Renault zegt sorry tegen ontslagen managers [Spy-gate]

Auteur: , 13 Reacties

De real life thriller binnen de Renault-gelederen leek nog heel even spannend te worden, totdat bekend werd dat het spionageschandaal eigenlijk helemaal geen spionageschandaal was, maar een hoax. En dat terwijl Renault de drie beschuldigde managers al keihard de laan uit had gebonjourd. Oeps, foutje, moet kunnen. En daarom zeggen de topmannen van Renault nu sorry. Maar wellicht gaan er her en der nog wat andere koppen rollen.

In januari werden drie managers openlijk beschuldigd van spionage op de elektro-afdeling van het Franse merk. Ze zouden van plan zijn geweest geheime info door te verkopen aan een geïnteresseerde partij uit China. Deze informatie kreeg Renault van een anonieme bron, die in ruil voor het klikken €250.000 op zijn bankrekening mocht bijschrijven. Ka-tsjing!

De Franse geheime dienst deed vervolgens onderzoek naar dit stinkzaakje, en kwam twee weken geleden tot de conclusie dat er helemaal niet gebespioniseerd werd bij Renault, maar dat de directie in het ootje was genomen door die zogenaamde ‘anonieme bron’. Een naam die nu opeens komt bovendrijven is Dominique Gevrey, een hooggeplaatste securitymeneer bij Renault die wellicht betrokken is geweest bij de frauduleuze deal met de tipgever.

Goed, hoe nu verder? Renault houdt op het moment van schrijven een crisisvergadering op het hoofdkantoor en na afloop zal blijken of er een zondebok voor dit akkefietje wordt aangewezen. Topman Carlos Ghosn zal waarschijnlijk buiten schot blijven, maar bobo Patrick Pélata, Chief Operating Officer, zou wel eens een douw kunnen krijgen.

Voorafgaand aan de vergadering heeft Renault het volende statement de wereld ingestuurd. Wordt ook nu weer vervolgd…

Carlos Ghosn, Chairman and Chief Executive Officer, and Patrick Pélata, Chief Operating Officer, present their sincere apologies and regrets, personally and in the name of Renault, to Messrs Balthazard, Rochette and Tenenbaum, who were wrongly accused in this affair.

They are committed that reparations be made to the three executives, and that their honor in the public eye be restored. They further acknowledge the serious personal harm that they and their families have suffered. Carlos Ghosn and Patrick Pélata will personally meet with Messrs Balthazard, Rochette and Tenenbaum as soon as possible.



13 reacties

wat een blunder…
-edit: wederom bedankt!-
OT: Je zal het maar voorhebben. Ontslagen worden voor iets dat je niet gedaan hebt, of waar geen bewijzen voor zijn. Dan vraag ik me af wat die HR verantwoordelijke bezielt?!
Dat je iemand waarnaar onderzoek gedaan wordt ‘on hold’ zet, is te verstaan. Geef die persoon enkele weken vrijaf tot de resultaten van het onderzoek er zijn. Maar ontslaan, geen goed plan!
@As_long_as_it_is_fast: Tsja, ik kan het toch wel begrijpen. Al is dat nog wat anders dan goedkeuren. De belangen zijn zo ontzettend groot. Juist electronisch is de achterstand van China nog de moeite. Als Europees volume-merk is het laatste wat je wilt, een chinese concurrent in het zadel helpen.
@As_long_as_it_is_fast:
Nee, hoewel het triest is in dit geval wordt er bij spionnage altijd gehakt.
In iedere organisatie.
De slachtoffers zullen door Renault en een handige advocaat schadeloos gesteld worden, cq een vermogen meekrijgen.
Dat laatste ligt aan de kwaliteit van de advocaat.
@desjonnies: Akkoord, maar je wacht dan toch met het definitief ontslag tot er bewijzen zijn? Tot het tegendeel bewezen is, moet je een gekende werknemer het voordeel van de twijfel geven, toch zeker op iemand die anoniem wenst te blijven.
Zoals ik al zei, ik zou hem eerder 2 weekjes op verlof laten. :)
fail
volgens mij zijn ze gewoon opgelicht door die ‘bron’.
Die heeft effe lekker 250.000 euro binnengehaald.
Ze mogen die medewerkers wel effe wat extra’s geven.
Beetje belachelijk van Renault dat ze het niet eerst grondig uitzoeken voordat ze mensen gaan beschuldigen en ontslaan.
@ascari15: Die zal hij vast wel mogen teruggeven denk ik dan.
Als die anonieme tipflip 250 mille kreeg, hoeveel zullen die managers dan niet binnenrijven als schadevergoeding?

Misschien hebben ze het zelf wel opgezet…
Er staat een foutje in je laaste zin: “Voorafgaand aan de vergadering heeft Renault het volende statement de wereld ingestuurd. Wordt ook nu weer vervolgd…” volende moet volgende zijn denk ik
OT: Nja, shit happens.
@FredT: Voorlaaste zin*
@FredT: Miljaar, nu ga ik ook aan het blunderen :s
@FredT: kan je beter niet doen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).