie dan die daar.
Megakix zegt
Kuch….een betrouwbare overheid is óók een overheid die tegemoet komt aan de ‘verachtingen van de burgers’. In dit geval dus (opnieuw) niet…tijd voor een demissionair iets ?
negativan zegt
In mijn beleving moet je respect juist verdienen/opbouwen. Los van je vervoermiddel, welke je dmv dubieuze aanbestedingen worden opgedrongen . Respect kan je eventueel verdienen dmv daden/handelen. Ik zeg werk aan de winkel!
extaxi zegt
oh mijn god! Bedenk je even. 5 banen mensen op de cruisecontrol, dat wordt alleen maar gezeik met mensen die geen snelheid kunnen houden. Geïrriteerd worden doordat mensen gas bijgeven….DRAMA!
F1Tim zegt
Al wie dat een hel vindt, is verkeerd bezig. De remedie is simpel: u aan de verkeersregels houden!!! Een beetje automobilist hoort toch aan zijn motor hoe hard ie rijdt?
Northwestern zegt
Atoombom op Breukelen en Maarssen aub.
negativan zegt
@Northwestern
Het dak van de ArenA is tegenwoordig koosjer, eh ik bedoel atoomproof…
dUS WE blijven springen.
lacasitos zegt
‘lokale bestuurders in Breukelen en Maarssen…’ WFT, leven in een feodaal stelsel ofzo? De centrale regering moet haar beleid onbelemmerd in heel NL kunnen doorvoeren, en dat is 120/130 op de snelweg
desjonnies zegt
@lacasitos:
JA ! Maar je hebt wel de keuze uit Burger King, Mc Donalds, KFC of Deli France Febo en de vette hap bij de Benzinepomp.
Dat is je vrijheid!
mashell zegt
@lacasitos: huh? De landelijke regering moet als een als een dictator haar zin kunnen doordrijven? Zonder dat de burgers daar inspraak in krijgen? Het is zijn de burgers die het niet willen en hun lokale bestuurder komen voor de belangen op. Neemt niet weg dat de tempolimiet moet passen hoe de weg eruit ziet. Ik stel dus een permanent rood kruis boven de meest linker rijbaan voor, dan klopt het tenminste weer.
nielsvanderweiden zegt
Waarom geloofwaardige limieten hanteren als er zoiets bestaat als trajectcontrole? Het wegbeeld is daar nu al een drama met al die linksplakkers, dat gaat met TC niet beter worden…
Aquios zegt
Je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat de weg exact hetzelfde wordt volgehangen als dat het werd gedaan voor de verbreding? Is toch niks nieuws dit? Voor de verbreding hing de trajectcontrole op exact dezelfde plek. Je had dus vantevoren al kunnen bedenken dat het weer op deze plek terug had gekomen.
Neemt niet weg dat het de auto gewoon als melkkoe voor de regering wordt gebruikt.
Sorcerer zegt
Ja, leuk, die 130 km/h limiet, maar als we dan wegen waar je voorheen 120 mocht terugbrengen naar 100? …
Luchtkwaliteit kan het niet zijn: er staat een stuk minder file immers (zeker ri. Amsterdam). En minder file is minder uitstoot…